Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

vloerverwarming en bypass instelling meer energie zuinig ?

Pagina: 1
Acties:

• frans3
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-11 01:51
hallo

Al een geruime tijd zit ik met een instelling in mijn vloerverwarming waarvan ik niet weet wat de beste instelling is, zeker nu de huidige gasprijzen zo hoog zijn.

De monteurs hebben enige tijd geleden geleden in deze bypass een kogelkraan gezet omdat de oude bypass een stuk ijzer was en dat wilde ik uit mijn systeem hebben.

Ik kan dus zelf eenvoudig een instelling maken

Maar wat is beter ???? Zorgen dat er ca 35 graden de vv in gaat ? maar als de cv uitslaat is het binnen 1 minuut weer op ca 20 graden (heb 2 kleine radiatoren in de huiskamer voor bijverwarming)

Kan ook de bypass zo ver open zetten dat het water 22 graden de vv in gaat zodat de schommelingen veel minder zijn ?

Of maakt dit niet uit en gaat er evenveel energie de vv in ??

(cv al terug gezet van 35 kw naar 5 kw en van 65 graden naar 50 graden)
(ben ook al bezig met een warmte pomp maar dat terzijde)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ReXiafvH4Fj8SWrxt0R6BizCo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jnAcVbSdui0NusaLnlVI5Lfq.jpg?f=fotoalbum_large

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-11 22:05
Volgens je schema gaat al het water dat door de vvw gaat eerst door de radiatoren?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• frans3
Ww is de warmtewisselaar. Die staat parallel aan de radiatoren.

Ps had geen bericht via mijn mail. Vandaar de late reactie

[ Voor 32% gewijzigd door frans3 op 04-12-2022 13:12 ]

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

frans3 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:40:
hallo

Al een geruime tijd zit ik met een instelling in mijn vloerverwarming waarvan ik niet weet wat de beste instelling is, zeker nu de huidige gasprijzen zo hoog zijn.

De monteurs hebben enige tijd geleden geleden in deze bypass een kogelkraan gezet omdat de oude bypass een stuk ijzer was en dat wilde ik uit mijn systeem hebben.

Ik kan dus zelf eenvoudig een instelling maken

Maar wat is beter ???? Zorgen dat er ca 35 graden de vv in gaat ? maar als de cv uitslaat is het binnen 1 minuut weer op ca 20 graden (heb 2 kleine radiatoren in de huiskamer voor bijverwarming)

Kan ook de bypass zo ver open zetten dat het water 22 graden de vv in gaat zodat de schommelingen veel minder zijn ?

Of maakt dit niet uit en gaat er evenveel energie de vv in ??

(cv al terug gezet van 35 kw naar 5 kw en van 65 graden naar 50 graden)
(ben ook al bezig met een warmte pomp maar dat terzijde)

[Afbeelding]
Ik zou de bypass dicht zetten.
CV ketel qua aanvoertemperatuur zo instellen dat er maximaal 35 graden je vloer in gaat.
Eventueel een pompschakeling op de aanvoer intrede warmtewisselaar, zodra er warmte is gaat de circulatiepomp pas aan, zodra er geen warmtevraag is gaat de pomp uit.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• frans3
Hoi. Zo heb ik het nu ook incl pomp schakelaar :-) Maar lees ook wel dat het rendement van de warmtewisselaar dan slechter is onder de 50 graden.

En de radiatoren doen het natuurlijk op een stuk minder. Vandaar mijn keus 45 graden was met een klein beetje bypass en dus 35 graden de vv in

Ps ik dacht dat de cv op 5 kw stond. Maar bleek eigenlijk 12kw te zijn. Ventilator cv 2000 is ca 12kw

[ Voor 45% gewijzigd door frans3 op 04-12-2022 15:21 ]