Wilke schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:13:
Je gaat serieus hierom een huis niet kopen?
Voegt het echt zo veel toe? Je hebt stroom nodig bij al die roosters. En in de praktijk, de hele zomer staan ze natuurlijk open, als het gaat vriezen doe je ze 2/3 ofzo dicht, en als dat weer klaar is open. Ik zit er misschien een paar keer per jaar aan, die dingen. Leuk hoor automatiseren, maar of deze nou echt zoveel toevoegt?
ik meen mij te herrineren dat ik destijds bij mijn werkgever een systeem van duco heb gebruikt dat CO2 gestuurd was.
deze CO2 gestuurde ventilatorbox met bijbehorende roosters was eigenlijk niet meer dan de standaard duco roosters maar ipv dat de rooster handbediend konden worden werden ze dichtgehouden met een veer en deed de ventilator door onderdruk toch ze open trekken. kan mischien nog iets zijn voor de TS
TS tegenwoordig zijn roosters redelijk geisoleerd en zo gemedimensioneerd dat ze net genoeg lucht in laten zodat het voldoet aan bouwbesluit wat gewoon zeer weinig is. verder afhankelijk van je ventilator box kan het zo maar zijn dat die gedurende de hele dag uitstaat totdat je thuis komt. en dan dat ze minimaal (gebaseerd op co2) pas lucht gaan aanzuigen. ook zijn nieuwere roosters voorzien van kleppen die voorkomen dat de wind zomaar naar binnen blaast.
Een WTW systeem heeft ook zijn nadelen. een hiervan is dat je het verdomd goed moet onderhouden omdat je er anders ziek van wordt. bij de roosters+box is dit alleen de roosters een keer per jaar schoonmaken en de ventilaterbox + kanalen om de 2/3 jaar.
een WTW heeft ook veel meer kanalen.als het projectbouw is kan het zo maar zijn dat de vloer waarin de kanalen komen te legen reeds lang en breed gedimensioneerd is op wat op de plattegronden staat. wat dus kan betekenen dat een wijziging naar wtw niet alleen gevolgen heeft voor het systeem zelf maar ook de hele constructie.
als laatste toevoeging: kijk ook goed naar wat voor warmtepomp je krijgt. wij hebben laatst eentje toegepast die de warmte haalt uit de afgezogen lucht waaardoor er dus een WTW op zit maar ipv je lucht te verwarmen wordt de warmte in de lucht gebruikt voor je water/verwarming
[
Voor 6% gewijzigd door
Splitinfinitive op 23-11-2022 20:34
]