HR++ glas in bestaande houten kozijnen, ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad4NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:04
Hoi allemaal,

Introductie

Met oog op de toekomst wil ik langzaam maar zeker mijn huis verduurzamen, met als uiteindelijke doel van het gas af en warmte genereren d.v.m. een warmtepomp. Echter, stap 1 is het beter isoleren van het huis. Mijn eerste gedachte is het vervangen van het glas, wat inmiddels bijna 35 jaar oud is.

Context
  • Vrijstaande woning
  • Gebouwd begin 1980
  • Spouwmuur isolatie d.m.v. glaswol
  • Op wat kleine klepramen na, overal dubbel glas uit ca. 1985 ("ThermoPane")
  • Houten kozijnen, allen goed onderhouden en zover ik kan zien in goede staat (geen rot)
  • 24 ramen, 3 dakramen. Totaal oppervlakte ~25m2
  • Aantal combinaties van groot raam, draai raam en een "klep raam" (zie voorbeeld hieronder)
Voorbeeld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIJ_WtIUd059t3zecvauEM_9RLw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQmzUJzyDuXHyyxCmO93q1pG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qKkiUPc9SgdHINh2p2GY6GPjm4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eDS3NvO7RIuowwYCRm2Kzr4R.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfXy4RmaEbziyvkQ7suXCmBt1QI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WU3IRt9Y30Opd9Xc71bbsS13.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn vraag

Wat is jullie ervaring met het vervangen van oud dubbel glas door HR++ glas in bestaande, houten, kozijnen? Ik maak me vooral zorgen om de draairamen en de klepramen, kunnen daar zomaar (veel) dikkere HR++ glazen in? Of ben ik dan al snel aangewezen op het compleet vervangen van het kozijn (kunststof?).

Alvast bedankt voor jullie reacties! Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-05 15:40

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik moest in mijn "klepramen" wat dunnere HR++-panelen laten zetten omdat het anders niet paste. Meestal gaat het dus wel goed, maar de isolatiewaarde van die dunnere panelen is uiteraard wel wat lager. De glaszetter gebruikt dan dunnere deklatjes waardoor het geheel er toch weer netjes uit ziet. Je moet (uiteraard) wel weer schilderen na die tijd, maar dat moet je sowieso.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er is nóg een optie: Vacuumglas. Dat heeft de isolatiewaarde van triple glas met het gewicht en dikte van dubbel glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33
Ik heb het in de meeste van mijn kozijnen al vervangen. Bij de meeste paste het gewoon, bij een aantal kozijnen heb ik de sponning dieper gefreesd omdat er niet voldoende ruimte was. Dat ging echt maar om een paar mm, maar daarmee kon ik dan wel extra dik glas plaatsen. Dat laatste ging me voornamelijk om het geluid van buiten iets beter tegen te houden.

Dus: meet de diepte die je hebt in je kozijnen en kijk welke diepte je nodig hebt voor HR++ glas + 2x glasband + glaslatten. Alles is in verschillende diktes te krijgen, ik heb vrij dunne glaslatten en glasband van 2mm, om zoveel mogelijk ruimte over te houden voor het glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad4NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:04
Bedankt voor de reacties zover! Zeer waardevol.
decipherer schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:12:
... bij een aantal kozijnen heb ik de sponning dieper gefreesd omdat er niet voldoende ruimte was. Dat ging echt maar om een paar mm, maar daarmee kon ik dan wel extra dik glas plaatsen.
Ik ben zelf niet zo heel handig en heb niet het juiste gereedschap voor dit soort ingrepen ben ik bang. Is dit iets wat bij het werk van de glaszetter hoort? Of zijn dit soort voorbereidende werkzaamheden meer voor een klussenbedrijf/aannemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:37
Ook oud dubbelglas vervangen door Hr++ glas.
Wel wat dikker dus je moet de deklatjes aanpassen en opnieuw schilderen.

Maar de vraag is meer wat is de algemene staat van je kozijn en hoelang gaat die nog mee?
Is die nog goed genoeg voor ongeveer 20 jaar dan heeft het zin.
Is het korter dan kan je beter overwegen om het geld voor nieuw glas apart te houden en bekijken of je eerder kan vervangen en dan meteen naar Hr+++ glaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:21
In mijn vorige woning (bj 1983) kon zelfs het enkelglas worden vervangen door dubbelglas.
De glaszetter heeft daarvoor opdek glaslatten gebruikt.

Overigens hoeft HR++ glas niet dikker te zijn dan HR+ glas. Het verschilt alleen v.w.b. de vulling en coating, niet noodzakelijkerwijs de dikte van de spouw.
In mijn huidige woning heb ik HR++ glas van 4+6+5 in de draairamen zitten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:33

Tazzios

..

Om te zien wat mogelijk is moet je naar de glaslatten kijken soms zitten ze aan de buitenkant soms aan de binnenkant. Je kan dan kijken of er genoeg ruimte over is voor het dikkere glas en de glaslat of dat er een dunnere glaslat nodig is of dat gevreesd moet worden.

Je thermopane glas is waarschijnlijk 4-6-4 mm u-waarde +-3.3
HR+ is 4-12-4 u-waarde +-1.4
HR++ is 4-15-4 u-waarde +-1.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
JukeboxBill schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:55:
In mijn vorige woning (bj 1983) kon zelfs het enkelglas worden vervangen door dubbelglas.
De glaszetter heeft daarvoor opdek glaslatten gebruikt.

Overigens hoeft HR++ glas niet dikker te zijn dan HR+ glas. Het verschilt alleen v.w.b. de vulling en coating, niet noodzakelijkerwijs de dikte van de spouw.
In mijn huidige woning heb ik HR++ glas van 4+6+5 in de draairamen zitten.
Ik ben geen expert, maar volgens mij klopt dat niet. Als ik glas bestel staat er duidelijk bij wat de isolatiewaarde is bij verschillende spouwbreedtes. Bij een smallere spouw is de isolatiewaarde beduidend minder, en is het ook geen HR++ glas meer. Ik krijg bv deze keuze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-UORNqbvh7LOKixbmuEg1IvNn8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RpHOwHb50m8XlTorP8cRYVJP.png?f=fotoalbum_large

https://dubbelglas.nu/sem...mco-star-argon-5mm-sp-4mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
Ad4NL schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:22:
Bedankt voor de reacties zover! Zeer waardevol.

[...]

Ik ben zelf niet zo heel handig en heb niet het juiste gereedschap voor dit soort ingrepen ben ik bang. Is dit iets wat bij het werk van de glaszetter hoort? Of zijn dit soort voorbereidende werkzaamheden meer voor een klussenbedrijf/aannemer?
Ik heb geen idee eigenlijk, heb het werk altijd zelf gedaan. Ik zou denken dat een glaszetter dit vaker tegenkomt en wel weet waar je moet zijn als die het zelf niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:17

Asteroid9

General Failure

decipherer schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:14:
[...]

Ik ben geen expert, maar volgens mij klopt dat niet. Als ik glas bestel staat er duidelijk bij wat de isolatiewaarde is bij verschillende spouwbreedtes. Bij een smallere spouw is de isolatiewaarde beduidend minder, en is het ook geen HR++ glas meer. Ik krijg bv deze keuze:

[Afbeelding]

https://dubbelglas.nu/sem...mco-star-argon-5mm-sp-4mm
Dit hangt af van het gebruikte glas, er zijn ook andere soorten zoals vacuumglas of met een bepaalde glasvulling die beter isoleren dan 'normaal' dubbel glas. Meer spouwdikte is natuurlijk beter, maar zo is dunner vacuumglas bijvoorbeeld al beter dan dikker 'oud' dubbelglas.

Zo kun je bij vervanging dus toch een hoge isolatiewaarde krijgen bij een bepaalde dikte, helaas is beter isolerend glas ook altijd weer duurder. Dat is dus de afweging om te maken, gelukkig zijn prijzen en specificaties online goed te vinden.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:21
@decipherer Je hebt gelijk. Ik heb de ruiten toevallig ook besteld bij dubbelglas.nu.
Het is wat verwarrend, want 5-6-4 (HR) zit onder hetzelfde menu als 5-15-4 (HR++). De laatste heb ik toen meebesteld voor de vaste kozijnen. En daardoor gedacht dat het allemaal HR++ was.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
JukeboxBill schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:15:
@decipherer Je hebt gelijk. Ik heb de ruiten toevallig ook besteld bij dubbelglas.nu.
Het is wat verwarrend, want 5-6-4 (HR) zit onder hetzelfde menu als 5-15-4 (HR++). De laatste heb ik toen meebesteld voor de vaste kozijnen. En daardoor gedacht dat het allemaal HR++ was.
of het HR++ is of niet maakt weinig uit, dat is slechts een grens in de U waarde veder is het glas gelijk. Gewoon het beste glas bestellen wat erin past (en binnen budget is) bij dubbelglas.nu geven ze mooi de U waarde weer als je de spouwdikte kiest. iets te dun HR++ glas (en dus HR of HR+) is ook gewoon redelijk glas. uiteraard zijn er betere opties zoals andere glaslatten en beter dubbel of zelfs triple glas. of dunnere oplossing zoals vacuumglas of krypton vulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nog een tip: Voor de ISDE subsidie zijn grenswaarden gesteld. Het is dus verstandig om te kijken of je glas wel gaat voldoen aan die eis (en dus het juiste glas bestellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-04 21:53
Ik heb hier in huis al het oude dubbel glas voor HR++ glas laten vervangen. In totaal zo'n 20 stuks, variërend van grote ruiten tot de kleinere draaikantelramen, zowel horizontaal als verticaal. Eén zijde van de woning ook nog geluidswerend waardoor deze nog wat dikker zijn en was ook geen enkel probleem.

Sommige kozijnen zaten er al 30+ jaar in, maar wel netjes onderhouden en daar paste het ook gewoon allemaal in. Wél zijn er overal glaslatten geplaatst, maar deze kun je gewoon netjes afwerken en mee schilderen. Maakt het schilderen wel wat meer werk.

Als ik zo de foto's bekijk moet het bij jou ook geen punt zijn, glaslatten gaan wel wat meer uitsteken dan dat ze nu doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tijgertje op 23-11-2022 15:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:18
Misschien leuk, heb met een warmte camera naar de achtergevel gekeken. Rechts is het raam vervangen voor eclaz one met door de dikte een waarde van 1.2. Links schuifpui met ramen zijn climalit uit 1990.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUhsPD6eUULM4KQGWKLJV5mhkYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ezYPq3DID8kQRAmTRBkBg7k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:09
Als je het heel goed wilt doen kun je het klepraampje ook opnieuw laten maken door een timmerman zodat er wel overal dezelfde dikte HR++ glas inpast.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:18
No Hands schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:19:
Als je het heel goed wilt doen kun je het klepraampje ook opnieuw laten maken door een timmerman zodat er wel overal dezelfde dikte HR++ glas inpast.
Verouderde kunststof kozijnen, dus kan helaas geen dikker glas. Formeel is het geen HR++ vanwege de dikte maar door eclaz one wel dezelfde waarde. Zelf gedaan dus toch geen subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:09
Dashlane schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:28:
[...]

Verouderde kunststof kozijnen, dus kan helaas geen dikker glas. Formeel is het geen HR++ vanwege de dikte maar door eclaz one wel dezelfde waarde. Zelf gedaan dus toch geen subsidie.
Ik reageerde naar de TS, @Ad4NL

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1