Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Build update, van 2019 naar 2023

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Huidige systeem: inventaris: PC October 2019

Het huidige systeem heb ik gebouwd toen ik in het buitenland woonde, en de meeste componenten zijn ook van die regio. Het probleem is dat het systeem recentelijk regelmatig vastloopt, crasht, en de videokaart ook de geest heeft gegeven (denk ik).

Hij deed het op zich nog meer dan prima met de games die ik speel, maar ik irriteerde me wel aan de case. De modulaire voeding is gruwelijk moeilijk in de voeding te prikken: als je de voeding eruit haalt moeten eerst alle kabels los, en als je de voeding laat zitten zit je met de metalen afscherming van het voedingsdeel van de kast wat in de weg zit.

De huidige case zelf is irritant, en ik denk dat de voeding zelf ook niet de beste kwaliteit is. Verder vind ik het moederbord vervelend: maar 1x een M.2 slot en geen wifi en ook geen bluetooth. Dit is erg jammer als ik het systeem een keer wil verplaatsen en gebruik wil maken van wifi en niet bekabelde devices.

De nieuwe case die ik wil is erg duur maar waarschijnlijk ook goed voor de langere toekomst; deze kan waarschijnlijk meerdere generaties en upgrades mee. Een groot voordeel vind ik de toegankelijkheid van de voeding.

Gewenst systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 213,90€ 213,90
1MoederbordenMSI MPG X570S EDGE MAX WIFI€ 269,95€ 269,95
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 V2 OC Edition met LHR€ 919,-€ 919,-
1BehuizingenCorsair Obsidian 500D RGB SE€ 271,01€ 271,01
1VoedingenCorsair RM1000x (2021) Zwart€ 194,90€ 194,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 199,-€ 199,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.067,76

Of zie mijn wenslijst: wenslijst: Upgrade PC 2023

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil voornamelijk rustig bestaande en nieuwe games kunnen spelen op en 4k en 144Hz+ monitor. Ook zal ik gewoon veel browsen en dergelijke. Ik stream niet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal €2500 - ik hou op dit moment rekening met een videokaart van grofweg €1000, in afwachting van de nieuwste AMD Radeon RX 7000 series (Navi 3x), die op 13 december gaan uitkomen. Ik wil graag de RX 7900 XTX die ongetwijfeld rond de €1000 tot €1400 gaat kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De videokaart wacht ik dus nog eventjes op. Wat mij nog niet duidelijk is zijn de volgende onderdelen:

Waterkoeling vind ik niet interessant om eerlijk te zijn, liever neem ik gewoon een goede actieve koeler. Die zijn veelal stiller (koeling vindt plaats in het systeem in plaats van op de rand van het systeem met een radiator). Maar ik twijfel nog, wat is wijs?

Het moederbord ondersteunt 3x gekoelde M.2 SSD's, wat is gekoeld? Ik snap dit niet. Moet ik een gekoelde M.2 kopen? Worden die zó warm?

Met 3x een M.2 slot op het moederbord ben ik bijna geneigd om gewoon 3x een 1TB M.2 SSD te kopen en met 3TB aan opslag (C:, D:, en E:) te gaan werken. Waarom zou ik nog SATA SSD's willen gebruiken? Die kan ik net zo goed wegdoen?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvidia ben ik op zich blij mee, maar hun 4000-series zijn gewoon té duur, dus ik switch zometeen graag naar AMD. Als die na release niet goed beschikbaar zijn dan ga ik voor een RTX 3080 die ook 2e-hands goed te koop zijn inmiddels.

Verder ben ik een beetje klaar met Intel. Ze doen gewoon te weinig als je kijkt naar wat Apple met hun M1 en M2 chipsets doen. Dus dan switch ik naar AMD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet lekker stil zijn. RGB poespas is niet belangrijk maar wel geinig. Consistentie in de looks vind ik belangrijker, dus in deze zwarte kast moet niet opeens een gifgele videokaart komen :+ Ook niet wit ofzo. Gewoon alles zwart en sober, laat de kleurtjes maar van de fans komen die bij de case zitten.

Ga je overklokken?
Mogelijk minimaal, dat zal eerder in de richting van undervolten gaan bijvoorbeeld, maar geen overdreven overclocks.

Wat verwacht je van ons?[i]

Dit is een systeem wat ik zelf heb samengesteld met vooral een gebrek aan kennis van de huidige markt en bestaande hardware.

Wat vragen:
  • Wat zouden jullie aanpassen? Kosten naar beneden mag.
    • Een goedkopere case is een optie (kwaliteit en toegankelijkheid en stoffilters zijn belangrijk)
    • Is de gekozen CPU snel genoeg voor games zoals Civ6 en Cities Skylines en Overwatch 2 en The Witcher 3 en F1 2022 en Forza Horizon 5?
    • Het moederbord is volgens mij een erg goede maar ook een erg dure. Zijn er soortgelijke moederborden beschikbaar (met wifi, bluetooth, meerdere M.2 sloten) die interessant kunnen zijn?
  • Is het RAM wat ik wil meenemen een bottleneck?
  • Ga ik voor 1x M.2 en 2x SSD (beide heb ik nu), of ga ik voor 3x M.2 (3x nieuw en dan gewoon splurgen)?
  • Dit moederbord biedt ook opties die ik mij nog niet besef denk ik, waar moet ik rekening mee houden, welke opties zijn leuk om over na te denken?