Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:20
De komende tijd gaan wij ons bezig houden met het aanpakken van de tuin.
Hierin komt een nog te bouwen nieuw schuurtje in te staan. Bij de bouw wil ik rekening houden met het plaatsen van zonnepanelen.
Nou vroeg ik mij af, is het verstandiger om in ons geval de panelen Oost/West (plat dak) te leggen of toch gewoon Zuid (lessenaarsdak).

Situatie:
Full-electric warmtepomp
momenteel 7 panelen van 330wp op zuid georienteerd, hier komen komende voorjaar 5 stuks van 400wp op zuid bij (dan ligt ons dak vol).
Verwacht verbruik rond de 5000kwh, verwachte opwek rond de 3800 kwh (zonder schuur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je gaat het dak nog maken? Dan is het een no-brainer. Lessenaarsdak op zuid.

Levert in totaal (veel) meer per jaar op
Levert (veel) meer in de winter op (wat met afschaffing van saldering belangrijker wordt)
Enige reden om het niet te doen is dat je met oost-west een kleinere omvormer kan gebruiken omdat je piek wat meer verspreid is.

[ Voor 63% gewijzigd door JvS op 22-11-2022 17:13 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Ja klopt, de schuur moet nog gebouwd worden.
Waar ik mee zat was meer met oog op afbouw van salderen mijn opwek wat te spreiden door ook oost en west te hebben. Totaal opbrengst wordt dan alleen wat minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

jichem schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:11:
Ja klopt, de schuur moet nog gebouwd worden.
Waar ik mee zat was meer met oog op afbouw van salderen mijn opwek wat te spreiden door ook oost en west te hebben. Totaal opbrengst wordt dan alleen wat minder.
Je spreidt dan de piek op zomerdagen een beetje. Maar het verschil zomer / winter wordt juist groter.

Dat eerste is veel minder erg dan het tweede (in de winiter is je verbruik veel hoger) en het eerste kan je ook nog eens uitstekend opvangen met een hele kleine thuisaccu, mocht dat een issue zijn.

Als je er wat getallen van wilt lezen, lees dan dit topic:
JvS in "Wij ( 2 gezinnen ) pv panelen nieuwbouw woning"

Dat hele "OW is goed voor afschaffing saldering" heb ik nooit echt begrepen. OW is heel mooi om uit een plat dak maximale opbrengst te halen, of je dak vol te leggen als je huis eenvoudigweg OW georienteerd is :P.

[ Voor 25% gewijzigd door JvS op 22-11-2022 17:19 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Duidelijk, ik kan dus beter opzoek naar een goede tlv als ik het goed begrijp. Maakt de te bouwen schuur ook wat eenvoudiger!