Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:14
Ik heb een Nederlandse BV en wil een paar jaar in de VS werken. Ik heb een right to work.

Hoe zit dit belastingtechnisch? Ik heb Europese klanten en werk remote. Die klanten krijgen facturen van mijn Nederlandse BV, en storten geld op mijn Nederlandse zakelijke rekening.

Mijn doel is, uiteraard, om alle inkomsten te laten taxen in de VS. Is dat niet automatisch het geval omdat ik in de VS woon? (zie de 183 dagen regel)

Ik kan ook met mijn Amerikaanse bedrijf (LLC) mezelf inhuren van mijn Nederlandse BV.

Dus stel mijn jaaromzet is 100k en de LLC factureert 100k aan mijn Nederlandse BV, die daarmee op 0 winst komt.

Ik heb gewoon geen idee, hoe dit aan te pakken en waar ik op moet rekenen.

En als dat niet kan, kan ik altijd mijn BV opheffen en mijn klanten naar mijn LLC verhuizen maar dat doe ik liever niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:51
Ben je Amerikaans staatsburger of heb je een greencard?

[ Voor 27% gewijzigd door GrooV op 22-11-2022 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:05
Exact, je moet eerst een visa verkrijgen (met een ESTA moet je na 90 dagen weer vertrekken). Zonder Amerikaanse werkgever is dat helemaal niet eenvoudig. En een visa kost tijd en geld. Ik kreeg het indertijd door mijn werkgever gesponsord, maar je hebt het al snel over 700 dollar + legal fees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Zoals gezegd, ik heb right to work. Geen GC holder en geen citizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Right to work laws zijn iets anders? Wikipedia: Right-to-work law

Wat voor een visum heb je dan? Ben je overigens DGA in je eigen BV?

[ Voor 10% gewijzigd door GrooV op 22-11-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
Als je de werkzaamheden individueel verricht en je gaat gedurende een jaar naar de VS gaat (bijv. in juli) dan vul je twee belastingaangiftes in d.w.z. een voor Nederland en een voor de VS - alhoewel dit niet een aangifte is d.w.z. je betaalt federal en state taxes en er zijn twee aangiftes verschuldigd. Daarnaast moet je een FBAR jaarlijks invullen. Werk je in meerdere states, dan kan het zijn dat je meerdere aangiftes moet doen.

Werk je vanuit je BV, dan zal je BV belastingtechnisch gezien waarschijnlijk een vaste inrichting vormen in de VS. Je dient je normale VPB aangifte in in Nederland (waarbij het inkomen gealloceerd wordt aan de vaste inrichting) en je BV zal (omdat er een trade or business verricht wordt in de US) aangifte moeten doen in de US (en wellicht registreren). US tax functioneert fundamenteel anders dan in Europa v.w.b. principes, dus het beste is om nader advies in te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Ah ok, in Australië wordt dit wel right to work genoemd.
Ik verwacht over een paar maanden mijn E2 visum te hebben.

Ik ben inderdaad de, enige, DGA.

Uit het verhaal van Sineplex begrijp ik dat er dus geen simpel antwoord is.. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Het antwoord is vrij simpel, neem een bureau in de hand die dit voor je regelt. Een E2 visa krijg je niet voor een 100 euro investering dus het gaat hiet sowieso al over significante bedragen

In principe betaal je betalsting over de dagen dat je werkte in de VS, tenzij je voor de "Substantial presence test" qualificeert. Dan gaat het over het hele bedrag.

2 seconden Googelen: https://www.goldinglawyer...-presence-test-form-1040/

Let ook wel op dat als je belastingplichtig bent in de VS dat ook gevolgen voor je Nederlandse bankrekeningen kan hebben. Banken hebben extra papierwerk nodig om de data met de IRS te delen en daar hebben ze niet altijd zin in. Knab wil je dan al niet hebben bijvoorbeeld

[ Voor 11% gewijzigd door GrooV op 22-11-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:34
Als je een US person bent, dan kan je inderdaad dienstverlening bij de meeste Europese financiele instellingen binnen een paar maanden vaarwel zeggen. Ook als je eventueel terugkomt is dat niet zo 1-2-3 aangepast.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sineplex
Al het formulierwerk in de US is pijnlijk. Federal tax return, state tax return & FBAR als een minimum. En dat is alleen voor een werknemer. Om dat allemaal uit te vullen ben je uren en uren verder. En het fiscale systeem voor bedrijven is echt fundamenteel anders dan voor Europese bedrijven, dus als je denkt oh dat doet ik wel even - think twice.

Een visa verkrijgen is eveneens problematiek. Papierwerk moet geregeld worden, dan in persoon bij de ambassade langs (paar honderd dollar aftikken), paspoort afgeven en weer ophalen. En in de US moet je een social security nummer aanvragen (jaja) maar dat kun je pas doen nadat je een i-94 form hebt (wat je normaliter verkrijgt binnen een paar dagen na arrival).

Pas als je een social security nummer hebt kun je naar banken gaan om een bankrekening te openen. Maar let wel, je hebt geen credit history dus er gaan banken zijn die weigeren om een bankrekening te laten openen (of geen credit card willen afgeven alhoewel je met een debit card prima uit de voeten kunt). Hetzelfde geldt voor het aanvragen van een telefoonabonnement, alhoewel prepaid ook prima werkt.

Let wel, ik wil je niet ontmoedigen. Ik heb zelf een fantastische tijd gehad in de US, maar er komt veel papierwerk bij kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Sineplex schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:57:
Werk je vanuit je BV, dan zal je BV belastingtechnisch gezien waarschijnlijk een vaste inrichting vormen in de VS.
Als de dga verhuist, verhuist de BV belastingtechnisch mee tenzij de feitelijke leiding wordt uitbesteed in Nederland of de dga telkens naar Nederland terugvliegt om beslissingen te nemen. Als de BV emigreert, moet er worden afgerekend over de reserves en de goodwill.
Muldert schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:40:
Mijn doel is, uiteraard, om alle inkomsten te laten taxen in de VS.
Waarom eigenlijk? Het marginale tarief in Nederland is (volgend jaar) ongeveer 40% (vpb + box 2), in California is het in het voorbeeld hieronder 44,3%. Het kan best nog eens gunstig zijn om een deel van de winst in Nederland te houden, maar dat vereist wel zorgvuldige planning.

Uit de titel en je bericht proef ik een beetje dat je minder belasting wilt betalen. Heb je het al eens doorgerekend? Laat ik even de vergelijking maken met California. Als we aannemen dat je het goed doet en 1 ton salaris uitkeert en daar bovenop 1,5 ton winst haalt, betaal je in Nederland 101k belasting (40k box 1, 29k vpb, 32k box 2). Een LLC kun je op twee manieren laten belasten. Als de LLC transparant is, betaal je in California 90k inkomstenbelasting. Als je opteert om de LLC zelfstandig te laten belasten, betaal je in California 102k (75k vpb en 27k self-employment tax). Als je het allemaal goed inricht, bespaar je dus 11k (101k - 90k). Je bent al meer kwijt aan je zorgverzekering en de administratie.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 11:20
flyguy schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:07:
Als je een US person bent, dan kan je inderdaad dienstverlening bij de meeste Europese financiele instellingen binnen een paar maanden vaarwel zeggen. Ook als je eventueel terugkomt is dat niet zo 1-2-3 aangepast.
Viel wel mee, in December 2021 terug verhuisd, vanaf 1/1 was ik geen US person meer (zolang ik maar geen 31 dagen + in de VS verbleef in 2022) en overal een formuliertje invullen (ING etc) toen was het zo aangepast.

Ben/blijf je wel een US person dan is het inderdaad lastig.
Pagina: 1