Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:11
Mijn processor is een Ryzen 7, 3700X op een B550-A PRO moederbord.

Ik draaide eerst met 2 latjes van 16 GB met 32 GB geheugen op 3200 Mhz.
Een tijd geleden kon ik voor een leuke prijs nog 2 latjes van 16 GB erbij krijgen om in totaal op 64 GB uit te komen.

Ik dacht handig met videobewerken ik kan in Windows het virtuele geheugen uitschakelen om zodoende het aantal schrijfacties naar de SSD te beperken.

Echter heeft de geheugencontroller uiteraard moeite met 4 latjes ram en daardoor krijg ik het geheugen niet sneller dan 3000 Mhz.
Maar, zou die 200 Mhz. minder nou echt wat uitmaken in de praktijk? Of kan ik het dan toch beter bij 32 GB op 3200 Mhz. houden?

Ook zijn 2 latjes, volgens CPU Z, nu single rank geheugen en 2 latjes double rank. Kan ik daar nog verdere problemen mee krijgen, of is het van: als het nu werkt, dan blijft het werken?

Alle latjes zijn Corsair LPX geheugen, LPX in verband met mijn cpu cooler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

ruftman schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:18:
Ook zijn 2 latjes, volgens CPU Z, nu single rank geheugen en 2 latjes double rank. Kan ik daar nog verdere problemen mee krijgen, of is het van: als het nu werkt, dan blijft het werken?
Nee, als het nu werkt dan werkt het, en als het nu niet werkt dan werkt het niet.

Die 200MHz gaat in de praktijk waarschijnlijk niet veel verschil maken. Het zal per applicatie verschillen, maar het verschil zal altijd klein zijn, zo niet gewoon nihil. Dat geldt trouwens ook voor het verschil tussen 32GB en 64GB, zolang applicaties die extra 32GB niet daadwerkelijk kunnen gebruiken.

Al met al zou ik ze er gewoon lekker in stoppen als je ze toch hebt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Met Taiphoonburner je ram uitlezen, Corsair heeft per type verschillende versies.
Als alles op 3000 of 2933 klokt is het toch goed.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
@bwerg en @Hackus: Bedankt voor de antwoorden! Dan laat ik geheugen lekker zo zitten.

Ik heb ook een vervolgvraag over mijn processor en gamen: ik game met een RTX 3060 en een 75hz. 1440 P monitor en speel games zoals Cyberpunk, Doom, Forza Horizon, etc. op medium tot high settings.
Volgens Afterburner/Rivatuner wordt mijn processor zo rond de 30 tot 40% belast en mijn videokaart meestal 90 tot 100%.
Dat houdt toch in dat de processor het allemaal nog goed bij kan benen en dat de GPU op zijn maximum draait en dat bij een eventuele upgrade als eerste de videokaart aan de beurt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dat de videokaart voor 90%-100% belast wordt betekent inderdaad dat de processor het nog goed kan bijbenen. Is met een 3700X ook wel te verwachten, dat is een prima CPU.

Dat je CPU rond de 30-40% belast wordt zegt niet alles aangezien dat ook gewoon kan betekenen dat je applicatie/game niet alle cores benut, terwijl de cores die wel benut worden gewoon op 100% kunnen draaien (dus een CPU-bottleneck). Maar geizen de GPU op ~100% draait zal dat niet zo zijn.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ruftman
Even mijn eigen topic een flinke schop geven: afgelopen weekend bedacht ik om dimm 3 en 4 van plek te wisselen. Tot mijn verrassing werkt het geheugen nu wel op 3200 mhz. met 64GB. Ook draait het nu moeiteloos met een XMP profiel.
Wellicht dat anderen hier ook iets aan hebben?
Pagina: 1