Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waar buiten unit plaatsen Multisplit op dak met zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JPRPVo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:27
Op 23 januari wordt bij ons een multisplit airco buiten unit van Daikin (3MXM68) geplaatst. Gezien wij een tussenwoning hebben en geen gezeur met buren willen over geluidsoverlast (buiten unit geeft 48db) willen we de unit op ons platte dak plaatsen. Wij hebben echter eind november 2020 ons dak vol laten leggen met zonnepanelen (zie onderstaande foto). Panelen zijn serieel geschakeld in 2 strings (8 & 7) en staan gericht op het zuid-westen. Opbrengst is goed: 2021) 5.030kwh, 2022) YTD 5.520kwh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2iWRlDa7KWxQaW_-iDcbPnHKy8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I7jzD9vRlgnGOZOgoEVOOmyz.png?f=fotoalbum_large

Nu vraag ik mij af wat ik het beste kan doen? Persoonlijk neig ik er naar om - het paneel wat de meeste schaduw pakt van de pijp - op te offeren. Ik ben echter benieuwd of er nog andere opties zijn, waar ik niet aan gedacht heb?

Belangrijk om te weten. De buurman naast mij op de foto heeft inmiddels ook een PV installatie en de buurman aan de andere kant heeft inmiddels ook besloten niet achter te kunnen blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qowUOqcl_M2TP1a6G0tYbbylUdM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sX6mCrQi9elDkYwILIny1dXH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door JPRPVo op 22-11-2022 23:35 ]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
Dat is zo te zien Solarstell connect.

Je haalt 1 losse rail voor portrait leggen en gebruikt deze om 2 panelen op de achterste rij naar voren te halen.

Buitenunit er achter. Dan minimaal tot geen schaduw van de buitenunit op de panelen

PS: ik heb geen kennis wat betreft opstel eisen van de buitenunits

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.