Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-03 09:22
Beste forumleden.

Vanwege enorme overcapaciteit van onze zonnepanelen wil ik het huis voor namelijk gaan verwarmen met een airco. Als die er dan toch hangt zullen we natuurlijk ook gebruik gaan maken van koelen, maar de focus is verwarmen.

Nu is het dat ik loop te stoeien met de positie van de airco, want we willen niet een voelbare luchtstroom op ons gezicht hebben. (Zie tekening paarse kleur is de bank)

Er zijn twee posities waar de airco kan komen hangen. Rood of geel op de tekening.

Geel heeft de voorkeur maar daar is max 860mm ruimte voor een binnenunit.

De rode kleur is 3000mm dus geen probleem.

De vragen die ik heb zijn als volgt.

- als de airco op rood hangt (van airco tot bank ongeveer 5m) zouden we dan op idle mode voelbare een luchtstroom hebben?

- als de airco op rood hangt wordt dan de volledige ruimte (+- 140m3, oranje kleur op de tekening) verwarmt of zullen er dan meer plekken koud blijven dan als hij op geel hangt?

- als de airco op geel hangt, waar zouden dan mogelijke koele plekken blijven of is dat nihil?

- als de airco op geel hangt , weet iemand dat een merk en type airco die voldoet aan de 140m3 capaciteit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AZ3A5En0MOYtxqlvWjlBD-PG3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hm7yVMr9rW553kXeaNLqmg2d.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-04 01:55

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Je wilt geen voelbare luchtstroom en je eerste suggestie is om deze recht voor je meest prominente plek te plaatsen? :D Ik ben absoluut geen airco expert maar dat is nou juist de plek waar ik hem niet zo plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53
Idem. Dan kun je hem beter boven de zitplek hangen. Linksonder kun je ook beter de ruimte in richten al is het vrijwel onmogelijk om 9.5 meter + aanhangsel homogeen te verwarmen. Bij geel en paars haal je de beste resultaten.

Airco's blazen bijzonder slecht om hoeken heen :)

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 23-11-2022 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Je kunt de airco een beetje richten met de lamellen in de uitblaasopening. Of dat voldoende gaat zijn als je 'm op de rode plek hangt, durf ik niet te zeggen... Als je 'm op de gele plek hangt, zal je woonkamer relatief langzaam opwarmen omdat de uitblaas recht je keuken in gaat. Het zal wel warm worden overal, als de capaciteit genoeg is, maar het zal even duren en mogelijk niet overal "egaal" warm.

Alternatieve plaatsing is misschien op de muur achter je meterkast, net boven dat rode dus. Dan heb je geen luchtstroom op je gezicht, de lucht zal circuleren door de woonkamer en ook de rest van de ruimte ingaan na verloop van tijd.

Edit: zoals @Rukapul zegt, ze kunnen slecht om een hoekje blazen, dus dat kan best even gaan duren voordat alles warm is.

Mbt capaciteit: de formule daarvoor is het aantal m3 * vemenigvuldigingsfactor (30 voor goed geïsoleerd, 40 voor redelijk geïsoleerd, 50 voor slecht geïsoleerd). Dus in jouw geval 140 * 40 (gokje) = 5600 dus een capaciteit van 5,6kW. Je kunt overwegen dat te splitsen, dus een multi-split: een binnenunit op de rode (of gele) plek, en een aparte binnenunit in je "eetkamer" (rechts van de keuken). Dan heb je gelijk je warmteafgifte beter verdeeld.

Edit2: vermenigvuldigingsfactoren zijn voor koelen. Voor verwarmen zit je wat hoger, 45 of 50, zie oa. https://www.climasense.nl...eel-vermogen-heb-ik-nodig

[ Voor 12% gewijzigd door Bra-Jo op 23-11-2022 15:12 ]

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreict
Bedankt voor de reacties. Als ik het zo lees is onderstaand een beter optie voor gelijkmatige warmte?

Aircoos op blauw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xsUVOfqKF68MjNLGyBJe5AWD_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cB9uC3FcrNq1XOvTUGwH0oBW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:14

paQ

Als je niet in een luchtstroom wilt zitten zou ik hem aan de schuine wand van de entree hangen.
Lucht verspreid zich wel. (redelijk snel ook) Zeker als je het ding laat 'waaieren'

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04 12:27
andreict schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:26:
Bedankt voor de reacties. Als ik het zo lees is onderstaand een beter optie voor gelijkmatige warmte?

Aircoos op blauw

[Afbeelding]
Hij kan niet naast de openslaande deuren bij de keuken? Dat lijkt mij de meest logische plek.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:17
Als er genoeg ruimte is zou ik hem boven de deur naar de entree hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreict
Alle genoemde plekken zijn van glas (boven de deur en naast de openslaande deuren. Dus helaas geen optie.

Ik pees hierboven iemand zeggen , de warme lucht verdeeld zich wel. Die illusie heb ik ook maar ik zie ook mensen zeggen dat het niet om de hoek kan verwarmen dus ik weet nu niet wat waarheid is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:17
Naast de deur naar de entree dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:14

paQ

andreict schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:12:
Alle genoemde plekken zijn van glas (boven de deur en naast de openslaande deuren. Dus helaas geen optie.

Ik pees hierboven iemand zeggen , de warme lucht verdeeld zich wel. Die illusie heb ik ook maar ik zie ook mensen zeggen dat het niet om de hoek kan verwarmen dus ik weet nu niet wat waarheid is
Gewoon aan die wand.

Er gaat een behoorlijk de iet door die fan. En dat gaat echt wel ergens heen hoor. En de rest kaatst tegen de hal muur aan.

Kun je met je leiding werk ook mooi door de meterkast.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 23-11-2022 16:26 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-04 19:51
Zou het niet om de hoek blazen ook niet overdrijven. Wij hebben een airco in de overloop hangen en die koelt de complete boven verdieping en zelfs ook beneden nog flink wat. Ja het is voor de airco iets koeler maar hoe erg is dat?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Pagina: 1