Isolatie tussen enkelsteens muur en gipsblokken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubaaaa
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-05-2024
Tweakers,

Ik wil graag isoleren, maar hoe:

De situatie:
Huis uit 1916 met een muur opgebouwd van buiten naar binnen als volgt: enkele rij bakstenen, loze ruimte van 6-8 centimeter (spouw?), dan een gipsblokkenmuur van 7 centimeter dik.
Spouwmuurisolatiebedrijven zeggen, daar kunnen we niets mee i.v.m. vochtproblemen.

Ik denk bij mezelf, er moet hier toch een oplossing zijn?

Ik wil de kozijnen gaan vervangen (die ongeveer midden in de voor en achtergevel zitten en ongeveer 1/4 van de breedte van het huis zijn. Als de kozijnen eruit zijn, kan ik dan iets in de "spouw" plaatsen?

Ikzelf dacht: Een dampremmende folie tegen binnen en buitenmuur weten te plaatsen, de tussenruimte op te vullen met minerale- of glaswol. Gaat dit alsnog een probleem zijn of is er een andere oplossing? Ik hoor het graag!

Onderstaand een foto van hoe de spouw er uitziet van binnen. (er zit een doorvoor van de ventilatie waar ik deze foto heb kunnen maken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7LpcSCJ_XMsMA6-Fv0W5yuXffw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/45vew7j25P6BUbC5El6Cr2Cl.png?f=fotoalbum_large

alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:01

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
hebben ze ook verteld waarom je problemen krijgt? in basis zou je de valspecie (die ik denk te zien onderin de spouw) weg kunnen halen en dan zou je wel moeten kunnen isoleren denk ik. maar wellicht vertel je maar de helft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 14:41
Zijn de gipsblokken dragend? Anders die weghalen en voorzetwand, heb je 14 cm (min dikte van gips) om op te vullen, zonder dat je ruimte verliest. Is natuurlijk qua verbouwing wel ingrijpender (en duurder), maar de totale isolatie daarna is ook vele malen beter dan wanneer je gewoon spouw volspuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubaaaa
twain4me schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:11:
hebben ze ook verteld waarom je problemen krijgt? in basis zou je de valspecie (die ik denk te zien onderin de spouw) weg kunnen halen en dan zou je wel moeten kunnen isoleren denk ik. maar wellicht vertel je maar de helft
Het enige wat mij verteld is "vochtproblemen". Bij verder vragen kwam dit woord nog een aantal keer ter sprake, maar meer informatie was er voor mij niet.
De foto is naar boven genomen, ik denk je daar de verdiepingsvloer ziet zitten (die is namelijk van houten balken en vloerdelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubaaaa
Joe28965 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:42:
Zijn de gipsblokken dragend? Anders die weghalen en voorzetwand, heb je 14 cm (min dikte van gips) om op te vullen, zonder dat je ruimte verliest. Is natuurlijk qua verbouwing wel ingrijpender (en duurder), maar de totale isolatie daarna is ook vele malen beter dan wanneer je gewoon spouw volspuit.
Ik durf niet te zeggen of de gipsblokken dragend zijn, wat ik wel weet is dat de gevel (ongeveer 5m breed) een raam heeft van 1,40m (vanaf 50cm tot het plafond) en een deur van 90cm (over de hele verdiepingshoogte). Het lijkt mij dat het niet dragend is als bijna de helft van de muur uit kozijn/raam/deur bestaat. Naar ons weten hebben onze buren (in eenzelfde rijtjeshuis) niet zo'n gipsmuur maar een mooie voorzetwand.

De voorzetwand is eventueel een optie, maar er zit een radiator + radiatorleidingen + elektriciteitsleidingen in het gips gefreesd waar ik niet van weet of ik deze zomaar in een PIR voorzetwand mogen worden geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:14

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Wanneer zijn de cellenbeton blokken geplaatst ? Tijdens de bouw of later ? Indien later, zijn ze voor het plaatsen geïmpregneerd ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:23
DukeBox schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:46:
Wanneer zijn de cellenbeton blokken geplaatst ? Tijdens de bouw of later ? Indien later, zijn ze voor het plaatsen geïmpregneerd ?
Gezien het bouwjaar van 1916 gok ik later ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Stalensnuitje schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:48:
Gezien het bouwjaar van 1916 gok ik later ;)
Daarom de vraag wanneer en of deze van tevoren geïmpregneerd zijn want dan zou deze met spouwmuur isolatie gevuld kunnen worden (eventueel een speciale soort).

[ Voor 62% gewijzigd door DukeBox op 22-11-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:41

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

dan kan het ook zomaar eens zijn dat de huidige binnenmuur vroeger de buitenmuur was, en dat de huidige buitenmuur (bakstenen) er later omheen is gezet.
Is hier uit 1880 wel het geval in ieder geval... buitenmuur ook niet voldoende gefundeerd = scheuren.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

edit: waarschijnlijk heb ik een verkeerde aanname gedaan zoals @BrZ al aangeeft.
cellenbeton != gipsblokken

[ Voor 100% gewijzigd door DukeBox op 22-11-2022 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:01

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
rubaaaa schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:36:
[...]

Het enige wat mij verteld is "vochtproblemen". Bij verder vragen kwam dit woord nog een aantal keer ter sprake, maar meer informatie was er voor mij niet.
De foto is naar boven genomen, ik denk je daar de verdiepingsvloer ziet zitten (die is namelijk van houten balken en vloerdelen).
ah, dan snap ik hem , en dan heb je idd kans op vocht problemen het dauwpunt ligt dan in de hout constructie bij voorkeur wordt in zoon geval de voorzet wand dragend en worden vloerbalken etc niet langer opgevangen door de buitenmuur maar door de binnenmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubaaaa
twain4me schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:01:
[...]

ah, dan snap ik hem , en dan heb je idd kans op vocht problemen het dauwpunt ligt dan in de hout constructie bij voorkeur wordt in zoon geval de voorzet wand dragend en worden vloerbalken etc niet langer opgevangen door de buitenmuur maar door de binnenmuur.
Ik heb nog eens goed gekeken, ik denk dat de plank die je ziet de onderkant is van de dakgoot. Die sluit namelijk glad aan op de rij bakstenen. Het (franse) mansarde-dak begint ongeveer 20cm vanaf de bakstenen (van buiten naar binnen gekeken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:04

BrZ

DukeBox schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:00:
[...]

Ik trapte er ook bijna in, maar cellenbeton blokken in 1916..

[...]

Wikipedia: Cellenbeton
Alleen ben jij de enige die het over cellenbeton heeft ;) Gipsblokken kunnen wel ouder zijn, maar dat verandert verder niets, dit kunnen geen buitenmuren geweest zijn, en 7cm gipsblokken zouden absoluut niet dragend mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:44
In principe is het niets anders dan een normale spouwmuur en zou je dat prima kunnen opvullen met een materiaal dat geen vocht opneemt maar wel dampdoorlatend is zoals Supafil of EPS parels.

Het probleem zit hem in de houten balken die doorlopen tegen of zelf door de buitenste muur heen.

• rubaaaa
Snaba schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:20:
In principe is het niets anders dan een normale spouwmuur en zou je dat prima kunnen opvullen met een materiaal dat geen vocht opneemt maar wel dampdoorlatend is zoals Supafil of EPS parels.

Het probleem zit hem in de houten balken die doorlopen tegen of zelf door de buitenste muur heen.
Ik heb nog even in het foto archief gedoken van onze verbouwing. De balken lijken parallel aan de buitenmuur/gibo muur te lopen. Er zitten geen balken door de buitenste muur heen en ik zie ook niet dat de balken binnen de spouw lopen, de vloerbalk die het dichts bij de muur zit, zit dus niet in de spouw.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:07
rubaaaa schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:36:
[...]

Je hebt het in je eerste post over isolatiebedrijven. Hoeveel zijn het er en zeggen ze allemaal ditzelfde? En heb je dan ook gevraagd waarom ze de hele tijd datzelfde woord herhalen en niet uitleggen waarom dan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:25

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Hebben ze in de spouw gekeken? Hier heb ik de bijkeuken (met een soortgelijke opbouw; steens muur, spouw 4cm en 10cm cellenbeton) laten vullen met Aminotherm. Lag wel wat rommel onderin de spouw (kans op warmtelek) maar daar maak ik mij geen zorgen maar werd er wel op geattendeerd door het isolatiebedrijf.

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 23:32
Wat voor type vloer is het op de begane grond? Een stenen vloer?

Denk wel dat het realistisch om aan te nemen dat je vochtproblemen zult krijgen. Je vloer ligt namelijk opgelegd op het buitenblad en vormt daarmee een koudebrug.

Als je de spouw vult met isolatiemateriaal is er geen vochttransport meer mogelijk om het vocht af te voeren. Je binnenblad staat in direct contact met het buitenland via de koudebrug en is zeker aan de onderzijde dus koud. Tegen de koude onderzijde van je binnenblad condenseert het vocht in de stenen. Het vocht trekt op en dat droogt dan nog nauwelijks meer op.

De suggestie om de binnenwand te vervangen met een houten voorzetwand zoals eerder voorgesteld, is in principe een goed idee maar natuurlijk veel werk. Je lost de koudebrug niet op en dus moet je nog steeds uitkijken met bijvoorbeeld je afwerklaag en hoe je de voorzetwand inpakt. Voorzetwand ophangen aan de buitenwand, zodat deze niet op de vloer komt te staan.

Verder is het verwijderen van het huidige binnenblad ook een beetje uitkijken. Soms zijn de vloerbalken van de verdiepingsvloer in oude woningen boven een raam op een houten latei opgelegd. Dat rot na verloop van tijd weg en dan is je vloerbalk dus niet meer opgelegd. Dit kan je oplossen door er een voorzetwand voor te zetten die dan de kracht uit de vloerbalk overneemt (inclusief nieuwe latei dan). Haal je de voorzetwand weer weg, komt je vloer naar beneden. Wellicht is dit de reden dat men ooit het cellenbeton of de kalkzandsteen voorzetwand hebben gemaakt. Dat kan je dan weer voorkomen door te stempelen maar voor je het weet had je beter een heel nieuw huis kunnen bouwen.
edit:
ok, dit dus geen gevaar in dit geval

Kortom, dit is nog niet zo simpel op te lossen en het is niet verstandig om hier zomaar wat te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door arnem_ op 25-11-2022 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubaaaa
arnem_ schreef op donderdag 24 november 2022 @ 23:47:
Wat voor type vloer is het op de begane grond? Een stenen vloer?

Denk wel dat het realistisch om aan te nemen dat je vochtproblemen zult krijgen. Je vloer ligt namelijk opgelegd op het buitenblad en vormt daarmee een koudebrug.
.....

.....

Kortom, dit is nog niet zo simpel op te lossen en het is niet verstandig om hier zomaar wat te doen.
Het is een houten vloer gedragen op balken die van voor- naar achtergevel lopen. Het lijkt bijna alsof de balken op een baksteen staan die gewoon op het zand is gelegd. Op de balken zitten vloerdelen met 2cm piepschuim en daaroverheen een soort spaanplaat/multiplex (slecht te zien op de foto).

als ik zo kijk lijkt het alsof de binnenwand weer op de vloer staat.

Achteraf gezien hadden we het huisje beter helemaal op de schop kunnen doen toen we het kochten. Volgende huisje zal ik beter inspecteren (en zorgen dat de bouwtekeningen beschikbaar zijn en niet zijn vergaan in de brand van het gemeentehuis).

Bedankt voor jullie hulp. Ik zie dat dit duidelijk een klus is voor de professional. Ik ga dus maar goed sparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit1959
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-12-2022
Ik weet niet wat hier de regels zijn mbt het overnemen van een topic, maar ik stel de vraag maar in dit topic omdat de vraag wel erg goed aansluit.
Ik zit met dezelfde situatie (huis 1890) alleen bij mij is de spleet over de gehele lengte van het huis open.
Mag ik daar aan de bovenzijde een rol glaswol in klemmen? Dat voorkomt al een hoop kou naar de bovenverdieping.
Het lijkt mij wel want cellenbeton zou ook nog moeten kunnen ademen en aan de voorzijde lijkt de spleet wel dicht, maar ook hier liever geen vochtproblemen.
Maar graag reactie van mensen die er in tegenstelling tot mij wel verstand van hebben.
Pagina: 1