Panasonic of LG of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmega
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-10-2024
Hey, ik zit een beetje met een rottige keuze...

Mijn oude Panasonic Viera ging afgelopen zondag stuk, dus bij MM (na 3 uur twijfelen) een LG C2 EVO 55C24LA gekocht, omdat ik het beeld wel mooi vond, echter kwam ik daar omdat ik een Panasonic wilde kopen, mede omdat ik dat gewend was maar er werd mij eigenlijk meteen verteld dat enkel en alleen een LG de marktleider is omdat ze betere schermen dan alle andere tv's hebben.
Ik laat me niet vaak ompraten maar vond deze LG wel een mooi beeld hebben, dus heb hem gekocht.

Van een 2K tv naar een 4K tv is een hele stap en een erg aparte ervaring maar nu na 3 dagen proberen beginnen er irritaties naar boven te komen.
Dat begon met een serie die ik keek op Disney+, als het daar donker was, kreeg ik extra ruis in het beeld wat soms strepen of vlekken gaf, dit was echter alleen bij die serie zo ver ik kon zien.

Ik cast vanaf mijn W10 computer vaak MKV's naar de tv, mijn oude Panasonic verwerkte dat allemaal prima, de LG niet:
-Hij speelt geen videobestanden met DTS geluid
-Hij snapt ondertiteling in films en series niet.Wat hij wel begrijpt is als ik via mijn NAS een film afspeel en daar apart een srt file bij zet.

Tot dusver de MKV bestanden.

Ik heb vandaag Disney+ gekeken, en ook al is de afstandbediening wennen, het beeld is prima (behalve bij 1 serie dan), echter bij een andere serie, waar 2 talen werd gesproken gaf de LG, 2 ondertitels door elkaar heen. Als ik in het menu van LG de ondertiteling uit zet, dan laat hij niets meer zien, of als ik de ondertitel in de Disney+ app uitzet, laat hij niets meer zien, dus er is geen tussenoplossing.

Het geluid van deze LG is niet zo geweldig, helemaal niet omdat mijn Viera een vrij goed geluid had, en deze tv gewoon geen al te beste speakers heeft.

Verder was de voet van de tv beschadigd uit de verpakking m.a.w. de schroeven pas simpelweg niet.

Maar goed...ik heb de kans om een andere tv te kopen, en zat alsnog aan de Panasonic te denken, de Panasonic TX-55JZW984.

Heeft iemand ervaring met deze tv, en met bovengenoemde problemen die ik met de LG heb? Of moet ik aan een ander merk denken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:32
Een gemiddelde verkoper is er alleen om te verkopen, kennis staat op de derde plaats ;).

De reden waarom LG Electronics marktleider is heeft ermee te maken dat ze over het algemeen goedkoper zijn dan de concurrentie en korting krijgen bij het inkopen van de OLED panelen. Alle OLED panelen zijn afkomstig van LG Display, Sony en Panasonic bieden op detailniveau een betere beeldkwaliteit met betrekking tot hun OLED modellen.

OLED tv's hebben moeite om uit het zwart te komen, ook wel 'near black handling' genoemd. Tel de matige bitrate c.q. overcompression van de streamingdiensten erbij op en het staat garant dat je artifacts gaat zien. Dit heeft dus deels met de bron te maken maar ook hoe een tv ermee omgaat qua processing.

Helaas heeft Panasonic ook issues met MKV bestanden.

Wanneer je makkelijk MKV bestanden wilt afspelen (Plex), goed geluid wenst en DTS ondersteuning kom je automatisch uit bij de Sony A80J. Panasonic en Sony scoren allebei erg goed op het gebied van processing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:30

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als je een goed gevoel bij Panasonic hebt, dan is dat een goede reden om nu weer Panasonic te kiezen. Echter, waar Panasonic in het plasmatijdperk de leider was, is het dat in het OLED-tijdperk niet. Specifieke zaken waar Panasonic nog steeds goed in is, is de beste ervaring voor de filmliefhebber bieden en dat ze televisies met twee tuners hebben.

Ik vind dat LG vrij goede luidsprekers in zijn OLED-televisies zet, maar tegen een goede geluidsinstallatie kunnen ze niet op, dus een externe geluidsinstallatie is nog steeds het advies. sommige merken hebben televisies met een echt hoogwaardige geluidsinstallatie. Ik zou dat vooral overwegen als je geen externe geluidsinstallatie kun nemen. Ik denk evenwel niet dat Panasonic automatisch beter geluid betekent, kies het juiste model als je het op dit plan wilt gooien.

Tja... DTS... het kost geld en LG is een merk wat zich mikt op prijs/prestatie. Dat betekent dat ze snel geneigd zijn om te besparen op dure licenties en DTS is er daar één van. Met een externe geluidsinstallatie heb je het probleem niet, het is een kleine groep gebruikers die baat heeft bij DTS. Omdat ook Samsung geen DTS meer ondersteunt en DTS technisch gezien overbodig is, is DTS feitelijk ten dode opgeschreven en alleen nog om oud materiaal af te spelen. Ik ben het eigenlijk wel met LG en Samsung eens dat DTS dood moet, want de belasting die op iedere televisie zit zie je niet, maar betaal je wel. Als je DTS wilt, is dat in ieder geval een extra reden om een externe geluidsinstallatie te overwegen. (Aan MKV-bestanden met DTS kun je overigens ook zelf een ander audiospoor toevoegen, als je het één keer gedaan hebt weet je hoe het moet en dan is het vervolgens makkelijk.)

Sterkte punten van LG zijn WebOS, WebOS is één van de betere smarttelevisieplatformen en wordt geprezen om het bedieningsgemak, terwijl Panasonics FirefoxOS juist een zwakkere broeder is. Alles moet wennen natuurlijk, maar ik vind de bediening persoonlijk met de Magic Remote erg goed.

Een ander sterk punt van LG is de verticale integratie wat betreft dat ze hun eigen chips bakken. Bij LG heb je nooit te klagen over een trage bediening, ze ondersteuning altijd de nieuwste HDMI-standaarden. Dit soort dingen zijn mogelijk omdat LG niet bij Mediatek hoeft te winkelen en dus niet afhankelijk is van wat de chip van Mediatek kan.

MKV's bekijken doe ik persoonlijk met mijn Vu+ Ultimo 4K, dus ik ondervind de problemen van ondertiteling niet. Ik ben het met je eens dat LG op dit punt wat zou kunnen verbeteren.