Hotelschakeling met vaste schakelaar en 'slimme' schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RsRoel
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-05 22:13
Beste Tweakers,

Ik zit een beetje te puzzelen met een oplossing voor onze verlichting in de hal. Het gaat om het volgende:

Op dit moment hebben wij een inbouwschakelaar bij de voordeur om de verlichting van de hal aan/uit te zetten. Echter hebben we geen tweede schakelaar bij de deur naar de woonkamer. Dus kom je 's avonds in het donker vanuit de woonkamer de hal in, moet je eerst naar de voordeur lopen om het licht aan te doen - niet handig.

Nu zou ik willen kijken of we hier een hotelschakeling kunnen creëren, zonder de muur open te breken en een extra schakelaar op te hangen. Dit kan in principe als we bijvoorbeeld een Hue draadloze dimmer aan het eind van de hal ophangen en en er een Hue lamp ophangen (we hebben al Hue in huis).
Echter wat ik wil voorkomen is dat we vervolgens bij de voordeur de lamp volledig uit kunnen zetten en de lamp niet meer aangaat door middel van de draadloze dimmer...

Als oplossing zat te denken om een Shelly 1 achter de inbouwschakelaar te plaatsen om deze 'slim' maken, en te voorkomen dat de lamp helemaal uit kan.

Kortom, een draadloze schakelaar/dimmer aan het eind van de hal in combinatie met een Shelly 1 achter de 'domme' inbouwschakelaar om zo een hotelschakeling te creëren, gaat dit werken?

En zo niet, of zelfs zo wel, heeft iemand hier een andere slimme oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RsRoel
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-05 22:13
Excuses, zie dat ik het het per ongeluk in de duurzame energie sectie gepost heb, in plaats van de Smarthome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 12:07

M2M

medicijnman

De meeste smart-home schakelaars bevatten een relais, maar meestal vergeten ze dat een hotelschakeling 3 pootjes nodig heeft. 1 input | lamp, twee zwarte naar de andere schakelaar. Dat relais zelf heeft wel 3 pootjes, maar als het derde schroefblokje ontbreekt, kun je er nog niks mee zonder additionele hardware.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Waarom niet 2 draadloze schakelaars gekoppeld aan 1 smartlamp die permanent spanning heeft?
Dan kan je vanaf beide punten de lamp in- en uitschakelen.
Afdekplaatje over je huidige schakelaar zodat niet per ongeluk de lamp spanningsloos raakt.
Of ben je erg gehecht aan de huidige schakelaar bij de voordeur?

[ Voor 11% gewijzigd door PalingDrone op 22-11-2022 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 15:27
Je kan ook overwegen op de schakelaar de fase en schakeldraad bij elkaar te knopen. Zo staat de lamp altijd aan. De lamp vervangen door een slimme en sensor ophangen voor het aan en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 21:27
Je kan ook deze achter de bestaande wandschakelaar plaatsen https://tweakers.net/pric...laarmodule/specificaties/

En deze bij de woonkamerkant aan de muur plakken.

https://tweakers.net/pric...smart-knop/specificaties/

Mits je een bridge hebt dan.

Ter aanvulling

https://www.philips-hue.c...elaarmodule/8719514318045

[ Voor 13% gewijzigd door beunhaasbaas op 23-11-2022 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-06 21:01
Ik had dezelfde uitdaging en uiteindelijk heb ik een Shelly 1 geplaatst bij de vaste schakelaar van de lamp en een shelly i3 bij de andere (niet verbonden) schakelaar.
Voordeel voor mij was dat ik met de i3 zo twee hotelschakelingen kon maken voor twee in mijn keuken lampen die dat eerder niet hadden.

This post was created with 100% recycled electrons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-06 19:58

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Er is nog een andere oplossing. Een puls gestuurde Zigbee schakelaar. De schakelaar blijft hetzelfde. De Zigbee schakelaar kijkt alleen maar of de binnenkomende zwarte draad van spanning veranderd. Met een tweede Zigbee scène switch (draadloos op een knoopcelletje) of via een app, stuur je lamp in de andere stand.
€ 9,96 42%OFF | Tuya Smart Zigbee Light Switch Module 1/2/3/4 Gang Automation DIY Breaker 2 Ways Control Work with Alexa Google Home
Deze monteer je in de plafond doos. Bij oom Ali kan natuurlijk ook, maar daar duurt alles zolang...
Bij de Lidl kun je een Zigbee controller kopen.
Mogelijk is dit ook voor een andere 'smart' platform te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door xah5kiDe op 23-11-2022 22:02 ]

Theo

Pagina: 1