Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnus.nl
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09-2023
Beste Tweakers,

Op dit moment ben ik bezig met het ontwikkelen van lesmateriaal voor de scriptingtaal PowerShell voor een mbo-school in Noord-Holland. Het lesmateriaal bestaat nu uit zes modules: Introductie (Wat, waarom, hoe), syntax (variabelen, data types, control flow), functions, wmi (Powershel 5.1), remote access en azure. Het werk is gebasseerd op de laatste PowerShell versie (7.3). Ik zoek voor deze doelgroep twee soorten opdrachten:

Praktijk cases
Graag zou ik het lesmateriaal met ‘praktijk cases’ willen uitbreiden, om zo betekenis te geven aan het onderwerp PowerShell. Het mag een opdracht zijn die je in het verleden hebt gedaan of hebt gekregen waar je enthousiast over was of dat uitdagend was.

Logica opdrachten
Voor studenten zoek ik nog aanvullende ‘nadenk’ opdrachten om het algoritmisch denken te bevorderen en studenten een basis te geven ter voorbereiding op het hbo. Deze opdrachten zijn vergelijkbaar als een soort mini puzzel. Een opdracht zou zijn om de driehoek van Pascal uit te rekenen met PowerShell.

Welke materialen heeft school?
De student heeft de beschikking over een eigen virtuele omgeving met Windows Server (2019/2022) en Windows 10/11 Werkstation. Ook heeft de student toegang tot Azure.

Extra ideeën
Het kan zijn dat je wellicht ook ideeën hebt, die ik hier niet heb benoemd. Als je een idee hebt post het, het zou voor onze school al ontzettend helpen om onze studenten een ‘stevige’ bagage mee te geven.

Bronnen
Verwijzingen naar bronnen zijn altijd welkom. Hoe meer input hoe rijker we het onderwijs kunnen maken om een contextrijke omgeving te ontwikkelen.

Posten
Om het overzicht te bewaren zou ik graag nog willen vragen om je post/reply te starten met ‘praktijk-case’, ‘logica opdracht’, ‘bronnen’ of ‘ideeën’. Een dm sturen mag natuurlijk ook.

[ Voor 0% gewijzigd door sunnus.nl op 23-11-2022 13:57 . Reden: Een zin ontbrak ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik werk al 7 jaar met powershell en kan je learn powershell in a month of lunches van Don Jones erg aanraden om dat gebruiken als leidraad. Ik kan zo enorm veel cases bedenken.,maar misschien een leuke is maak een powershell die een vm maakt in cliënt hyperv en zorg dat Windows 10 helemaal geïnstalleerd en laatste windows updates heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-05 14:37
@sunnus.nl ik heb ooit leren programmeren aan de hand van deze (antieke) cursus:
https://www.win.tue.nl/~wstomv/edu/python/

Hier word je stap voor stap je door een "algoritme" gepraat hoe je zo efficiënt mogelijk wisselgeld teruggeeft, met gebruik van vrijwel alle basisprincipes van Python. Natuurlijk ook toepasbaar op PS scripting. Ik weet niet wat het niveau van je studenten is (tis vooral voor echte beginners), maar wellicht is het iets waar je iets mee kan.

[ Voor 8% gewijzigd door kwibox op 30-12-2022 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 22:36

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

[praktijk-case/idee]
Wellicht wat geavanceerder, maar ik zou zeker ook kijken naar de herbruikbaarheid van code. Dus het schrijven van functies in plaats van enkele scripts. En vervolgens die functies op een logische manier verpakken en distribueren in modules.
Ik ben zelf begonnen met een library aan losstaande scripts voor mijn werk en die heb ik over de loop van een jaar helemaal omgebouwd naar een module met low-level functies, intermediate functies en de user functies. Low-level functies zijn hele basale stukjes code die door intermediate functies aangeroepen worden. Intermediate functies bevatten meer business logica maar worden in principe niet direct door een gebruiker aangeroepen. De user functies dus weer wel, die kunnen in principe vanuit de command line aangeroepen worden of in losstaande scripts gebruikt worden.
Vooral als je dan die modules opneemt in je PowerShell Profile heb je veel gebruikte functies lekker snel bij de hand. En je ontdekt gaandeweg steedt meer usecases waar je de module voor kunt gebruiken of mee uitbreiden.

En kijk ook vooral naar hoe MS PowerShell bedoeld heeft om te gebruiken. Soms zit je aan een functionaliteit te denken, begint met bouwen om er vervolgens achter te komen dat een en ander al lang in PowerShell gedaan kan worden, alleen op een andere manier. Ik denk dan aan error afhandeling, het implementeren van progress counters en -WhatIf functionaliteit.

Ook, het documenteren van de scripts met inline parameter en functie beschrijving zodat je makkelijk online help kunt aanbieden aan andere gebruikers.

Poeh, zou nog wel door kunnen gaan :D Ben benieuwd of je de leerlingen er enthousiast voor krijgt. :*)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)