[knip], wereldwijde werkelijke EV levertijden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-05 08:41
Omdat ik, net als velen wereldwijd, al maanden zit te wachten op een EV, geen of waardeloze feedback van de dealer krijg over de verwachte levertijd, heb ik het heft maar even in eigen hand genomen:

Promoten van een eigen website is niet toegestaan (zie punt 6 van de huisregels)

Wat mij de afgelopen maanden opviel tijdens het rondstruinen op diverse EV-gerelateerde forums, was dat er overal "lijstjes" werden gemaakt, waarin te zien was wie er wanneer welke EV besteld heeft, in welke kleur, en wat de (geschatte) levertijd is. Blijkbaar is dat iets waar ongeduldige, in het duister-tastende, licht-gefrustreerde mensen die graag elektrisch willen gaan rijden, zoals ikzelf, houvast aan (denken te) hebben. Of die lijstjes helpen weet ik niet, maar ja, je moet wat.

Maar ik dacht: "die gegevens zouden veel interessanter zijn in een wereldwijde database". En zo geschiedde.

Het wordt pas interessant als er veel gegevens in de database staan, dus gewoon even doen! Ook als je je EV al hebt! De wachtenden zijn je dankbaar _/-\o_

Technisch:
  • De database start 'leeg', en wordt (hopelijk) crowd-sourced gevuld met correcte gegevens per land.
  • Nieuwe gegevens worden handmatig gemodereerd (ouch!).
  • Modellen hangen onder een merk, en zijn net als merken wereldwijd overal hetzelfde.
  • Uitrustingsniveaus zijn land-specifiek.
  • Kleuren hangen weer onder uitrustingsniveaus, dus pas als iemand anders in jouw land met jouw uitrustingsniveau eenzelfde kleur heeft gekozen, hoef jij die kleur niet zelf in te kloppen.
Spread the word, hoe meer zielen hoe meer vreugd!

Feedback welkom.

[ Voor 5% gewijzigd door deepbass909 op 23-11-2022 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:06
Mooi gemaakt en geeft een goed overzicht. Bedankt. Wellicht goed om ook te publiceren in topic Het grote Kia Niro EV Prijs en Levertijdentopic.

Verder zie ik ook deze in de KiaClub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Bedankt @MajaMestreech! En bedankt voor het inkloppen van je bestelling. Meer data == beter ;)

Ik zal het in Het grote Kia Niro EV Prijs- en Levertijdentopic zetten, maar ben een beetje bang dat een mod mij straks aanpakt wegens cross-posting.

Ik zit zelf niet op Kia Club, maar het zou helpen als je EVdelivery.org daar even post. En op die Kia Niro FaceBookgroep? Alvast dank (y)

Terzijde: ik zie in de resultaten dat Cityscape Green een populaire kleur voor de Niro EV is. Is ook een mooie kleur IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
TCMR schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:35:
Bedankt @MajaMestreech! En bedankt voor het inkloppen van je bestelling. Meer data == beter ;)

Ik zal het in Het grote Kia Niro EV Prijs- en Levertijdentopic zetten, maar ben een beetje bang dat een mod mij straks aanpakt wegens cross-posting.

Ik zit zelf niet op Kia Club, maar het zou helpen als je EVdelivery.org daar even post. En op die Kia Niro FaceBookgroep? Alvast dank (y)

Terzijde: ik zie in de resultaten dat Cityscape Green een populaire kleur voor de Niro EV is. Is ook een mooie kleur IMHO.
Hoi Ik heb de website toegevoegd in de Kia Club. Zelf ben ik nieuwsgierig of de importeur bestellingen voor zakelijk lease en private lease voortrekt op particulier. Mocht het wel eenvoudig zijn om een veldje toe te voegen hiervoor dan geeft dit ook een mooi beeld. Bedankt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TCMR
Bedankt @deepbass909 ! Het topic is nu effectief om zeep geholpen. Het hele project is ontstaan om eindeloos terugkerende posts over "wanneer is jouw auto besteld?", o.a. hier op Tweakers te verminderen.

Ik denk bij "reclame of promotie" (punt 6 van de huisregels) aan een commercieel initiatief. Dit project kan er niet verder vanaf staan: het kost alleen maar geld (en heel veel tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
MajaMestreech schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:37:
[...]
Zelf ben ik nieuwsgierig of de importeur bestellingen voor zakelijk lease en private lease voortrekt op particulier.
Goed punt, ik ga kijken of ik dit ergens mooi kan integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:51
TCMR schreef op woensdag 23 november 2022 @ 06:55:

Ik denk bij "reclame of promotie" (punt 6 van de huisregels) aan een commercieel initiatief. Dit project kan er niet verder vanaf staan: het kost alleen maar geld (en heel veel tijd).
Internetten.nl van Ben Woldring kostte aan het begin ook veel geld. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TCMR
jadjong schreef op woensdag 23 november 2022 @ 07:01:
[...]
Internetten.nl van Ben Woldring kostte aan het begin ook veel geld. :P
Ja, ik snap je punt, maar dit is een crowd-sourced initiatief waar geen droog brood aan te verdienen is.

Ik vind het jammer, een Tweakers-mod zou het verschil moeten kunnen zien tussen een slim commercieel initiatief en iets voor de community. Het is niet zo erg als die stakkers van Klusidee.nl, daar mag je niet eens een merknaam noemen, maar dit had ik toch niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:32

Freakie1NL

Grote Baas

TCMR schreef op woensdag 23 november 2022 @ 06:55:
Bedankt @deepbass909 ! Het topic is nu effectief om zeep geholpen. Het hele project is ontstaan om eindeloos terugkerende posts over "wanneer is jouw auto besteld?", o.a. hier op Tweakers te verminderen.

Snap je punt maar die van deepbass909 ook zeker.
Deel de frustratie van de levertijd overigens ook. Zelf een P2 besteld, door Polestar en de leasemaatschappij min of meer bevestigd op 4 maanden.... Wacht er nu al 8.

Dus prima initiatief, al zal het denk ik niets meer zijn dan lijstjes die hier al rondgaan verzameld weergegeven.

Tot slot, een tip hoe dit topic weer een leven kan gaan hebben. Even de regels goed lezen : "Een link naar een persoonlijke website mag in je signature of profielpagina." ....

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
Freakie1NL schreef op woensdag 23 november 2022 @ 07:26:
[...]
Snap je punt maar die van deepbass909 ook zeker.
Ja, ik denk dat het hek van de dam is als moderators moeten gaan beoordelen of een initiatief commercieel of not-for-profit is, dus ik snap de beslissing van @deepbass909 ook wel. Ik heb een verzoek gestuurd om dit topic te verwijderen. Ik was even iets te naïef. Ook wel eens leuk om te constateren ;)

Bedankt voor je tip over de signature, maar dat is me echt even te mager. Ik ga even een goeie pers-strategie uitwerken, want ik heb toch tijd over... (yeah, right...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:03
Ik heb onze bestelling net ingevoerd op je website via de Kiaclub link. Wat dat betreft zou ik dit topic laten staan hoor. Mensen vinden het zo toch wel. En het is een goed initiatief.

[ Voor 31% gewijzigd door monica66 op 23-11-2022 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
monica66 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 07:41:
Ik heb onze bestelling net ingevoerd op je website via de Kiaclub link. Wat dat betreft zou ik dit topic laten staan hoor. Mensen vinden het zo toch wel. En het is een goed initiatief.

Over de database: is het nu zo dat je alleen ziet wat de kortste levertijd is? Of kan ik er ook uit filteren per land welke kleuren of uitvoeringen geleverd zijn ?
Thanks! (y)

Ja, via de "Delivered" en "Sort by" dropdowns kun je (beperkt) filteren. "Sort by" op "Delivery date" zou eigenlijk de default moeten zijn, maar ik vind het wel leuk om bij een eerste bezoek alle automerken op alfabet te laten zien.

Als je een optie uit "Delivered" kiest, worden alleen nog de auto's getoond die daadwerkelijk geleverd zijn, en als je dat combineert met "Sort by" op "Delivery date" zet, zie je welke modellen/uitvoeringen/kleuren er het snelst geleverd zijn in die periode.

Met meer data kunnen er leukere dingen uit de database gehaald worden, daarom slaagt dit project alleen als veel mensen iets inkloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:28
@TCMR de website in je handtekening zetten mag wel ;) Dan komt ie onder al je posts te staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:19

zeroday

There is no alternative!

En zo kreeg ik gisteren zomaar een mailtje over 'Maak kennis met een nieuwe wereld van connectiviteit

Kia Connect

euhh.. ja .. naast dat ik eerst de UVO gebruikte gebruik ik de Connect app al een jaar ..

heel apart ...;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
MajaMestreech schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:37:
[...]
Zelf ben ik nieuwsgierig of de importeur bestellingen voor zakelijk lease en private lease voortrekt op particulier.
@MajaMestreech, ik heb nu deze optie toegevoegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Npb30rXD70HXirYcHGPAEr9qS64=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XllATHNfvT4BOaklom41BU99.png?f=fotoalbum_large

Die uitleg is standaard ingeklapt, en klapt alleen open bij klikken op "why we ask this".
Ik zie voor me ook te kunnen filteren of sorteren op bijv. dit gegeven, en op "trekhaak" enzo. Uiteindelijk kun je best wat interessante statistiek doen, maar zoals gezegd: alleen met veel data, dus tot die tijd kom ik nog niet in actie... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Mmm op het einde naam en email adres invullen. Geen idee waarom en wat daarmee gebeurt, dus de boel maar gestopt. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Freakie1NL schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:55:
Mmm op het einde naam en email adres invullen. Geen idee waarom en wat daarmee gebeurt, dus de boel maar gestopt. Jammer.
Staat er toch bij...om jouw input te verifiëren...niet meer niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

MajaMestreech schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:11:
[...]

Staat er toch bij...om jouw input te verifiëren...niet meer niet minder.
Ah ja als dat er zo staat dan klopt dat natuurlijk.
Zo werkt dat op internet. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Freakie1NL schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:24:
[...]

Ah ja als dat er zo staat dan klopt dat natuurlijk.
Zo werkt dat op internet. 8)7
Tip: als je ergens een website niet vertrouwt: gebruik daar dan niet hetzelfde e-mailadres waarmee de bank met je communiceert. Beter nog: gebruik Apple's "Hide my Email" of zoals ik nogal wat GMail-gebruikers zie doen: "tag" je e-mailadres met een "+postfix" voor een specifieke plaats waar je het achterlaat.

Ik heb hier al een eindeloos relaas over moeten schrijven op een ander forum, maar in 2009 had ik een soortgelijk "crowd-sourced" project dat wereldwijd totaal viral ging, en waarbij er gigantisch veel onzin werd ingevoerd (want dat is blijkbaar leuk...).
Daarvan heb ik geleerd, dus: even je e-mailadres verifiëren is een kleine extra horde voor boefjes. Maar blijkt voor veel goedbedoelende mensen toch een (te) grote horde.

Ik wil graag van die e-mailadressen af, dus ik ben nu aan het kijken hoe ik mensen hun e-mailadres na registreren kan laten wissen, zonder dat ze de controle over hun gegevens kwijtraken. Want het zou wel leuk zijn als mensen nadat ze hun EV hebben ontvangen, ook nog even de werkelijke leverdatum invullen. Ideeën welkom!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:01
Kan je je data wijzigen?
De Belgische iX3 is degene waar ik op wacht en dat is een company lease, maar dat kan ik niet meer wijzigen op het eerste zicht.

• TCMR
Engineer Stewie schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:36:
Kan je je data wijzigen?
De Belgische iX3 is degene waar ik op wacht en dat is een company lease, maar dat kan ik niet meer wijzigen op het eerste zicht.
Ik zal het voor je wijzigen, dank! Ik zal ook zorgen dat mensen dat zelf kunnen via hun management-link.

Maar even, @Engineer Stewie: jij wacht al wel werkelijk lang op die BMW. Wow, dat is wel redelijk van de zotte, niet? Ik dacht dat Volkswagen qua levertijden de kroon spande, maar dit is volgens mij de topper in de database (op een ID.3 in het VK na, misschien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ik lijk wel wat pech te hebben inderdaad. Mijn auto is 2 maand vertraagd door sluiting fabriek ivm corona. Daarna stond die tijdens de sluiting van de haven (Dalian, gesloten door corona) daar op de kade en nu staat hij in de haven van Zeebrugge te verkommeren door gebrek aan transporteurs.
Het kan ook anders, de gemiddelde iX3 wordt op 8 maanden geleverd hier.

In het bedrijf zijn ook i4's en Mercedes EQC's besteld (zowat gelijk met mij) en daarvan ontbreekt zelfs de productiedatum. Er zijn dus wel meerdere merken die er last van hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TCMR
Freakie1NL schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:55:
Mmm op het einde naam en email adres invullen. Geen idee waarom en wat daarmee gebeurt
Oké, vanwege een groot gebrek aan vertrouwen in deze random guy on the internet die e-mailadressen verzamelt ;) heb ik nu de optie ingebouwd om als volstrekte anonymous coward je bestelling in te kloppen. Je krijgt dan alleen niet zo'n felbegeerde blauwe "verified badge" (en nee, in tegenstelling tot bij Elon zijn deze niet (!) te koop :P ), geen notificaties om je order te updaten, en geen management-link toegestuurd (maar je krijgt 'm wel eenmalig in beeld na invoeren van gegevens).

Dus... niets weerhoud je er meer van, go for it! Maak de wereld een betere plek! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

@TCMR nu ingevuld voor P2. Link opgeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Mag volgende dinsdag mijn record updaten. iX3 wordt geleverd :). 11 maanden en 5 dagen levertijd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Freakie1NL schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 07:08:
@TCMR nu ingevuld voor P2. Link opgeslagen.
Top, thanks! (y)
Engineer Stewie schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:21:
Mag volgende dinsdag mijn record updaten. iX3 wordt geleverd :). 11 maanden en 5 dagen levertijd dus.
Dat is goed nieuws! Zeker na zo'n lange wachttijd. Zou tof zijn als je inderdaad je entry nog even bijwerkt. Had er trouwens geen idee van dat die BMW's in China gebouwd werden. Ik leer veel bij tijdens dit "project"... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Update: je kunt nu zelf nog even aangeven hoe de financiering is geregeld via de management-link die je hebt. Dat kan alleen als je dit nog niet eerder had aangegeven (was namelijk nieuwe toevoeging op verzoek van tweaker @MajaMestreech).
Verder kun je je contactgegevens wissen zonder je entry weg te halen.

Daarnaast lijken de Britten nog niet echt met bestelgegevens van hun Niro EV's over de brug te komen, maar daar smeed ik een plan voor...
Pagina: 1