Afwerking baksteen binnenmuur zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-04 16:30
Hi,

Ik heb op zolder het verlaagde plafond verwijderd en isolatiemateriaal tegen het dakbeschot geplaatst. Uiteraard was het deel van de muur die niet zichtbaar was niet afgewerkt.

Dit is een (grijze) bakstenen muur, erg grof gemetseld en vooral heel erg niet mooi.
Tevens zit aan één zijde de oude schoorsteen die niet meer in gebruik is, en zijn de bakstenen daar verkleurd en sommige zelfs broos geworden, zie de bijgevoegde foto

Mijn vragen:
Is deze verkleuring veroorzaakt door warmte/rook, of eventueel lekkage?

Hoe kan ik deze muur het beste afwerken? Een combinatie van mortel en stucwerk, of zou ik gelijk kunnen stucen met een (dikke) laag MP75? Zou er ook iets van een vochtschild tussen moeten?

Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_O8pSTbXc1KLnuTVVTLlvAiGxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLoNXtJF3sHaEoDpSzHOGMN9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j20vG4-9_Mwdz2riA7xxnIGPHeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpLHkpZwO8uWwE9vvgnlEeI7.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emperor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-04 21:58
Ik zou hem denk ik omtimmeren, regelwerk met een gipsplaatje.
Die kleur blijft er doorheen komen als je pech hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:13
Dat kan op hele verschillende manier.

DIY = voorzetwandje en naden zelf afsmeren

Stucadoor die er een dikke laag tegen aan smeert en glad maakt.

Metselaar die eerst alles ruw gladsmeert en daarna kun je zelf afwerken met MP75 of alsnog een stucadoor laat komen of andersom ;)

Keuzes.... :P

[ Voor 5% gewijzigd door barry86 op 23-11-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:12
Iets wat niet meer in gebruik is haal je weg. Dus schoorsteen door het dak weghalen. Gat dichten en dan pas alles binnen afwerken.
Die verkleuring komt vast door aanslag in schoorsteen en nattigheid van oude of huidige lekkage door regenen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:46

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit is oa lekkage. Kan je hem anders afbreken?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 21:52

Asteroid9

General Failure

Meestal zijn zulke schoorstenen gedeeld met de buren, is dat bij jou ook het geval?
Afbreken heeft absoluut de voorkeur, gelijk een lelijke koudebrug armer, maar als dat tegelijk met de buren moet gebeuren wordt het al snel ingewikkeld.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
IVM schoorsteen: mee met de anderen, geeft kou en vocht als die niet gebruikt wordt (en indien gebruikt zou ik liever een nieuwe dubbelwandige inox pijp hebben) dus breek die af. Heb dat zelf gedaan thuis, stuk boven dak en dak dichten laten doen, al de rest zelf gedaan (kan je de schouw als stortkoker gebruiken); als de wand die vrijkomt de binnenwand van de schouw was zit daar wel roet en dat is rottigheid, moet je zoveel mogelijk verwijderen en goed (laten) afdichten (met plaaster stoppen ze daar een vlies tussen).

Ik had ook een ruwe bakstenen wand op zolder (zonder schouw); die heb ik gekaleid en dat is erg mooi geworden, die verf is redelijk dik en vult redelijk goed diepe voegen op terwijl je wel nog de structuur ziet, zou het zo opnieuw doen. Bij jou zie ik dat er onder een stuk vlak gestuckt is, dan vind jij het mss netter als dat mee vlak wordt gezet.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
Een heel aantal goede tips, waarvoor dank!
Helaas laat het budget niet toe om (nu) de schoorsteen te laten verwijderen. Ook zou ik niet direct weten of deze gedeeld wordt met de buren - hoe zou ik dat na kunnen gaan?

De vervuilde stenen voelen droog (doch koud) aan, ook een tissue laat na de heftige regenval van de afgelopen week geen vocht zien.

Voorzetwand was een eerste idee (ook mbt geluidsisolatie naar de buren), maar zelf een raaplaag aanbrengen en vervolgens stucen heeft de voorkeur op dit moment.
Op een andere site ben ik tips tegengekomen wat betreft het materiaal, zou volgens jullie UP210W van Knauf een goed product zijn om iig de basislaag mee te doen? Ik begrijp dat het er risico op doorbloeden van de kleur/vervuiling is, door de nieuwe laag heen. Zou dit materiaal (waterafstotend) dat voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:07

BLN

Hoewel ik het eens ben ben alle bovenstaande, en ook zeker met het bouwen van een voorzetwand zou ik voor jou idee het volgende aanraden.

Gebruik een isolatieprimer die eventueel vocht buiten houdt, daarna de hechtprimer en dan wegsmeren met gips naar keuze.

Waar je echt rekening mee moet houden is dat als die schoorsteen koud wordt, en jouw zolder warm, dat er condens neerslaat op die wand en dus vochtig wordt en blijft.

Een voorzetwand met isolatiemateriaal-rachelwerk-dampdichtefolie-gipsplaat is qua prijs niet veel duurder, maar wel een zekerdere methode om een nette/droge/warme wand te krijgen daar.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
Bestaat er een tussenoplossing van het volspuiten van een schoorsteen met bijvoorbeeld hetzelfde materiaal als gebruikt wordt met spouwmuurisolatie?

Ik heb toevallig nog wel budget over in het bouwdepot voor energiebesparende maatregelen, dat geeft me wat ademruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:24
HotFix schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:11:
Bestaat er een tussenoplossing van het volspuiten van een schoorsteen met bijvoorbeeld hetzelfde materiaal als gebruikt wordt met spouwmuurisolatie?

Ik heb toevallig nog wel budget over in het bouwdepot voor energiebesparende maatregelen, dat geeft me wat ademruimte.
Koudebrug blijft een koudebrug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Hoe ziet de schoorsteen er van buiten uit? Gaat de schoorsteen over de erfgrens heen? Dan is het waarschijnlijk een gedeelde schoorsteen met de buren.

Mocht de schoorsteen geen functie meer hebben dan is weghalen toch echt de beste optie. Ooit ontstaat er een keer een lekkage door het minder wordende lood en alsmaar slechter wordende voegen. Renovatie is vaak net zo duur (en blijft altijd terug komen). Bovendien kan je op deze manier een smerige koudebrug ondervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:54

Spotmatic

Ken sent me

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
Het lijkt erop dat ik en mijn buur geen schoorsteenkanaal delen omdat er twee kappen naast elkaar staan op het dak. Is dat een aanname die ik zomaar kan doen?
Dan kan ik gaan kijken of het mogelijk is de schoorsteen te verwijderen.

Dat zal wel in de toekomst worden ongeacht, maar tot die tijd kan ik het als volgt wat netter afwerken:
Laag isolatieprimer
Laag hechtprimer
Laag UP210W
Eventueel een laag MP75.

Dat kost niet zoveel behalve de moeite :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 31-03 09:23
Ook gewoon even brutaal aan je buren vragen of zij hem ook willen laten verwijderen. Valt waarschijnlijk goedkoper uit omdat whomever je inhuurt er meteen 2 kan weghalen als die toch het dak op moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
HotFix schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:11:

Hoe gaat dat helpen tegen het binnendringen van vocht (regen) in de bakstenen van de schouw waardoor de kou naar binnen trekt? Als je het dak op kan/durft, goed afdekken (waterdicht) en rondomrond ook waterdicht maken (goed cementeren bijvoorbeeld). Daar beginnen, dan pas kan je isolatie bekijken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
naftebakje schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:59:
[...]
Hoe gaat dat helpen tegen het binnendringen van vocht (regen) in de bakstenen van de schouw waardoor de kou naar binnen trekt? Als je het dak op kan/durft, goed afdekken (waterdicht) en rondomrond ook waterdicht maken (goed cementeren bijvoorbeeld). Daar beginnen, dan pas kan je isolatie bekijken.
Ik was in de veronderstelling dat alleen een lekkage waarbij water in de schoorsteen lekt (bijv door een gebrekkige schoorsteenkap) dit probleem veroorzaakt, en dat er verder een open luchtverbinding is waar je warmte door verliest.

Vandaar dat ik dacht dat het isoleren van het kanaal en evt herstellen van de kap verbetering oplevert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-04 10:08
Ik hen destijds de schoorsteen oo het dak verwijderd, want bron voor lekkage.
Binnendeel laten zitten (kun je altijd nog weer een pijp door trekken) en afgetimmerd met regelwerk en gipsplaten.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-04 10:05
Vorig jaar zelfde situatie gehad, en nu recent op de zolderverdieping idem. Dat roet is zeer vies en heeft zeker de neiging om door gips te komen en gele vlekken te geven in je afwerking. Ik heb daarom gekozen om er metalstuds rond te zetten, geisoleerd met glaswol en afgewerkt met dampscherm, osb12 en gipsplaten.
Misschien werkt een vlies ook wel onder mp75, iets zoals Kerdimat die je in de douche gebruikt? Daar zal ook wel niets meer doorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
Hoi Tweakers! Ik ben steeds meer warm aan het lopen om de schoorsteen daadwerkelijk te laten verwijderen, echter heb ik daar toch nog een paar vragen over waarvan ik hoop dat jullie wat inzicht kunnen bieden.

De schoorsteen lijkt al deels verwijderd te zijn, want in aan de muur van de huiskamer en slaapkamer, die zich onder de schoorsteen van de zolder bevind, loopt geen (zichtbare) schoorsteen meer. Ik ga er vanuit dat deze daar oorspronkelijk wel heeft gezeten samen met een open haard in de huiskamer, maar dat deze al eerder verwijderd is.

Hoe kan ik nagaan of een schoorsteen dragend is, of dat deze gemetseld is tegen een bestaande, dragende muur aan? De bouwtekeningen zijn oud en ik ben geen technicus, maar het kan zijn dat bijgevoegde tekening een aantal items gespiegeld heeft (de schoorsteen zit in mijn huis aan de rechter zijde, op de bouwtekening lijkt deze links te staan).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOdLINDynUGyhye3-XGKR0jLLnk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H6b6XcLI5yl7ikxpyguTGW5M.png?f=fotoalbum_large

Maak ik hier een grove denkfout, of kan ik hieruit opmaken dat, omdat de schoorsteen al eerder deels verwijderd is, daardoor geen dragende constructie is?

Extra bouwtekening circa 1945 van de verschillende verdiepingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86fdUnTS9zEp4iUKu9RyIdwLOuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xXOHCe2PkIp7KXnNLfJSn0aD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door HotFix op 02-12-2022 09:00 ]

Pagina: 1