Gezocht: een weersafhankelijke regeling voor vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:10
Hallo,

Mijn situatie:
Wij hebben voor de benedenverdieping vloerverwarming met 5 groepen (Allbrand Boxer FL).
Deze wordt gevoed vanuit een buffervat (800 liter). Boven verwarmen we beperkt met een elektrische kachel
Het buffervat wordt verwarmd met een houtkachel die in de woonkamer staat en dus ook de ruimte verwarmd (als hij brand).
(om de duurzame dudes :) voor te zijn: ik ben er zelf ook één. Ik woon in het buitengebied en het hout is snoeihout van eigen erf)

Hierbij een foto van de verdeler van de vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vADIf3Faz4zoEz4uiQ08RMLdVVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nl1HYBE72SkcBOivX1qu59Pm.jpg?f=fotoalbum_large

De vloerbestaat uit schuimbeton met daarop 10 cm beton. De vloerverwarming ligt onderin de beton. Het is dus een trage vloer met een groot buffer. Lijkt op betonkernactivatie.

Doordat de vloer zo traag is en de vloerverwarming slechts een basis temperatuur geeft heeft het geen zin om een ruimtetermostaat op te hangen.

De enige regeling zie je op de foto. De thermostaatknop zorgt ervoor dat de vloer op de ingestelde temperatuur blijft. De pomp pompt het water altijd rond en als het nodig is opent de thermostaatknop en trekt wat water uit het buffervat.
Werkt (bijna) tot volle tevredenheid!

Nu is het zo dat we, afhankelijk van de buitentemperatuur, de themostaat van de vloer iets aanpassen. Aangezien dit op een onhandige plaatst zit en er tegenwoordig regelingen zijn die vooruit kijken naar het weer, lijkt het me wel wat om hier iets dergelijks op te zetten.

Het enige wat ie dus moet doen is de thermostaatknop op de vloerverwarmingsverdeler aanpassen naar gelang de weersvoorspelling.

Ik heb wat rondgekeken maar alles wat ik zag had betrekking op een cv ketel.

Mijn installateur is hier niet echt aanspreekbaar over en Allbrand doet alleen maar adviezen naar installateurs.

Maar gelukkig is er Tweakers!!

Wie weet een (enigszins betaalbare) regeling voor dit systeem?

Alvast mijn hartelijke dank voor het meedenken!

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:55
Hoe zie je het zelf voor je?

Wij hebben namelijk een zelfde soort probleem waar we ook een soort van gelijke oplossing voor zoeken.

Wij hebben hier een buffervat van 500l. Continu tussen de 25-35 graden door de warmtepomp.
Hier zit een grundfoss alpha 3 pomp op.
In dit circuit zit een Belimo servo 3 weg kraan op met een 0-10v regeling. Aanvoer buffervat - aanvoer vloerverwarming- retour vloerverwarming.
Dit sturen wij weer aan met een Siemens logo plc.
Continu 20 graden water word dan door de vloer gepompt. Temperatuur meter zit in de aanvoerleiding naar de vloerverwarming hier word op gestuurd in de plc.
Echter met de koude dagen is deze 20 graden niet voldoende en moeten we een hogere temperatuur hebben.

Kortom ik zoek dus precies het zelfde zodra het kouder word buiten er een hogere setpoint gekozen word.

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ben er zelf ook mee bezig. Ik ben tot nu toe uitgekomen op een slimme thermostaat (Tado bijvoorbeeld met een slimme thermostaatknop erbij). Deze kan (eventueel met voeler buiten of vanuit internet) weersdata gebruiken om de regeling aan te passen.

Ik heb alleen tot nu toe geen idee in hoeverre dit ook 'traag' en dus ook met vooruitziende blik ingesteld kan worden.

Dus mocht iemand hier de gouden tip hebben, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:49

Exigence

dnkroz

Je hebt losse weersafhankelijke regelaars voor pompen, pompgroepen of mengventielen om een temperatuur in een leiding of verwarmingssysteem te kunnen handhaven op basis van een ingestelde stooklijn, bijvoorbeeld deze (willekeurig gekozen): https://flamcogroup.com/b...12/groups/g+c+p+a+nr+view

Op de website van Flamco vind je ook nog wel andere regelaars, of complete (meng)pompgroepen geschikt voor WAR. Andere fabrikanten zoals bijvoorbeeld Watts zullen dit ook vast hebben. Wellicht kun je ook wel een losse regelaar, bijvoorbeeld een JUMO pakken met een aantal temperatuursensoren en bijvoorbeeld een 0-10 V uitgang om een stelmotor aan te sturen. Die stelmotor monteer je dan op je huidige ventiel of een mengventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:10
Allen,
Hartelijk dank voor de reacties!
De oplossing heb ik nog niet.
Concreet zoek ik als eerste een smarthome thermostaatknop met een losse voeler.
Als dat er niet is wordt het een knutselproject.
Meten en regelen is niet zo mijn ding dus ik ga daarvoor dan contact zoeken met een lokale "Willie Wortel" :)

Ik begrijp dat hier min of meer een markt voor is dus als we hier een oplossing voorvinden zal ik het hier publiceren. (en daarna voor veel geld in de markt zetten! :) :) )

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50