Aangezien Black Friday en mijn huidige build nu 8 jaar oud(toendertijd ook samengesteld met hulp van hier) leek het mij wel eens tijd voor een upgrade. Vandaar dit topic om hulp te vragen bij samenstellen van een future proof systeem. Eentje waar ik weer jaren mee vooruit kan.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met name gamen op 1440 met hoge settings en hoge refreshrate zolang het kan. Totdat de games vanzelf meer demanding worden en dan langzaam afschalen. Net zoals met mijn huidige systeem is gebeurd. Verder wil kijken naar het streamen van games naar een ander device in huis dmv software zoals moonlight of open-stream.
Wat mag het systeem gaan kosten?
2500 is denk ik wel mijn max.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2 sata ssd's, waarvan eentje deels bestaat uit een linux partitie/boot en de rest games. Daarnaast standaard randapparatuur als muis, toetsenbord en koptelefoon.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik dacht lekker voor het nieuwste van het nieuwste te gaan. Ik heb alleen daar wel mijn twijfels bij met name als ik kijk naar am5/am4 chipset van AMD bijvoorbeeld. Ik heb voor nu een AM5 met een moederbord die bij tweakers als best uit de test kwam. Ik kon er alleen niet helemaal uit op maken hoeveel beter het was vs de andere moederborden en de extra kosten die daar bij komen. Verder misschien extra fans, omdat ik het graag luchtgekoeld wil houden ipv waterkoeling.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Sowieso een AMD videokaart gezien het gestuntel van Nvidia. Mijn huidige samenstelling heeft een 6900 XT maar ik wil voor de GPU nog even 13 december afwachten kijken wat de 7900XT(X) gaan doen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb geen zin om mij te verdiepen in het installeren van waterkoeling. Zou dus graag een lucht gekoeld systeem willen.
Hoef geen RGB(disco) de pc staat op de grond uitzicht.
Geluidsproductie maakt mij niet heel uit zit toch met koptelefoon op. Zolang het niet overdreven is vind ik het goed.
Mobo met wifi
Ga je overklokken?
Misschien undervolten gezien ik zal vast niet altijd volle bak aan energie nodig ga hebben. Misschien overklokken richting het einde van het systeem. Het overklokken is het geen must
Wat verwacht je van ons?
Advies voor goede onderdelen, balans in performance en kosten. Ik wil voorkomen dat ik iets koop dat bijvoorbeeld 100 euro duurder is maar 1% extra performance oplevert. Met name CPU's en mobo's heb ik weinig kaas van gegeten over de huidige staat daarvan. Zoals moet ik voor AM4 of AM5 gaan als ik een AMD CPU wil met future proofing in het achterhoofd.
Mijn huidige lijstje:
Voor het idee dit is mijn huidige build die met pensioen mag.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met name gamen op 1440 met hoge settings en hoge refreshrate zolang het kan. Totdat de games vanzelf meer demanding worden en dan langzaam afschalen. Net zoals met mijn huidige systeem is gebeurd. Verder wil kijken naar het streamen van games naar een ander device in huis dmv software zoals moonlight of open-stream.
Wat mag het systeem gaan kosten?
2500 is denk ik wel mijn max.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2 sata ssd's, waarvan eentje deels bestaat uit een linux partitie/boot en de rest games. Daarnaast standaard randapparatuur als muis, toetsenbord en koptelefoon.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik dacht lekker voor het nieuwste van het nieuwste te gaan. Ik heb alleen daar wel mijn twijfels bij met name als ik kijk naar am5/am4 chipset van AMD bijvoorbeeld. Ik heb voor nu een AM5 met een moederbord die bij tweakers als best uit de test kwam. Ik kon er alleen niet helemaal uit op maken hoeveel beter het was vs de andere moederborden en de extra kosten die daar bij komen. Verder misschien extra fans, omdat ik het graag luchtgekoeld wil houden ipv waterkoeling.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Sowieso een AMD videokaart gezien het gestuntel van Nvidia. Mijn huidige samenstelling heeft een 6900 XT maar ik wil voor de GPU nog even 13 december afwachten kijken wat de 7900XT(X) gaan doen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb geen zin om mij te verdiepen in het installeren van waterkoeling. Zou dus graag een lucht gekoeld systeem willen.
Hoef geen RGB(disco) de pc staat op de grond uitzicht.
Geluidsproductie maakt mij niet heel uit zit toch met koptelefoon op. Zolang het niet overdreven is vind ik het goed.
Mobo met wifi
Ga je overklokken?
Misschien undervolten gezien ik zal vast niet altijd volle bak aan energie nodig ga hebben. Misschien overklokken richting het einde van het systeem. Het overklokken is het geen must
Wat verwacht je van ons?
Advies voor goede onderdelen, balans in performance en kosten. Ik wil voorkomen dat ik iets koop dat bijvoorbeeld 100 euro duurder is maar 1% extra performance oplevert. Met name CPU's en mobo's heb ik weinig kaas van gegeten over de huidige staat daarvan. Zoals moet ik voor AM4 of AM5 gaan als ik een AMD CPU wil met future proofing in het achterhoofd.
Mijn huidige lijstje:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700X Boxed | € 399,90 | € 399,90 |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI | € 349,- | € 349,- |
1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming Radeon RX 6900 XT | € 878,40 | € 878,40 |
1 | Behuizingen | NZXT H7 Flow Zwart | € 139,90 | € 139,90 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 83,50 | € 83,50 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36 | € 174,90 | € 174,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM850 (2021) Zwart | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Solid state drives | WD Black SN770 2TB | € 184,90 | € 184,90 |
Totaal | € 2.310,40 |
Voor het idee dit is mijn huidige build die met pensioen mag.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-4690 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | MSI H97 GUARD-PRO | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 980 Ti Xtreme OC WindForce 6GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | Toshiba DT01ACA200, 2TB | € 56,55 | € 56,55 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 0,- | € 0,- |
1 | Netwerkadapters | TP-Link TL-WDN4800 | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Thermalright True Spirit 140 Power | € 56,63 | € 56,63 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Seasonic S12G 550W | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Crucial MX100 512GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 113,18 |