Uitbouw, wat kan ik verwachten aan normen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 12:17
Een beetje een vreemd verhaal dit. Ik heb een woning met een uitbouw. Deze is geplaatst door de eigenaar, twee eigenaren geleden. Ik kan alleen niks vinden over de uitbouw, ook niet bij de gemeente. Via internet kom ik een algemene publicatie tegen van de verlening een bouwvergunning voor dit adres uit 2007. Dit moet haast wel de uitbouw zijn. Gemeente gebeld maar die kunnen het dossier van deze vergunning “niet meer vinden”.

Probleem is nu dus dat ik niet weet hoe deze uitbouw gebouwd is, anders dan dat hij blijkbaar wel getoetst is aan het bouwbesluit uit die tijd. De vraag is dan ook: waar kan ik in dat kader kwa bijvoorbeeld isolatie van uit gaan? Muur, dak en vloer?

Het huis heeft overal hr++ glas, behalve dus in de openslaande deuren van de uitbouw. Vandaar dat ik een beetje ben gaan twijfelen over de bouwkundige aspecten van de uitbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:34
maar je weet dus ook niet wanneer het gemaakt is? Ook niet een indicatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Fr33z schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:07:
maar je weet dus ook niet wanneer het gemaakt is? Ook niet een indicatie?
Er is voor dit adres dus een bouwvergunning verleend in 2007. Woning is zelf uit 2001. Volgens buurman is de aanbouw er “later” aangezet. Dat moet dus haast wel die bouwvergunning uit 2007 zijn. Verder zijn er geen wijzigingen aan de woning gedaan.

Kortom: ik gok dus dat de bouw ergens 2007 heeft plaatsgevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 15:01
Uitbouw aan de achterkant? Die zal wel vergunningsvrij geplaatst zijn. In theorie zou hij zonder isolatie oid gebouwd kunnen zijn. Enige manier om dit te checken is je plafond te slopen en je gevel is lastiger te bepalen.

[ Voor 25% gewijzigd door invine op 22-11-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
invine schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:24:
Uitbouw aan de achterkant? Die zal wel vergunningsvrij geplaatst zijn. In theorie zou hij zonder isolatie oid gebouwd kunnen zijn. Enige manier om dit te checken is je plafond te slopen en je gevel is lastiger te bepalen.
Dat zou kunnen ja, het is wel gek dat er dan een bouwvergunning is verleend in 2007 voor dit adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:07
Staat er geen datum in het glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Arn0uDz schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:34:
Staat er geen datum in het glas?
Nope, in het glas staat helemaal niks helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:47

_Arthur

blub

Als er ergens een bouwvergunning voor verleend is, moeten er ook bouwtekeningen zijn. Deze kan je opvragen bij de gemeente (uit je TS is het niet duidelijk of je dit reeds al opgevraagd had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
_Arthur schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:35:
Als er ergens een bouwvergunning voor verleend is, moeten er ook bouwtekeningen zijn. Deze kan je opvragen bij de gemeente (uit je TS is het niet duidelijk of je dit reeds al opgevraagd had).
Jazeker, maar die geven aan dat ze het dossier voor die vergunning dus op een of andere manier niet boven water kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

FrankoNL schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:37:
Jazeker, maar die geven aan dat ze het dossier voor die vergunning dus op een of andere manier niet boven water kunnen halen.
Normaal gesproken moeten de originele bouwtekening van 2001 ook aanwezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
_Arthur schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:39:
[...]

Normaal gesproken moeten de originele bouwtekening van 2001 ook aanwezig zijn.
Klopt, maar daar staat de uitbouw niet op, want die is later aangebouwd ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Dan blijft er alleen nog destructief onderzoek over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
_Arthur schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:45:
Dan blijft er alleen nog destructief onderzoek over.
Helder. Dan is de vraag nog: was hr++ glas toen al de eis of was dubbelglas nog gangbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
FrankoNL schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:04:
Een beetje een vreemd verhaal dit. Ik heb een woning met een uitbouw. Deze is geplaatst door de eigenaar, twee eigenaren geleden. Ik kan alleen niks vinden over de uitbouw, ook niet bij de gemeente. Via internet kom ik een algemene publicatie tegen van de verlening een bouwvergunning voor dit adres uit 2007. Dit moet haast wel de uitbouw zijn. Gemeente gebeld maar die kunnen het dossier van deze vergunning “niet meer vinden”.

Probleem is nu dus dat ik niet weet hoe deze uitbouw gebouwd is, anders dan dat hij blijkbaar wel getoetst is aan het bouwbesluit uit die tijd. De vraag is dan ook: waar kan ik in dat kader kwa bijvoorbeeld isolatie van uit gaan? Muur, dak en vloer?

Het huis heeft overal hr++ glas, behalve dus in de openslaande deuren van de uitbouw. Vandaar dat ik een beetje ben gaan twijfelen over de bouwkundige aspecten van de uitbouw.
zelfs al waren er tekeningen kan je er niet vanuit gaan dat het zo is gebouwd. destructief onderzoek is de enige manier. alhoewel je met thermografie ook nog wel wat kan achterhalen (of er isolatie zit bv, het verschil tussen 60mm of 80 mm glaswol zal je niet snel zien.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:36
FrankoNL schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:49:
[...]

Helder. Dan is de vraag nog: was hr++ glas toen al de eis of was dubbelglas nog gangbaar?
HR++ was toen al gangbaar. Je kunt dit ook gewoon in de sponning van de ruiten vinden. In het aluminium tussenstuk staat ee een code. Met google kom je dan wel op fabrikant+type glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

FrankoNL schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:49:
Als de eigenaar het zelf heeft gezet, zijn (waren) er geen eisen.

Maar ter info: ik heb een uitbouw uit 2003 en daar zit al HR++ glas in.

Maar kijk eens goed in de glazen want daar moet echt wel info in staan. Pak er eventueel een lampje bij want het is niet altijd makkelijk te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
_Arthur schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:03:
[...]

Als de eigenaar het zelf heeft gezet, zijn (waren) er geen eisen.

Maar ter info: ik heb een uitbouw uit 2003 en daar zit al HR++ glas in.

Maar kijk eens goed in de glazen want daar moet echt wel info in staan. Pak er eventueel een lampje bij want het is niet altijd makkelijk te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fKN3-6i66ZfIdBWg6ZFi9uDicI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImtwoBR9nMraIyZDuqjq1GZ3.jpg?f=fotoalbum_large
Gevonden, lijkt normaal dubbel glas te zijn. Uit 04-2006.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 16:25
Met een infrarood thermometer of nog beter een warmtebeeldcamera kun je beredeneren hoe het zit met de isolatie, zeker nu het lekker koud is buiten. Ik ben om er achter te komen wat in mijn uitbouw zat maar een paar gaatjes gaan boren en er met een lampje in gaan schijnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Cereal schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:17:
Met een infrarood thermometer of nog beter een warmtebeeldcamera kun je beredeneren hoe het zit met de isolatie, zeker nu het lekker koud is buiten. Ik ben om er achter te komen wat in mijn uitbouw zat maar een paar gaatjes gaan boren en er met een lampje in gaan schijnen..
Heb door een van de ventilatiegaten voor de spouwmuur zitten kijken. Daar lijk ik tegen de baksteen een blauwe laag te kunnen zien. Geen idee of dat iets van isolatie kan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
FrankoNL schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:19:
[...]

Heb door een van de ventilatiegaten voor de spouwmuur zitten kijken. Daar lijk ik tegen de baksteen een blauwe laag te kunnen zien. Geen idee of dat iets van isolatie kan zijn?
Vaak is een muur 100mm binnenwand- ****mm isolatie - 30/40mm luchtspouw (deze kan je opmeten met een rolmaat als je open stootvoegen hebt) - 100mm metselwerk.

Als je de totale dikte van de wand kan opmeten weet je ongeveer de dikte van je isolatie.

Blauwe plaat is meestal XPS

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 22-11-2022 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cereal
FrankoNL schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:19:
[...]

Dat kan ook dampdichte of damremmende folie zijn. Of evt een laagje XPS isolatie? (die zie je vaker in blauw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
Je kan als er open stootvoegen zijn daar met een duimstok en een sateprikker in meten hoe diep het is en wat de dikte van de isolatie is.
Plafond is vaak lastiger, als er spotjes in zitten kun je wellicht isolatie aan de binnenkant van het dak zien. Lukt dat niet dan zit het waarschijnlijk aan de buitenzijde van het dak.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
No Hands schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:24:
Je kan als er open stootvoegen zijn daar met een duimstok en een sateprikker in meten hoe diep het is en wat de dikte van de isolatie is.
Plafond is vaak lastiger, als er spotjes in zitten kun je wellicht isolatie aan de binnenkant van het dak zien. Lukt dat niet dan zit het waarschijnlijk aan de buitenzijde van het dak.
Dit is het resultaat van de muur, zie foto.

Als ik er een houtje tegenaan duw geeft het wat mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/451iUr3JBjDzvEfghTQoZdGkk4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSzwOEl7eRQgWTCKLI6M59Lf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cereal
Dat lijkt op klimaatfolie, waterdichte dampopen folie, dat houdt vocht van buiten tegen maar laat damp naar buiten beperkt toe om je constructie droog te houden. Uit de foto kun je niet concluderen of t geïsoleerd is.

Zitten er stopcontacten/lichtschakelaars in de muur? Die zou je evt ook los kunnen halen om te kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Cereal op 22-11-2022 15:20 . Reden: Correctie klimaatfolie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Cereal schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:59:
Dat lijkt op klimaatfolie, dat houdt vocht van buiten tegen maar laat damp naar buiten beperkt toe om je constructie droog te houden. Uit de foto kun je niet concluderen of t geïsoleerd is.

Zitten er stopcontacten/lichtschakelaars in de muur? Die zou je evt ook los kunnen halen om te kijken.
Dan vrees ik het ergste, want meer lijkt er niet achter te zitten. Het geeft iets mee maar daarna voelt het meteen “hard”.

Lekker dan :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001

Sen

<-->

Hoe dik is de muur? Isolatie kan ook hard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

FrankoNL schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:00:
[...]

Dan vrees ik het ergste, want meer lijkt er niet achter te zitten. Het geeft iets mee maar daarna voelt het meteen “hard”.

Lekker dan :/
heb je geen HSB binnenblad en zit je op een stijl te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Sen schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:03:
Hoe dik is de muur? Isolatie kan ook hard zijn.
Van buitenmuur tot aan binnenmuur is zo’n 30 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
twain4me schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:04:
[...]

heb je geen HSB binnenblad en zit je op een stijl te drukken.
Hmmm goede vraag. Geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

FrankoNL schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:17:
[...]

Van buitenmuur tot aan binnenmuur is zo’n 30 cm.
stenen binnenblad van 100 buitenblad van honderd hoeveel is de spouw? waarschijnlijk ~30 dan zal er 70- 80 mm isolatie in zitten wat voor die tijd nog redelijk normaal was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
twain4me schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:20:
[...]

stenen binnenblad van 100 buitenblad van honderd hoeveel is de spouw? waarschijnlijk ~30 dan zal er 70- 80 mm isolatie in zitten wat voor die tijd nog redelijk normaal was.
Ik denk dat dit kwa afmetingen aardig in de buurt komt. De vraag is alleen of ze ook daadwerkelijk de boel hebben geïsoleerd. Is toch gek dat ze dan wel hebben geïsoleerd in de muur aan de achterkant maar vervolgens het glas slechts met dubbelglas hebben uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

FrankoNL schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:30:
[...]

Ik denk dat dit kwa afmetingen aardig in de buurt komt. De vraag is alleen of ze ook daadwerkelijk de boel hebben geïsoleerd. Is toch gek dat ze dan wel hebben geïsoleerd in de muur aan de achterkant maar vervolgens het glas slechts met dubbelglas hebben uitgevoerd.
isolatie was verplicht, als ik mij niet vergis toen min RC2,5 voor muren en dak van een aanbouw. en de meeste aannemers hielden zich daar wel ongeveer aan. voor glas, tsja, soms willen mensen goedkoper.. heb je voor het glas ook de vlamtest gedaan?

https://www.glas.nl/faq/herkennen-hr-glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
twain4me schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:36:
[...]

isolatie was verplicht, als ik mij niet vergis toen min RC2,5 voor muren en dak van een aanbouw. en de meeste aannemers hielden zich daar wel ongeveer aan. voor glas, tsja, soms willen mensen goedkoper.. heb je voor het glas ook de vlamtest gedaan?

https://www.glas.nl/faq/herkennen-hr-glas
Yes, zag zelf geen verschil. Het raam is ook een stuk dunner dan de overige ramen in huis.

Toentertijd maakte men zich natuurlijk wel wat minder druk over milieu en gasprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
Cereal schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:59:
Dat lijkt op klimaatfolie, dat houdt vocht van buiten tegen maar laat damp naar buiten beperkt toe om je constructie droog te houden. Uit de foto kun je niet concluderen of t geïsoleerd is.

Je bedoelt waterdichte dampopen folie. dat is heel wat anders dan kilmaatfolie, klimaatfolie gebruik je binnen in huis.
Het is waarschijnlijk HSB. Hoe klinkt het als je binnen op de muren tikt. Massief of als een holle bedoening?

[ Voor 9% gewijzigd door No Hands op 22-11-2022 14:57 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
No Hands schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:56:
[...]

Je bedoelt waterdichte dampopen folie. dat is heel wat anders dan kilmaatfolie, klimaatfolie gebruik je binnen in huis.
Het is waarschijnlijk HSB. Hoe klinkt het als je binnen op de muren tikt. Massief of als een holle bedoening?
De “zijmuren” van de uitbouw klinken massief, weinig verschil met de oorspronkelijke buitenmuur van de woning. Achterkant, dus bij de deur, iets minder massief maar nog altijd niet hol.

Plafond hoor je wel verschil maar dat is niet zo gek denk ik? Plafond van de woning is natuurlijk beton.

[ Voor 8% gewijzigd door FrankoNL op 22-11-2022 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:28
Zonder te slopen kun je het wel beredeneren. Op basis van het glas kun je er vanuit gaan dat het minimale standaard is gedaan.

30cm muur is hetzelfde als een jaren '90 woning. Als daar dan een spouw van bv 11 is met 4 vrij dan is er ca 7cm isolatie. Isolatiewaardes schelen onderling niet wezenlijk in die tijd dus ga voorzichtig uit van R=2.5. Dat kan ook hard zijn als het bv EPS is. Steenwol veert ook wel terug.

Vloerisolatie, waarschijnlijk paar cm EPS onder gekwakt.

Dakisolatie, te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Rukapul schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:13:
Zonder te slopen kun je het wel beredeneren. Op basis van het glas kun je er vanuit gaan dat het minimale standaard is gedaan.

30cm muur is hetzelfde als een jaren '90 woning. Als daar dan een spouw van bv 11 is met 4 vrij dan is er ca 7cm isolatie. Isolatiewaardes schelen onderling niet wezenlijk in die tijd dus ga voorzichtig uit van R=2.5. Dat kan ook hard zijn als het bv EPS is. Steenwol veert ook wel terug.

Vloerisolatie, waarschijnlijk paar cm EPS onder gekwakt.

Dakisolatie, te bepalen.
Helder, dat zou al een heel stuk schelen. Ik kan er dus wel vanuit gaan dat er in ieder geval iets van isolatie is aangebracht? We willen komend jaar sowieso iemand naar de dakbedekking laten kijken, dus misschien kan die direct wat zinnigs erover zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wat wil je nou eigenlijk precies weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Een uitbouw uit 2007, daar zou ik nu niks aan doen. Ramen vervangen of spouw/ vloeren / dak extra isoleren lijkt me nutteloos. (Duurder dan wat het financieel of aan comfort opbrengt)
Waar ben je naar op zoek? Heb je je dak al vol met PV liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
MeTooPV schreef op woensdag 23 november 2022 @ 00:03:
Een uitbouw uit 2007, daar zou ik nu niks aan doen. Ramen vervangen of spouw/ vloeren / dak extra isoleren lijkt me nutteloos. (Duurder dan wat het financieel of aan comfort opbrengt)
Waar ben je naar op zoek? Heb je je dak al vol met PV liggen?
Het ging mij erom dat ik eigenlijk niet weet hoe die uitbouw is gebouwd en waar ik in dat kader op moest rekenen. Stel ze hebben hem in het geheel niet geïsoleerd bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Er lijkt toch meer aan de hand. Ik heb vandaag een van de spotjes vervangen (ze hebben er later een koof onder gemaakt en blijkbaar de gipsplaten opengemaakt voor de elektra) en er komt echt een forse koude lucht door naar buiten. Dit lijkt me niet de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
De eventuele bouwfouten staan op geen enkele tekening. Details die goed op tekening staan worden vaak ook wel correct uitgevoerd. Wat niet op tekening staat en improvisatie vereist gaat wel eens mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
MeTooPV schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 00:31:
De eventuele bouwfouten staan op geen enkele tekening. Details die goed op tekening staan worden vaak ook wel correct uitgevoerd. Wat niet op tekening staat en improvisatie vereist gaat wel eens mis.
Dat snap ik. Ik zie door het gat van het spotje geen isolatie dus ik ga er vanuit dat deze op de houten planken zijn aangebracht. Dat betekent dus dat de constructie ergens zo lek als een mandje is als er zoveel koude lucht op het plafond komt te staan. Het is echt een briesje.

De vraag is, bij wie moet ik zijn om dit op te lossen? Een aannemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
FrankoNL schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 00:16:
Er lijkt toch meer aan de hand. Ik heb vandaag een van de spotjes vervangen (ze hebben er later een koof onder gemaakt en blijkbaar de gipsplaten opengemaakt voor de elektra) en er komt echt een forse koude lucht door naar buiten. Dit lijkt me niet de bedoeling?
Niet de bedoeling maar zegt niets.

Mijn woning uit 1975 tochtte overal en nergens. Zelfs langs de in 2020 geplaatste kozijnen.
Mijn woning uit 1993 tocht op iets minder plekken, maar toch overal en nergens. Afsluiting en isolatie wordt in de bouw vaak slordig mee omgesprongen.

Een bus PUR, een bus kit, tochtstrips van verschillende dikte, en een pak steenwol zijn je beste vrienden voor een tochtvrij huis. Overal waar je bij kunt meteen aanpakken.
FrankoNL schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 00:37:
[...]

Dat snap ik. Ik zie door het gat van het spotje geen isolatie dus ik ga er vanuit dat deze op de houten planken zijn aangebracht. Dat betekent dus dat de constructie ergens zo lek als een mandje is als er zoveel koude lucht op het plafond komt te staan. Het is echt een briesje.

De vraag is, bij wie moet ik zijn om dit op te lossen? Een aannemer?
Een plat dak wordt typisch van buiten geisoleerd.

En ja, je hebt ergens een lek. Een aannemer is een dure manier om het aan te pakken. Goedkoper is om zelf te slopen, het lek te dichten en de afwerking te herstellen. Dat laatste kun je voor de zaken de je zelf niet kunt een timmerman + schilder/stucadoor inschakelen.

[ Voor 34% gewijzigd door Rukapul op 25-11-2022 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Rukapul schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 00:38:
[...]

Niet de bedoeling maar zegt niets.

Mijn woning uit 1975 tochtte overal en nergens. Zelfs langs de in 2020 geplaatste kozijnen.
Mijn woning uit 1993 tocht op iets minder plekken, maar toch overal en nergens. Afsluiting en isolatie wordt in de bouw vaak slordig mee omgesprongen.

Een bus PUR, een bus kit, tochtstrips van verschillende dikte, en een pak steenwol zijn je beste vrienden voor een tochtvrij huis. Overal waar je bij kunt meteen aanpakken.
Ja, het probleem is alleen dat ik er dus niet bij kan want er zit een plafond voor. Dat zou dus betekenen dat dit eruit moet… want nu stook ik voor de vogeltjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ja en nee. Meet de temperatuur van je plafond maar eens en de temperatuur boven het plafond (IR thermeter).

Vaak valt het energieverlies en energiekosten voor een enkel lek wel mee. Niet genoeg om het professioneel op te laten lossen. Wel kan het comfort sterk verbeteren en zelfdoen kan vaak ook wel uit. Een plaatje gips en busverf zijn wel behapbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Rukapul schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 00:50:
Ja en nee. Meet de temperatuur van je plafond maar eens en de temperatuur boven het plafond (IR thermeter).

Vaak valt het energieverlies en energiekosten voor een enkel lek wel mee. Niet genoeg om het professioneel op te laten lossen. Wel kan het comfort sterk verbeteren en zelfdoen kan vaak ook wel uit. Een plaatje gips en busverf zijn wel behapbaar.
Hmm dat zou dan meevallen. De vraag is natuurlijk of het slechts om een enkel lek gaat of niet.

Eerste eigen huis, en precies voor dit soort dingen was ik dus bang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Volgens mij moet je even uit de paniekmodus. 2 benen op de grond en een plannetje maken waar je heen wilt.

Maar weinig bestaande huizen zijn volgens de laatste normen geïsoleerd. Dat kan beter, maar betekent niet dat je “voor de vogeltjes” aan het stoken bent. Dat het wat kouder is boven je plafond is ook zo gek niet.

Ga eens kijken wat je verbruik is en of je CV goed staat ingesteld. Naar aanleiding daarvan kun je met het budget wat je beschikbaar hebt keuzes maken om te gaan verduurzamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
eLScha schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:09:
Volgens mij moet je even uit de paniekmodus. 2 benen op de grond en een plannetje maken waar je heen wilt.

Maar weinig bestaande huizen zijn volgens de laatste normen geïsoleerd. Dat kan beter, maar betekent niet dat je “voor de vogeltjes” aan het stoken bent. Dat het wat kouder is boven je plafond is ook zo gek niet.

Ga eens kijken wat je verbruik is en of je CV goed staat ingesteld. Naar aanleiding daarvan kun je met het budget wat je beschikbaar hebt keuzes maken om te gaan verduurzamen.
Ja, misschien wel. Al is het in dit geval wel zo dat er letterlijk wind / een briesje staat als ik een van de spotjes eruit trek. Het is dus wel wat meer dan enkel wat koudere lucht :).

Cv is overigens in augustus afgesteld.

Het ding is, ik heb twee linker handen. Dus ik heb hier iemand voor nodig om te beoordelen. Wie zou hier iets zinnigs over kunnen zeggen?

[ Voor 7% gewijzigd door FrankoNL op 25-11-2022 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Oké, heb een isolatie / onderhoudsbedrijf over de vloer gehad om te kijken naar de situatie. Met betrekking tot het dak zit er geen enkele isolatie in volgens de meneer. Toen ik aangaf dat er misschien gebruik gemaakt is van een warmdak constructie gaf hij direct aan dat die kans hem zeer klein leek gezien de opbouw van het dak maar dat het open moet om ernaar te kijken. Overigens gaf hij aan dat het dan alsnog aan te raden is het dak ook van binnen te isoleren.

Maar maar mijn weten kan dit dus niet? In verband met vochtprobleem?

Het plafond gaat dus eerst maar eens open, en dan zien we wel verder. Dit is in ieder geval geen doen.

[ Voor 26% gewijzigd door FrankoNL op 26-11-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Kun je de vorderingen als een schets/tekening of Ubukus plaatje weergeven/updaten?
Bij woorden kan een interpretatie aan te pas moeten komen, bij een tekening (compleet of niet nog) ligt dat imho beter.
De gevonden fouten zet je er al voetnoot bij. Op die manier bouw je voor jezelf ook een dossier op, meer dan dat het vooral alleen maar in je hoofd zit en in letters hiero..... bij gebrek aan een bouwtekening lijkt me dit erg nuttig. Updaten kan altijd/ is wenselijk zodra je meer weet.
En deze suggestie zeker uitvoeren, als er geen isolatie zou zitten moet je dat meteen zien aan de temperaturen . En zit er wel wat kun je met Ubukus een simulatie doen o.b.v. van wat je al weet en wat aannames.
Cereal schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:17:
Met een infrarood thermometer of nog beter een warmtebeeldcamera kun je beredeneren hoe het zit met de isolatie, zeker nu het lekker koud is buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-08 17:24
Ik begrijp het niet eigenlijk. Toen je dit huis kocht ; geen bouwkundige keuring laten doen ? Dan komen dit soort dingen toch voorbij ?

Dak isolatie kost de wereld niet. En als het bouwkundig zo slecht in elkaar zit dan kan je overwegen het te slopen maar dan snap ik niet dat je dit niet hebt laten bekijken bij aankoop woning.

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
mevrouwKees_1 schreef op zondag 27 november 2022 @ 00:11:
Ik begrijp het niet eigenlijk. Toen je dit huis kocht ; geen bouwkundige keuring laten doen ? Dan komen dit soort dingen toch voorbij ?

Dak isolatie kost de wereld niet. En als het bouwkundig zo slecht in elkaar zit dan kan je overwegen het te slopen maar dan snap ik niet dat je dit niet hebt laten bekijken bij aankoop woning.
Ik snap je punt, alleen wij kochten in een tijd dat het stellen van ontbindende voorwaarden eigenlijk per saldo betekende dat men naar de volgende ging. In dat kader is een bouwkundige keuring niet gedaan. Nu vraag ik me sowieso af of een bouwkundige keuring erg diep gaat. Aan de uitbouw is in principe niks te zien aan de buitenkant.

Daarnaast is het gewoon ook onwetendheid. Eerste gezamenlijke woning. Dat is geen excuus overigens maar we gingen er een beetje vanuit dat het bij zo’n relatief jonge woning wel in orde was.

[ Voor 11% gewijzigd door FrankoNL op 27-11-2022 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Maar wat ik nergens lees; wat is nou eigenlijk het probleem? Is het daadwerkelijk koud in huis en komt dat door de aanbouw? Of ben je aan het zoeken?

Wat verstook je nu op een dag aan gas? Of hoef je helemaal nog niet te stoken? (Zoals ik).

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 27-11-2022 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

FrankoNL schreef op zondag 27 november 2022 @ 00:13:
[...]

Ik snap je punt, alleen wij kochten in een tijd dat het stellen van ontbindende voorwaarden eigenlijk per saldo betekende dat men naar de volgende ging. In dat kader is een bouwkundige keuring niet gedaan. Nu vraag ik me sowieso af of een bouwkundige keuring erg diep gaat. Aan de uitbouw is in principe niks te zien aan de buitenkant.

Daarnaast is het gewoon ook onwetendheid. Eerste gezamenlijke woning. Dat is geen excuus overigens maar we gingen er een beetje vanuit dat het bij zo’n relatief jonge woning wel in orde was.
Bij een bouwkundige keuring doen ze een visuele inspectie. er wordt dus niet gekenen of er isolatie zit en hoe dik die is. het gaat meer om veroudering van de schil (lood, dakleer, verfwerk, houtrot etc.) tekenen van constructie fouten (scheuren, verzakkinge etc) en tekenen van lekkages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

FrankoNL schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:51:
Oké, heb een isolatie / onderhoudsbedrijf over de vloer gehad om te kijken naar de situatie. Met betrekking tot het dak zit er geen enkele isolatie in volgens de meneer. Toen ik aangaf dat er misschien gebruik gemaakt is van een warmdak constructie gaf hij direct aan dat die kans hem zeer klein leek gezien de opbouw van het dak maar dat het open moet om ernaar te kijken. Overigens gaf hij aan dat het dan alsnog aan te raden is het dak ook van binnen te isoleren.

Maar maar mijn weten kan dit dus niet? In verband met vochtprobleem?

Het plafond gaat dus eerst maar eens open, en dan zien we wel verder. Dit is in ieder geval geen doen.
Het kan wel van binnen , maar van buiten is beter, bij renovatie ben je vaak beperkt in de hoogte die je kan aanbrengen aan de buitenkant en dan kan je ook nog binnen isoleren en dit kan mits het op de juiste manier wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 17:08
Lekker zo laten, en als de markt wat rustiger is nieuw glas, nieuw plafond en betere isolatie.

Je moet je beter gaan voelen over je huis. Volgens mij is er niet zoveel mis mee. Een stuk minder dan met de gemiddelde nieuw opgeleverde woning uit de 00s. Doe desnoods alsnog een bouwkundige keuring om je beter te voelen.

Hoe doet je verwarming het nu het koud is?

[ Voor 59% gewijzigd door Makkelijk op 27-11-2022 07:53 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-09 07:52
Wij hebben een soortgelijke situatie gehad met onze uitbouw.

1. Alle beglazing was dubbel glas terwijl in de rest van de woning HR glas aanwezig was.
2. Temperatuur van het dak van de uitbouw lag in de winter soms wel 10 graden (!!) lager dan de daadwerkelijke binnen temperatuur. Kortom, een enorme kou val naar binnen.
3. Bij ons was het dak van de uitbouw minimaal geïsoleerd en was er tussen de dakbalken geen enkele spraken van isolatie. Kortom, de koude wind waaide letterlijk ons dak in.
4. Dit zorgde bij ons ook voor tocht, hoewel we dit na onze werkzaamheden nog steeds hebben (wel in mindere maten).

De acties die wij hebben uitgevoerd om de situatie in kaart te brengen

1. Meet met een IR-thermometer de temperatuur van je plafond uitbouw en plafond woning. Pak meerdere plekken van de uitbouw en werk naar de buitenzijdes toe.

2. Doe de vlammentest om je ramen te controleren. Grote kans dat dit nu dubbelglas is .

3. Met een camera kun je de binnenkant van jouw dak bekijken.

4. Heb je een dakoverstek en zitten daar spotjes in? Kijk dan ook daar met de camera in zodat je kunt bepalen of er tussen de balken wel geïsoleerd is.

Hou er wel rekening mee dat, tenzij je het echt perfect laat doen door een aannemer, het altijd plakken met pleisters blijft. Een uitbouw wil je vanuit de constructie meteen goed hebben aangezien je achteraf altijd wordt beperkt in wat je nog kunt doen. Als er tussen de balken nu geen isolatie is kun je dit deels oplossen door eventuele boei delen van buiten te verwijderen en dit met PIR te isoleren. Het lastige daarbij is dat je werkruimte beperkt is en het moeilijk is om alle naden echt dit te purren. Als je het van binnen doet kan je dit in één keer goed doen, maar dat levert wel een enorme bende (en kostenpost) op omdat je het plafond moet vervangen.

Zijn we tevreden met het eindresultaat? Ja zeker, het comfort is enorm gestegen en ook het gasverbruik daalt. Ga ik hier de volgende keer beter op letten en zou ik een huis hiervoor links laten liggen? Ja zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 17:03
FrankoNL schreef op zondag 27 november 2022 @ 00:13:
Ik snap je punt, alleen wij kochten in een tijd dat het stellen van ontbindende voorwaarden eigenlijk per saldo betekende dat men naar de volgende ging.
Wanneer was dit exact? En hoe oud is je energielabel die je erbij gekregen hebt? Als het energielabel nog dit jaar is opgesteld (en 2021 ook geloof ik), dan zou het een vrij grondig rapport moeten zijn, waar elk raam en elke muur zo'n beetje afzonderlijk opgemeten wordt. Daar zou het dan in moeten staan.

Van voor 2021 (als ik het goed heb) kan je meteen wel weggooien, want daar zal je niks aan hebben.

Edit: vanaf 1 januari 2021 zijn de regels verbeterd. Heb je een energielabel met een datum van daarna, dan kan je die eens rustig raadplegen.

[ Voor 9% gewijzigd door Joe28965 op 27-11-2022 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Er is bij veel uitbouwen met bitumen één groot "voordeel"... elke x jaar moet die bitumen vervangen worden, grijp dat moment aan om de isolatie van bovenaf te renoveren tot een zo hoog als wenselijk niveau (Rc ergens tussen de 6,5-10?). Het glas lijkt vaak een bottleneck, zeker met een uitbouw o.b.v hout die geen triple glas kan verdragen. als het hout daar ook de constructie is en het kan/mag niet kom je niet verder dan HR++ of heel duur Beng glas o.i.d. maar dan nog steeds in het oude houten frame. Met een Ug van ca 1 voor HR++ en heel veel glas verlies je nog best veel warmte. Van de grond af renoveren lijkt het beste maar is vast erg duur.
E.e.a is nogal situationeel. En meenemen in de aankoop van een huis vond ik altijd al noodzakelijk, omdat je met bitumen daken elke 15-20 jaar zo wie zo de klos bent.... . en veel glas was altijd als een discomfort zaak....

Wat te overwegen valt is om die ruimte me te nemen in een compartimenteer plan: Hoe is sterk afhankelijk van de functie van de uitbouw/serre. Maar als je er voor kiest om in de winter je wat meer terug te trekken uit die uitbouw zou je tussen die open uitbouw kunnen overwegen om een schuifpui te plaatsen, of wees creatief met andere (demontabele) wanden, waar een (demontabel) raam in te zetten valt?
Met goed compartimenteren kun je ook flink je stookkosten naar beneden brengen, een uitbouw met heel veel glas blijft altijd qua warmte verlies een echte zwakke schakel. Zorg dat je de rest van het huis zo prettig blijft houden dat je het niet als een verlies ervaart en kijk uit naar het begin van de lente dat je de uitbouw weer helemaal erbij betrekt.

Tis een beetje anders denken en zeker geen definitief afscheid van de uitbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Joe28965 schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:57:
[...]

Wanneer was dit exact? En hoe oud is je energielabel die je erbij gekregen hebt? Als het energielabel nog dit jaar is opgesteld (en 2021 ook geloof ik), dan zou het een vrij grondig rapport moeten zijn, waar elk raam en elke muur zo'n beetje afzonderlijk opgemeten wordt. Daar zou het dan in moeten staan.

Van voor 2021 (als ik het goed heb) kan je meteen wel weggooien, want daar zal je niks aan hebben.

Edit: vanaf 1 januari 2021 zijn de regels verbeterd. Heb je een energielabel met een datum van daarna, dan kan je die eens rustig raadplegen.
Goede tip! Is inderdaad van begin 2022.

Hierin staat dat de daken geïsoleerd zijn. Daar zou dan ook de uitbouw onder moeten vallen. Beetje een apart verhaal dus. Wat wel klopt is dat de deuren matig geïsoleerd zijn. De openslaande deuren in de uitbouw zijn simpele kozijnen met dubbel glas.

Overigens krijgt de woning een a label, maar is dan blijkbaar (nog) niet geschikt voor een warmtepomp. Ook een apart verhaal.
FreakNL schreef op zondag 27 november 2022 @ 00:54:
Maar wat ik nergens lees; wat is nou eigenlijk het probleem? Is het daadwerkelijk koud in huis en komt dat door de aanbouw? Of ben je aan het zoeken?

Wat verstook je nu op een dag aan gas? Of hoef je helemaal nog niet te stoken? (Zoals ik).
Hmm misschien “zoek” ik wel problemen maar ik denk toch wel dat er oprecht wat aan de hand is. Langs de spotjes stroomt gewoon buitenlucht, dat lijkt me wel problematisch. Het is in de uitbouw dan ook vaak een graad kouder dan de rest.

Oei, wat ik verstook aan gas is naruurlijk van veel dingen afhankelijk, waaronder temperatuur. Vanochtend was het beneden 18 graden en het is hier vannacht zo’n 6-7 graden geweest buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
FrankoNL schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:00:
[...]

Hmm misschien “zoek” ik wel problemen maar ik denk toch wel dat er oprecht wat aan de hand is. Langs de spotjes stroomt gewoon buitenlucht, dat lijkt me wel problematisch. Het is in de uitbouw dan ook vaak een graad kouder dan de rest.

Oei, wat ik verstook aan gas is naruurlijk van veel dingen afhankelijk, waaronder temperatuur. Vanochtend was het beneden 18 graden en het is hier vannacht zo’n 6-7 graden geweest buiten.
Mijn vorige uitbouw had dat ook, maar eerlijk gezegd was het geen enorm warmtelek als de spotjes er gewoon in zaten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

FrankoNL schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:00:

Hmmmm was wel handig geweest om dat bij de topic startte vermelden. Het blijft een goed recht aan om te blijven zoeken naar waargenomen verschillen, maar dit lijkt me toch geen zgn buiten categorie qua temperatuur??
Tenzij de verwarming de hele nacht flink zijn best gedaan heeft om die 18 graden C te halen... .dan kan het bijbehorende gasverbruik je wrs meer vertellen.
Met de bouw/isolatie data zou je dan een warmte transitie verlies rekening kunnen uit voeren om wat je mogelijk dan al globaal aan het vermoeden bent, om te zetten in iets meer concreets.

Dus kun je ons bijpraten over het "bijbehorende gasverbruik"....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
route99 schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:08:
[...]
Hmmmm was wel handig geweest om dat bij de topic startte vermelden. Het blijft een goed recht aan om te blijven zoeken naar waargenomen verschillen, maar dit lijkt me toch geen zgn buiten categorie qua temperatuur??
Tenzij de verwarming de hele nacht flink zijn best gedaan heeft om die 18 graden C te halen... .dan kan het bijbehorende gasverbruik je wrs meer vertellen.
Met de bouw/isolatie data zou je dan een warmte transitie verlies rekening kunnen uit voeren om wat je mogelijk dan al globaal aan het vermoeden bent, om te zetten in iets meer concreets.

Dus kun je ons bijpraten over het "bijbehorende gasverbruik"....?
Dat klopt, maar boven het plafond waait het gigantisch en er komt dus via de spotjes wel gewoon buitentemperatuur lucht naar binnen. Dat is gewoon erg oncomfortabel en maakt dat er per saldo 0 isolatiewaarde in het dak zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Wil je echt duidelijkheid hebben zou ik je adviseren om een opname te maken met een warmtebeeld camera. Hierin zie je precies waar de warmteverliezen zitten en is heel goed in te schatten waar wel of geen isolatie zit en waar eventuele luchtlekken zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

FrankoNL schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:21:
[...]Dat klopt, maar boven het plafond waait het gigantisch en er komt dus via de spotjes wel gewoon buitentemperatuur lucht naar binnen. Dat is gewoon erg oncomfortabel en maakt dat er per saldo 0 isolatiewaarde in het dak zit :)
Dat is op de 1e plaats natuurlijk heel vervelend en ongewenst.

Maar dan snap ik totaal niet waarom DAT je vraag niet is ipv wat je nu als startvraag hebt: Uitbouw, wat kan ik verwachten aan normen?Daar staat geen letter dat het giga waait/oncomfortabel/per saldo 0 isolatiewaarde in het dak zit ?

De spotjes van @No Hands gaven jou het licht op de vraag??? ;)
No Hands schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:24:
Je hield het daarna nog eerst op een briesje....je hoeft hier niet zo bescheiden te zijn, vraag gerust meteen naar de weg, das voor de helpers hier ook veel handiger. Dan valt er namelijk veel ruis weg.
FrankoNL schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:16:
[...]Ja, misschien wel. Al is het in dit geval wel zo dat er letterlijk wind / een briesje staat als ik een van de spotjes eruit trek. Het is dus wel wat meer dan enkel wat koudere lucht :).
Succes met het wegkrijgen van inmiddels een gigantische woei.... :Y (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

In mijn (kleine) woonkamer kan het in de (open) keuken ook zo een graad kouder zijn dan aan de andere kant.. Keuken zit op noordkant...

Een graad zegt toch helemaal niks?

Bovendien is 18 graden een prima temperatuur momenteel (zonder te stoken)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

1 graad verschil: En dat ontdekken we pas op pagina 2.... toch wel een klein beetje bizar....
Ik stond al in dezelfde mening rij als @FreakNL.

@FrankoNL
Ben nog wel benieuwd of het voor de CV (iig energiegever) die 18ºC een peulenschil is of dat het verbruik daarvoor erg hoog is. Vergelijk het eens met je buren als die geen uitbouw hebben en ook ca 18ºC proberen te handhaven.
Aanvullend: Die 18ºC was na 1 nacht en heeft de CV toen uit gestaan of anders welk T stond ie toen ingesteld? Uit dat soort waarden en veranderingen kun je mogelijk ook nog wat afleiden, uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
route99 schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:52:
1 graad verschil: En dat ontdekken we pas op pagina 2.... toch wel een klein beetje bizar....
Ik stond al in dezelfde mening rij als @FreakNL.

@FrankoNL
Ben nog wel benieuwd of het voor de CV (iig energiegever) die 18ºC een peulenschil is of dat het verbruik daarvoor erg hoog is. Vergelijk het eens met je buren als die geen uitbouw hebben en ook ca 18ºC proberen te handhaven.
Aanvullend: Die 18ºC was na 1 nacht en heeft de CV toen uit gestaan of anders welk T stond ie toen ingesteld? Uit dat soort waarden en veranderingen kun je mogelijk ook nog wat afleiden, uitsluiten.
Maar los van of het 1 graad kouder is of niet, hoort het niet te tochten? Het is geen woning uit 1930.

Afijn,

Momenteel is het gasverbruik zon 2 a 3 kuub per dag en dat is met de thermostaat op 19 graden en stoken van een uur of 4 tot 10.

Snachts staat hij idd op 15/16 dus “uit”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Nou, er is gekeken. Er is ook gemeten (de dikte van de dakbedekking) en daar was de dikte… 3cm.

Kortom, geen isolatie in het dak en de kans dat de muren geïsoleerd zijn, is daarmee ook gekelderd.

Kortom: we hebben een kat in de zak gekocht…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Ik zou maar gelijk de sloper bellen en je huis geheel laten afbreken. Zo te horen is het een enorme bouwval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
_Arthur schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:37:
Ik zou maar gelijk de sloper bellen en je huis geheel laten afbreken. Zo te horen is het een enorme bouwval.
Haha ik kan sarcasme wel waarderen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Ik stook in mijn geïsoleerde jaren 60 woning 5 kuub per dag voor 18 graden en heb beneden nog een beetje airco erbij nodig zodat het daar 20 wordt. Echt een kat in de zak heb ik gekocht.

[ Voor 7% gewijzigd door Makkelijk op 29-11-2022 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

FrankoNL schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:49:
Haha ik kan sarcasme wel waarderen. ;)
Laat ik een constructieve bijdrage leveren; plaats eens foto's van de betreffende uitbouw, dus in zijn geheel hoe het er aan de buitenzijde en binnenzijde uitziet. Want er zijn altijd mogelijkheden om zaken te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
FrankoNL schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:31:
Kortom: we hebben een kat in de zak gekocht…
Had iemand je trouwens verteld dat hij is geisoleerd? Want als je dat niet is verteld dan heb je ook geen kat in de zak gekocht.

Er worden ook nog steeds zogenaamde "tuinkamers" gebouwd. Volledig ongeisoleerde uitbouwen met het idee ze met een extra tussendeur / de oude achterdeuren of schuifpui af te sluiten in de winter.
_Arthur schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:08:
[...]
Want er zijn altijd mogelijkheden om zaken te verbeteren.
Heel makkelijk zelfs. Eerder in het topic genoemd, de bitumen zijn vast binnenkort aan vervanging toe dus meteen isoleren. Nieuwe binnenwandjes met isolatie er achter en HR++ glas in de kozijnen. Misschien nog wat met de vloer of pak dan gelijk de hele verdieping mee.

[ Voor 32% gewijzigd door Makkelijk op 29-11-2022 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Om nou meteen te zeggen dat je een kat in de zak gekocht hebt gaat wat ver.

You win some, you loose some. Geen enkele huis met deze leeftijd is perfect. Er is altijd onderhoud. Je hebt geen lekkage (dat is veel vervelender) en dit is gewoon aan te pakken.

Hoort er nu eenmaal bij als huiseigenaar. Ik bijvoorbeeld kan alvast 15-20k gaan reserveren voor mijn houten kozijnen aan de voorkant. Met wat verven en reparatie kom ik de komende 5-10 jaar nog wel door maar er komt een punt dat de hele zooi vervangen moet gaan worden. En zo heeft elke huiseigenaar wel iets wat op de roadmap staat.

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 29-11-2022 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Makkelijk schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:15:
[...]

Had iemand je trouwens verteld dat hij is geisoleerd? Want als je dat niet is verteld dan heb je ook geen kat in de zak gekocht.

Er worden ook nog steeds zogenaamde "tuinkamers" gebouwd. Volledig ongeisoleerde uitbouwen met het idee ze met een extra tussendeur / de oude achterdeuren of schuifpui af te sluiten in de winter.

[...]

Heel makkelijk zelfs. Eerder in het topic genoemd, de bitumen zijn vast binnenkort aan vervanging toe dus meteen isoleren. Nieuwe binnenwandjes met isolatie er achter en HR++ glas in de kozijnen. Misschien nog wat met de vloer of pak dan gelijk de hele verdieping mee.
Nee niemand had het me verteld, maar goed het is een uitbouw uit 2007. Kortom, die moest volgens het bouwbesluit gewoon in orde zijn kwa isolatie. Dat is dus niet gebeurd en dat vind ik best kwalijk. Je pakt zelf een bak geld op een huis en je laat de koper het lekker uitzoeken, omdat je er zelf een zooitje van hebt gemaakt.

hoe dan ook: het plafond zal open moeten want nu waait het gewoon door boven mijn plafond via de stootvoegen. dan kan de isolatie meteen worden aangebracht. Want nu stoken is geen pretje.

En dan is het afwachten wat voor lijken er nog uit de kast komen met die aanbouw, want als ze hier al op hebben bespaard dan vrees ik wat er nog meer niet klopt.

:)

[ Voor 6% gewijzigd door FrankoNL op 29-11-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Makkelijk schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:06:
Ik stook in mijn geïsoleerde jaren 60 woning 5 kuub per dag voor 18 graden en heb beneden nog een beetje airco erbij nodig zodat het daar 20 wordt. Echt een kat in de zak heb ik gekocht.
Oké dat was misschien wat overdreven, maar bij een woning uit 2002 verwachtte ik beter.

Misschien heb ik verkeerde verwachtingen gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
_Arthur schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:08:
[...]

Laat ik een constructieve bijdrage leveren; plaats eens foto's van de betreffende uitbouw, dus in zijn geheel hoe het er aan de buitenzijde en binnenzijde uitziet. Want er zijn altijd mogelijkheden om zaken te verbeteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRJmvJumECgO_i-vYw40_VxoFok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1LiZGqfNpGEfjQhf38DSKgw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryX_H50WS4CKC3swkTDpw3_0IGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSOKucxO72IdSSGziqGii1KA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Aan de uitgangen van HWA afvoer te zien, kan je isolatie iig nog wat dikker zonder aan boeiboorden of metselwerk te komen. Leeftijd van de bitumen is al aardig onderweg. Dus als je de bitumen gaat vervangen, ook wat isolatie toevoegen en het gaat al aardig de goede kant op.

Of glas vervangen rendabel is, is een redelijk eenvoudig sommetje.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Wuursj schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:45:
Aan de uitgangen van HWA afvoer te zien, kan je isolatie iig nog wat dikker zonder aan boeiboorden of metselwerk te komen. Leeftijd van de bitumen is al aardig onderweg. Dus als je de bitumen gaat vervangen, ook wat isolatie toevoegen en het gaat al aardig de goede kant op.

Of glas vervangen rendabel is, is een redelijk eenvoudig sommetje.
En dan in de tussentijd van binnen isoleren of het zo laten? Het plafond zal toch open moeten vrees ik om de luchtlekken te dichten, want nu komt er veel koude lucht binnen.

En dan een andere vraag, wat voor bedrijf moet ik hiervoor zoeken? Een aannemer, onderhoudsbedrijf, specifiek isolatiebedrijf?

[ Voor 11% gewijzigd door FrankoNL op 29-11-2022 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:45
Waarom zo panisch? Je hebt een best redelijk gasverbruik toch? Neem je tijd om langzaamaan de zaken te verbeteren. Dat hoeft echt niet overdreven in de papieren te lopen.

Sowieso, wordt handig! Ga je verdiepen in klussen, het meeste is echt zo moeilijk niet. En daar ga je heel veel gemak van hebben. Materiaalkosten valt vaak wel mee, mensen die zijn duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:01
Volgens mij is er met je huis niet zoveel mis, maar heb jij nog wat last van stress door zo’n grote snelle aankoop. Ik herinner me een topic over lekkages waar je in het begin mee te maken had, mogelijk heeft dat je onzeker gemaakt.
Als ik de uitbouw zie, kan ik me niet voorstellen dat dat een niet-geïsoleerde uitbouw is. Bij mij ziet het er net zo uit, gebouwd door de aannemer in 2006. Wat jij schrijft over tocht/briesje is als de spotjes eruit zijn. Doe die spotjes terug en wacht eerst eens af hoe het zich in de winter ontwikkelt, voordat je hele plafonds sloopt. Zou de uitbouw niet geisoleerd zijn, dan zou het meer dan 1 graad verschil,geven.
Dus relax, haal diep adem en geniet van je mooie huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
Toke_gt schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 23:00:
Volgens mij is er met je huis niet zoveel mis, maar heb jij nog wat last van stress door zo’n grote snelle aankoop. Ik herinner me een topic over lekkages waar je in het begin mee te maken had, mogelijk heeft dat je onzeker gemaakt.
Als ik de uitbouw zie, kan ik me niet voorstellen dat dat een niet-geïsoleerde uitbouw is. Bij mij ziet het er net zo uit, gebouwd door de aannemer in 2006. Wat jij schrijft over tocht/briesje is als de spotjes eruit zijn. Doe die spotjes terug en wacht eerst eens af hoe het zich in de winter ontwikkelt, voordat je hele plafonds sloopt. Zou de uitbouw niet geisoleerd zijn, dan zou het meer dan 1 graad verschil,geven.
Dus relax, haal diep adem en geniet van je mooie huis.
Ik denk dat dit nog het beste advies is. Dit is onze eerste woning en ik ben als de dood dat we een ramp hebben gekocht.

Het dak is sowieso niet geïsoleerd, muren weet ik niet, maar de vraag is dan inderdaad of dat nu moet. Misschien eerst de opties eens afwegen.

Ik trek me even terug uit het topic, ook voor mijn eigen gemoedsrust. Ik dank iedereen voor hun reactie! :)
Pagina: 1