Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-05 19:03
Ik had deze vraag eerder in het MFT-topic gesteld, maar dacht ik maak toch even een eigen topic aan.

Ik ben erg blij met mijn Panasonic G90, maar wildlife fotografie (lees: wild op de Veluwe) gaat me toch wat moeizaam af. Stabilisatie is leuk, maar voor scherpe foto's heb je meer aan een snelle sluitertijd. En de G90 heeft toch wel wat moeite met low light condities.

Nu is dat denk ik meer een beperking van het MFT-systeem, maar volgens mij doet de G9 het op dat vlak het wel beter dan de G90 (ondanks de volgens mij zelfde sensor). Daarnaast heeft de G9 een betere AF met 225 punten ipv 49 bij de G90, snellere burst en volgens mij ook animal AF (al werkt dat volgens mij niet eens zo heel goed/fijn).

Zou de Panasonic G9 meerwaarde hebben bij wildlife fotografie ten opzichte van mijn G90? Of is het meer een kwestie van techniek/skills die ik moet verbeteren? En kan ik misschien beter wachten op een eventuele opvolger van de G9?

In het MFT-topic werd ook de GH6 nog genoemd. Dat zou ook een optie zijn. Meer gericht op video, maar qua specificaties wat fotografie betreft volgens mij op sommige punten ook beter dan / gelijk aan de G9.

Mijn huidige lenzen zijn:
- Panasonic Leica DG Vario-Elmar 100-400mm f/4-6.3 Asph. Power OIS
- Panasonic Lumix G Vario 12-60mm f/3.5-5.6 ASPH Power OIS
- Olympus MFT 60mm F/2.8 ED Macro M.Zuiko Digital

Wat andere vormen van fotografie betreft ben ik erg tevreden met de body. De G9 zal daar ongetwijfeld ook zijn voordelen hebben, maar dat zou niet de reden zijn om eventueel te upgraden.

Overstappen naar APS-C of FF kan natuurlijk ook, maar op zich zit ik nu prima in het MFT-systeem. Maar mocht je suggesties hebben dan hoor ik het natuurlijk graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ferrywijn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-03 00:36
Is een goede lichtsterke lens niet een oplossing? Daar los je ook het low light probleem meer mee op denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door ferrywijn op 22-11-2022 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:43
Volgens mij is de beeldkwaliteit bij weinig licht tussen de G90 en G9 niet zo verschillend.

Schiet je al in RAW?
En gebruik je al software als DxO PureRAW DeepPrime of Topaz DeNoise AI?
Dat kan een goede investering zijn om veel meer uit je huidige apparatuur te halen.

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-06 17:45

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ik denk ook niet dat je heel veel gaat winnen met een G9. Ja het is een prima camera maar low-light is niet zijn sterke kant. AF is wel uitstekend en ook de burst speed kan een voordeel zijn.

Ik denk dat de suggestie van @bombus niet eens zo'n slechte is. Gewoon iets meer ruis pakken en die eruit halen met Topaz bv. Is echt wonderbaarlijk spul.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorK
@ferrywijn
Ik heb wel gekeken naar verschillende lichtsterke lenzen. Dan kom je denk ik uit op de Olympus f/4 300mm of de Panasonic f/2.8 200mm. En die laatste komt samen met een 1.4 TC waardoor je volgens mij een f/4 280mm krijgt. Uiteraard met crop factor heb je dan een bereik van 600mm met de Olympus en 560mm met de Panasonic.
Twee mooie lenzen, maar wel erg duur moet ik zeggen. En ik vind het bereik van de 100-400mm wel erg prettig en daar zou ik dan wat op inleveren.
En de stabilisatie van de Olympus zou denk ik niet samenwerken met mijn G90. Al is dat niet per se een probleem als ik gewoon vanaf m'n statief fotografeer. Dan zet ik de stabilisatie eigenlijk vaak uit.

@bombus
Ik schiet enkel in RAW en heb Topaz geprobeerd. Wat ruis betreft doet het goed zijn werk, maar ik merk dat het ook wel wat detailverlies geeft op de plekken dat je het wel wil hebben. En het maakt alles soms wat "zachter". DxO heb ik nooit geprobeerd. Werkt dat mogelijk beter?

@sys64738
Ja, de upgrade zou dan voornamelijk op het vlak van de AF en burst speed zijn waardoor ik met langzamere sluitertijden weg kan komen voor een scherpe foto (dat is de hoop althans).

Dank voor jullie reacties.

[ Voor 9% gewijzigd door RaptorK op 23-11-2022 23:01 ]

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ik zie niet precies in hoe een hogere burst en betere AF je weg laten komen met langere sluitertijden. Of is het idee dat de kans groter is dat er een goeie tussen zit als je meer plaatjes kunt schieten?

Wat dan wel weer helpt is de betere IBIS. En het is sowieso een fijne camera.

• RaptorK
sys64738 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 07:34:
Ik zie niet precies in hoe een hogere burst en betere AF je weg laten komen met langere sluitertijden. Of is het idee dat de kans groter is dat er een goeie tussen zit als je meer plaatjes kunt schieten?

Wat dan wel weer helpt is de betere IBIS. En het is sowieso een fijne camera.
Dat is het idee ja. Ondanks een langzamere sluitertijd toch meer kans op een scherpe foto, puur door een hoger aantal fps.

Ik dacht zelf trouwens altijd dat een betere IBIS vooral helpt tegen bewegingsonscherpte van de fotograaf zelf en niet zozeer van het object dat je fotografeert. Of klopt die gedachte niet?

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ja absoluut. IBIS helpt alleen tegen beweging van de camera. Maar bij langere lenzen of rustige onderwerpen kun je dan je sluitertijd wat langer kiezen dan normaal wenselijk zou zijn. Dus ook dat helpt mee.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Ik zou zelf geen camera meer kopen uit 2017, tenzij 2e hands. In sensor en stabilisatie land is zoveel verbeterd in 5 (bijna 6) jaar.

Wachten op een opvolger zou ik zelf niet doen: Panasonic brengt heel weinig camera's meer uit sinds 2019. 3 camera's in 2020 (1 MFT), 2 in 2021 (1 MFT) en 1 in 2022 (MFT). Bij Olympus is het niet heel veel spannender.

• RaptorK
PageFault schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:21:
Ik zou zelf geen camera meer kopen uit 2017, tenzij 2e hands. In sensor en stabilisatie land is zoveel verbeterd in 5 (bijna 6) jaar.

Wachten op een opvolger zou ik zelf niet doen: Panasonic brengt heel weinig camera's meer uit sinds 2019. 3 camera's in 2020 (1 MFT), 2 in 2021 (1 MFT) en 1 in 2022 (MFT). Bij Olympus is het niet heel veel spannender.
Zou je dan wel denken dat een GH6 van meerwaarde is? Staat ook nog in mijn overwegingen.
Wel jammer dat er op het gebied van MFT niet zoveel gebeurd. Het is een prettig systeem.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Tja. De nieuwprijs van een G9 is al jaren niet meer echt gedaald. Je kunt hem nu kopen voor zelfde bedrag als ik er 2 en half jaar geleden voor betaal heb. Maar als je een leuke 2e hands ziet, is het nog steeds een uitstekende camera.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
RaptorK schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:35:
[...]

Zou je dan wel denken dat een GH6 van meerwaarde is? Staat ook nog in mijn overwegingen.
Wel jammer dat er op het gebied van MFT niet zoveel gebeurd. Het is een prettig systeem.
Ik vind die ook nogal aan de prijs, maar de 5 jaar oude G9 vind ik ook veel te hoog (bijna 900 euro!).

De GH6 heb ik nog niet in mijn handen gehad. Qua resolutie iets hoger, betere video en beter weerbestendig. Op DPReview zijn ze heel enthousiast over het ding (87%, geen kattepis!).

Qua ruis doet hij het blijkbaar slechter in de donkere partijen dan z'n directe concurrent: de Oly OM-1, die niet heel veel duurder is.

Als laatste zou je de gloednieuwe OM-5 kunnen overwegen, die is echt hagelnieuw en komt qua prijs meer in de range van de dinosaurus G6. De OM-5 is licht en compact.

Ik snap je overweging met MFT en zeker gezien je lenzen, is overstappen toch wel een drempel. Ik kan je met gemak een EOS RP of R6 aanraden, maar dan moet je ook nog lenzen hebben....

Als Panasonic een waardige opvolger had gemaakt voor de GM5, dan was ik over. Mijn ultieme travel cam als de autofocus en sensor naar huidige maatstaven zijn. Wat is dat ding compact en licht en dan toch nog een EVF erin geprakt! Daar liep ik wel warm voor.

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:43
RaptorK schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:58:
@bombus
Ik schiet enkel in RAW en heb Topaz geprobeerd. Wat ruis betreft doet het goed zijn werk, maar ik merk dat het ook wel wat detailverlies geeft op de plekken dat je het wel wil hebben. En het maakt alles soms wat "zachter". DxO heb ik nooit geprobeerd. Werkt dat mogelijk beter?
Ik heb DxO PureRAW nog nooit zelf gebruikt. Maar de verhalen en resultaten op het internet zien er goed uit.

https://fotoblog-reiseber...d-dxo-pureraw-als-retter/
(even google translate aanzetten)

DxO PureRAW lijkt scherpere resultaten op te leveren met meer details.

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaptorK
Dank allemaal voor jullie reacties. Ik denk dat ik het upgraden laat zitten en gewoon doorga met mijn G90.
Ik krijg het idee dat een G9 of een GH6 mij niet heel veel meerwaarde op gaat leveren. Mooie camera's maar het is mij de prijs van de upgrade denk ik niet waard. Ik heb nog wel een oude G6 die ik in zou willen leveren + mijn G90 voor die upgrade. Maar heb het idee dat ik daar dan niet genoeg voor krijg.

Wie weet gewoon een upgrade naar APS-C of FF in de toekomst. Ik had voornamelijk voor MFT gekozen vanwege het grote aanbod aan objectieven voor een aardige prijs. En voor iemand die geen professionele fotograaf is leek APS-C of in ieder geval FF mij een beetje overkill.

[ Voor 11% gewijzigd door RaptorK op 26-11-2022 13:37 ]

Pagina: 1