Overnemen database applicatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molgadan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-08 07:12
Er is een instantie die een applicatie van een ontwikkelaar al jaren in gebruik heeft. Deze applicatie slaat de data op in een acces file op het netwerk van de instantie.

Mag ik (met goedkeuring van de instantie) die database gebruiken voor het herontwikkelen van die applicatie? Of heeft de originele ontwikkelaar rechten op die acces file.

Beste antwoord (via Molgadan op 23-11-2022 10:09)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dit is een juridische vraag, die qua onderwerp een beetje tussen wal en schip valt. Ik verplaats het van Privacy en beveiliging naar CSA maar denk nog even na waar het het beste past.

Belangrijkste vraag is: wat is er aan schriftelijke afspraken tussen instantie en originele ontwikkelaar. Als er niets is afgesproken: de hoofdregel is dat het intellectueel eigendomsrecht ligt bij de maker. Niet bij degene die betaalt maar bij die het werk doet.

Dat de data zelf van de klant is, dat lijkt me een inkopper en die win je vast als het bij de rechter zou komen.

De datastructuur en enige logica in de data, daar moet je van af blijven (anders dan voor eenmalige export) als er niets over op papier staat en als de ontwikkelaar ook niet nu achteraf schriftelijk het auteursrecht wil overdragen. Als die dat wel wil, mag 'zo goed als alles'.

Edit:
martin_v_z schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:05:
Tweede vraag. Is de data allemaal door de klant ingevoerd of zijn er bijvoorbeeld vooraf geleverde stamtabellen met data die je wil overnemen?
en inderdaad, als er geen schriftelijke afspraken zijn ook afblijven van de door ontwikkelaar of derden geleverde gegevens.

[ Voor 18% gewijzigd door F_J_K op 23-11-2022 10:34 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 10:46
Heb je het over de inhoud of wil je echt het bestand als db gebruiken? Ik zou zelf niet snel voor een access database kiezen voor mijn applicaties namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molgadan
martin_v_z schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:04:
Heb je het over de inhoud of wil je echt het bestand als db gebruiken? Ik zou zelf niet snel voor een access database kiezen voor mijn applicaties namelijk.
Ja ik heb het over de inhoud. Ik zou de acces db ombouwen naar SQL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Open deur: wat zei de instantie erover?

Want (bijna) alle opgeleverde data is namelijk eigendom van werkgever en niet van de eerste auteur/medewerker.

Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat ze (helemaal) geen zin hebben in een SQL-instance; afhankelijk van de vendor, stelt dat (veel) hogere eisen aan licenties, front-end, etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molgadan
MAX3400 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 07:21:
Open deur: wat zei de instantie erover?

Want (bijna) alle opgeleverde data is namelijk eigendom van werkgever en niet van de eerste auteur/medewerker.

Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat ze (helemaal) geen zin hebben in een SQL-instance; afhankelijk van de vendor, stelt dat (veel) hogere eisen aan licenties, front-end, etc.
Hey Max, ja de instantie vind het goed.
Zij hebben een abbonement op de oude applicatie maar dat loopt wat stroef. Vraag is of ik gewoon de db van die oude applicatie mag gebruiken en ombouwen voor een nieuwe applicatie.

Of heeft de auteur van de oude applicatie rechten op het acces db bestand.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dit is een juridische vraag, die qua onderwerp een beetje tussen wal en schip valt. Ik verplaats het van Privacy en beveiliging naar CSA maar denk nog even na waar het het beste past.

Belangrijkste vraag is: wat is er aan schriftelijke afspraken tussen instantie en originele ontwikkelaar. Als er niets is afgesproken: de hoofdregel is dat het intellectueel eigendomsrecht ligt bij de maker. Niet bij degene die betaalt maar bij die het werk doet.

Dat de data zelf van de klant is, dat lijkt me een inkopper en die win je vast als het bij de rechter zou komen.

De datastructuur en enige logica in de data, daar moet je van af blijven (anders dan voor eenmalige export) als er niets over op papier staat en als de ontwikkelaar ook niet nu achteraf schriftelijk het auteursrecht wil overdragen. Als die dat wel wil, mag 'zo goed als alles'.

Edit:
martin_v_z schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:05:
Tweede vraag. Is de data allemaal door de klant ingevoerd of zijn er bijvoorbeeld vooraf geleverde stamtabellen met data die je wil overnemen?
en inderdaad, als er geen schriftelijke afspraken zijn ook afblijven van de door ontwikkelaar of derden geleverde gegevens.

[ Voor 18% gewijzigd door F_J_K op 23-11-2022 10:34 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 10:46
Molgadan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 06:50:
[...]

Ja ik heb het over de inhoud. Ik zou de acces db ombouwen naar SQL.
Ik denk dat je ons iets meer informatie moet geven. Ga je de structuur van de database dan 1 op 1 kopiëren? Of maak je zelf de structuur en doe je vervolgens een conversie om de data te importeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molgadan
Het gaat over een applicatie waarin afbeeldingen zijn gekoppeld aan adressen.
De organisatie wil de applicatie her ontwikkeld hebben.

Ik wil graag de data uit de bestaande applicatie (address -> afbeelding link) halen. En met die data een eigen applicatie bouwen. De organisatie geeft mij toestemming. Zij hebben ook de gegevens ingevuld en het staat op hun netwerk. Maarja, je hebt dus de originele auteur van de applicatie waarin de organisatie de adressen -> afbeeldingen links invulde.
Pagina: 1