Modem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kafloosi
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-12-2022
Goedendag allen,

Wij zitten momenteel thuis aan de standaard modem/router van ons tmobile thuis abbonement. Nu zijn wij van plan een eigen netwerk aan te leggen vanwege de beperkingen binnen zyxel maar we willen dit wel zo doen dat het gedeelde van tmobile thuis grotendeels komt te vervallen. Dus druk bezig met het zoeken van een alleenstaande modem en niet een modem router combinatie… is er iemand die hier toevallig iets gevonden heeft? We hebben momenteel de asus rapture gt-ax11000 op het oog maar (naar mijn weten) is dit niet een combi modem router. Iemand die toevallig hier ook wat extra over weet?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
Wat wil je precies kunnen dat je een nieuw modem zoekt, in plaats van je huidige T-Mobile modem alleen te gebruiken als modem en voor de rest een losse router? En welke beperkingen heb je het over dat je überhaupt een losse router zou willen?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:14

jurroen

Security en privacy geek

Heb je glasvezel of DSL van T-Mobile?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:48

Dido

heforshe

Wat @Hahn zegt... waarom zou je in hemelsnaam het modem van je provider vervangen door je eigen modem, om het apparaat van je provider als router in te zetten?

Verreweg de meeste mensen zetten een eigen router achter het modem, van de provider. Is ook wel zo handig als je ooit van provider wisselt, dan vervang je het ene providerapparaat door het volgende en dan blijft alles intern meestal gewoon werken.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:24

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat zoek je in een eigen apparaat wat je niet hebt in de modemrouter van T-mobile?

Heb je alleen internet of ook tv en vaste telefoon?
Heb je DSL of glasvezel?

Indien glasvezel, heb je AON met een sfp module of PON met een losse ONT?
Welke modemrouter heb je nu?

Allemaal van belang :)

Bij DSL is de keuze fors moeilijker namelijk, want dan moet je echt een los DSL modem hebben of een DSL modemrouter in de klasse FritzBox of Vigor 1xx.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:42
Zal wel een kwestie zijn niet omdat het zin heeft maar omdat het kan.

Maar aangezien je tmobile hebt en een modem vermoed ik dat je DSL hebt en daar zijn geen alleenstaande modems voor in de handel.
Verder zijn de modem/routers van de Isp's tegenwoordig van dusdanige kwaliteit dat het gewoon weggegooid geld is om eigen modem/routers aan te schaffen.
Dat is enkel zinvol als je iets bijzonders te configureren hebt, maar daar heb je het niet over dus zal dat wel niet zo zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Ben(V) Voor T-Mobile kan je prima een Fritzbox gebruiken of een ander DSL modem de gegevens voor je verbinding krijg je gewoon (wettelijk verplicht).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Uiteraard kun hij zo'n Fritzbox gebruiken.
Maar dat was de vraag niet, hij wilde een standalone modem zonder router functionaliteit en die Fritzbox is een modem/router combo.

Maar de echte vraag blijft natuurlijk, waarom zou je daar geld voor uitgeven, terwijl hij een prima modem/router van T-mobile krijgt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kafloosi
Hahn schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:20:
Wat wil je precies kunnen dat je een nieuw modem zoekt, in plaats van je huidige T-Mobile modem alleen te gebruiken als modem en voor de rest een losse router? En welke beperkingen heb je het over dat je überhaupt een losse router zou willen?
Excuus voor mijn onduidelijkheid. Wij hebben momenteel een modem router van tmobile met glasvezel verbinding. Nu blijkt echter continu dat het vastloopt binnen in de modem router die wij van tmobile verkregen hebben. Nu hebben wij vaker dit exacte probleem gehad met verschillende providers (ziggo, kpn, xs4all voordat het kpn werd). Dus nu zijn wij momenteel zoekende naar een oplossing hiervoor. Hier kwamen we vooral op uit om eigen hardware aan te schaffen.

Nu kunnen wij heel veel routers vinden en de combi router modem voor onze glasvezel verbinding. Maar de router die wij op dit moment op het oog hebben is echter geen modem router.

Nu willen wij het volledige niet eigen hardware er grotendeels uit hebben vanwege de continue aan problemen hiervan in dit geval de modem router van tmobile (ja meerdere maanden lang al en meerdere uren durende telefoontjes verder)

Nu zoek ik eigenlijk daarom ook een standalone router voor glasvezel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kafloosi schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:05:
[...]

Excuus voor mijn onduidelijkheid. Wij hebben momenteel een modem router van tmobile met glasvezel verbinding.
Modem? Bij glas? Nee, het is een router. Bij glas zijn alle verbindingen digitaal dus is er geen sprake van een modem. Meeste glasnetwerken werken met PON. Daarbij heb je een gedeelde optische verbinding tussen OLT ("centrale") en ONU/ONT. Je T-Mobile router is dus hooguit ONU-router, maar de T-Mobile installaties die ik gezien heb werken met een losse ONU en Ethernet router.
Nu blijkt echter continu dat het vastloopt binnen in de modem router die wij van tmobile verkregen hebben. Nu hebben wij vaker dit exacte probleem gehad met verschillende providers (ziggo, kpn, xs4all voordat het kpn werd). Dus nu zijn wij momenteel zoekende naar een oplossing hiervoor. Hier kwamen we vooral op uit om eigen hardware aan te schaffen.
Als een enkel apparaat/leverancier brak is, moet je een ander apparaat/leverancier nemen. Als je dit soort problemen al bij verschillende leveranciers met verschillende apparaten hebt gehad, durf ik eraan te twijfelen of het aan al die verschillende apparaten ligt, en dus ook of weer een ander apparaat dat probleem gaat verhelpen.

Heb je niet misschien last van network loops op je LAN? Daar gaat iedere router vroeg of laat van onderuit... Vooral bedraad aangesloten Sonos-systemen zijn notoir voor het veroorzaken hiervan. Andere IoT heeft ook soms erg slecht geschreven (network) software. Ik zou in dit geval vooral kijken naar wat je zelf doet met je netwerk :o
Nu kunnen wij heel veel routers vinden en de combi router modem voor onze glasvezel verbinding. Maar de router die wij op dit moment op het oog hebben is echter geen modem router.
Maakt niet uit. Je hebt glas. Daar heb je sowieso geen modem.

Hamvraag voor hoe makkelijk je keuze gaat zijn: gebruik je wel (IP)TV van T-Mobile? Zo ja moet je router stiekem best ingewikkelde dingen doen die je niet met een eenvoudige consumentenrouter gaat kunnen. Je kunt prima goedkope routers kopen die dat wel kunnen, maar configureren ervan is allesbehalve eenvoudig (google op "Mikrotik IPTV" als je een beeld wilt krijgen).
Nu willen wij het volledige niet eigen hardware er grotendeels uit hebben vanwege de continue aan problemen hiervan in dit geval de modem router van tmobile (ja meerdere maanden lang al en meerdere uren durende telefoontjes verder)

Nu zoek ik eigenlijk daarom ook een standalone router voor glasvezel
Ik zou eerst uitzoeken wat er exact mis gaat. Het is een stuk goedkoper om een Sonos speaker anders aan te sluiten dan weer eens een andere router te kopen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Maak eens een tekening van je netwerk en hoe het allemaal is aangesloten benoem de componenten die je hebt. Dat zal waarschijnlijk het allemaal wat duidelijker maken. Gaat het misschien om een studentenhuis?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:06
dion_b schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 00:07:
[...]

Modem? Bij glas? Nee, het is een router. Bij glas zijn alle verbindingen digitaal dus is er geen sprake van een modem. Meeste glasnetwerken werken met PON. Daarbij heb je een gedeelde optische verbinding tussen OLT ("centrale") en ONU/ONT. Je T-Mobile router is dus hooguit ONU-router, maar de T-Mobile installaties die ik gezien heb werken met een losse ONU en Ethernet router.

[...]
Technisch is de glasvezel converter ook een modem. Hij moduleert namelijk glas signaal naar een ethernet signaal. En visa versa.

Een modem doet namelijk helemaal niets behalve een signaal omzetten naar een signaal dat je router begrijpt.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

To_Tall schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:04:
[...]

Technisch is de glasvezel converter ook een modem. Hij moduleert namelijk glas signaal naar een ethernet signaal. En visa versa.
Je beschrijft daar een network bridge.
Een modem doet namelijk helemaal niets behalve een signaal omzetten naar een signaal dat je router begrijpt.
Een modem moduleert digitale signalen op een analoge carrier en omgekeerd. Bij PON is het signaal sowieso digitaal dus wordt er niet gemoduleerd of gedemoduleerd.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
@To_Tall
Een modem is wat het woord al zegt een modulator/demodulator.
Een ONU (Optical Network Unit) is een media converter die licht signalen omzet in elektrische signalen en dus geen modem.

Je spijkers op laag water opmerking slaat dus ook nog een keer de plank mis. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:33

Qwerty-273

Meukposter

Draytek levert bij een aantal router modellen bedoeld voor de Nederlandse glasvezel markt een spf module mee waarmee de glasvezel direct aangesloten kan worden. Bij andere modellen (en merken) kan je natuurlijk zelf een juiste spf module uitzoeken en daarmee uit de voeten.
https://www.draytek.nl/producten/glasvezel/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:06
Ben(V) schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:41:
@To_Tall
Een modem is wat het woord al zegt een modulator/demodulator.
Een ONU (Optical Network Unit) is een media converter die licht signalen omzet in elektrische signalen en dus geen modem.

Je spijkers op laag water opmerking slaat dus ook nog een keer de plank mis. O-)
En jij mag wel eens een keer normaal reageren. Wat een domme opmerking.

Anyway
@dion_b beide signalen zijn digitaal. Je hoeft idd geen analoog naar digitaal te moduleren.

Maar de ONT/NTU Doet wel wat een modem ook doet gezien vanaf de gebruiker. Een signaal omzetten naar een signaal dat je netwerk aparatuur snapt. Vandaar dat ik de term technisch gezien gebruik.

Al gebruikt de KPN helpdesk nog steeds modem of zeggen het NT kastje.

Ik begrijp dus heel goed dat mensen met FTTH eigenlijk steeds lastiger vinden de terminologie en aparatuur te snappen. Al zijn er al mooie ISP routers beschikbaar maar de NTU zal voorlopig nog wel blijven bestaan.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja dat jij denkt dat een signaal converter hetzelfde is als een modem lijkt mij toch echt jouw misvatting te zijn en verder heeft het helemaal niets met het topic van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kafloosi
Frogmen schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:05:
Maak eens een tekening van je netwerk en hoe het allemaal is aangesloten benoem de componenten die je hebt. Dat zal waarschijnlijk het allemaal wat duidelijker maken. Gaat het misschien om een studentenhuis?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkVpww6PdKtLCohD1JtUNz4lPfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5M4BXHNyhroaKKktFqWiUap5.png?f=fotoalbum_large

Dit is hoe ons huidige netwerk eruit ziet met de groot verbruikers van de wifi (met als extra de lampen). Alles dat direct op het router aangesloten zit met uitzondering van de wifi extender werkt meestal naar behoren maar valt alsnog regelmatig uit. Naarmate we bij de switch komen is het wat lastiger te doen nu heb ik vandaag de nieuwe switch binnen gekregen (hiervoor 8 poort gehad managed) deze werkt tot dusver beter maar krijgt nog altijd niet het volledige signaal vanaf de router binnen.

Nu zie ik vaker voorbij komen dat je de router nu als standaard alleen kan gebruiken en de tmobile modem/router hierbij kan verwijderen of als tussenstop gebruiken als een soort vertaler voor de router.

de 12 poort switch is nu nog niet in volledig gebruik maar we moeten nog wat extra kabels leggen. de kabel die nu naar de playstation 4 loopt doormiddel van de extender gaat er tussen uit hier komt dan ook een aparte kabel vanaf de switch naar de playstation 4 naartoe.

hezelfde geld voor de 2 televisies die nu op het wifi netwerk zijn aangesloten deze moeten ook een aparte kabel krijgen

(alle kabels die er liggen en er nog komen zijn cat6)

Nu is het netwerk opgedeeld in de 2 verschillende frequenties van 2.4 en 5.0ghz. Dit met betrekking tot de smart thermostaat en de smart lampen (niet die van hue) deze zijn alleen werkend op een 2.4ghz netwerk.

de playstation 5 die momenteel aangesloten zit op de switch die kabel werktte niet toen deze op de vorige switch van 8 poorten zat. Momenteel werkt deze ook niet op de 12 poort switch. Maar zodra ik deze kabel omwissel met degene van de computer werkt deze wel en als ik dan vervolgens de kabel die in het origineel naar de playstation 5 ging in de computer doe heeft de computer geen verbinding.

dan zou je zeggen dit ligt aan de switch. Dacht ik in eerste stantie ook vandaar dus dat ik gisteravond de nieuwe 12 poort switch heb besteld en deze heb aangesloten. Dit heeft het probleem echter niet verholpen.

de televisie box die nu direct op de router aangesloten zitten heeft regelmatig last van verbindingsproblemen. nu hebben we deze kabel ook getest is er niks aan de hand met deze kabel. zodra de box op een andere kabel wordt aangesloten maakt deze nog geen tot slecht verbinding wat je dus zou laten denken dat het dus de box zelf is. Echter blijkt dit (althans volgens de t-mobile klantenservice en hun technische dienst) niet het geval en ligt het probleem ergens anders. Momenteel weten ze nog altijd niet waar het probleem zich bevindt.

daarbij om het af tesluiten valt dit niet onder een studentenhuis. Ik en mijn vader zijn naar oplossingen hiervoor opzoek. daarbij wonen we hier met een totaal van 4 mensen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:58
Dat zijn toch aardig wat apparaten voor de router, al zou ik ervan uit gaan dat een moderne router van de leverancier dat toch wel aan moet kunnen (vroeger waren ze nogal klein bemeten is mijn ervaring). Je meldt ook problemen met kabels, zijn dit allemaal as-is kabels of zitten hier kabels tussen die je zelf van RJ45 of Keystones voorzien hebt?

is die lijn van de wifi extender een draadloos signaal of lust ie vanuit die extender door? Die extender zit toch niet toevallig ook nog draadloos aan de router verbonden toch?

Om op je originele vraag terug te komen: je zoekt een eigen router (niet modem) gezien het signaal van de mediaconverter al "gewoon" ethernet verkeer is (al dan niet met vlans na gelang hoe t-mobile het ingericht heeft ivm iptv).

edit: blijkbaar wordt vlan 300 hiervoor gebruikt (https://community.t-mobil...nsluiten-vervangen-341955)

[ Voor 8% gewijzigd door Aragnut op 02-12-2022 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kafloosi
Aragnut schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:55:
Dat zijn toch aardig wat apparaten voor de router, al zou ik ervan uit gaan dat een moderne router van de leverancier dat toch wel aan moet kunnen (vroeger waren ze nogal klein bemeten is mijn ervaring). Je meldt ook problemen met kabels, zijn dit allemaal as-is kabels of zitten hier kabels tussen die je zelf van RJ45 of Keystones voorzien hebt?

is die lijn van de wifi extender een draadloos signaal of lust ie vanuit die extender door? Die extender zit toch niet toevallig ook nog draadloos aan de router verbonden toch?

Om op je originele vraag terug te komen: je zoekt een eigen router (niet modem) gezien het signaal van de mediaconverter al "gewoon" ethernet verkeer is (al dan niet met vlans na gelang hoe t-mobile het ingericht heeft ivm iptv).

edit: blijkbaar wordt vlan 300 hiervoor gebruikt (https://community.t-mobil...nsluiten-vervangen-341955)
Ja aardig wat apparaten inderdaad dat klopt zeker maar met een 1gb aansluiting zou het volgens t-mobile het netwerk het makkelijk aan moeten kunnen.... Nu blijkt dat technisch en theoretisch helemaal bij hun te kloppen en dat geloof ik heus. Echter in de praktijk blijkt nu uit ervaring dat de hardware er simpelweg op lijkt er niet voor geschikt te zijn.

de lijn van de router loopt naar de switch dan van de switch loopt er een nieuwe kabel naar de extender op de 1ste etage waar vervolgens een tweede kabel (volgens de monteur toen de tijd kon dat) naar de playstation 4 loop op de zolder.

Okay dus ik moet een beetje op zoek gaan naar een router die dus wel vlan accepteerd en op deze manier kunnen we dan een eigen router in werking stellen met de juiste aanpassingen natuurlijk voor de televisie

edit: de kabels hebben we zelf gelegd deze hebben allemaal rj45 kop erop zitten voor het connectie punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
heb je de connectoren getest (en volgens juiste format aangesloten)? Bij het aansluiten ook niet teveel twists eruit gehaald? RJ45 op harde kern kabel geknepen? Dit zijn een aantal dingen die klassiek mis gaan bij het maken van eigen kabels. Volgens de specs mag je een lengte van max 100m aan kabel hebben tussen actieve punten, met maximaal overgangen. Dit is doorgaans apparaat - switch - vaste kabel (patchpanel naar wal outlet) - patch kabel - apparaat.
1Gb/s is prima voldoende, het is eerder de router die het interne netwerkverkeer naar buiten toe moet afhandelen die het soms net wat te druk krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het ligt in ieder geval niet aan je router.
En die nieuwe switch is ook weggegooid geld.

Je hebt overduidelijk een kabel probleem, dat is het effect van RJ45's aanknijpen.

Vaste bekabeling heeft stugge aders en moeten afgemonteerd worden op lsa (dus wcd, patchpanel, keystones of toolless Rj45's met lsa).
En vanaf de zo gemaakte vast aansluitingen sluit je de apparatuur aan met kant en klaar gekochte patchkabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kafloosi
Aragnut schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:40:
heb je de connectoren getest (en volgens juiste format aangesloten)? Bij het aansluiten ook niet teveel twists eruit gehaald? RJ45 op harde kern kabel geknepen? Dit zijn een aantal dingen die klassiek mis gaan bij het maken van eigen kabels. Volgens de specs mag je een lengte van max 100m aan kabel hebben tussen actieve punten, met maximaal overgangen. Dit is doorgaans apparaat - switch - vaste kabel (patchpanel naar wal outlet) - patch kabel - apparaat.
1Gb/s is prima voldoende, het is eerder de router die het interne netwerkverkeer naar buiten toe moet afhandelen die het soms net wat te druk krijgt.
Ja alle kabels getest 1 was daarbij daadwerkelijk kapot niet in de test te zien wel in de uiterlijk van de kabel de rest doet t het echt gewoon. Vanaf het punt van de dwitch naar de playstation valt er geen verbinding te maken (als voorbeeld geld voor vele vanaf de switch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
kafloosi schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:32:
[...]

Ja alle kabels getest 1 was daarbij daadwerkelijk kapot niet in de test te zien wel in de uiterlijk van de kabel de rest doet t het echt gewoon. Vanaf het punt van de dwitch naar de playstation valt er geen verbinding te maken (als voorbeeld geld voor vele vanaf de switch)
Ik volg je verhaal niet helemaal. Je meldt dat "niet in de test" (welke test?) een defect was te zien maar wel in de uiterlijk van de kabel (mantel kapot, of kabel gebroken of zo?)
wat bedoel je met "vanaf het punt van de switch naar de playstation" ?

Heb je de kabels afgeknepen met de juiste RJ45 plugjes (voor harde kern als je harde kern gebruikt hebt) volgens T568A of T568B?
https://www.esticom.com/w...-between-t568a-and-t568b/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Gezien het feit dat je het eerder ook had met andere routers van andere providers lijkt het mij dat er toch iets anders in je netwerk zit wat de boel verstoord. Het aantal devices zal zeker geen probleem zijn. Denk dat je toch ook zal moeten proberen testen en uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Zonder professionele kabeltester die op netwerk snelheid de verliezen kan testen is het enige wat je kunt testen een gelijkstroom connectie.

Wees verstandig en gooi al die aangeknepen Rj45 eruit.

Pagina: 1