Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWaanzin
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:36

DeWaanzin

Ja dat zeggen ze allemaal

Topicstarter
Ik loop al 20+ jaren met het idee om het werk dat we doen (3D Cad in de jachtenbouw) in een game engine te zetten. Dit om oa. beter te kunnen zien hoe groot/klein alles is wat we engineeren.

Ik Youtube me wat af, maar ben eigenlijk opzoek naar een Unreal Engine 5 opleiding/(online) cursus. Dit om alles wat gestrucureerder aan te pakken.

Heb deze online al gevonden -> https://theunrealvault.teachable.com/

Zijn er hier ervaringsdeskundigen die nog wat hints/tips hebben qua opleiding/(online) cursus? Mag best geld kosten.

XBL: theArthurrrr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Al eens bij Udemy gekeken?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-09 20:13
Kijk dan eens bij Zenva, Pluralsight, Lynda.com of een van de vele andere online course sites. Die bieden vaak een heel traject aan van beginniveau tot gevorderd.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWaanzin

DeWaanzin

Topicstarter
Bedankt voor die link, heb er maar gelijk 2 aangeschaft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaartenE1
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-03 21:50
Unreal zelf heeft een mooie leeromgeving waarbij je een leertraject stap-voor-stap kan volgen.
Ga daarvoor naar: dev.epicgames.com/community/getting-started/unreal-engine/visualizations en log daar in met je Epic-account. Dit is volledig gratis en vaak afkomstig, dan wel goed gekeurd, door Epic zelf.
Hier vind je allerlei officiële tutorials over het visualiseren van met name CAD-data.
Zelf ben ik een werktuigbouwkundig ingenieur en gebruik Unreal voor Demo's en presentaties van concept voertuigen, machines en consumentenproducten. Dit doe ik door stills en films te renderen. Maar ook met VR en first-person 'games' waar doorheen te lopen is.

Naast de 'getting started in unreal' lessen is een erg interessante basis cursus de cursus Datasmith.
Datasmith gebruik je voor het importeren van CAD-data, rechtstreeks uit je CAD pakket. Geen conversie naar FBX nodig, laad rechtstreeks je Inventor/NX/Solidedge/Solidworks/Catia (enz enz) data in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeWaanzin

DeWaanzin

Topicstarter
MaartenE1 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:10:
Unreal zelf heeft een mooie leeromgeving waarbij je een leertraject stap-voor-stap kan volgen.
Ga daarvoor naar: dev.epicgames.com/community/getting-started/unreal-engine/visualizations en log daar in met je Epic-account.
Hoe makkelijk kan het zijn, daar heb ik nog nooit gekeken |:(
Naast de 'getting started in unreal' lessen is een erg interessante basis cursus de cursus Datasmith.
Datasmith gebruik je voor het importeren van CAD-data, rechtstreeks uit je CAD pakket. Geen conversie naar FBX nodig, laad rechtstreeks je Inventor/NX/Solidedge/Solidworks/Catia (enz enz) data in.
De software die wij gebruiken kan direct naar JT exporteren, heb dat dus icm Datasmith gebruikt.

• MaartenE1
DeWaanzin schreef op donderdag 24 november 2022 @ 06:59:
De software die wij gebruiken kan direct naar JT exporteren, heb dat dus icm Datasmith gebruikt.
JT is wel een mooi en geoptimaliseerd visualisatie format, maar let wel op dat het vormen kan versimpelen/benaderen (NURBS), waardoor t kan dat de vorm niet helemaal overeenkomt met wat getekend is.

Het voordeel van de rechtstreekse import van je CAD data is data Unreal (nouja Datasmith dan) de optimalisatie doet. Ander groot bijkomend voordeel is dat in CAD gemaakte animaties (het driven van constraints) rechtstreeks geïmporteerd kunnen worden.

Zorg er overigens voor bij het importeren dat 'Generate Lightmap UVs' aan staat en dat je een Min Lightmap resolution hebt van 16 en een Max. van 4096. Dit komt je licht en schaduwkwaliteit ten goede.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:33
Je doel lijkt op archviz en dan is deze cursus z’n geld waard: https://www.dviz.com.br/ue5course-eng
MaartenE1 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:53:
[...]

Zorg er overigens voor bij het importeren dat 'Generate Lightmap UVs' aan staat en dat je een Min Lightmap resolution hebt van 16 en een Max. van 4096. Dit komt je licht en schaduwkwaliteit ten goede.
Lightmaps heb je met Lumen niet nodig. Dit aangezien TS om UE5 vraagt.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 15:35

ThunderNet

Flits!

Ik zou in dit geval misschien kijken naar Twinmotion, onder de motorkap is dat UE en alles wat je maakt in Twinmotion zou ook goed te moeten exporteren zijn in UE, maar net iets sneller en makkelijker te leren.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• MaartenE1
Kawa schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:08:
Je doel lijkt op archviz en dan is deze cursus z’n geld waard: https://www.dviz.com.br/ue5course-eng

[...]

Lightmaps heb je met Lumen niet nodig. Dit aangezien TS om UE5 vraagt.
Ja daar heb je gelijk in. Lumen werkt alleen niet icm VR, dus zolang je geen VR doet en Lumen gebruikt kan je lightmaps links laten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:33
MaartenE1 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:24:
[...]

Ja daar heb je gelijk in. Lumen werkt alleen niet icm VR, dus zolang je geen VR doet en Lumen gebruikt kan je lightmaps links laten
Met de komst van EU 5.1 werken zowel Lumen als Nanite ook met VR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeWaanzin

DeWaanzin

Topicstarter
Thanks all, genoeg hints en tips gekregen om bij het begin te beginnen.
MaartenE1 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:53:
[...]
JT is wel een mooi en geoptimaliseerd visualisatie format, maar let wel op dat het vormen kan versimpelen/benaderen (NURBS), waardoor t kan dat de vorm niet helemaal overeenkomt met wat getekend is.
In de scheepsbouw bouwen we niet zo precies, dus denk/hoop dat dat niet zoveel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWaanzin

DeWaanzin

Topicstarter
Welke Datasmith cursus bedoel je, heb je een linkje?

Ben dit weekend met een beginnerscursus begonnen en wil daarna een cursus Datasmith gaan volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaartenE1
DeWaanzin schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:28:
[...]

Welke Datasmith cursus bedoel je, heb je een linkje?

Ben dit weekend met een beginnerscursus begonnen en wil daarna een cursus Datasmith gaan volgen.
Dit is de getting started course, hier leer je dan vooral de workflow voor het importeren via datasmith.

https://dev.epicgames.com...ng-started-with-datasmith

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:34

nFo

Unreal Sensei, ook leuk om te volgen;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 12:05

cdl

Ik zie dit topic toevallig voorbij komen. In Nederland is er 1 officieel Unreal Authorized Training Center, en dat is 3Dstudio.nl. Als ik de site bekijk dan lijkt het niet of ze nog heel actief zijn.

Een andere mogelijkheid is Eduvision. Als je daar een training boekt, dan kom ik hoogstwaarschijnlijk langs om de training te geven :)

Dat zeg ik!

Pagina: 1