Hoi allemaal,
Introductie
Met oog op de toekomst wil ik langzaam maar zeker mijn huis verduurzamen, met als uiteindelijke doel van het gas af en warmte genereren d.v.m. een warmtepomp. Echter, stap 1 is het beter isoleren van het huis. Mijn eerste gedachte is het vervangen van het glas, wat inmiddels bijna 35 jaar oud is.
Context
Mijn vraag
Wat is jullie ervaring met het vervangen van oud dubbel glas door HR++ glas in bestaande, houten, kozijnen? Ik maak me vooral zorgen om de draairamen en de klepramen, kunnen daar zomaar (veel) dikkere HR++ glazen in? Of ben ik dan al snel aangewezen op het compleet vervangen van het kozijn (kunststof?).
Alvast bedankt voor jullie reacties! Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring.
Introductie
Met oog op de toekomst wil ik langzaam maar zeker mijn huis verduurzamen, met als uiteindelijke doel van het gas af en warmte genereren d.v.m. een warmtepomp. Echter, stap 1 is het beter isoleren van het huis. Mijn eerste gedachte is het vervangen van het glas, wat inmiddels bijna 35 jaar oud is.
Context
- Vrijstaande woning
- Gebouwd begin 1980
- Spouwmuur isolatie d.m.v. glaswol
- Op wat kleine klepramen na, overal dubbel glas uit ca. 1985 ("ThermoPane")
- Houten kozijnen, allen goed onderhouden en zover ik kan zien in goede staat (geen rot)
- 24 ramen, 3 dakramen. Totaal oppervlakte ~25m2
- Aantal combinaties van groot raam, draai raam en een "klep raam" (zie voorbeeld hieronder)
![]() | ![]() | ![]() |
Mijn vraag
Wat is jullie ervaring met het vervangen van oud dubbel glas door HR++ glas in bestaande, houten, kozijnen? Ik maak me vooral zorgen om de draairamen en de klepramen, kunnen daar zomaar (veel) dikkere HR++ glazen in? Of ben ik dan al snel aangewezen op het compleet vervangen van het kozijn (kunststof?).
Alvast bedankt voor jullie reacties! Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring.