Elektromotor start moeilijk/niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:32
Sinds een aantal jaar heb ik een vlak- vandiktebank van een jaar of 30-40 oud. Die deed het altijd prima, maar sinds vorige week start de elektromotor niet. Je hoort dan een elektromagneet hard brommen en de motor draait niet. Als je een flinke duw tegen de motor geeft, start de motor wel en loopt daarna prima.

Ik weet erg weinig af van elektromotoren. Op internet lees ik dat de condensator misschien defect is. Omdat de elektromagneet zo hard bromt, kan het misschien ook daar aan liggen. Wie weet er wat ik het beste kan doen om dit uit te zoeken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MCNXVpwMjuy6fq8jJd-SQAk0Hw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z7CjOZ1PgxIcDRHuki8IqZ7X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xy8w_B7OYpDis4fwItWvdpAe78A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uj1UxmIvLAogmeQB9HOP6Bq9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ml7FGZgQc61S700kXwLYdhSnILI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vzEOpbSFnF71nfMrD0yUdphO.jpg?f=fotoalbum_large

Het stukje elektronica dat nu zo hard bromt. Ik weet niet precies wat het doet. Ik denk dat dit met de elektromagneet ervoor zorgt dat er eerst gestart wordt met een kleine wikkeling en dat daarna de grote wikkeling het over neemt? Maar dat is een typisch klok en klepel iets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yGe0r_bRoUZKxa7n2idHSRP7EU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8f9dZmfUStthWhygRA7wm54.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQBOoX1_eK2pB0gdydfNNQ-dwRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLq0Kb3IYc7eh3bI1XmtkF6A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kk34C_lgVEFTX9FnoEkUZYjgTOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1NNAeebVuFo3P6Xi86e6U9N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 18:31
Condensator vervangen/doormeten.

Met deze klacht, en de beschrijving dat hij wel draait als je hem handmatig start acht ik het 99% zeker dat het de condensator is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
heggico schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:50:
Condensator vervangen/doormeten.

Met deze klacht, en de beschrijving dat hij wel draait als je hem handmatig start acht ik het 99% zeker dat het de condensator is.
Bedankt! Dat klinkt niet zo moeilijk. Deze is dan geschikt denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://www.techniekwebshop.nl/images/catalog/product/cache/1/image/1000x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/m/em9100250v_/aanloopcondensator-100uf-250v-em9100250v.jpg

https://www.techniekwebsh...00-f-250v-em9100250v.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 18:31
Jup, lijkt me prima. Capaciteit is goed, en spanning ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:48

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je hebt daar een 3 fase motor welke je maar op 1 fase laat lopen. Om een draaiveld op te werken wordt een condensator gebruikt die een vertraging op een andere spoel zet waarmee een draaiveld ontstaat.
Als de condensator defect is ontstaat er geen draaiveld maar als je de motor een slinger geeft zal de motor uiteindelijk toch gaan lopen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-06 19:58

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

100uF. Als je wilt testen, zet hem dan in serie met een 40W of 100W gloeilamp. Helderheid mag nauwelijks afnemen. Meten met een goede multimeter is beter maar niet iedereen heeft dat.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 01:00
memphis schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:17:
Je hebt daar een 3 fase motor welke je maar op 1 fase laat lopen. Om een draaiveld op te werken wordt een condensator gebruikt die een vertraging op een andere spoel zet waarmee een draaiveld ontstaat.
Als de condensator defect is ontstaat er geen draaiveld maar als je de motor een slinger geeft zal de motor uiteindelijk toch gaan lopen.
Euhm? Nee hoor?

Het type plaatje geeft toch echt maar 220V aan, geen 380V.
Daarnaast heeft de spoel maar 2 aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
memphis schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:17:
OverSoft schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:24:
[...]

Euhm? Nee hoor?

Ik denk het eigenlijk ook niet. Als het wel een krachtstroom motor is, dan wil ik 'm eventueel wel aansluiten op 3 fases. De zaagtafel en lintzaag die ik heb staan werken wel op krachtstroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

OverSoft schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:24:
[...]

Euhm? Nee hoor?

Euhm, ja hoor!

Sinds wanneer is een 3 fase motor specifiek 380v? Dat kan alle spanningen zijn
Maar OK, een veel gebruikte 3 fase 380 motor komt met 3 spoelen van 220v, bij ster schakelen wordt de motor 380 en bij driehoek 220v.

Kijk naar de aansluitingen, 6 schroefpunten met specifiek verbindplaatjes in driehoek
Wikipedia: Ster-driehoekschakelaar
Zie de 2 plaatjes van ster/driehoek in het rechter colom op deze wiki pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:25
Die motor heeft een spoelspanning van 220v, en staat in driehoek. Als je hem op driefasen wil aansluiten, verander dan de plaatjes naar ster. Anders ontsnapt de rook uit de spoelen.

[ Voor 68% gewijzigd door Justin013 op 22-11-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 09:35

Yucon

*broem*

orf schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:18:
[...]

Bedankt! Dat klinkt niet zo moeilijk. Deze is dan geschikt denk ik?

[Afbeelding]

https://www.techniekwebsh...00-f-250v-em9100250v.html
Hou wel in gedachten dat een condensator nog geladen kan zijn als de machine uit staat. Ook als hij kapot is, ofja, kapot.. niet meer goed genoeg wil nog steeds niet zeggen dat hij het letterlijk niet meer doet. Hoe dan ook. Het kan flink pijn doen dus eerst ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Laatst online: 05-06 01:00
memphis schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:46:
[...]

Euhm, ja hoor!

Sinds wanneer is een 3 fase motor specifiek 380v? Dat kan alle spanningen zijn
Maar OK, een veel gebruikte 3 fase 380 motor komt met 3 spoelen van 220v, bij ster schakelen wordt de motor 380 en bij driehoek 220v.

Kijk naar de aansluitingen, 6 schroefpunten met specifiek verbindplaatjes in driehoek
Wikipedia: Ster-driehoekschakelaar
Zie de 2 plaatjes van ster/driehoek in het rechter colom op deze wiki pagina.
Toch wel vreemd dat er dan slechts een enkele condensator op zit. Maar goed, ik ben niet zo bekend met ster schakelingen, dus daar schort het nog een beetje aan mijn kennis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

OverSoft schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:10:
[...]

Toch wel vreemd dat er dan slechts een enkele condensator op zit. Maar goed, ik ben niet zo bekend met ster schakelingen, dus daar schort het nog een beetje aan mijn kennis. :)
Misschien dan een volgende keer iets minder zeker van je beweringen zijn?
Maar hier wat leesvoer: https://elektromotorendev...motor-as%20gaat%20draaien.

Dus ja, topicstarter zou die motor ook op 3 fasen kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
Yucon schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:08:
[...]

Hou wel in gedachten dat een condensator nog geladen kan zijn als de machine uit staat. Ook als hij kapot is, ofja, kapot.. niet meer goed genoeg wil nog steeds niet zeggen dat hij het letterlijk niet meer doet. Hoe dan ook. Het kan flink pijn doen dus eerst ontladen.
Ja, goeie tip. Hier heb ik wel vaker over gelezen en ik heb de condensator al even kortgesloten met een schroevendraaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
orf schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:32:
[...]
Ik denk het eigenlijk ook niet. Als het wel een krachtstroom motor is, dan wil ik 'm eventueel wel aansluiten op 3 fases. De zaagtafel en lintzaag die ik heb staan werken wel op krachtstroom.
Wat in deze discussie nog ontbreekt is het hoe en waarom, daarom een korte uitleg. Ook al is de motor slechts voor één fase, wat gezien de aangegeven spanning van 220V zelfs heel aannemelijk is, dit type motor heeft hoe dan ook een draaiveld nodig. Een éénfase inductiemotor heeft daartoe door het ontbreken daarvan een hulpwikkeling in serie met een condensator waarmee een kunstmatig draaiveld wordt gecreëerd. Voldoende voor dat "duwtje". In principe kan die hulpwikkeling daarna worden uitgeschakeld. Bij dergelijke wat zwaardere motoren wordt daarin vaak voorzien door een centrifugaalschakelaar.
Misschien ten overvloede, als dit ooit weer eens gebeurt, d.w.z. dat de motor in stilstand staat te brommen, schakel hem dan als de hazen uit, anders gaat hij in heel korte tijd in rook op.
Slechts even terzijde, onbelangrijk zelfs, die 220V aanduiding verraadt dat de motor niet zo heel piepjong meer is. Tegenwoordig is dat alweer jaren zoals bekend 230V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:35

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Justin013 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:54:
Die motor heeft een spoelspanning van 220v, en staat in driehoek. Als je hem op driefasen wil aansluiten, verander dan de plaatjes naar ster. Anders ontsnapt de rook uit de spoelen.
Behalve als je net 3x230V is ;) * Damic kijkt in zijn omgeving.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:25
Damic schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:47:
[...]
Die mogelijkheid is er uiteraard, maar 230v fasespanning en 400v lijnspanning is voor mij een standaard situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Damic schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:47:
[...]
Blijft hetzelfde, moet je nog steeds ster schakelen en 220v spelen op 230 is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
Zojuist de hierboven getoonde condensator binnengekregen en gemonteerd.

Helaas precies hetzelfde probleem. Een brommende toon uit het witte kastje. Een elektromagneet die aantrekt. En een motor die niet draait. Kan daar het probleem in zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TADYhSaQopSzuxQRiu5HVtNq03Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0qo7IyBnYNgosMElb7YpdSd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgLtvZI80gS7zMJ27nlgxdy6kyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fb35gVTw9t9GKSU0eHGkSWGe.jpg?f=fotoalbum_large

De condensator past mooi in de oude behuizing, dus dat werkt netjes weg. Nu nog een werkende motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Sorry, sorry, sorry. Bij het tonen van de nieuwe condensator zag ik één heel belangrijk ding over het hoofd, niet op gelet, dat is de spanning van 250V. Waar door iemand anders notabene ook nog op werd gereageerd met de opmerking dat ook de spanning prima is. Echter dat is helaas niet het geval, het lijkt alleen maar zo! De 230V netspanning is namelijk slechts de effectieve waarde (de waarde die een gelijkspanning zou moeten hebben met hetzelfde effect). De topwaarde van de sinus is √2 (=1,41) keer zo hoog en dat betekent 325V! Met andere woorden veel te hoog, grote kans dat hij meteen is gesneuveld. Wel nog één aandachtspunt, ik neem aan dat hij handmatig soepel ronddraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
Techneut schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:46:
Sorry, sorry, sorry. Bij het tonen van de nieuwe condensator zag ik één heel belangrijk ding over het hoofd, niet op gelet, dat is de spanning van 250V. Waar door iemand anders notabene ook nog op werd gereageerd met de opmerking dat ook de spanning prima is. Echter dat is helaas niet het geval, het lijkt alleen maar zo! De 230V netspanning is namelijk slechts de effectieve waarde (de waarde die een gelijkspanning zou moeten hebben met hetzelfde effect). De topwaarde van de sinus is √2 (=1,41) keer zo hoog en dat betekent 325V! Met andere woorden veel te hoog, grote kans dat hij meteen is gesneuveld. Wel nog één aandachtspunt, ik neem aan dat hij handmatig soepel ronddraait.
Even voor de zekerheid:

Ik heb het aangesloten op de oude manier. Op 1 fase, 230V.

De motor draait inderdaad soepel. Voordat ik ‘m uitbouwde kon ik de motor starten door een duw of schop te geven tegen het apparaat gelijk nadat ik de schakelaar om zette. De motor loopt dan mooi en soepel.

Volgens mij bromt de motor ook niet, maar de elektromagneet in het witte kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Tja, helaas ontbreekt bij mij de praktijkervaring om precies te weten wat de functie van dat "witte kastje" is. In elk geval vast niet het geven van die schop of duwtje :) . Daarvoor is bij slechts één fase echt die condensator nodig. Misschien dat iemand anders dit meteen herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:56

ThaHandy

Discovery Channel

Ik heb het idee dat het "witte kastje" iets te maken heeft met het opstarten.

Het lijkt er op dat de schakelaar er onder moet gaan schakelen bij opstarten.
Misschien door de opstart stroom van de motor? Kan je controleren dat de schakelaar werkt?

[ Voor 15% gewijzigd door ThaHandy op 25-11-2022 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-06 19:58

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik doe een gok. Het kastje is een overbelasting beveiliging. De spiraal die je ziet zitten is voor wat langdurige overbelasting. Dat is de thermische beveiliging. Verder zie ik een magneet. Dat is bij sluiting een snelle (magnetische) beveiliging. Daar is dus geen probleem mee want de motor loopt. Als hij niet loopt, dan wordt hij te heet een schakelt uit
Als de capaciteit goed is, dan is de hulp wikkeling mogelijk onderbroken. Koop een multimeter en meet de weerstand. Ook van de contacten en mogelijk de bedrading. Brommen is verder normaal als de rotor stil blijft staan. Niet te lang doen want hij wordt zo snel warm.
@Techneut Als er op een bipolaire capaciteit 230V staat is dat wisselspanning, RMS. Die nieuwe capaciteit is dus prima geschikt.

Kun je een klein scherma maken hoe het precies zit aangesloten? Kan dat uit je fotos niet echt opmaken.

[ Voor 11% gewijzigd door xah5kiDe op 25-11-2022 21:51 ]

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
xah5kiDe schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 21:30:
@Techneut Als er op een bipolaire capaciteit 230V staat is dat wisselspanning, RMS. Die nieuwe capaciteit is dus prima geschikt.
Ik heb hoegenaamd geen praktijkervaring en al helemaal niet met dit soort machines. Maar ik denk bij nader inzien dat je gelijk hebt en dat ik er toch naast zat. Er staat ook op dat het een motor start condensator is. In dit geval acht ik het zeker wel aannemelijk dat het gezocht moet worden in dat "witte kastje".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
als ik zo naar dat plaatje kijk van dat witte kastje lijkt de zwarte draad wat gesmolten te zijn en zie je een stukje wat blanker is als de rest. die schroef lijkt me ook niet echt vast te zitten aan die veerring te zien.

En de rest van dat witte kastje de deksel zit daar een knop op ofzo omdat er in het midden een draaibaar deel zit met veer ?

[ Voor 22% gewijzigd door Toerq op 25-11-2022 23:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf
Toerq schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:02:
als ik zo naar dat plaatje kijk van dat witte kastje lijkt de zwarte draad wat gesmolten te zijn en zie je een stukje wat blanker is als de rest. die schroef lijkt me ook niet echt vast te zitten aan die veerring te zien.

En de rest van dat witte kastje de deksel zit daar een knop op ofzo omdat er in het midden een draaibaar deel zit met veer ?
Ik was zojuist bezig om een schema te maken om wat meer info te kunnen geven. En toen ontdekte ik dat de blauwe draad in het "witte kastje" (wat volgens mij gewoon een relais is) gecorrodeerd was en geen contact maakte. Dat schoongemaakt en de schroef aangedraaid en de motor draait als een zonnetje!

Als ik nu de motor aanzet, schakelt de elektromagneet heel snel. Zwart en Bruin in dat witte kastje zijn verbonden met de elektromagneet/spoel. En zodra de motor loopt zijn Zwart en Blauw met elkaar verbonden. (Al is dt wel met een draad halverwege twee spoelen, waar ook de veer zit. Ik snap niet waarom dat is.

Superfijn dat de motor het weer doet. Iedereen bedankt voor de hulp. Echt fijn dat er gelijk zo gereageerd wordt en met oplossingen komt!

Ik kan weer hout vlakken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-06 15:27
Is dat blauwe kastje niet een onderdeel van de rem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
jbhc schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:44:
Waar zie jij een blauw kastje op de foto's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
jbhc schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:44:
Welk blauwe kastje? Er zit volgens mij geen rem op deze motor. De motor draait vrij lang uit.

Anders dan bijvoorbeeld m’n lintzaag af tafelzaag. Die remmen stevig en dat hoor je ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-06 15:27
Wit kastje, sorry
Pagina: 1