Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaDesu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05 21:17
Hoi,

We zijn ons huis aan het verduurzamen, en willen over naar een warmtepomp + zonnepanelen. We hebben nu een offerte ontvangen van https://energiebespaarders.nl/, en we vroegen ons af wat jullie ervan vinden.

Ons huis komt uit 1910. We hebben kleine spouwmuren, overal dubbel glas, dakisolatie (de vliering heeft vloerisolatie, overal schuimbeton gestort, vloerwarming, en een moderne uitbouw.
Ons gasverbruik vorig jaar was 993m3 vorig jaar.

De adviseur gaf aan dat ons huis van het gas af kan, dus daar waren we zelf erg blij mee.

We hebben de volgende offerte ontvangen, links zonnepanelen, rechts lucht/water warmtepomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CB73w8lF-0MV8DjAwbOBZp4FH0g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wBRTQG1SAjbnwApdLKEouDcd.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sO3FzoXkeUfUOkkly629L1KxEAU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Sf5d6TYSi1YSrgxJ6lrJXTKL.png?f=fotoalbum_tile

Kosten zonnepanelen & installatie: 12400
Kosten warmptepomp & installatie: 16800

Totaal komt dit uit op 29200 euro.

Wat vragen die ik uit een ander topic kreeg:
Waarom zit er een losse circulatiepomp bij:
Antwoord adviseur: De extra circulatie pomp is vanwege de vloerverwarming, de vloerverwarming zorgt voor meer tegendruk en de extra pomp is dus om ervoor te zorgen dat de ingebouwde pomp ondersteund wordt en het systeem voldoende druk en circulatie heeft.

Er zit geen thermostaat bij
Antwoord adviseur: De Vaillant thermostaat zit bij de prijs inbegrepen en wordt standaard geïnstalleerd

Wat vinden jullie van deze prijs? Het fijne aan deze partij is dat ze alles voor ons regelen, en dat ze de installatie ook inregelen. Maar het is wel aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Hoeveel ruimtes verwarm je? Wij verwarmen enkel de woonkamer waardoor 1 binnenunit van een LL-WP voldoende is. Als bonus heb je dan ook koeling in de zomer (goed icm zonnepanelen). In de badkamer kan je dan eventueel een (langegolf) infrarood-paneel hangen. Dat zal samen veel goedkoper zijn dan het systeem dat je nu voorstelt. Wij hebben nu 2 singlesplit LL warmtepompen gevraagd, waaronder 1 om de slaapkamer te koelen. Dat komt samen op 5000 euro en is van een goed merk (Mitsubishi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Dat is heel veel geld voor zonnepanelen.

10 panelen voor 12.400 euro.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaDesu
digifun schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:21:
Dat is heel veel geld voor zonnepanelen.

10 panelen voor 12.400 euro.
Ja… ze komen wel op 3 verschillende plekken te liggen. Wat zou een “normale” prijs zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

NovaDesu schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:30:
[...]

Ja… ze komen wel op 3 verschillende plekken te liggen. Wat zou een “normale” prijs zijn?
+ Je krijgt een nieuwe groepenkast erbij?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Vaillant warmtepomp? Levertijd is nu 2 jaar daar op.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaDesu
DutchWing schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:31:
[...]

+ Je krijgt een nieuwe groepenkast erbij?
Ja, daar is wel werk voor gerekend. Ook het omzetten van 1 naar 3 fases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaDesu
_eLMo_ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:32:
We kregen te horen dat ze ergens september volgend jaar kunnen leveren / installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

NovaDesu schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:18:
Hoi,

We zijn ons huis aan het verduurzamen, en willen over naar een warmtepomp + zonnepanelen. We hebben nu een offerte ontvangen van https://energiebespaarders.nl/, en we vroegen ons af wat jullie ervan vinden.

Ons huis komt uit 1910. We hebben kleine spouwmuren, overal dubbel glas, dakisolatie (de vliering heeft vloerisolatie, overal schuimbeton gestort, vloerwarming, en een moderne uitbouw.
Ons gasverbruik vorig jaar was 993m3 vorig jaar.

De adviseur gaf aan dat ons huis van het gas af kan, dus daar waren we zelf erg blij mee.
Betreft de Vaillant warmtepomp weet @Adriaan71 precies wat je nodig hebt.
Verder heb je zo’n 5kW bij -10 nodig, dus volgens mij weet de installateur wel waarmee ze bezig zijn.
We hebben de volgende offerte ontvangen, links zonnepanelen, rechts lucht/water warmtepomp:
[Afbeelding][Afbeelding]

Kosten zonnepanelen & installatie: 12400
Kosten warmptepomp & installatie: 16800

Totaal komt dit uit op 29200 euro.
Betreft de zonnepanelen+groepenkast betaalde familie zo’n 6000-7000 euro incl btw. (Mid 2022 offerte)
- 8 panelen 380-400WP
- 8 Micro omvormers.
- Groepenkast 8 groeps.
- 1 dakvlak.

Betreft de warmtepomp betaal je waarschijnlijk teveel…
Zijn eventuele prijsverhogingen inbegrepen? (Dus voor rekening van de installateur.)
Wat vragen die ik uit een ander topic kreeg:
Waarom zit er een losse circulatiepomp bij:
Antwoord adviseur: De extra circulatie pomp is vanwege de vloerverwarming, de vloerverwarming zorgt voor meer tegendruk en de extra pomp is dus om ervoor te zorgen dat de ingebouwde pomp ondersteund wordt en het systeem voldoende druk en circulatie heeft.
Zat mensen met vloerverwarming zonder extra pomp, is gewoon onzin!
Wat voor vloerverwarming verdeler zit er nu?
Er zit geen thermostaat bij
Antwoord adviseur: De Vaillant thermostaat zit bij de prijs inbegrepen en wordt standaard geïnstalleerd
Gewoon op papier laten vermelden in de offerte, kleine moeite, groot gebaar.
Wat vinden jullie van deze prijs? Het fijne aan deze partij is dat ze alles voor ons regelen, en dat ze de installatie ook inregelen. Maar het is wel aan de hoge kant.
Inregelen hoort er gewoon bij!
Een auto dealer verkoopt een auto ook niet zonder deze rijklaar te maken???

Krijg je geen staffelkorting :P

De prijs is conform de huidige praktijken nog aan de lage kant… Maar tegenwoordig weet je sowieso niet meer waar je goed aan doet.

Eventueel prijsverhogingen welke de groothandel doorvoert zijn voor rekening van de verkoper/installateur? (Geen kleine lettertjes…)

[ Voor 0% gewijzigd door DutchWing op 22-11-2022 19:46 . Reden: Gegarandeerd = Waarschijnlijk ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
_eLMo_ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:32:
Laatste 3 AroTHERM 7kw binnen 3 maanden ;) Allemaal spookverhalen.

[ Voor 104% gewijzigd door Adriaan71 op 22-11-2022 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
DutchWing schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:17:
[...]

Betreft de Vaillant warmtepomp weet @Adriaan71 precies wat je nodig hebt.
Verder heb je zo’n 5kW bij -10 nodig, dus volgens mij weet de installateur wel waarmee ze bezig zijn.

[...]

Betreft de zonnepanelen+groepenkast betaalde familie zo’n 6000-7000 euro incl btw. (Mid 2022 offerte)
- 8 panelen 380-400WP
- 8 Micro omvormers.
- Groepenkast 8 groeps.
- 1 dakvlak.

Betreft de warmtepomp betaal je gegarandeerd teveel…
Zijn eventuele prijsverhogingen inbegrepen? (Dus voor rekening van de installateur.)

[...]

[...]

Gewoon op papier laten vermelden in de offerte, kleine moeite, groot gebaar.

[...]

Inregelen hoort er gewoon bij!
Een auto dealer verkoopt een auto ook niet zonder deze rijklaar te maken???

Krijg je geen staffelkorting :P

De prijs is conform de huidige praktijken nog aan de lage kant… Maar tegenwoordig weet je sowieso niet meer waar je goed aan doet.

Eventueel prijsverhogingen welke de groothandel doorvoert zijn voor rekening van de verkoper/installateur? (Geen kleine lettertjes…)
Betreft prijs is weinig over te zeggen wat er allemaal geleverd wordt.

Zelf denk ik het volgende

AroTHERM 5kw
MEH 97/5
VR70
Buffer 45 of 100 liter
Extra pompgroep
Boiler hoeveel liter en welke ?
Sanitair expansievat ?
VRC 720
Type terreinleiding en hoeveel meter.
Vuilfilter
Hoeveel leiding werk moet er aangepast worden. En met welk systeem werken ze
Waar wordt de installatie van gemaakt kwa materiaal ?

Het wordt altijd gauw geroepen dat het veel is. Maar ga maar eens kijken wat het allemaal kost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaDesu
[b]DutchWing schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:17:
[...]

Er zit gewoon een simpele verdeler in zonder een pomp of iets erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4usage
  • Registratie: November 2022
  • Niet online
Excuse my french maar zijn jullie wel helemaal helder?
Zonnepanelen doen, maar bij een andere toko. Deze rekent veel te veel. Maar de WP?

Gas CV ketel:
Jaarprijs gas: 1450 (1000 x 1.45 plafond)
Maandprijs gas: 120 euro
Aanschaf CV: 1050 euro
Totaalprijs 10 jaar: 15.450 euro

Warmtepomp:
Opbrengst ZP: ~3600 kwh
Verbruik WP per jaar: ~2500 kwh
Zonneopwekking benutting: 1100 kwh (Hoeveel kwh/jaar verbruikt je huishouden? Geschat 2500kwh)
Extra afname uit net per jaar: 1400 kwh
Prijs afname uit net per jaar: 560 euro (1400 x 0.40)
Maandprijs electra: 47
Aanschaf WP: 16800
Totaalprijs 10 jaar: 22.400 euro

En nee deze rekensom is niet perfect. Zo mis je in de WP berekening nog het voordeel van afsluiten vastrecht. Maar daar tegenover houdt ik bijv. ook geen rekening met de afbouw van de salderingsregeling wat de warmtepomp ENORM in het nadeel gaat brengen vanaf 2025. Ook het prijsplafond is geen 10 jarige regeling maar we weten allemaal dat de gasprijs en stroomprijs voorlopig aan elkaar gelinkt zijn.
Daarnaast heb je met een WP toch echt een stukje comfortvermindering. Of je dat het waard vind/last van hebt is persoonlijk. Net zoals de kwestie dat een warmtepomp aanzienlijk bijdraagt aan een beter klimaat.

Kortom; Laat je niet gek maken. De markt is enorm onzeker en spullen zijn toch niet leverbaar. Wacht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaDesu
Dit was de berekening van de adviseur (elektrische auto is toegevoegd aan de berekening, volgens mij berekent op 2000 kwh per jaar):
- Met een opbrengst van de zonnepanelen van 3.795 kWh per jaar en de besparing van de warmtepomp, zal er jaarlijks netto -372 kWh en 922 M3 gas op een duurzame manier bespaart worden ten opzichte van de huidige situatie (na aftrek van het elektriciteitsverbruik van de warmtepomp). Dit zorgt voor een afname in de CO2 uitstoot van 1.429 kg per jaar (wat gelijkstaat aan de jaarlijkse CO2 opname van 44 volwassen loofbomen).

- Zonder deze verduurzaming-maatregelen kost het energie verbruik de komende 10 jaar minimaal €56.961 en €91.171 na 15 jaar. Dit is erg conservatief berekend met de gemiddelde energietarieven van afgelopen januari €0,55 per kWh en €2,00 per kuub gas en dat deze alleen stijgen met een jaarlijkse inflatie van 2,5%.
De combinatie van de maatregelen levert een besparing op van gemiddeld (inclusief elektrische auto) €4.683 per jaar over de komende 10 jaar berekend.
De netto investering van €27.067 (na subsidie aftrek) wordt terugverdient binnen 7 jaar en 8 maanden. Dit levert een totale besparing op van €46.852 na 10 jaar en €74.948 na 15 jaar. Na aftrek van de investering is dit van €20.325 na 10 jaar en 48.448 na 15 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaDesu
S4usage schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:09:
Excuse my french maar zijn jullie wel helemaal helder?
Zonnepanelen doen, maar bij een andere toko. Deze rekent veel te veel. Maar de WP?

Gas CV ketel:
Jaarprijs gas: 1450 (1000 x 1.45 plafond)
Maandprijs gas: 120 euro
Aanschaf CV: 1050 euro
Totaalprijs 10 jaar: 15.450 euro

Warmtepomp:
Opbrengst ZP: ~3600 kwh
Verbruik WP per jaar: ~2500 kwh
Zonneopwekking benutting: 1100 kwh (Hoeveel kwh/jaar verbruikt je huishouden? Geschat 2500kwh)
Extra afname uit net per jaar: 1400 kwh
Prijs afname uit net per jaar: 560 euro (1400 x 0.40)
Maandprijs electra: 47
Aanschaf WP: 16800
Totaalprijs 10 jaar: 22.400 euro

En nee deze rekensom is niet perfect. Zo mis je in de WP berekening nog het voordeel van afsluiten vastrecht. Maar daar tegenover houdt ik bijv. ook geen rekening met de afbouw van de salderingsregeling wat de warmtepomp ENORM in het nadeel gaat brengen vanaf 2025. Ook het prijsplafond is geen 10 jarige regeling maar we weten allemaal dat de gasprijs en stroomprijs voorlopig aan elkaar gelinkt zijn.
Daarnaast heb je met een WP toch echt een stukje comfortvermindering. Of je dat het waard vind/last van hebt is persoonlijk. Net zoals de kwestie dat een warmtepomp aanzienlijk bijdraagt aan een beter klimaat.

Kortom; Laat je niet gek maken. De markt is enorm onzeker en spullen zijn toch niet leverbaar. Wacht af.
we zitten nu rond de 2000kwh, en 993m3 gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4usage
  • Registratie: November 2022
  • Niet online
Ik vind het vrij bizar om te zien hoe mensen bedonderd worden door dit soort partijen.

- Met een opbrengst van de zonnepanelen van 3.795 kWh per jaar
Dat vind ik erg ruim gerekend gezien de 3 verschillende posities op je dak maar ik ken je exacte situatie niet.
Ik reken met 85% efficiency op een zuid dak dus is net geen 3700kwh/jaar in best case scenario.

- de besparing van de warmtepomp, zal er jaarlijks netto -372 kWh en 922 M3 gas op een duurzame manier bespaart worden ten opzichte van de huidige situatie (na aftrek van het elektriciteitsverbruik van de warmtepomp)
Er is geen rekening gehouden het huidige stroomverbruik van apparatuur in huis. Je geeft aan nu al 2000kwh/jaar per jaar te verbruiken. Neem je nu zonnepanelen dan hou je dus ~1700kwh over. Dat is wat je mag aftrekken van het verbruik van de warmtepomp.
Maar ook dat is op de lange termijn (binnen de afschrijving van je ZP/WP) niet waar. De saderingsregeling zal afgebouwd worden vanaf 2024/25 met ~15% per jaar. Met de huidige voorspelling van afbouw zal je rond 2027 die 1700kwh niet meer "over houden" en zal je de kwh's van de warmtepomp uit het net moeten afnemen.

- Dit zorgt voor een afname in de CO2 uitstoot van 1.429 kg per jaar
Pure speculatie. Een warmtepomp zal het gros van zijn energie in de wintermaanden verbruiken. Je zonnepanelen doen weinig tot niets in deze maanden en als er geen wind staat (zelfs met wind is de opbrengst percentueel) dan komt deze energie simpelweg uit een "vervuilende" centrale.
Productie, installatie en onderhouds uitstoot van zonnepanelen, WP, Windmolens etc lijkt ook niet meengenomen te zijn. De daarwerkelijke uitstoot besparing is dus aanzienlijk lager.

- wat gelijkstaat aan de jaarlijkse CO2 opname van 44 volwassen loofbomen
Dit zegt helemaal niets zonder besef te hebben van verhoudingen en hoe schadelijk CO2 is. Stel het is inderdaad 1429kg besparing (wat het zeker niet is!); Afhankelijk van wat voor benzine wagen je rijdt is dit 5 a 10dkm rijden. Zet je dit in verhouding met vliegreizen, voedsel en waren productie en transport,etc dan klinkt het niet zo indrukwekkend meer. Daarom moet ik altijd hard lachen waneer men over bomen begint :)

- Zonder deze verduurzaming-maatregelen kost het energie verbruik de komende 10 jaar minimaal €56.961 en €91.171 na 15 jaar.
Tja, ga ik met worst case sceario's rekenen dan kom ik ook op heel hoge bedragen. Gas kost geen 2 euro op de lange termijn en voor het komende jaar of twee hebben we zelfs een plafond van 1.45. Wie weet wat er daarna verzonnen wordt of gebeurt. De juiste getallen (voor gas) zijn op dit moment ~15.000 en 22.000 euro.

- dat deze alleen stijgen met een jaarlijkse inflatie van 2,5%.
Wat doet dit er toe? Met een warmtepomp ga je ook stroom uit het net moeten afnemen dus is ook onderhevig aan inflatie.

- inclusief elektrische auto
Lees het bovenstaande nog eens door. Je hebt GEEN stroom over!!! Zelfs in een scenario met saldering, laadt je alleen "gratis" wanneer de zon schijnt. En dan alsnog snoep je dat dan af van je huisapparatuur/WP kwh budget.
Even van volledige saldering uitgaande (wat dus niet zo is op de lange termijn):
Huis: 2000 kwh/jaar
WP: 2500 kwh/jaar
EV bij 25dkm/jaar, 18kwh/100km: 4500kwh
Totaal: 9000kwh/jaar verbruik
Opbrengst zonnepanelen: 3700 kwh
Afname uit net benodigd: 5300 kwh a 55cent = 2900 euro/jaar.
Tel je dit er even bij? Vergeet ook de enorm hoge aanschafprijs en levertijd van een EV niet tegenover bijv. een zuinige 2de hands benzinewagen.

- De netto investering van €27.067 (na subsidie aftrek) wordt terugverdient binnen 7 jaar en 8 maanden. Dit levert een totale besparing op van €46.852 na 10 jaar en €74.948 na 15 jaar. Na aftrek van de investering is dit van €20.325 na 10 jaar en 48.448 na 15 jaar.
Kortom; pure leugens.

Daarnaast verwacht ik een ommezwaai in de manier dat we energiekosten berekenen. Long story short; in de toekomst zal de stroom bij veel zon en/of wind weinig gaan kosten, misschien zelfs gratis! In de winter wanneer de warmtepompen massaal staan te lurken uit het net, is een kwh niet meer te betalen.

Zoals ik eerder aangaf; Doe nu even niets. Best case scenario kom je financieel om het even uit. Op dit moment is gas in het voordeel als je mijn bovenstaande berekening ziet)
Draai zolang het plafond er is lekker door op gas. Over 2 jaar (of elk jaar zoals ik doe) kijk je nog een keertje wat rendabel is. Ik doe dit inmiddels al 5 jaar en ben nog steeds erg blij dat ik (nog geen) warmtepomp aangeschaft heb.
Pagina: 1