Remeha Tzerra CW 5, lagere aanvoer temp. Is dit pendelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:06
NAV het gasverbruik verlagen heb ik de Remeha Tzerra CW5 op een max aanvoer gezet van 50. Op een gegeven moment was dit te weinig, en heb ik het verhoogd naar 60-65. De ketel staat al in de stand dat ik GEEN comfort tapwater heb.

In de late avond'/nacht staat de thermostaat op zo'n 15-16 graden.
In de huiskamer heb ik 3 radiatoren (zware jongens) en die hebben geen thermostaat kraan(gewoon open/dicht, staan alle 3 vol open).

De verwarmingen in de gang, badkamer en slaapkamers hebben wel een thermostaat kraan. Die staan in de nacht op standje 2(van de 5).

Nu ik een slimme meter heb, en een uitlezer heb geplaatst op de P1, zie ik deze trend. Ik dacht eerst dat dat juist goed was. Maar iemand zei: nee joh dat is pendelen. Zet je thermostaat en aanvoer weer op 80, en je CV doet de rest.

Mijn vraag is: Wat is wijsheid.

Overigens heb ik een Remeha I-sense thermostaat, en is het een Opentherm ketel.

In mijn beleving is het geen pendelen, want je ziet duidelijk als ik WEL echt warmte nodig heb, slaat ie niet op 'pendelen'. Het lijkt dat dat gebeurt als de warmtevraag gewoon laag is.

Hulp wat te doen is welkom. Of is dit gewoon 'goed'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4L2ES2Nb3mD5FZXk1_eASm3kq0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIVVOY9CcpFX5M6KWw0cmN4y.jpg?f=fotoalbum_small

22:30 douchen, en toen uit, dan vanaf uurtje of 1 beetje bijwarmen steeds. Rond 7:30 heet water vraag, en verwarming aan 13:00 geen warmtevraag rond 17:30 weer vraag aan.

[ Voor 7% gewijzigd door meermarco op 23-11-2022 10:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:39
Staat je ketel op comfort of eco stand? Die piekjes kunnen namelijk ook het warmhouden van een klein voorraadje warm water zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Eco stand. Heb dat water warm houden idd al lange tijd geleden uit gezet. Goede vraag. Meteen topic even aangepast

[ Voor 14% gewijzigd door meermarco op 23-11-2022 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
Er lijkt dan toch warmtevraag te zijn wat kennelijk snel weer op temperatuur gebracht is door je cv systeem. Pendelen is volgens mij meer dat je ketel afslaat omdat hij zijn warmte niet kwijt kan waardoor de aanvoer temp. boven een ingesteld limiet komt. Ik betwijfel of dat hier aan de hand is omdat hij op die momenten maar tot een graad of 16 hoeft te stoken, dat is waarschijnlijk vrij snel al bereikt. Is je huis goed geisoleerd? Zo te zien moet hij toch nog redelijk wat momenten kort aanschieten om 15-16 graden te handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Huis is gemiddeld geisoleerd. Ramen HR++, dak goed. Gevels beneden niet.
Dit was een voorbeeld van afgelopen weekend toen het zo koud was idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Overigens heb ik de ketel nu op 80 graden gezet. Kijken wat ie dan ‘s nachts doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
Ben benieuwd.

• meermarco
Vannacht is ie 1 keer even aangeslagen. En netjes even maar,en daarna niks. Nadeel was/is. HEt was veel warmer in de nacht (buiten) dus vooralsnog een lastig vergelijk.

Maar het lijkt rop als je een modulerende ketel hebt, dat het verlagen naar 50-60 graden niet heel veel doet.
Pagina: 1