Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misoleezy
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12-06 20:02
Hallo,

Ik heb sinds kort proximus Fiber thuis, ik zou mijn netwerk willen upgraden, en vooral bijleren en sleutelen.

Situatie:
Proximus Fiber 1gbs - Geen tv abbo -
2 volwassenen (+2 baby's)
Nog geen wifi/thread smartdevices, maar die komen er in de toekomst.
Mini PC waar ik Linux Server wil opzetten voor oa PiHole en Home Assistant.
Omada Router / Switch / AP's om alles in goede banen te leiden.

Aan te kopen Hardware:
1x TP-Link SafeStream TL-ER7206 Router
2x TP-Link EAP653 Slim Acces Point
1x TP-Link TL-SG2218 16 Port PoE Switch

SCHEMA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2HwmgQ7fzjs6qmWCVaVjvX831M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KnCN7jJB9PbIvFLZ5mA8QRIG.png?f=user_large

VRAGEN
- Kan ik de TP-Link router direct via ethernet aansluiten op de Proximus ONT? Of moet de "Internet Box" hier tussen zitten?
- Kan ik de TP-Link router via SFP aansluiten op de switch? Of via Ethernet?
- Sluit ik de Linux server aan op de Switch of op de Router, als ik die als VPN/Pihole/... wil gebruiken?
- Zie ik zaken over het hoofd? Is er betere hardware die ik voor mijn doel kan gebruiken?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 12:04
Beetje vreemde keuzes.
Waarom een multi wan router zoals die TL-ER7206?
Je hebt helemaal geen meervoudige wan omgeving.
Dat ding is bedoelt om site-to-site VPN verbindingen op te zetten.
zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIvjO3Lw3kpaheZBU32oJODJ0Yg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8tMRcb1DyTUucfIoM4GDMdbs.jpg?f=user_large

En uiteraard kun je niet die WAN SFP gebruiken om die switch op aan te sluiten, die moet op een lan poort.

Vergeet die TL-ER7206 en sluit die switch gewoon op de door je provider geleverde router aan.

En wat wil je met een VPN?
Wil je een VPN provider gaan gebruiken of wil je vanaf het internet een VPN naar je lan kunnen opzetten?
Beiden kun je gewoon in die Linux server realiseren.

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 22-11-2022 16:02 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misoleezy
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12-06 20:02
Ben(V) schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:57:

En wat wil je met een VPN?
Wil je een VPN provider gaan gebruiken of wil je vanaf het internet een VPN naar je lan kunnen opzetten?
Beiden kun je gewoon in die Linux server realiseren.
Bedoeling is voornamelijk om vanop afstand aan mijn domotica te kunnen, voor bvb het openen van een garage poort.

Alvast bedankt voor de Router info, ik ging ervan uit dat een eigen router gewoon beter zou presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 12:04
Nee een eigen router is niets beter en die hoef je ook niet te onderhouden met security patches en firmware upgrades.

Je kunt gewoon op die linux doos een VPN server draaien en vanaf het internet met een VPN client daar naartoe te connecten met een VPN client om veilig op je Lan te komen.
In plaats van een linux doos kun je ook een Synology Nas hemen die heeft alles daar voor aan boord en kan ook pihole draaien en dingen als Domoticz of Home assistant

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.