Een videokaart met een laag wattage?(EXP -GDC)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghlub
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-02 21:23
Beste Tweakers,

Als hobby ben ik een klein projectje gestart en probeer een kleine handzame computer te maken van goedkope onderdelen. Het doel is om dit te te realiseren door spullen te ruilen met mensen. Of mijn huidige oude computer onderdelen te verkopen en met dat geld tweedehands spullen te kopen. Uiteindelijk maak ik ook een behuizing voor het geheel. Puur omdat ik het leuk vind om hier wat mee te knutselen en het zo goedkoop mogelijk te doen.

Inmiddels heb ik de volgende setup:

- Een fujitsu Q920
- Een MSI GTX 760 Hawk
- 16GB RAM ddr3
- EXP GDC
- 750W voeding coolermaster
- 1GB sshd
- Intel Core i5-4570T
- Scherm eventueel van een laptop met een controller

Ik heb het geheel al werkend gekregen maar vind de voeding en videokaart te veel stroom vreten.
De kaart heeft 500W nodig en ben dus op zoek naar een vervangende kaart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYW1PrLRpMUtymy3FCbY_E645sM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iXTIaKiY3bjKpcQA9edgf1d1.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn vraag aan jullie:

Wat zou een goede ruil mogelijkheid zijn of een geschikte kaart, die maximaal 200W verbruikt?

Alvast bedankt voor het lezen,

Groet,

Daan

Beste antwoord (via Ghlub op 22-11-2022 11:59)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Het lijkt me zeer sterk dat die videokaart 500watt nodig heeft.
Dat is waarschijnlijk de aangeraden minimale voeding voor een geheel systeem met de betreffende kaart.

Als ik het goed zie, gebruikt hij 1x 6pin PCIe power, wat 75watt levert. Daarbij mag het PCIe slot ook nog eens 75watt leveren. Dus in totaal is het 150watt maximaal.

Kortom, ga het eerst eens meten, want 500watt is helemaal niet mogelijk in deze setup.
Best kans dat je al onder de 200watt zit, en dan praten we ook nog eens over piek verbruik, dus onder zware belasting (tijdens gamen). Idle zal zo'n kaart enkele tientallen watts trekken.

Edit: onder de 200watt als geheel zelfs, inclusief de computer.
Dat is een small formfactor machine en ivm koeling zal daar nagenoeg zeker een low-TDP versie of laptop-variant processor in zitten.
Zo'n systeem zal als geheel niet heel veel meer dan 50watt uit de muur slurpen onder belasting. Vermoedelijk is de adapter die erbij is een redelijk standaard 65watt model.

Edit2:
Even uitgeplozen.
Specsheet: https://sp.ts.fujitsu.com...ublic/ds-ESPRIMO-Q920.pdf
geintegreerde voeding van 65watt en een 'T' variant van de desktop CPU's. Dat zijn de low-TDP versies.

[ Voor 32% gewijzigd door McKaamos op 22-11-2022 10:47 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Het lijkt me zeer sterk dat die videokaart 500watt nodig heeft.
Dat is waarschijnlijk de aangeraden minimale voeding voor een geheel systeem met de betreffende kaart.

Als ik het goed zie, gebruikt hij 1x 6pin PCIe power, wat 75watt levert. Daarbij mag het PCIe slot ook nog eens 75watt leveren. Dus in totaal is het 150watt maximaal.

Kortom, ga het eerst eens meten, want 500watt is helemaal niet mogelijk in deze setup.
Best kans dat je al onder de 200watt zit, en dan praten we ook nog eens over piek verbruik, dus onder zware belasting (tijdens gamen). Idle zal zo'n kaart enkele tientallen watts trekken.

Edit: onder de 200watt als geheel zelfs, inclusief de computer.
Dat is een small formfactor machine en ivm koeling zal daar nagenoeg zeker een low-TDP versie of laptop-variant processor in zitten.
Zo'n systeem zal als geheel niet heel veel meer dan 50watt uit de muur slurpen onder belasting. Vermoedelijk is de adapter die erbij is een redelijk standaard 65watt model.

Edit2:
Even uitgeplozen.
Specsheet: https://sp.ts.fujitsu.com...ublic/ds-ESPRIMO-Q920.pdf
geintegreerde voeding van 65watt en een 'T' variant van de desktop CPU's. Dat zijn de low-TDP versies.

[ Voor 32% gewijzigd door McKaamos op 22-11-2022 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:39
Die kaart zou al minder dan 200W moeten verbruiken, dus het lijkt me dat je iets niet helemaal goed hebt gemeten.

Edit: zoals hierboven ook staat dus ja :P

[ Voor 16% gewijzigd door Snowdog op 22-11-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghlub
Een voeding van 200W zou dus voldoende moeten zijn om de GDC met kaart aan te sturen. De kaart heeft overigens een 8pin aansluiting. Het mooiste zou zijn om het geheel met 1 voeding aan te sturen. Daarvoor zou ik dan de 65W van de ingebouwde voeding en de 200W van de kaar moeten combineren. Een aankoop van een 300W voeding zou dan voldoende moeten zijn met wat geknutsel.

Bedankt voor de informatie heren !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ghlub schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:59:
Een voeding van 200W zou dus voldoende moeten zijn om de GDC met kaart aan te sturen. De kaart heeft overigens een 8pin aansluiting. Het mooiste zou zijn om het geheel met 1 voeding aan te sturen. Daarvoor zou ik dan de 65W van de ingebouwde voeding en de 200W van de kaar moeten combineren. Een aankoop van een 300W voeding zou dan voldoende moeten zijn met wat geknutsel.

Bedankt voor de informatie heren !
Reken wel dat die small form factor machines in de meeste gevallen een non-standaard voeding gebruiken. Alles voeden vanaf 1 voeding kan nog wel eens een hele lastige klus gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghlub
McKaamos schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:00:
[...]

Reken wel dat die small form factor machines in de meeste gevallen een non-standaard voeding gebruiken. Alles voeden vanaf 1 voeding kan nog wel eens een hele lastige klus gaan worden.
Mee eens. Ik denk ook dat ik er uiteindelijk niet heel ruimte mee win gezien ik toch een andere voeding nodig ga hebben voor de kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ghlub schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:04:
[...]

Mee eens. Ik denk ook dat ik er uiteindelijk niet heel ruimte mee win gezien ik toch een andere voeding nodig ga hebben voor de kaart.
Als je het compacter wil, kan je een PicoPSU proberen om de videokaart te voeden.
uitvoering: Mini-box picoPSU-150-XT
Moet je uiteraard wel even een kabeltje maken/aanschaffen om van de PicoPSU naar de videokaart te gaan en ook de PCIe Slot adapter te voeden.

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 22-11-2022 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghlub
McKaamos schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:14:
[...]

Als je het compacter wil, kan je een PicoPSU proberen om de videokaart te voeden.
uitvoering: Mini-box picoPSU-150-XT
Moet je uiteraard wel even een kabeltje maken/aanschaffen om van de PicoPSU naar de videokaart te gaan en ook de PCIe Slot adapter te voeden.
Als ik het goed heb moet ik met deze adapter uit de voeten komen. Ac Power Adapter Voor Dell DA-2 Serie, D220P-01, M8811; 12V 18A - 00895U

Die heb ik nu besteld en een kabel van 6 naar 16 :) voor het voeden van de kaart. Deze video heb ik gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ghlub schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:42:
[...]

Als ik het goed heb moet ik met deze adapter uit de voeten komen. Ac Power Adapter Voor Dell DA-2 Serie, D220P-01, M8811; 12V 18A - 00895U

Die heb ik nu besteld en een kabel van 6 naar 16 :) voor het voeden van de kaart. Deze video heb ik gevolgd.

[YouTube: Budget eGPU with 20$ Dell 220W silent power brick guide]
Ziet er uit als een strakke oplossing idd :)

Pagina: 1