CO2 geregelde ventilatieroosters

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-05 23:15
Ik ben aan het kijken naar een nieuwbouwwoning, deze wordt standaard geleverd met handbediende ventilatieroosters. Dit wil ik niet omdat deze als het koud is buiten tocht geven, balansventilatie heeft mijn 1ste voorkeur maar omdat het projectbouw betreft willen ze deze niet plaatsen. Waarschijnlijk willen ze ook niet mee werken aan co2 geregelde ventilatieroosters, maar dan zie ik van de koop af.

Maar ben toch benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met dat soort ventilatieroosters, die dus alleen open zijn als het echt nodig is.
...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:16
Je gaat serieus hierom een huis niet kopen?

Voegt het echt zo veel toe? Je hebt stroom nodig bij al die roosters. En in de praktijk, de hele zomer staan ze natuurlijk open, als het gaat vriezen doe je ze 2/3 ofzo dicht, en als dat weer klaar is open. Ik zit er misschien een paar keer per jaar aan, die dingen. Leuk hoor automatiseren, maar of deze nou echt zoveel toevoegt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Nieuwbouw zonder WTW ventilatie? Waarom zou je dat willen? Liggen er ook maar 4 panelen op het dak en nog ook een cv er in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
@Wilke Ja, hierom ga ik een huis niet kopen. Heb bij mijn huidige woning ook handmatige ventilatieroosters en die geven een onaangename koude luchtstroom als het koud is buiten. Dus als ze alleen open staan als de co2 concentratie dat vereist is dat al een hele verbetering.

@Barrycade WTW is nog steeds niet perse nodig voor de huidige nieuwbouwwoningen, eigenlijk te absurd voor woorden. En als het niet verplicht is wordt het meestal ook niet gebruikt. Op de woning waar ik interesse in heb komen zoals het er nu naar uitziet 2 zonnepanelen. Ook zoiets droevigs. CV is het enige waarvan zeker is dat die er niet meer inkomt omdat een gasaansluiting ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:31
Je vraagt co2 geregelde roosters, maar is co2 geregelde ventilatie niet ook goed?
Dan doet de ventilator normaal bijna niets, maar als de co2 van de lucht die afgezogen word te hoog is gaat automatisch de fan sneller.
Zo was het bij mij opgeleverd, al wist de opzichter dat niet, die dacht dat de regel unit in de woonkamer alleen was om de standen te bedienen, maar het was ook een co2 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:58

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ventilatieroosters zou ik niet automatisch geregeld willen hebben. De automatische afzuiging die ik heb, daar stoor ik mij soms al aan als die voor mijn gevoel aanstaat terwijl ik er geen zin aan heb.

De ventilatieroosters die ik heb, die heb ik dus nu naar wens wat dichter gezet per vertrek. En dat is toch het fijnste.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:27
Wilke schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:13:

Voegt het echt zo veel toe? Je hebt stroom nodig bij al die roosters. En in de praktijk, de hele zomer staan ze natuurlijk open, als het gaat vriezen doe je ze 2/3 ofzo dicht, en als dat weer klaar is open. Ik zit er misschien een paar keer per jaar aan, die dingen. Leuk hoor automatiseren, maar of deze nou echt zoveel toevoegt?
Het zijn gewoon enorme tochtgaten. Vitrage + enorm gordijn voor de schuifpui hangt gewoon merkbaar schuin als ze open staan en het wat slechter weer is. Zelfs dicht heb ik er nog trek van, dat merk ik met name in de computerkamer. Als je de kans hebt zou ik zeker voor iets beters gaan d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
@canonball Die co2 gestuurde ventilatieroosters zijn altijd gecombineerd met co2 gestuurde mechanische ventilatie.
Maar omdat in alle kamers waar ventilatieroosters zitten uitgerust zijn met co2 sensoren kunnen ze per kamer onafhankelijk van elkaar geregeld worden.
De ventilatie hoeft daarvoor niet altijd hoger gezet te worden.

Het valt me wel op dat het maar heel weinig toegepast wordt, waarschijnlijk omdat het in verhouding met balansventilatie te duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Dit kun je na oplevering toch ook regelen:
• bestaande roosters i.c.m. mechanische ventilatie CO2 gestuurd maken
• roosters dicht i.c.m. decentrale ventilatie met w.t.w.
• roosters vervangen

Weinig reden om een woning niet te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-05 20:56

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Wilke schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:13:

ik meen mij te herrineren dat ik destijds bij mijn werkgever een systeem van duco heb gebruikt dat CO2 gestuurd was.

deze CO2 gestuurde ventilatorbox met bijbehorende roosters was eigenlijk niet meer dan de standaard duco roosters maar ipv dat de rooster handbediend konden worden werden ze dichtgehouden met een veer en deed de ventilator door onderdruk toch ze open trekken. kan mischien nog iets zijn voor de TS

TS tegenwoordig zijn roosters redelijk geisoleerd en zo gemedimensioneerd dat ze net genoeg lucht in laten zodat het voldoet aan bouwbesluit wat gewoon zeer weinig is. verder afhankelijk van je ventilator box kan het zo maar zijn dat die gedurende de hele dag uitstaat totdat je thuis komt. en dan dat ze minimaal (gebaseerd op co2) pas lucht gaan aanzuigen. ook zijn nieuwere roosters voorzien van kleppen die voorkomen dat de wind zomaar naar binnen blaast.

Een WTW systeem heeft ook zijn nadelen. een hiervan is dat je het verdomd goed moet onderhouden omdat je er anders ziek van wordt. bij de roosters+box is dit alleen de roosters een keer per jaar schoonmaken en de ventilaterbox + kanalen om de 2/3 jaar.

een WTW heeft ook veel meer kanalen.als het projectbouw is kan het zo maar zijn dat de vloer waarin de kanalen komen te legen reeds lang en breed gedimensioneerd is op wat op de plattegronden staat. wat dus kan betekenen dat een wijziging naar wtw niet alleen gevolgen heeft voor het systeem zelf maar ook de hele constructie.

als laatste toevoeging: kijk ook goed naar wat voor warmtepomp je krijgt. wij hebben laatst eentje toegepast die de warmte haalt uit de afgezogen lucht waaardoor er dus een WTW op zit maar ipv je lucht te verwarmen wordt de warmte in de lucht gebruikt voor je water/verwarming

[ Voor 6% gewijzigd door Splitinfinitive op 23-11-2022 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
@Rukapul
Na oplevering de ventilatie veranderen kost een hoop extra, die co2 gestuurde roosters werken ook alleen met bepaalde merken mv samen. Decentrale wtw is misschien leuk voor 1 bepaalde kamer of verdieping maar niet voor in het hele huis.

Ventilatieroosters zijn niet geïsoleerd, is gewoon een open verbinding met buiten.
Bij nieuwbouw maken ze gebruik van een rooster met een wind druk geregelde klep die tocht zou moeten voorkomen, maar mijn ervaring is dat dat niet werkt.
Zelfs als je ze dan dicht zet blijft het tochten.
Gevoel van tocht ontstaat ook door koude lucht.

[ Voor 4% gewijzigd door BadEendTerror op 23-11-2022 22:51 ]

Pagina: 1