Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sofie1
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-03 15:15
Mijn vraag
Ik heb zonnepanelen laten leggen en gebruik dag en nachtstroom. Zie in mijn app dat ik op een regenachtige grijze dag nagenoeg niks opwek met de zonnepanelen. Is het op zo'n winterdagen dan voordeliger om de vaatwasser, wasmachine etcetera tijdens de nachtstroom te laten draaien of toch overdag op de zonnepanelen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-04 23:35
Sofie1 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:48:
Mijn vraag
Ik heb zonnepanelen laten leggen en gebruik dag en nachtstroom. Zie in mijn app dat ik op een regenachtige grijze dag nagenoeg niks opwek met de zonnepanelen. Is het op zo'n winterdagen dan voordeliger om de vaatwasser, wasmachine etcetera tijdens de nachtstroom te laten draaien of toch overdag op de zonnepanelen?
Het goedkoopste is inderdaad bij opwerk meteen verbruiken, heb je dat niet (door het weer), dan is nachttarief meestal voordeliger.

[ Voor 12% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 22-11-2022 20:51 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:25
Veel mensen stappen over naar 1 tarief als ze zonnepanelen laten plaatsen. Dan kun je wassen en drogen wanneer je wilt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:26
No Hands schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:51:
Veel mensen stappen over naar 1 tarief als ze zonnepanelen laten plaatsen. Dan kun je wassen en drogen wanneer je wilt.
Want dat is wel altijd voordeliger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:25
NeutraleTeun schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:58:
[...]

Want dat is wel altijd voordeliger?
Dat heb ik nooit doorgerekend, waarschijnlijk hangt dat ook af van of je een analoge of digitale meter hebt.
Voor de meeste mensen is het het gemak, het verschil tussen dag en nacht tarief is maar minimaal. Zolang we nog volop salderen is het kennelijk simpeler als je alles op 1 tarief hebt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:39
Als je meer opwekt dan gebruikt maakt het allemaal niet uit zolang je kunt salderen.

Zonder salderen is juist dag en nacht tarief voordeliger omdat je het dag tarief minder gebruikt door de zonnepanelen en in de nacht als er geen zon schijnt het iets goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:06
Behalve als je leverancier saldeert per telwerk, dus apart voor normaal- of daltarief. Dan zou het kunnen voorkomen dat je door het jaar heen meer verbruikt in de daluren dan je panelen opbrengen in de daluren. Dan moet je dus bijbetalen voor dat deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:39
jesco_white schreef op woensdag 23 november 2022 @ 07:45:
Behalve als je leverancier saldeert per telwerk, dus apart voor normaal- of daltarief. Dan zou het kunnen voorkomen dat je door het jaar heen meer verbruikt in de daluren dan je panelen opbrengen in de daluren. Dan moet je dus bijbetalen voor dat deel.
Zijn er leveranciers die dat doen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:06
Jazeker, zijn er genoeg die dat doen. Zijn wel wat tabelletjes van te vinden op internet.

https://www.zonnepanelen-...beste-salderingsregeling/

https://www.vastelastenbo...0in%20de%20normale%20uren.
Pagina: 1