Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-06 10:45
Goedemorgen,

Ik heb van een kennis een laptop verkregen met een raar probleem: Zowel de muisknoppen, muispointer op toetsenbord en de mousepad/trackpad doen het niet, toetsenbord doet het nog perfect. Trackpad heeft een deukje, dus dacht dat die defect was. De muisknoppen en pointer zitten verwerkt in het toetsenbord en zijn dus niet verbonden aan de trackpad en zouden het dan nog gewoon moeten doen?

Wat ik geprobeerd heb:
- Drivers verwijderen en opnieuw installeren
- Trackpad en pointer staan op "enabled" in de BIOS
- Diagnose in "Diagnostics UEFI" -> geen muis te zien als ik de test doe, maar krijgt toch een "PASSED"
- Trackpad flatcable loskoppelen van moederbord -> muisknoppen en pointer doen het niet
- Muisknoppen en pointer flatcable van toetsenbord loskoppelen -> trackpad doet het niet
- USB muis en muis via touchscreen werken wel.

Iemand enig idee wat ik nog kan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paOHj42zQ_uGQmF77f-HR-ZPsR8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KgjqVluJvScTIjizwWptlBQA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAlvb5FHVtcUE51mEjapgeRmN0c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zj6XAgkOmFT5Y7uczz08fnya.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06 23:26

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Weet je zeker dat het trackpad niet gewoon uitgeschakeld is? Er zijn op sommige Thinkpads toetsencombi's die dit voor elkaar kunnen krijgen.

Zie wellicht ook deze link: How to enable and disable your touchpad

Als ik het goed zie, dan zou dit op de X395 te doen moeten zijn met Fn-F11. Garantie tot an de deur ;)

[ Voor 12% gewijzigd door ElCondor op 22-11-2022 12:18 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
ElCondor schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:16:
Weet je zeker dat het trackpad niet gewoon uitgeschakeld is? Er zijn op sommige Thinkpads toetsencombi's die dit voor elkaar kunnen krijgen.

Zie wellicht ook deze link: How to enable and disable your touchpad

Als ik het goed zie, dan zou dit op de X395 te doen moeten zijn met Fn-F11. Garantie tot an de deur ;)
Bedankt, het gekke is dat de mousepointer op het toetsenbord en de muisknoppen (links + rechts) het dus ook niet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Hmja, ik durf zo niet te zeggen of deze hiermee ook uitgeschakeld worden. Ik kan ht vanavond eens testen op mijn T580. Als ik er aan denk, laat ik je het weten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
ElCondor schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:42:
Hmja, ik durf zo niet te zeggen of deze hiermee ook uitgeschakeld worden. Ik kan ht vanavond eens testen op mijn T580. Als ik er aan denk, laat ik je het weten. :)
Ben benieuwd, ik zal het vanavond ook eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Hmmm, bij mij staat er op de F11 wel een touchpad symbooltje maar bij indrukken wordt Lenovo Vantage opgestart. Ik kan dan alleen maar zien dat de F11 samen met de Fn-Toets een extra functionaliteit kan hebben.
Het in en uitschakelen van het touchpad wordt in Win11 gedaan door het settings scherm van Windows zelf. Daarmee is de Fn-F11, blijkbaar, overbodig geworden om te configureren? Ik zal nog eens in het Bios kijken straks, maar bij mij werkt de combi nog niet.

Wat ik nu wel weet is dat de trackpoint wél blijft werken als je met Windows settings de touchpad uitzet... Knoppen blijven inderdaad ook actief. Maar dat is dus op een T580. Ik heb helaas geen X395 om te testen.
Wel een T495. Zal die eens aan de tand voelen. Daar staat alleen wel weer Linux op. :D

To be continued...

Hmmm, deze link laat dan weer zien dat Fn-F11 het keyboard instellingen menu naar boven moet halen. In Win10/11 pakt hij dan in principe het configuratie scherm, als Vanatage is geïnstalleerd zal hij die eerst pakken. In Linux heeft de combinatie geen functionaliteit, ijkt het. Terwijl het tandwieldje op F9 dan weer wel werkt om het settings scherm, in zowel Win als Linux naar boven te halen.
Weten we dat ook weer.

Wat ik WEL heb gezien in de BIOS, is dat op de pagina Devices, je het trackpoint en touchpad inderdaad kunt disablen. Heb je die instelling toevallig al gevonden in je Bios? Stond bij mij onder Devices > Trackpad & Trackpoint, meen ik.

[ Voor 33% gewijzigd door ElCondor op 22-11-2022 18:57 ]

Pagina: 1