Hifi (zuil)speakers: help mij kiezen!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-04 09:37
Beste Tweakers,

Ik zou jullie oneindige wijsheid graag willen benutten. Al enige tijd ben ik op zoek naar nieuwe speakers en ik heb er momenteel een paar op het oog. Echter lukt het me niet om de definitieve keuze te maken.

Ik zoek een?
Twee speakers. Voorkeur naar vloerstaanders maar boekenplank mag ook.

Wat is je budget?
Tussen de 500 en 1000 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Overdag muziek mee luisteren. In de avond een film mee kijken. Ik houd van heldere hoge tonen (vocals) en mooi instrumentaal. Bas is voor mij minder belangrijk (ook ivm buren) en moet vooral zuiver zijn en hoeft niet hard.

Wat heb je zelf al gevonden?
Al enige tijd kijk ik naar de Dali Oberon 3 serie. Deze heeft een kennis van mij en vind ik mooi klinken. Helaas nog geen mooie Black Friday deal gezien. Ik heb echter nog meer opties gevonden:

- De Dali Oberon 5 of 7. Want vloerstaanders. Wel nog even doorsparen dan.

- Teufel Ultima 40 (evt surround set). Nu een mooie BF prijs.

- De Sony HT-A9. Het is mij helder dat dit van andere orde is (gesloten systeem). Zie echter een hele mooie korting waardoor dit precies in mijn budget valt. Nu ben ik zoals ongetwijfeld velen van mening dat Hifi bestaat uit losse speakers en een versterker. Maar als deze set echt enorm goed is, is het wellicht een serieuze concurrent?

- De Wharfedale Diamond 12.3. Ik zie dit merk vaker voorbij komen bij Hifi-liefhebbers. Maar geen idee hoe zich dit verhoud to bijv. de Oberons. Wel een mooie review van op WhatHifi.

- De Bowers & Wilkins 707 S2. Begreep dat deze iewat minder zuiver is in de hoge tonen?

- (!) De meest serieuze contender: Polk Audio Signature Elite ES55. Ik zie een fantastische deal met 50% korting. Als deze zich kunnen meten met de Oberons dan ben ik wellicht voor de helft van het geld spekkoper? Kan er weinig over vinden. Contact met een klantenservice vertelde mij dat ze iets dieper zijn in bass en tov Oberons een wat minder breed midden hebben. In principe zou ik dit liever andersom zien, maar voor de helft van het geld lijkt het me een puntje in de marge.

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn woonkamer heeft een L-vorm (met tussendeuren). Ca. 60m2. De bank staat op zo'n 3 meter van de TV.
Ik ben voornemens om eerst mijn oude versterker er aan te hangen. Dit is een Onkyo TX-840.
Het uiteindelijke plan is om door te bouwen naar een 5.1 surround setup, plus twee speakers op het plafond voor Atmos. (bijv. met Dali Fazon Sats en B&W AM-1's). Wanneer de volgende upgrade komt zal ik ook een nieuwe versterker kopen.

Heel erg bedankt voor het lezen en je hulp!

There is no real life, there is just AFK.

Beste antwoord (via Mastermind-- op 19-12-2022 17:33)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Lastige keuze, stond zelf 1 jaar geleden voor hetzelfde dilemma met ook +- €1000 budget. Ik ben eerst vooral afgegaan op objectieve metingen en op basis daarvan een aantal luidsprekers beluisterd (3 verschillende merken).

Kan weinig tips geven behalve dat, indien mogelijk, een luistersessie zeer verhelderend is :) Reviews van whathifi zijn niet nuttig, die vinden bijna alles prachtig en zijn erg subjectief in hun criteria.

Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Wharfedale EVO 4.4 in Walnoot kleur. Die zit nu zelfs onder de 1000 voor een paar: https://www.stengo.nl/pro...ttribute_pa_kleur=walnoot . Heb ze ook nog uitgebreid met de kleintjes voor 5.0 surround, meer dan genoeg bas ook voor een appartement.

[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 23-11-2022 13:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:17
Kijk naar wat je als set wilt hebben uiteindelijk. Vooral de center en de voor luidsprekers zijn kritisch dat ze dezelfde timbre hebben.
Dus die koop je bij voorkeur van hetzelfde merk.

Achterspeakers hoor je ook goed, maar is al minder kritisch.

Staar je ook niet blind op de BFD aanbiedingen, zat bedrijven die ook daarbuiten strakke prijzen aanbieden.

En ga luisteren, wat anderen zeggen is leuk, maar je moet er zelf mee leven.

Een luidspreker is binnen een budget altijd een bepaald compromis, niks is perfect.
Het gaat erom dat het compromis bij jou past en jou bevalt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Lastige keuze, stond zelf 1 jaar geleden voor hetzelfde dilemma met ook +- €1000 budget. Ik ben eerst vooral afgegaan op objectieve metingen en op basis daarvan een aantal luidsprekers beluisterd (3 verschillende merken).

Kan weinig tips geven behalve dat, indien mogelijk, een luistersessie zeer verhelderend is :) Reviews van whathifi zijn niet nuttig, die vinden bijna alles prachtig en zijn erg subjectief in hun criteria.

Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Wharfedale EVO 4.4 in Walnoot kleur. Die zit nu zelfs onder de 1000 voor een paar: https://www.stengo.nl/pro...ttribute_pa_kleur=walnoot . Heb ze ook nog uitgebreid met de kleintjes voor 5.0 surround, meer dan genoeg bas ook voor een appartement.

[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 23-11-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:23
Mastermind-- schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:54:
Beste Tweakers,

Ik zou jullie oneindige wijsheid graag willen benutten. Al enige tijd ben ik op zoek naar nieuwe speakers en ik heb er momenteel een paar op het oog. Echter lukt het me niet om de definitieve keuze te maken.

Ik zoek een?
Twee speakers. Voorkeur naar vloerstaanders maar boekenplank mag ook.

Wat is je budget?
Tussen de 500 en 1000 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Overdag muziek mee luisteren. In de avond een film mee kijken. Ik houd van heldere hoge tonen (vocals) en mooi instrumentaal. Bas is voor mij minder belangrijk (ook ivm buren) en moet vooral zuiver zijn en hoeft niet hard.

Wat heb je zelf al gevonden?
Al enige tijd kijk ik naar de Dali Oberon 3 serie. Deze heeft een kennis van mij en vind ik mooi klinken. Helaas nog geen mooie Black Friday deal gezien. Ik heb echter nog meer opties gevonden:

- De Dali Oberon 5 of 7. Want vloerstaanders. Wel nog even doorsparen dan.

- Teufel Ultima 40 (evt surround set). Nu een mooie BF prijs.

- De Sony HT-A9. Het is mij helder dat dit van andere orde is (gesloten systeem). Zie echter een hele mooie korting waardoor dit precies in mijn budget valt. Nu ben ik zoals ongetwijfeld velen van mening dat Hifi bestaat uit losse speakers en een versterker. Maar als deze set echt enorm goed is, is het wellicht een serieuze concurrent?

- De Wharfedale Diamond 12.3. Ik zie dit merk vaker voorbij komen bij Hifi-liefhebbers. Maar geen idee hoe zich dit verhoud to bijv. de Oberons. Wel een mooie review van op WhatHifi.

- De Bowers & Wilkins 707 S2. Begreep dat deze iewat minder zuiver is in de hoge tonen?

- (!) De meest serieuze contender: Polk Audio Signature Elite ES55. Ik zie een fantastische deal met 50% korting. Als deze zich kunnen meten met de Oberons dan ben ik wellicht voor de helft van het geld spekkoper? Kan er weinig over vinden. Contact met een klantenservice vertelde mij dat ze iets dieper zijn in bass en tov Oberons een wat minder breed midden hebben. In principe zou ik dit liever andersom zien, maar voor de helft van het geld lijkt het me een puntje in de marge.

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn woonkamer heeft een L-vorm (met tussendeuren). Ca. 60m2. De bank staat op zo'n 3 meter van de TV.
Ik ben voornemens om eerst mijn oude versterker er aan te hangen. Dit is een Onkyo TX-840.
Het uiteindelijke plan is om door te bouwen naar een 5.1 surround setup, plus twee speakers op het plafond voor Atmos. (bijv. met Dali Fazon Sats en B&W AM-1's). Wanneer de volgende upgrade komt zal ik ook een nieuwe versterker kopen.

Heel erg bedankt voor het lezen en je hulp!
Mag ik vragen waar je de Sony HT A9 binnen 1000 euro budget hebt gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
stin00 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:29:
Helemaal mee eens. Luisteren kan bij winkels als Stassen, HOBO HiFi en HiFi Klubben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:30
stin00 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:29:

Dat lijkt me wel een goeie deal. Als ik me niet vergis ging de evo 4.4 voorheen voor 800 per stuk oid.

De Q acoustics 3050i lijkt me ook wel in aanmerking komen om te beluisteren.

Verder maakt het mijns inziens allemaal niet zoveel uit. Gewoon luisteren en kies diegene die aan je wensen en eisen voldoet op gebied van prijs, uiterlijk en geluid. Je went vanzelf aan het geluid.

Metingen zou ik persoonlijk niet naar kijken omdat je je dan onredelijk beperkt in je mogelijke opties, puur omdat er gewoon weinig getest is.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:57
Hogere tonen, mooi detail in hoog.
Klipsch rp-6000f heb je voor €800,- 2 mooie zuilen.

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-04 09:37
Ruut88 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:32:
[...]

Mag ik vragen waar je de Sony HT A9 binnen 1000 euro budget hebt gezien?
Alle credits voor de originele poster:

greg-a in "Black Friday / Cyber Monday 2022 (25 & 28 november)"

Het advies om simpelweg te gaan luisteren is van harte ontvangen!

Toch vraag ik me af of er in algemene zin wat te zeggen is over de signatuur / het audioprofiel van de verschillende modellen / frabrikanten?

Of iemand die één van de opties beluisterd heeft en kan delen hoe die zich naar zijn/haar mening verhoud ten opzichte van andere opties?

De Klipsch, Acqoustics en EVO zijn ook een mooie toevoeging!

Nogmaals mijn hartelijke dank!

There is no real life, there is just AFK.

Pagina: 1