Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Na vele jaren nog eens een self-build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• chrieke
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10 13:11
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Na een aantal jaren gamen op een PS4 zou ik nog eens terug aan het PC-gamen willen. FPS met een PS-controller krijg ik niet onder de knie dus terug naar WASD (ZQSD eigenlijk) en muis.
Ik speel ook graag racesims en zou ook MS Flightsim willen uitproberen.
Momenteel zijn er twee 1080p schermen op m'n oude bak aangesloten maar ik zou naar de toekomst misschien wel willen overgaan naar 1440 met een vlotte refresh rate.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb momenteel een build die grofweg op de laatste BBG gebaseerd is en ik zit rond de 1500€.
Veel duurder wil ik ook niet gaan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een wat ouder HP scherm en een iiyama scherm maar heb even de typenr niet bij de hand (HDMI en DP beschikbaar), een logitech mx keys en muis. Voor de rest is er van de oude bak niet veel bruikbaar vrees ik. Eventueel de HDD en SSD maar dan niet als primary disk.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De oplijsting bevat (denk ik) alles wat ik nodig heb voor een nieuwe tower maar omdat er sinds mijn vorige build zoveel veranderd is ben ik niet zeker of alles wel bij elkaar past.
Ik zit ook met vragen zoals "moet ik kabels apart bijkopen of zit dat inbegrepen bij de voeding en/of gpu?"
"Hoe zit dat met SSD-koeling? Heb ik dit nodig?"

Ik wou me ook eens wagen aan een waterkoeling met de bedoeling om het geluid omlaag te krijgen.
Als er voor deze laatste eventueel (AIO) opties zijn waarmee ook nog eens de GPU gekoeld kan worden, dan hoor ik het graag.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zou, naar wat ik lees, eerder naar de AMD cpu en Radeon gpu willen gaan itt Intel en Nvidia.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag energieverbruik, zeker bij lage load, en een stille pc zijn wenselijk maar niet strikt noodzakelijk.
Zoals bij zovelen is een build waar ik weer een paar jaartjes mee verder kan het uitgangspunt.

Ga je overklokken?
Goh, als de optie er is wil ik me daar misschien ooit aan wagen maar dit is geen noodzaak.
Er zal dan alvast een goede Youtube tutorial voor moeten te vinden zijn :P

Wat verwacht je van ons?[i]
Een beetje geruststelling dat ik met onderstaande componenten een (goed) werkende game-pc ineen kan boksen en indien niet, graag feedback wat anders/beter kan of wat ik nog extra moet bijkopen om deze build tot een goed einde te brengen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D Boxed€ 369,-€ 369,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 144,22€ 144,22
1VideokaartenMSI Radeon RX 6750 XT Gaming X Trio€ 514,95€ 514,95
1BehuizingenNZXT H510 Flow Zwart€ 79,-€ 79,-
1WaterkoelingNZXT Kraken X63€ 149,-€ 149,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 92,90€ 92,90
1VoedingenCooler Master V750 Gold-V2€ 91,25€ 91,25
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 75,99€ 75,99
Totaal€ 1.516,31

Ah ja en alvast _/-\o_
:)

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:22
Een waterkoeling is niet nodig met deze CPU, als je een luchtkoeler neemt als de Scythe Mugen 5 Rev.C kun je nog een tandje hoger met de GPU, bv ASUS TUF Gaming Radeon RX 6800 OC Edition.

Kabels komen met de voeding mee, deze SSD heeft geen koning nodig, dat speelt bij snellere PCIE4 modellen.

[ Voor 13% gewijzigd door martyw op 23-11-2022 11:29 ]

• chrieke
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10 13:11
martyw schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:25:
Een waterkoeling is niet nodig met deze CPU, als je een luchtkoeler neemt als de Scythe Mugen 5 Rev.C kun je nog een tandje hoger met de GPU, bv ASUS TUF Gaming Radeon RX 6800 OC Edition.

Kabels komen met de voeding mee, deze SSD heeft geen koning nodig, dat speelt bij snellere PCIE4 modellen.
Ik had een vergelijkbare CPU koeler op een andere pc en er zit me iets in het hoofd dat het gewicht hiervan schade kan geven aan het MB wanneer je een tower-build hebt (moedebord vertikaal, de koeler hangt dan af als het ware). Of is dat onjuist? Zou anders wel een slok op een borrel schelen ja.

Enig idee hoe het zit qua geluidsproductie tov de waterkoeling? Of overstemmen de fans van de graka dit toch? :?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:22
Als je alle risers van het moederbord goed monteert, en de koeler goed monteert hoort deze het moederbord niet te buigen. De koeler is vrij stil, en bedenk dat de pomp van een AIO ook hoorbaar is. De Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B is nog iets stiller

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14-11 14:34

Thermomet3r

het is warm of koud

En vergeet niet dat de gemiddelde levensduur van een AIO~4 jaar is, en dat er na 3 jaar al een verschil te zien is in performance van de AIO (doordat de vloeistof langzaam verdampt door de slangen heen). Hier heb je bij een generieke lucht koeler geen last van.

specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-11 18:06
SSD doe je in het m2 slot van het moederbord en die heeft meestal al een heatsink voor warmte afvoer.

CPU moet top zijn voor MSFS alleen de gpu inderdaad zo hoog mogelijk indien je op hoge settings wilt spelen
Pagina: 1