Vraag
Beste antwoord (via mhenze op 23-11-2022 08:57)
[ Voor 12% gewijzigd door Trenchdog op 23-11-2022 08:20 ]
Alle reacties
[ Voor 12% gewijzigd door Trenchdog op 23-11-2022 08:20 ]
Bedankt voor je reactie.Trenchdog schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:20:
Zoals het er nu uitziet klopt het dat je alleen voor gas nog betaalt. Het eindresultaat is wel afhankelijk van hoeveel stroom je gaat verbruiken (en nog teruglevert) voordat de jaarafrekening komt.
Dus zolang mijn stroomverbruik niet boven het teruglever aantal kwh komt binnen de periode van de jaarrekening zit ik altijd goed. Zo simpel is het dus echt.
Tenzij ik niet kan rekenen; alle teruglevering wordt in mindering gebracht op je totale verbruik (gas en electra) dus je krijgt 274 teruggestort en klaar.mhenze schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:16:
Hoi,
Zie screenshot van de eneco app.
Ik heb zonnepanelen en stook nu op electra.
Klopt het dat ik na saldering alleen nog gas moet betalen?
[Afbeelding]
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Dit maakt toch niet uit voor de saldering van de stroom?Thomas18GT schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:35:
Check wel even in je contract wat je terugleververgoeding is. In de app rekenen ze met een net zo hoge prijs als de levering, maar dat hoeft niet zo te zijn natuurlijk.
Alleen voor wanneer er nog iets overblijft waarbij ik ervan uitga dat dat toch amper wat opbrengt.
Zolang de stroom rekening maar op nul komt na saldering.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Uit je afbeelding blijkt dat je 2017kWh hebt verbruikt en 3849kWh hebt opgewekt.mhenze schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:38:
[...]
Dit maakt toch niet uit voor de saldering van de stroom?
Alleen voor wanneer er nog iets overblijft waarbij ik ervan uitga dat dat toch amper wat opbrengt.
Van die 3849 kun je die 2017 aftrekken, dat is het salderen. De overige 1832 heb je teruggeleverd, daar krijg je een vergoeding voor. Als dat de 64 cent is zoals de app rekent is dat heel lekker. Kans is ook dat in je contract iets van 6 cent oid staat.
Daarom; check het even voordat je ergens vanuit gaat.
Dat zou natuurlijk mooi zijn maar ik moet deze winter nog door met electrische kachel dus het stroomverbruik gaat nog flink stijgen.LordSinclair schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:41:
Beetje kortzichtig. Want zoals het nu lijkt kan je met je stroomoverschot mooi de gasrekening betalen.
Check het terugleververgoedingentopic eens. Je krijgt voor elke extra kWh bij bijvoorbeeld Engie 58 cent.mhenze schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:38:
[...]
Ook belangrijk is om te kijken hie je electrisch stookt. Als je met gewone electrische kachels stookt daar gelijk mee stoppen en je ketel op gas meer gebruiken, als het een warmtepomp of airco is zit je goed.
[ Voor 19% gewijzigd door pagani op 23-11-2022 09:45 ]
Dat red je sowieso, zo te zien zou je nu op +1832kWh uitkomen. Daarvoor krijg je dus nog terugleververgoeding.mhenze schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:38:
[...]
Wat er overblijft van je gasrekening hangt dan dus ook weer af van hoeveel je krijgt voor wat je extra hebt teruggeleverd, en wat je evt. aan voorschot hebt betaald
Een kanttekening is dat dit inderdaad nu zo simpel is vanwege de salderingsregeling. Deze wordt vanaf volgend jaar afgebouwd en wordt de opgewekte stroom dus niet meer van je verbruikte stroom afgehaald. Dit wordt wel stapsgewijs afgebouwd van 80% naar 50% naar 25% en uiteindelijk 0%.mhenze schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:28:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Dus zolang mijn stroomverbruik niet boven het teruglever aantal kwh komt binnen de periode van de jaarrekening zit ik altijd goed. Zo simpel is het dus echt.
Dan wordt het dus zaak dat je zoveel mogelijk verbruikt wanneer je ook opwekt Of op een gegeven moment een opslag systeem laat plaatsen zoals een grote batterij. Dat je dus je opgewekte stroom opslaat en dan gebruikt wanneer nodig.
Naast het salderen heb je ook nog eens een vergoeding voor de stroom die je meer opwekt dan gebruikt, maar die ligt volgens mij rond de 6 cent, dus gaat er ook nog iets van je gasrekening af. Maar hou er dus rekening mee dat in de toekomst in de wintermaanden wanneer je panelen minder opwekken je wel weer een energierekening voor stroom gaat krijgen als je de stroom verder niet op slaat.
Kleine wijziging salderingsregeling afbouw begint pas in 2025 nu lees ik net, dus voor de komende 2 jaar blijft het zo simpel haha.
[ Voor 5% gewijzigd door ro8in op 23-11-2022 13:49 ]
Kom wel even met correctie informatie aub, er is al genoeg onjuiste informatie te vinden.ro8in schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:26:
[...]
Een kanttekening is dat dit inderdaad nu zo simpel is vanwege de salderingsregeling. Deze wordt vanaf volgend jaar afgebouwd en wordt de opgewekte stroom dus niet meer van je verbruikte stroom afgehaald. Dit wordt wel stapsgewijs afgebouwd van 80% naar 50% naar 25% en uiteindelijk 0%.
Dan wordt het dus zaak dat je zoveel mogelijk verbruikt wanneer je ook opwekt Of op een gegeven moment een opslag systeem laat plaatsen zoals een grote batterij. Dat je dus je opgewekte stroom opslaat en dan gebruikt wanneer nodig.
Naast het salderen heb je ook nog eens een vergoeding voor de stroom die je meer opwekt dan gebruikt, maar die ligt volgens mij rond de 6 cent, dus gaat er ook nog iets van je gasrekening af. Maar hou er dus rekening mee dat in de toekomst in de wintermaanden wanneer je panelen minder opwekken je wel weer een energierekening voor stroom gaat krijgen als je de stroom verder niet op slaat.
Kleine wijziging salderingsregeling afbouw begint pas in 2025 nu lees ik net, dus voor de komende 2 jaar blijft het zo simpel haha.
Afbouwen begint pas in 2025, we zitten in 2022. Dit Tweakers artikel legt het haarfijn uit.
nieuws: Afbouw salderingsregeling zonnestroom begint in 2025 met grotere eers...
De percentages:
2022 100
2023 100
2024 100
2025 64
2026 64
2027 55
2028 46
2029 37
2030 28
2031 0
[ Voor 3% gewijzigd door Thomas18GT op 24-11-2022 10:50 ]
Mijn reactie gelezen? Die had ik onderaan al aangevuld met dat het pas vanaf 2025 begint.Thomas18GT schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:47:
[...]
Kom wel even met correctie informatie aub, er is al genoeg onjuiste informatie te vinden.
Afbouwen begint pas in 2025, we zitten in 2022. Dit Tweakers artikel legt het haarfijn uit.
nieuws: Afbouw salderingsregeling zonnestroom begint in 2025 met grotere eers...
De percentages:
2022 100
2023 100
2024 100
2025 64
2026 64
2027 55
2028 46
2029 37
2030 28
2031 0
*knip*ro8in schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:29:
[...]
Mijn reactie gelezen? Die had ik onderaan al aangevuld met dat het pas vanaf 2025 begint.
Dat mag een stuk vriendelijker.
[ Voor 39% gewijzigd door tweakduke op 24-11-2022 22:20 ]
*knip*
Maak de volgende keer aub een topic report, in plaats van zelf terug te slaan.
[ Voor 73% gewijzigd door tweakduke op 24-11-2022 22:28 ]
Het wordt inderdaad afgebouwd, je komt alleen met totaal verkeerde cijfers. Ik heb een hekel aan reacties met onjuiste informatie, zeg dan gewoon niks.ro8in schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:48:
[...]
Hoe is 90% van mijn reactie onzin? Het wordt gewoon afgebouwd, ik had enkel het vanaf jaar verkeerd, welke ik gewoon gecorrigeerd heb. Het was eerder 10% verkeerd, waar maak jij ze zo druk over?
*knip*
Je jaartal klopt niet, je percentages kloppen niet en de terugleververgoeding verschilt per persoon, die klopt dus ook niet. Het enige wat klopt in je reactie is 2025, waarvoor je dus eerst door al die onjuiste rommel heen moet. Dat jaartal heb je niet eens gecorrigeerd, je laat de onjuiste data staan en voegt eronder de juiste toe..
*knip*
We spelen niet op de persoon.
[ Voor 27% gewijzigd door tweakduke op 24-11-2022 22:29 ]
*off-topic*Thomas18GT schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:02:
[...]
Het wordt inderdaad afgebouwd, je komt alleen met totaal verkeerde cijfers. Ik heb een hekel aan reacties met onjuiste informatie, zeg dan gewoon niks.
Je jaartal klopt niet, je percentages kloppen niet en de terugleververgoeding verschilt per persoon, die klopt dus ook niet. Het enige wat klopt in je reactie is 2025, waarvoor je dus eerst door al die onjuiste rommel heen moet. Dat jaartal heb je niet eens gecorrigeerd, je laat de onjuiste data staan en voegt eronder de juiste toe
*knip*
Ik probeer OP alleen erop te wijzen dat het in de toekomst niet zo simpel ligt als nu omdat momenteel nog de salderingsregeling van kracht is. Was gewoon aardig bedoeld. Ik heb verder inderdaad niet de exacte cijfers erbij gepakt, maar gaf enkel een voorbeeld van hoe het ongeveer zal gaan. Nergens beweer ik ook dat dit precies is hoe het gaat. Verder geef ik ook gewoon wat tips wat je kan doen zodra deze regeling stopt om toch optimaal te genieten van je zonnepanelen.
*knip*
off-topic en met vorige ingreep.
[ Voor 31% gewijzigd door tweakduke op 25-11-2022 14:13 ]
Elektrische kachel? Zo'n ding met een COP van 1? Dan kan je beter €0,64 per kWh beuren en verwarmen met gas a €2,71/m³ en in 2023 voor €1,40 want dan ben je de helft goedkoper uit. 1832 kWh is 229m³ gas wat je €620 kost (bij €2,71) terwijl 1832 kWh terugleveren je €1172 oplevert.mhenze schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:43:
[...]
Dat zou natuurlijk mooi zijn maar ik moet deze winter nog door met electrische kachel dus het stroomverbruik gaat nog flink stijgen.
Niet als je met een elektische kachel gaat verwarmen, dan moet je bijbetalen.mhenze schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:16:
Hoi,
Klopt het dat ik na saldering alleen nog gas moet betalen?
Huh wat? Eneco kan nooit zijn opwekking zien, die 3849 is al teruglevering en na salderen heb je 1832 meer teruggeleverd dan verbruikt.Thomas18GT schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:43:
[...]
Uit je afbeelding blijkt dat je 2017kWh hebt verbruikt en 3849kWh hebt opgewekt.
Van die 3849 kun je die 2017 aftrekken, dat is het salderen. De overige 1832 heb je teruggeleverd, daar krijg je een vergoeding voor. Als dat de 64 cent is zoals de app rekent is dat heel lekker. Kans is ook dat in je contract iets van 6 cent oid staat.
Daarom; check het even voordat je ergens vanuit gaat.
Je berekening klopt wel, maar je terminologie niet.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Wat had je anders verwacht?mhenze schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:28:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Om even jouw denkwijze te begrijpen?
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Behalve dan dat de netto teruglevering niet tegen €0,64 zal geschieden maar eerder een lager bedrag. Exacte bedragen staan in het energiecontract van TS.Uszka schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:26:
[...]
Elektrische kachel? Zo'n ding met een COP van 1? Dan kan je beter €0,64 per kWh beuren en verwarmen met gas a €2,71/m³ en in 2023 voor €1,40 want dan ben je de helft goedkoper uit. 1832 kWh is 229m³ gas wat je €620 kost (bij €2,71) terwijl 1832 kWh terugleveren je €1172 oplevert.
Ach, de TLV kan tot €0,34 zakken voordat gas niet meer interessant wordt.redfoxert schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:42:
[...]
Behalve dan dat de netto teruglevering niet tegen €0,64 zal geschieden maar eerder een lager bedrag. Exacte bedragen staan in het energiecontract van TS.