Stop slaat opeens door bij inschakelen PV omvormer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-12 22:45

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Ik heb een Growatt omvormer met oost en west strings parallel aangesloten op de enige tracker.
Heeft 2 jaar zonder problemen gedraaid en sinds gister slaat opeens de stop door op het moment dat de omvormer inschakelt.

Wat ik al heb geprobeerd:

Alleen de oost string of alleen de west string aangesloten, stop slaat nog steeds door.
Strings doorgemeten, geven beide normale waarden qua voltage en stroom.
Weerstand van de aardedraad van de PV panelen gemeten naar de plus en min van beide strings, alles is >10M ohm.

Heeft iemand nog een idee wat er aan de hand kan zijn of hoe ik dit kan troubleshooten?

Alle reacties

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Een "stop" ... Ik vraag het toch: is het een ouderwetse zekering, een installatie-automaat of toch een aardlekschakelaar die uitschakelt?

• Alexvdiest
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-12 13:47
Wat is de spanning van beide strings ten opzichte van aarde, en hoeveel panelen heb je in elke string?

Eerst alle stekkers los halen en dan meten tussen plus en aarde en min en aarde

Grt alex

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Het is een installatie automaat. Geen ouderwetse zekering dus. En het is ook de installatieautomaat die er uit slaat, niet de aardlek.

Beide strings hebben een weerstand van 20M ohm van de aarde naar de min en 10M ohm van de aarde naar de plus.

Oost geeft 218V en iets van 12A.
West 208V en 0,5A (vanochtend gemeten toen er nog enkel zon op oost stond).

Ik heb 6x265Wp op oost en 6x265Wp op west, panelen liggen op -110 en 90 graden azimuth en dakhelling van 40 graden.

Zojuist in de meterkast de kabels van deze groep (waar verder niks anders op zit, kabels gaan direct naar het stopcontact bij de omvormer) omgezet naar een andere lege installatieautomaat. Heeft niet geholpen. Kan dus uitsluiten dat de installatieautomaat overleden is.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:16
zit het in de omvormer of in de strings testjes: klapt de automaat eruit als je beide strings loskoppelt? en wat bij alleen oost los, en wat bij alleen west los?

Geeft de omvormer / log/ app foutmeldingen?

• PJNo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-12 11:58

PJNo

14x 365 Z12x 365 W Growatt6k

Installatie automaten trippen bij kortsluiting.

Op goed geluk, kijk even in je werkschakelaar, wellicht is daar iets van kortsluiting?
Check je AC-stekker onderkant omvormer.
Bedraging in algemene zin?
Onlangs ergens in de muur geboort? Waterschade? Kans op kabelbreuk?
Alles lijkt OK? Dan is wellicht je omvormer Kaputski.

Aardlekschakelaars trippen bij: Lekstroom >30mA, sluiting, https://installatiebedrij...rdeler-storing-verhelpen/

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
@MSXBas
Zonder strings gaat de omvormer niet aan, heeft hij nooit gedaan, heeft spanning van de panelen nodig om op te starten.

Met alleen de oost string werkt het ook niet, zelfde geld voor alleen de west string.

Als ik alles aansluit en de omvormer aan zet lijkt alles prima, geeft netjes op het display de spanning weer van de panelen en het net. Hij telt af naar het inschakelmoment. Zodra hij inschakelt slaat in 1s de stop uit en geeft de omvormer de foutmelding "No AC", dat is ook wat ik in de app zie (Error: 25 No utility).

@PJNo
Ik heb geen werkschakelaar maar een dedicated stopcontact voor de omvormer, er zat een Plugwise stekker tussen om de opbrengst te meten. Die heb ik er gelijk tussenuit gehaald toen er iets mis was maar met of zonder maakt geen verschil nu.
Verder niks aangepast. Het enige wat ik kan bedenken is dat het zondag heel koud en vochtig was buiten, en m'n zolder is slecht geïsoleerd. Geen idee of dat iets kan doen, maar maandag werkte alles gewoon. Tot het einde van de dag netjes opbrengst, en dinsdag ochtend bij het opkomen van de zon en inschakelen van de omvormer is de stop er uit gegaan.

Hoe zou ik een kabelbreuk ergens kunnen detecteren (anders dan het dak op kruipen en alle kabels met een loop inspecteren :P )

Schiet mij maar lek. Ik heb het vermoeden dat er iets mis is met de omvormer. Vooral omdat het 2 jaar zonder problemen heeft gewerkt en nu zonder wijzigingen opeens niet meer.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:05

ralpje

Deugpopje

Heb je eventueel de mogelijkheid om de omvormer met een lang verlengsnoer op een andere groep aan te sluiten (let even op vermogen enzo!)?
Dan sluit je in ieder geval uit in welk deel van het traject het probleem zit.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ik denk dat je omvormer overleden is. Tussen de vermogenselektronica en de net spanning zitten scheidingsrelais. Bij het opstarten wordt de netspanning ingeschakeld en slaat de stop eruit omdat er dan opeens kortsluiting is.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:16
no utility geeft hij bij mijn goodwe aan als hij de spanning niet kwijt kan aan het net (bij mij: hoofdschakelaar tussen omvormer en meterkast staat fout)

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
@ralpje
Ik heb in de meterkast de kabels van deze groep dus al op een andere installatieautomaat gezet. Enige wat het dan nog kan zijn is de kabels door het huis of het stopcontact naast de omvormer, maar wellicht de moeite om even te testen idd. Qua vermogen zal het wel loslopen met dit weer komt hij helaas niet meer boven de 1000W uit.

@ds23man
Dat vrees ik dus ook. Denk dat ik hem van de muur haal en m'n collega van de E afdeling er naar laat kijken en ondertussen op zoek ga naar een vervanger...

• twaak
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 29-09 09:23
Beste, ik weet het is een oud draadje.

Ik heb echter sinds 25 Maart het zelfde probleem, bij inschakeling gaat de automaat eruit. Handmatig weer omzetten en alles draait weer tot de volgende dag.

Hoe is dit bij jou opgelost?

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Er waren twee IGBT defect op het PCB in de omvormer. Mijn collega heeft hem gerepareerd en sindsdien draait hij weer als een zonnetje.
Pagina: 1