'Filament' LED lampen met instelbare wittint / dimming

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivos
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 10:34
Ik ga binnenkort verhuizen en wil graag in mijn nieuwe huis de verlichting beneden voorzien van LED lampen. Daarbij is een sterke wens om de lampen niet alleen dimbaar te maken, maar ook de wittint (kleurtemperatuur van warm wit tot koud wit) in te kunnen stellen. Ik heb dit eerder bij bekenden gezien die dit met de IKEA lampen opgelost hadden, erg handig lijkt me voor afwisselen tussen bijvoorbeeld sfeer en functioneel voor bijvoorbeeld de schoonmaak.

Ik weet dus dat IKEA deze lampen heeft, maar dit zijn allen versies met een matglazen bol. Ik zoek eigenlijk lampen die er ook wat mooier uitzien en dus LED 'filamenten' hebben (van die rechte strookjes of spiralen).

Na wat googlen kom ik bijvoorbeeld het merk Hoftronic tegen:
https://www.into-led.com/nl/e27-smart-led-filament-lamp-g95-7-watt-806lm.html

(edit) ik zie net dat Philips Hue dit ook lijkt te hebben,
https://www.philips-hue.com/nl-nl/p/hue-white-ambiance-filament-1-pack-g125-e27-globe-met-zichtbare-gloeidraad/8719514301542#overview
het is me niet helemaal duidelijk of je zelf de kleurtemperatuur kan instellen of dat dit direct afhangt van de dimming. Verder had ik deze al afgeschreven vanwege de kosten maar misschien moet ik dit toch overwegen.

Heeft iemand hier ervaring mee, en zijn er alternatieven?

Ik kom niet veel andere merken tegen die deze combinatie hebben. De Hofronic lampen zien er best ok uit, veel features ook. Enige waar ik wat aan twijfel is dat ze direct op Wifi werken (wat ik liever niet wil), of met het Tuya protocol (wat ik niet ken, kan er minder over vinden dan bijvoorbeeld Zigbee).

Mijn uiteindelijke doel is om ze ook met (kinetische) wandschakelaars aan te gaan sturen qua dimming en kleurtemperatuur, dus niet te veel afhankelijkheid van een app (Ik ga ook weinig doen qua smart instellingen zoals geofencing, timing enzovoorts). Ook daarbij ben ik nog zoekende, ik kom wel oplossingen tegen daarvoor maar meeste is voor Philips Hue bedoeld lijkt het.

[ Voor 14% gewijzigd door Ivos op 22-11-2022 11:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:59

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het moet dus los kunnen van het dimmen?

Volgens mij is het bij Zigbee devices (dus ook de Hue) wel standaard dat het individueel kan.

Wet wel dat je het echt kunt zien in een filament lamp. Er zijn losse filamenten voor koel en voor warm. Of bij sommige de voor en achterkant.

En als je het voor normaal licht wilt gebruiken (dus meer dan alleen sfeer / schemer) zou ik zeker kijken naar lampen met CRI >90. Dan ziet alles er veel mooier uit onder het licht van de lamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:26
De Hue filament-lampen zijn er in verschillende vormen met zichtbaar gloeidraad en heb je doorgaans in 'white' en 'white ambiance'. Beide zijn dimbaar, alleen bij laatstgenoemde kan je ook de kleurtemperatuur instellen. De 'white' is 2100k (wat ikzelf behoorlijk geel vind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-07 11:56
Gebruik hier zelf de filament lampen van Hombli. Gaat van warm wit naar koud wit (1800K – 6500K)
Bediening is via een app, zonder bridge maar wel met Tuya, dus niet geheel wat jij zoekt denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovemberSierra
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 16:16
Misschien je zoekopdracht verduidelijken in Google? Als ik zoek op tunable white filament krijg ik genoeg van die peertjes te zien die ook gewoon dimbaar zijn met allerhande soorten aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 16:55
Ikea heeft niet enkel de matglazen varianten, zie https://www.ikea.com/nl/n...-warm-wit-globe-40439254/ Uit de omschrijving lijkt hiervan de lichtkleur echter niet instelbaar, al staat in de specs ook dat hij niet dimbaar is en in de tekst weer van wel.. Misschien eens gaan proberen bij Ikea?

Zelf heb ik een paar filament LED lampen van Action, merk dat ik de dimstand nog wel eens verander, enige keer dat ik iets aan de lichtkleur deed was toen ik merkte dat ze onderling verschilden.

12x400WP West Fronius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivos
Bedankt voor de tips tot nu allen!
Septillion schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:33:
Het moet dus los kunnen van het dimmen?

Volgens mij is het bij Zigbee devices (dus ook de Hue) wel standaard dat het individueel kan.

Wet wel dat je het echt kunt zien in een filament lamp. Er zijn losse filamenten voor koel en voor warm. Of bij sommige de voor en achterkant.

En als je het voor normaal licht wilt gebruiken (dus meer dan alleen sfeer / schemer) zou ik zeker kijken naar lampen met CRI >90. Dan ziet alles er veel mooier uit onder het licht van de lamp.
Klopt, los van het dimmen wil ik graag de kleurtemperatuur instellen. Goed dat je het noemt qua zichtbaar verschil, ik moet maar gewoon eens eerst één zo'n lamp op proef bestellen denk ik.
Ray_ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:31:
De Hue filament-lampen zijn er in verschillende vormen met zichtbaar gloeidraad en heb je doorgaans in 'white' en 'white ambiance'. Beide zijn dimbaar, alleen bij laatstgenoemde kan je ook de kleurtemperatuur instellen. De 'white' is 2100k (wat ikzelf behoorlijk geel vind).
De white ambiance zijn dan wat ik zoek!
herda schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:47:
Gebruik hier zelf de filament lampen van Hombli. Gaat van warm wit naar koud wit (1800K – 6500K)
Bediening is via een app, zonder bridge maar wel met Tuya, dus niet geheel wat jij zoekt denk ik
Merk kende ik nog niet, goed om te weten dat dat ook een optie is! Vooral omdat Hue best aan de prijs is... Ik ga nog even kijken of ik Tuya met een bridge oid toch zou kunnen gebruiken zonder alle lampen op wifi te zetten.
NovemberSierra schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:07:
Misschien je zoekopdracht verduidelijken in Google? Als ik zoek op tunable white filament krijg ik genoeg van die peertjes te zien die ook gewoon dimbaar zijn met allerhande soorten aansturing.
Goede tip, thanks! Ik kwam eerder vooral dimbare lampen tegen met een vaste kleurtemperatuur.
Jansen90 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:16:
Ikea heeft niet enkel de matglazen varianten, zie https://www.ikea.com/nl/n...-warm-wit-globe-40439254/ Uit de omschrijving lijkt hiervan de lichtkleur echter niet instelbaar, al staat in de specs ook dat hij niet dimbaar is en in de tekst weer van wel.. Misschien eens gaan proberen bij Ikea?

Zelf heb ik een paar filament LED lampen van Action, merk dat ik de dimstand nog wel eens verander, enige keer dat ik iets aan de lichtkleur deed was toen ik merkte dat ze onderling verschilden.
Ja deze hebben een vaste kleurtemperatuur helaas. Action ben ik huiverig voor, misschien onterecht maar ben toch bang voor kwaliteit en ook wel qua cybersecurity als die dingen op het wifi net zitten (direct of via een hub).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-07 11:56
Ivos schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:44:
Bedankt voor de tips tot nu allen!

Merk kende ik nog niet, goed om te weten dat dat ook een optie is! Vooral omdat Hue best aan de prijs is... Ik ga nog even kijken of ik Tuya met een bridge oid toch zou kunnen gebruiken zonder alle lampen op wifi te zetten.
Denk dat, als je ook kleurtemperatuur wilt wijzigen dat je er niet aan gaat ontkomen om de lampen aan de wifi te hangen. Een brdige wordt, doorgaans, alleen gebruikt bij apparaten, lampen, die niet zonder tussenkomst van een bridge kunnen communiceren. Maar goed, kan er naast zitten dat er toch een mogelijkheid bestaat.
Of je moet iets vinden wat wel met een bridge werkt en een afstandbediening oid (zoals Ikea heeft) maar dan met filament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wil je de kleurtemperatuur en helderheid onafhankelijk van elkaar kunnen instellen? Als dat niet hoeft, heb je ook de keuze uit lampen zonder internet i.c.m. een inbouwdimmer in de muur. Lampen die warmer worden als je ze dimt worden verkocht als 'dim to warm' / 'warmglow' en zouden moeten werken met een inbouwdimmer die specifiek voor leds is.

Mijn ervaring daarmee is helaas nog dat dat niet stabiel dimt.

[ Voor 35% gewijzigd door TBTL op 23-11-2022 09:56 ]

• Ivos
herda schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:46:
[...]

Denk dat, als je ook kleurtemperatuur wilt wijzigen dat je er niet aan gaat ontkomen om de lampen aan de wifi te hangen. Een brdige wordt, doorgaans, alleen gebruikt bij apparaten, lampen, die niet zonder tussenkomst van een bridge kunnen communiceren. Maar goed, kan er naast zitten dat er toch een mogelijkheid bestaat.
Of je moet iets vinden wat wel met een bridge werkt en een afstandbediening oid (zoals Ikea heeft) maar dan met filament
Philips Hue werkt met een bridge meen ik, en er zijn ook lampen die middels zigbee aan een een bridge hangen. Prima als de bridge zelf aan wifi hangt trouwens, wil niet alle lampen los in het netwerk hebben.
TBTL schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:53:
Wil je de kleurtemperatuur en helderheid onafhankelijk van elkaar kunnen instellen? Als dat niet hoeft, heb je ook de keuze uit lampen zonder internet i.c.m. een inbouwdimmer in de muur. Lampen die warmer worden als je ze dimt worden verkocht als 'dim to warm' / 'warmglow' en zouden moeten werken met een inbouwdimmer die specifiek voor leds is.

Mijn ervaring daarmee is helaas nog dat dat niet stabiel dimt.
Ja zoals in mijn eerdere post staat, ik wil de kleurtemperatuur en felheid van de lamp inderdaad onafhankelijk dimmen. Inbouwdimmers zijn behoorlijk prijzig dus daar blijf ik liever weg van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:22

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Hue kan ook zonder bridge, tot tien lampen via Bluetooth geloof ik en dan basis bediening. Maar met bridge vind ik zelf wel handiger.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1