Keuken apparatuur op verlengdoos

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk24sma
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
Hallo,

Ik heb een keukenmeubel waarbij er een magnetron,oven en koelkast in 1 groot meubelstuk zitten. Nu wil ik deze natuurlijk graag aansluiten op een stopcontact, maar deze staat pal achter de kast waardoor de kast een stuk naar voren moet staan als ik dit stopcontact wil gebruiken.

Nu heb ik een stekkerdoos liggen met 3 stopcontacten en een snoer. Mag ik deze strippen en direct aan de aansluiting van mijn stopcontact hangen? Hierdoor kan ik de kast een stuk dichter tegen de muur plaatsen.

Op deze stekkerdoos wil ik een magnetron aansluiten (met een rated input van 2500W) mijn oven(van 3kW) en een koelkast aansluiten (waarvan het wattage mij niet bekend is) graag aansluiten. Ook vroeg ik mij af of dit op een standaard stekkerdoos mag.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:55

CyBeRSPiN

sinds 2001

Magnetron en oven zullen op een eigen groep in de meterkast moeten vanwege de hoge aansluitwaarde. Als ze nu beide aan gaan dan springt je zekering. Er mag in totaal maar maximaal 3500 Watt op 1 groep. Dus 2 aparte stopcontacten met elk een eigen zekering in de meterkast. Een koelkast kan wel op een bestaande groep.
Even de stopcontacten netjes (laten) maken aan de achterzijde of onderkant van je meubel dus, niet gaan prutsen met een verdeeldoos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:54

Barrycade

Through the...

Nee dit mag niet. Je magnetron (best veel vermogen voor een magnetron, zit er een grill in?) en oven op eigen groep en wcd zetten.

Meeste stekkerdozen gaan niet >3.6 kW en das met een reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:44
Je hebt eigenlijk 2 problemen:
1) te veel zware apparaten op 1 aansluiting
2) aansluiting op onhandige plaats

Om punt 1 goed op te lossen, moet je eigenlijk een extra groep trekken canuit de meterkast. In de praktijk is het niet zo'n probleem aangezien je oven een minuut of 5-10 flink opwarmt en daarna vooral de boel warm houdt, en je installatie kan best een kleine tijdelijke overbelasting hebben. Maar netjes is het niet.

Beide apparaten niet tegelijk gebruiken kun je met zo'n doos doen. Die is ook voldoende zwaar uitgevoerd.
https://www.praxis.nl/ger...7LxxaDxtceWAaAnm0EALw_wcB

2) een vaste aansluiting mag je niet zomaar laten eindigen in een simpele stekkerdoos, zeker als zo'n doos niet 16A rated is. Zeker aangezien er grote stromen op aangesloten worden, is een degelijke aansluiting essentiëel.

Wat je zou kunnen doen, is een opbouwstopcontact plaatsen op een plek waar het wel past, en dan aansluiten op je bedrading met een stuk XMVK kabel van 3x2,5 mm2. Dan kun je je oude gat afsluiten met een blindplaat. Je moet alleen wel rekening houden met trekontlasting (je wilt niet dat als iemand je magnetron uit de kast trekt, hij je stekkerdoos+kabel uit de lasklemmen in de muur trekt, dan heb je een vuurwerk met rookspektakel. Ofwel: kabel goed beugelen aan de muur.

Overigens verdient bovenstaande ook geen schoonheidsprijs, maar je moet wat.

Edit: oh ja, dit is misschien nog netter:
https://www.elektramat.nl...zIdCPzO4lNzoaAoz0EALw_wcB

Daar kun je dan een soepele(!) kabel direct op de muur mee aansluiten. Trekontlasting zit dan in de muurplaat zelf. Let wel: niet met kroonsteentjes gaan werken, maar met geschikte lasklemmen, zoals met bv Wago 221. Kabel en contrastekker moeten dan wel 16A rated zijn. Misschien kun je zelfs de stekker vam je scbakeldoos in punt 1 eraf knippen en direct aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:18
Als het stopcontact niet op een super prominente plek zit kun je ter plekke van het stopcontact ook een gaatje in je kastzagen. De stekker valt door het gat en je kast kan helemaal naar achteren geschoven worden.

Lost In Music