[VPS] Locatie Frankfurt of London

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel.benjamin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-03-2023
Ik heb een aantal VPS'en bij Linode, locatie Frankfurt. Hier draaien een aantal van mijn eigen websites op voor de Nederlandse markt.

Nu wil ik nog een aantal VPS'en aanmaken en kan ook kiezen voor London als locatie.

De achterliggende gedachte is om de helft in London onder te brengen en de andere helft in Frankfurt. Mocht er dan een storing of onderhoud zijn, dan zijn niet meteen alle website offline.

Heeft iemand hiermee ervaring? Zit er verschil in snelheid, of iets anders? Of is London nu bijvoorbeeld niet of juist wel aan te raden i.v.m. Brexit?

Beste antwoord (via daniel.benjamin op 23-11-2022 02:35)

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-05 17:00

jurroen

Security en privacy geek

Qua wetgeving maakt het denk ik niet zoveel uit. Linode is gekocht door Akamai, een Amerikaanse partij. Als de US overheid ze dwingt moeten ze meewerken, ongeacht of je VPSje fysiek in Frankfurt of Duitsland staat. Qua latency zal het vrij weinig verschil maken.

Uit persoonlijke interesse: wat is de reden geweest dat je hebt gekozen voor Linode?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Laatst online: 23:12
ligt voornamelijk aan je hosting provider lijkt me. Als je het bij hetzelfde bedrijf onder brengt met dezelfde SLA dan mag je vergelijkbare peformance verwachten.
London is wel buiten de EU inderdaad, wat mogelijk invloed kan hebben op data protection wetgeving, al ligt de invloed daarvan aan de soort websites die je draait. Heeft de provider niet meerdere locaties in Frankfurt voor de hosting? Dan kun je op die manier ook nog spreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel.benjamin
Nee, het is bij Linode of London of Frankfurt, er is geen sublocatie te kiezen.

De hosting provider ben ik in dit geval toch eigenlijk zelf? Ik maak een VPS aan bij Linode en plaats daar zelf al mijn bestanden en databases op. Daar komt verder geen hosting provider bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Maar draait het ook letterlijk op die lokatie? Of krijg je enkel een "geo ip" van Frankfurt of Londen?

Want ik vind het minstens opvallend dat ze heeeeel erg adverteren met "cloud computing" en dat een klant zoals @daniel.benjamin gaat nadenken over dat onderhoud/storing iets omver trekt.

Does not compute ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel.benjamin
Voor zover ik weet komt alle data ook daadwerkelijk op de gekozen locatie te staan.

https://www.websitebuilde...where-are-linode-servers/

Dus laten we daar vanuit gaan en kijken naar welke VPS locatie (London of Frankfurt) het beste zou zijn voor websites voor de Nederlandse markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je linkje laat duidelijk zien dat Linode dus een container huurt bij iets als AWS ofzo.
Linode is hosted on several different providers, so it is impossible to provide a definitive list. However, some of the most popular providers include Amazon AWS, Rackspace, DigitalOcean, and Google Cloud Platform.
+
data centers located in Dallas, Houston, Miami, Atlanta, and New York City. Linode also has offices in London, Frankfurt, Tokyo, Sydney, Melbourne, and Perth
Ik vraag het me dus af.

Andersom; als je specifiek een site wil hosten waar (zeg even) 97.5% van de bezoekers uit NL komt, dan moet je naar transit & peering gaan kijken. En daar kan (nadruk) dus uitkomen dat je op Azure misschien wel 6x kortere respons krijgr dan op Hetzner, om maar wat te roepen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Aragnut schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:15:
ligt voornamelijk aan je hosting provider lijkt me. Als je het bij hetzelfde bedrijf onder brengt met dezelfde SLA dan mag je vergelijkbare peformance verwachten.
London is wel buiten de EU inderdaad, wat mogelijk invloed kan hebben op data protection wetgeving, al ligt de invloed daarvan aan de soort websites die je draait. Heeft de provider niet meerdere locaties in Frankfurt voor de hosting? Dan kun je op die manier ook nog spreiden.
Voor zover ik afgelopen weekend op de Privacy&Security meet-up begreep bij een van de praatjes heeft de UK na de brexit een UK-GDPR ingevoerd, waarmee ze on-par zijn met de EU en uitwisseling van data dus ook net zo makkelijk zou zijn als binnen de EU.
MAX3400 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:39:
Maar draait het ook letterlijk op die lokatie? Of krijg je enkel een "geo ip" van Frankfurt of Londen?

Want ik vind het minstens opvallend dat ze heeeeel erg adverteren met "cloud computing" en dat een klant zoals @daniel.benjamin gaat nadenken over dat onderhoud/storing iets omver trekt.

Does not compute ;)
Cloud computing is niet een soort magische oplossing waarbij je als klant nergens meer over na hoeft te denken. Juist omdat er ook verschillen in wetgeving en zo zijn wil je zelfs niet eens dat een cloudprovider zomaar onder de motorkap je spullen over allerlei random locaties verspreidt. Althans, er zijn vast toepassingen te verzinnen waarbij dat niet boeit, maar zodra er iets van persoonsgegevens worden verwerkt is locatie al snel relevant.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Qua wetgeving maakt het denk ik niet zoveel uit. Linode is gekocht door Akamai, een Amerikaanse partij. Als de US overheid ze dwingt moeten ze meewerken, ongeacht of je VPSje fysiek in Frankfurt of Duitsland staat. Qua latency zal het vrij weinig verschil maken.

Uit persoonlijke interesse: wat is de reden geweest dat je hebt gekozen voor Linode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel.benjamin
Een paar jaar geleden bij toeval met Linode in aanraking gekomen omdat ik een website van een overleden familielid moest veiligstellen. Ik had geen ervaring met de terminal, commands, etc. Toen dat allemaal was gelukt heb ik als experiment een van mijn eigen websites op een Linode gezet en dat ging ontzettend gemakkelijk. Daarom ben ik bij Linode gebleven en heb niet de behoefte gehad om te switchen.

De snelheid is heel erg goed en de kosten zijn heel erg laag. Op de server kan "alles" in tegenstelling tot de doorsnee provider in Nederland waarbij alles moeizaam en langzaam ging en ik met "honderden" andere sites op een servertje stond.

Ook in die tijd verhoogden bijna alle providers in Nederland de prijzen nogal extreem en toen heb ik al mijn websites (20+) verdeeld over drie Linodes. Die website zijn nu zo gegroeid in opbrengst en verkeer dat ze nu per 2 op een Linode komen te staan. In de toekomst krijgt waarschijnlijk elke website een eigen Linode. Voor mij nooit meer shared hosting bij een standaard provider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Ik herken wel heel veel in je verhaal - afhankelijk per host denk ik dat honderden nog een positieve inschatting is. Bij de meeste (non-dedicated) hosters is dit toch echt wel een cijfer met vier getallen.

Waarop zijn die sites gebouwd, WordPress? Als je dat fatsoenlijk geoptimaliseerd hebt, hoef je niet zo te schalen. Ik zou het beschikbare budget dan misschien eerder inzetten voor een vorm van redundantie, zodat je een geringe 'time to recover' hebt zelfs als Linode van de aardbodem zou verdwijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel.benjamin
Het zijn inderdaad WordPress sites, maar wel SEO websites met heel veel bezoekers (soms 30.000+ per dag). De front end is helemaal geoptimaliseerd, inclusief caches en Cloudflare.

De voordelen van minder websites per Linode liggen vooral aan mijn eigen kant. Ik kan nu een stuk sneller werken aan de content van elke website, dat ging voorheen nogal langzaam. Ook kan ik alle plugin updates voor alle websites nu in één keer automatisch door laten voeren. Hiervoor moest dat deels handmatig en per 1 of 2 websites, anders ging de server plat en waren al mijn websites voor 10-15 minuten offline. Al met al scheelt het heel veel tijd en de kosten zijn gezien de advertentie inkomsten te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-05 01:27

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

daniel.benjamin schreef op woensdag 23 november 2022 @ 02:41:
Het zijn inderdaad WordPress sites, maar wel SEO websites met heel veel bezoekers (soms 30.000+ per dag). De front end is helemaal geoptimaliseerd, inclusief caches en Cloudflare.

De voordelen van minder websites per Linode liggen vooral aan mijn eigen kant. Ik kan nu een stuk sneller werken aan de content van elke website, dat ging voorheen nogal langzaam. Ook kan ik alle plugin updates voor alle websites nu in één keer automatisch door laten voeren. Hiervoor moest dat deels handmatig en per 1 of 2 websites, anders ging de server plat en waren al mijn websites voor 10-15 minuten offline. Al met al scheelt het heel veel tijd en de kosten zijn gezien de advertentie inkomsten te verwaarlozen.
Technisch gezien is latency wel een dingetje, je wilt het liefst je content zo dicht bij de gebruiker serveren. Maar goed, wat ik zelf heb ervaren is dat het voor mening datacenter om Nederland heen (of dat nou UK, DE, FR is) niet zo ernstig veel uitmaakt voor web content.
Uiteindelijk is het de vraag hoe relevant het is omdat je aan de voorkant cloudflare hebt zitten :)
Pagina: 1