Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruit89
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-11-2024
Hi allen,

Momenteel is de r6 mark I in de aanbieding voor 1999 inclusief cashback.

Dit scheelt al bijna 1000 euro met de R6 Mark II.

Ik gebruik de camera privé voor ons gezin en vind video en foto allebei zeer belangrijk. Overheat van de Mark I zit mij dan ook dwars. De extra megapixels vind ik minder belangrijk. Om zo de key veranderingen voor mij te benoemen.

Wat zouden jullie doen? Denken jullie dat de Mark II het waard gaat zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28
Heeft de R6II 1000 euro meerwaarde over de R6? Nee, waarschijnlijk niet. Voor wildlife/hybrid is de R6 net zo goed geschikt; de R6II is gewoon net wat beter en heeft hier en daar een specbump. Zie het meer als iteratief dan een echte grote upgrade.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivorijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05
Al een jaar een zeer tevreden gebruiker van de R6. Ik gebruik 'm eigenlijk alleen maar voor foto's, dus over het oververhitten kan ik weinig zeggen.

Voor zover ik het kan zien zijn de wijzigen in de Mk2 niet heel super groot en zou ik die 1000 euro stoppen in betere lenzen.

Canon R6/5D3/16-35/24-70/70-200/85/100/135/100-500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:20
Ik heb net m'n R6 ingeruild + twee lensen die ik (te) weinig gebruikte (waardoor het verschil te doen was) en een R6 mark II gepreordered. Ik vind de R6 een heerlijke fotocamera maar qua video is ie gewoon gemankeerd. Bij de R5 is het oververhitten ondertussen geen issue meer maar bij de R6 zit je er gewoon aan vast ook omdat de kunstof behuizing (nog) minder goed warmte geleid. Voeg daar aan toe het onhandige selecteren van slechts twee videomodussen, de 30 min limiet, de forse rolling shutter en je hebt een camera die eigenlijk beperkt is tot het schieten van mooie korte videofilmpjes met bij voorkeur geen snel bewegende objecten in beeld of veel panning. Allemaal dingen die bij de mark II gefixt zijn. Voor mij was de upgrade ook logisch omdat ik RF lenzen en ook de met de mk ii compatible BG-R10 grip heb. Maar als je nog niet in het 'ecosysteem' en video belangrijk voor je is zou ik iig. niet de orginele R6 kopen. Doorsparen voor de mk ii of naar een geheel ander model camera kijken zou ik dan zeggen.

Ohja, nog twee leuke video features op de mk ii, maar dan meer in de categorie nice to have:
- Focus breathing compensatie
- Multi-functie hotshoe voor externe microfoons zonder kabels/externe voeding

[ Voor 9% gewijzigd door XElD op 26-11-2022 18:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:28

Bonbridge

35-85

Ik zat met dezelfde issue. Toen ik de aankondiging van de R6II zag wist ik zeker dat dat mijn volgende camera ging worden. Ik vind het ook echt een mooie upgrade van mijn huidige 6D. Maar toen ik wat verder ging denken begon ik toch te twijfelen.

Ik ben fulltime zelfstandig fotograaf. Ik doe vooral vastgoed en architectuur. Zo nu en dan een bedrijfsreportage en portretten of een bruiloft. Wat ik vooral belangrijk vind is het dynamisch bereik. Van een 6D naar een R6 is dat al een mooie stap. Ik vraag me af of er op dat vlak veel verschil gaat zitten tussen de R6I en II. 4 megapixel extra lijkt me leuk en prima, maar 9/10x maak ik de files al kleiner dus 20mp is voor mij echt oké. Video's maak ik ook nooit met mijn camera, dat doe ik vaker met de Osmo of iPhone 14 pro. Dus ook daarvoor hoef ik de upgrade niet te maken.

Geld is niet een probleem, maar bijna €1000 extra betalen voor functies die je zelden gebruikt vond ik niet nodig. Daarom heb ik uiteindelijk de eerste R6 besteld met een 14-35. Morgen komt hij binnen, dus ik ben benieuwd! Ik heb overigens meer twijfels bij de lens dan de camera momenteel ;)

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fruit89
XElD schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:04:
Ik heb net m'n R6 ingeruild + twee lensen die ik (te) weinig gebruikte (waardoor het verschil te doen was) en een R6 mark II gepreordered. Ik vind de R6 een heerlijke fotocamera maar qua video is ie gewoon gemankeerd. Bij de R5 is het oververhitten ondertussen geen issue meer maar bij de R6 zit je er gewoon aan vast ook omdat de kunstof behuizing (nog) minder goed warmte geleid. Voeg daar aan toe het onhandige selecteren van slechts twee videomodussen, de 30 min limiet, de forse rolling shutter en je hebt een camera die eigenlijk beperkt is tot het schieten van mooie korte videofilmpjes met bij voorkeur geen snel bewegende objecten in beeld of veel panning. Allemaal dingen die bij de mark II gefixt zijn. Voor mij was de upgrade ook logisch omdat ik RF lenzen en ook de met de mk ii compatible BG-R10 grip heb. Maar als je nog niet in het 'ecosysteem' en video belangrijk voor je is zou ik iig. niet de orginele R6 kopen. Doorsparen voor de mk ii of naar een geheel ander model camera kijken zou ik dan zeggen.

Ohja, nog twee leuke video features op de mk ii, maar dan meer in de categorie nice to have:
- Focus breathing compensatie
- Multi-functie hotshoe voor externe microfoons zonder kabels/externe voeding
Hele goede redenen om voor de M2 te gaan. Ik wil graag video en foto schieten dus heb uiteindelijk ook gekozen voor de R6 M2, die komt vanavond hopelijk binnen.
Bonbridge schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:21:
Ik zat met dezelfde issue. Toen ik de aankondiging van de R6II zag wist ik zeker dat dat mijn volgende camera ging worden. Ik vind het ook echt een mooie upgrade van mijn huidige 6D. Maar toen ik wat verder ging denken begon ik toch te twijfelen.

Ik ben fulltime zelfstandig fotograaf. Ik doe vooral vastgoed en architectuur. Zo nu en dan een bedrijfsreportage en portretten of een bruiloft. Wat ik vooral belangrijk vind is het dynamisch bereik. Van een 6D naar een R6 is dat al een mooie stap. Ik vraag me af of er op dat vlak veel verschil gaat zitten tussen de R6I en II. 4 megapixel extra lijkt me leuk en prima, maar 9/10x maak ik de files al kleiner dus 20mp is voor mij echt oké. Video's maak ik ook nooit met mijn camera, dat doe ik vaker met de Osmo of iPhone 14 pro. Dus ook daarvoor hoef ik de upgrade niet te maken.

Geld is niet een probleem, maar bijna €1000 extra betalen voor functies die je zelden gebruikt vond ik niet nodig. Daarom heb ik uiteindelijk de eerste R6 besteld met een 14-35. Morgen komt hij binnen, dus ik ben benieuwd! Ik heb overigens meer twijfels bij de lens dan de camera momenteel ;)
In jouw situatie had ik ook zeker voor de R6 gegaan, zeker met de prijzen van afgelopen dagen en de cashback. Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-05 23:03

Deathchant

Don't intend. Do!

Bonbridge schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:21:
Ik heb overigens meer twijfels bij de lens dan de camera momenteel ;)
Je doelt op de distortion op 14mm voor je architectuur-usecase?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
Fruit89 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:49:
[...]

Hele goede redenen om voor de M2 te gaan. Ik wil graag video en foto schieten dus heb uiteindelijk ook gekozen voor de R6 M2, die komt vanavond hopelijk binnen.
Vanavond al... de mijn staat nog op 'in behandeling' waar ik 'm besteld heb :X ;) Veel plezier ermee en ben benieuwd naar evt. eerste indrukken in iig.!

[ Voor 4% gewijzigd door XElD op 29-11-2022 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:28

Bonbridge

35-85

Deathchant schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:55:
[...]

Je doelt op de distortion op 14mm voor je architectuur-usecase?
Exact. Toen de lens aangekondigd werd dacht ik al wel te weten dat dat mijn lens moest worden. Mooi bereik in brandpunt. Heerlijk compact en licht. En f/4.0 is helemaal prima. Alleen viel mij het aardig tegen toen de eerste reviews binnen kwamen over inderdaad de distortion maar vooral de vignetting. Dat het beeld zwart is in de uiterste hoeken op 14mm vind ik eigenlijk niet kunnen. Ik heb vandaag mijn eerste huisje ermee gefotografeerd, en ben wel enthousiast over de nieuwe combinatie. Ik denk het verschil in dynamisch bereik serieus al een beetje te zien op de achterkant van het scherm. Ik moet ze nog bewerken dus ben wel benieuwd naar de resultaten (de vignetting is op de camera niet zichtbaar).

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fruit89
XElD schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:45:
[...]

Vanavond al... de mijn staat nog op 'in behandeling' waar ik 'm besteld heb :X ;) Veel plezier ermee en ben benieuwd naar evt. eerste indrukken in iig.!
Hele mooie camera! Het is even wennen als je net overstapt naar mirrorless maar wat een wereld gaat er voor mij open. Kwaliteit, snelheid. Ik ben erg blij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XElD
Fruit89 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:39:
[...]

Hele mooie camera! Het is even wennen als je net overstapt naar mirrorless maar wat een wereld gaat er voor mij open. Kwaliteit, snelheid. Ik ben erg blij!
Top!, ben hier nog a.h. w8en... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:36
Alleen viel mij het aardig tegen toen de eerste reviews binnen kwamen over inderdaad de distortion maar vooral de vignetting. Dat het beeld zwart is in de uiterste hoeken op 14mm vind ik eigenlijk niet kunnen
Optisch is die lens iets wijder dan 14mm. Na correctie (cropping, vignetting en barrel distortion) houd je 14mm over (precies waarvoor je betaald hebt).
Die lens voldoet prima als je de correcties uitvoert. Feitelijk hebben ze een optisch element laten vallen en door software vervangen die altijd uitgevoerd moet worden (dat gebeurt al in de camera zoeker en jpegs, alleen niet standaard door alle raw processors).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
XElD schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:04:
[...]

Top!, ben hier nog a.h. w8en... :X
Ik ben blijkbaar de eerste batch R6 mark II's net misgelopen. Staat nu bij meerdere zaken op tijdelijk uitverkocht. Achja, ik kwam net een dag voor de release op 29 november mijn oude apparatuur inruilen en toen is mijn order geplaats. Blijkbaar was er bij meerdere zaken maar een klein aantal camera's in de eerste levering aanwezig. Benieuwd wanneer de aanvulling komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
Ik heb 'm ondertussen! Ik was net aardig gewend geraakt aan de vele opties van de R6... maar er zijn er nogal wat bij gekomen! ;)
Pagina: 1