Welke Zigbee inbouwdimmer achter normale "rocker" schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Nadat nu een 2e KAKU inbouwdimmer kapot is gegaan wil ik nieuwe/vervangende apparatuur graag op het ZigBee netwerk laten draaien.

Het fijne van de KAKU dimmer (awmd-250) was dat je deze aan en uit kon zetten met de normale schakelaar zoals je gewend was (en ook kon dimmen door kort aan/uit te doen).

Een soortgelijke ZigBee dimmer kan ik alleen nog niet vinden. Ze lijken allemaal een puls-schakelaar te willen voor bediening.
Nu hoopte ik dat deze dimmer van CloudEven dat wel kon, maar helaas (naast dat deze uberhaupt niet wilt dimmen met Zigbee2MQQT) moet ik mijn normale schakelaar bedienen als een puls-schakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZDFO-Zrtcpzsx7Dg_bxMlqxSbc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WZ2UWiIUuRaLB2eD8HClWy1L.png?f=fotoalbum_tile

Zijn er Zigbee inbouwdimmers welke achter een normale (dus niet puls) schakelaar werken?

Eventuele alternatieve oplossingen lijken me ook beperkt, omdat ik wel de volgende eisen heb:
- de lampen die bediend worden zijn en blijven domme lampen
- de bedieningsschakelaar is een dubbele schakelaar in een een-voudig afdekraam. Hier zitten momenteel 2 kaku inbouwdimmers achter (deze wil ik dus vervangen). Er is geen plek voor 2 een-voudige schakelaars. Een dubbele puls-schakelaar, in het zilver, kom ik ook niet zo 123 tegen.

4015Wp west (Dordrecht)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:32

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Helaas niet, want er dienen 2 lamp aansluitingen bediend te worden vanuit 1 lasdoos. Ik zie ook wel een dubbele variant staan van 100 euro. Maar daar zijn weer geen afdekramen voor met bediening voor 2 dimmers in het zilver/grijs (en het wordt ook best prijzig).

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als Zigbee module ken ik ze inderdaad niet. Denk omdat het komt omdat dimmen door de schakelaar aan/uit te zetten niet heel intuïtief is.

Maar wel systeem schakelmateriaal heb je? Bij de meeste grote merken is het basiselement los van de wippen (het grijze). Dus dan vervang je dus alleen het standaard dubbele wisselschakelaar basiselement voor een dubbele pulsdrukker basiselement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Septillion schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:15:
Als Zigbee module ken ik ze inderdaad niet. Denk omdat het komt omdat dimmen door de schakelaar aan/uit te zetten niet heel intuïtief is.

Maar wel systeem schakelmateriaal heb je? Bij de meeste grote merken is het basiselement los van de wippen (het grijze). Dus dan vervang je dus alleen het standaard dubbele wisselschakelaar basiselement voor een dubbele pulsdrukker basiselement.
Dat lijkt inderdaad het alternatief. Helaas zijn die dubbele pulsdrukkers er niet in de Gamma Everest lijn die nu in/op de muur zit. Dan zou ik naar Gira of iets over moeten. Ik ga het overwegen. Al met al is de upgrade dan best prijzig voor, in praktijk, het verschil dat ik dan de status ook uit kan lezen (Zigbee) in plaats van alleen sturen (433mhz).

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:59

-CJ

Not remastered

Shelly zou hiervoor een oplossing kunnen zijn maar dat is via WiFi, niet via Zigbee helaas.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
-CJ schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:34:
Shelly zou hiervoor een oplossing kunnen zijn maar dat is via WiFi, niet via Zigbee helaas.
Liever geen wifi inderdaad.

Ik ga het maar eens proberen met een prijsdrukkende 2-gang dimmer (van 19,12 euro) en dan andere inbouwraampjes met wel een dual push-knop in hun lijn.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ah, ja, Gamma valt niet onder "de meeste grote merken" :+ Zie bij hun helaas geen pulsdrukkers inderdaad.

Wat je nog zou kunnen proberen is om gewoon een veertje onder de wip te plaatsen om er een "pulsdrukker" van te maken. Zo had ik dit toen ik mijn appartement gedaan, werkte prima.
Pagina: 1