Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Welke upgrade is nodig voor 3440x1440p gaming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gannes
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-11 13:22
Goedemorgen Tweakers,

Ik heb zojuist mijn oude monitor (2560x1440 144hz) vervangen door een mooie curved MSI Optix MAG342CQR (3440x1440 144hz). Voorheen kon ik met mijn oude 1070 nog redelijk gamen. Nu merk ik dat het oude beestje toch echt op zijn retour is. Met mijn nieuwe setup hoef ik niet alles op max te kunnen draaien met 200 fps maar high/ultra settings rond de 120fps in games als BF5, Cyberpunk, MW2 en Assasins Creed Valhalla is wel een wens.

Wat raden jullie aan, een gpu upgrade icm psu of er ook nog een nieuwe cpu bij betrekken?
Qua GPU zat ik te denken aan iets van een 3070 of amd equivalent icm Corsair RM850. Zou een kaart in deze range aan mijn wens voldoen?
Mocht een nieuwe CPU nodig zijn dan lijkt een Ryzen 5700x mij wel wat aangezien ik dan ook geen nieuw moederbord hoef aan te schaffen.

Qua prijs zou ik het liefst onder de 900 euro blijven.

Dit zit er nu in mijn systeem:
-AMD Ryzen 5 2600
-MSI B450 Gaming Plus
-Geforce 1070
-16GB RAM
-550w voeding

Wat is jullie advies?

Beste antwoord (via Gannes op 26-11-2022 18:32)

• tomassonl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-02 00:18
Als ik jou was zou ik het er gewoon op gokken en die bios updaten. Als je anders toch van plan bent een ander moederbord te kopen, gaat er niets verloren. Als dat gelukt is, dan is de AMD Ryzen 7 5800X3D een mooie CPU. Hij kost wel wat, maar dat was je ook kwijt geweest met een nieuw mobo en een mindere CPU. Daar zing je het dan nog wel even mee uit en kan je later altijd nog op AM5 overstappen.

Overigens heb ik zelf ook een aantal maal een BIOS geupdate en zonder probleem. Check wel even een tutorial voordat je eraan begint.

Als je toch besluit een andere mobo te kopen, dan is het net wat je wilt. Wil je naar een nieuw platform (AM5) of niet, en is het het wel waard om in het oude AM4 te investeren. Ik heb net zelf alles besteld voor AM5, maar dan zal je ook naar DDR5 moeten en ben je +-200 euro extra kwijt. Ik ben voor deze gegaan: ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI / uitvoering: ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI

Edit: ik heb een 7700X CPU besteld maar die presteert zelfs net onder de 5800X3D die ik je adviseer. Zelf ben ik van plan met een paar maanden de CPU weer om te wisselen naar de 7800X3D als die uitkomt.

[ Voor 9% gewijzigd door tomassonl op 25-11-2022 11:59 ]

Alle reacties

• tomassonl
Of je met een 3070 in de buurt komt van 120 FPS is met Google makkelijk te vinden: https://techgage.com/arti...de-4k-gaming-performance/

Zelfs een 3090 haalt de 120 FPS op jouw resolutie lang niet altijd zoals je kan zien.

Assasins Creed Valhalla (AMD Partner game)
3070: 57 FPS
3090: 72 FPS
6900 XT: 87 FPS

Verder stond er geen game bij die jij noemt. Gezien je budget zou ik voor een RX6800 of 6900 gaan. Heb je meer prestatie voor je geld.

6800 XT kan samen met een Ryzen 7 5800X: https://pc-builds.com/bot...ith-same-socket/3440x1440

Als je de 2600 zou houden heb je een bottleneck van bijna 20% met een RX6800 met een 3070 is dat bijna 11%.

Als ik jou was zou ik de link even bezoeken en kijken wat het beste matched en binnen je budget valt. Let ook op of jouw mobo de CPU ondersteunt.

• Gannes
tomassonl schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:46:
Of je met een 3070 in de buurt komt van 120 FPS is met Google makkelijk te vinden: https://techgage.com/arti...de-4k-gaming-performance/

Zelfs een 3090 haalt de 120 FPS op jouw resolutie lang niet altijd zoals je kan zien.

Assasins Creed Valhalla (AMD Partner game)
3070: 57 FPS
3090: 72 FPS
6900 XT: 87 FPS

Verder stond er geen game bij die jij noemt. Gezien je budget zou ik voor een RX6800 of 6900 gaan. Heb je meer prestatie voor je geld.

6800 XT kan samen met een Ryzen 7 5800X: https://pc-builds.com/bot...ith-same-socket/3440x1440

Als je de 2600 zou houden heb je een bottleneck van bijna 20% met een RX6800 met een 3070 is dat bijna 11%.

Als ik jou was zou ik de link even bezoeken en kijken wat het beste matched en binnen je budget valt. Let ook op of jouw mobo de CPU ondersteunt.
Hartelijk dank voor jouw reactie! Ik ben even opzoek gegaan en heb het een en ander bij elkaar gezocht:

-RX6900 van V&A. Enige minpunt is dat de HMDI ingang niet werkt maar deze is toch niet benodigd.
-AMD 5600x Boxed
-Corsair RM850 voeding (850W)
En om de look nog iets strakker te maken ook nog een Corsair 4000D airflow case.

Dit alles bij elkaar voor 920 euro, een goede deal denk ik zo. Wat denk jij?

• tomassonl
Gannes schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:35:
[...]

Hartelijk dank voor jouw reactie! Ik ben even opzoek gegaan en heb het een en ander bij elkaar gezocht:

-RX6900 van V&A. Enige minpunt is dat de HMDI ingang niet werkt maar deze is toch niet benodigd.
-AMD 5600x Boxed
-Corsair RM850 voeding (850W)
En om de look nog iets strakker te maken ook nog een Corsair 4000D airflow case.

Dit alles bij elkaar voor 920 euro, een goede deal denk ik zo. Wat denk jij?
- RX 6900 XT: Ik denk de advertentie gevonden te hebben, voor 575 Euro toch? Hij is 22 maanden oud. Voor +-200 euro meer heb je een nieuwe. Het is toch vreemd dat die HDMI niet werkt, dan ga ik denken dat iemand over een kabel gestruikeld is of weet jij veel. Ik snap dat je binnen budget wilt blijven, maar zou vervelend zijn als je een kat in de zak koopt.

- De processor is te zwak voor de 6900 XT https://pc-builds.com/bot.../general-tasks/2560x1440/ Zelfs te zwak voor een 6800 XT. Voor deze CPU raad ik je de 6700XT aan: https://pc-builds.com/bot.../general-tasks/2560x1440/

- De voeding lijkt me niets mis mee.

Als ik jou was zou ik naar een betere CPU zoeken in combi met een 6800 XT. Geen bottleneck met deze kaart is de AMD Ryzen 9 5900 = 400 euro (0%)

Je kan nog andere CPU's en de bottleneck checken op volgende pagina: https://pc-builds.com/bot...ith-same-socket/2560x1440 Bottleneck onder de 5% wordt gezien als acceptabel.

Ga niet veel geld uitgeven aan een videokaart die niet naar behoren zal presteren omdat je op de CPU bespaard. De CPU is het duurst dus die moet dan ook maximaal kunnen presteren.

• Gannes
tomassonl schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:15:
[...]

- RX 6900 XT: Ik denk de advertentie gevonden te hebben, voor 575 Euro toch? Hij is 22 maanden oud. Voor +-200 euro meer heb je een nieuwe. Het is toch vreemd dat die HDMI niet werkt, dan ga ik denken dat iemand over een kabel gestruikeld is of weet jij veel. Ik snap dat je binnen budget wilt blijven, maar zou vervelend zijn als je een kat in de zak koopt.

- De processor is te zwak voor de 6900 XT https://pc-builds.com/bot.../general-tasks/2560x1440/ Zelfs te zwak voor een 6800 XT. Voor deze CPU raad ik je de 6700XT aan: https://pc-builds.com/bot.../general-tasks/2560x1440/

- De voeding lijkt me niets mis mee.

Als ik jou was zou ik naar een betere CPU zoeken in combi met een 6800 XT. Geen bottleneck met deze kaart is de AMD Ryzen 9 5900 = 400 euro (0%)

Je kan nog andere CPU's en de bottleneck checken op volgende pagina: https://pc-builds.com/bot...ith-same-socket/2560x1440 Bottleneck onder de 5% wordt gezien als acceptabel.

Ga niet veel geld uitgeven aan een videokaart die niet naar behoren zal presteren omdat je op de CPU bespaard. De CPU is het duurst dus die moet dan ook maximaal kunnen presteren.
Dank voor jouw reactie! Ik vind het top dat je de tijd neemt om dit zo voor mij uit te zoeken, kudos daarvoor!

400 euro voor een processor vind ik wel echt teveel.
Wat zeg je van deze combi:
https://pc-builds.com/bot.../general-tasks/3440x1440/

De 5800x is nu te krijgen voor 220 euro en de 6800xt voor 650 (nieuw).

• tomassonl
Ja dat is een mooie combi.

Ik begrijp dat je binnenkort op de aankoop wilt overgaan, maar je zou nog kunnen overwegen nu alleen een duurdere CPU te kopen en met een paar maanden alsnog een 6900 XT. Tenminste als je verwacht dat je binnen 3 of 4 maanden wat meer geld kan vrijmaken voor de kaart.

Als tip wil ik je alleen nog meegeven: de volgende keer is het wellicht beter eerst te kijken welke hardware en budget je nodig hebt om het maximale uit je scherm te halen. Maar, desondanks zal je er met deze configuratie voldoende plezier uithalen.

• Gannes
tomassonl schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:03:
Ja dat is een mooie combi.

Ik begrijp dat je binnenkort op de aankoop wilt overgaan, maar je zou nog kunnen overwegen nu alleen een duurdere CPU te kopen en met een paar maanden alsnog een 6900 XT. Tenminste als je verwacht dat je binnen 3 of 4 maanden wat meer geld kan vrijmaken voor de kaart.

Als tip wil ik je alleen nog meegeven: de volgende keer is het wellicht beter eerst te kijken welke hardware en budget je nodig hebt om het maximale uit je scherm te halen. Maar, desondanks zal je er met deze configuratie voldoende plezier uithalen.
Ben toch nog even rond gaan kijken en zie sinds vandaag deze 6900XT staan voor 700 euro. Wel iets boven mijn budget maar geen gekke prijs denk ik zo. Ik denk daarnaast ook dat ik een nieuw moederbord wil nemen omdat mn oude mobo wel nieuwe processoren schijnt te ondersteunen maar hiervoor wel een BIOS update nodig is wat niet bij iedereen helemaal lekker schijnt te verlopen. Welke combo van moederbord+cpu zou jij aanraden? Ik wil het wel proberen zo goedkoop mogelijk te houden aangezien ik al wat buiten het budget ga.

Acties:
  • Beste antwoord

• tomassonl
Als ik jou was zou ik het er gewoon op gokken en die bios updaten. Als je anders toch van plan bent een ander moederbord te kopen, gaat er niets verloren. Als dat gelukt is, dan is de AMD Ryzen 7 5800X3D een mooie CPU. Hij kost wel wat, maar dat was je ook kwijt geweest met een nieuw mobo en een mindere CPU. Daar zing je het dan nog wel even mee uit en kan je later altijd nog op AM5 overstappen.

Overigens heb ik zelf ook een aantal maal een BIOS geupdate en zonder probleem. Check wel even een tutorial voordat je eraan begint.

Als je toch besluit een andere mobo te kopen, dan is het net wat je wilt. Wil je naar een nieuw platform (AM5) of niet, en is het het wel waard om in het oude AM4 te investeren. Ik heb net zelf alles besteld voor AM5, maar dan zal je ook naar DDR5 moeten en ben je +-200 euro extra kwijt. Ik ben voor deze gegaan: ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI / uitvoering: ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI

Edit: ik heb een 7700X CPU besteld maar die presteert zelfs net onder de 5800X3D die ik je adviseer. Zelf ben ik van plan met een paar maanden de CPU weer om te wisselen naar de 7800X3D als die uitkomt.

[ Voor 9% gewijzigd door tomassonl op 25-11-2022 11:59 ]

• Gannes
tomassonl schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:56:

Het is voor mij toch de 6900XT geworden icm een 5800x! 6900 was maar een tikkeltje duurder dan de 6800 dus ik dacht laat ik er maar gewoon voor gaan. Wel zitten twijfelen over de 5800X3D maar deze vanwege het kostenperspectief toch maar achterwege gelaten. Betreft BIOS update heb ik jouw advies opgevolgd, niet verwacht dat dat zo gemakkelijk ging! De nieuwe build even kort aangehad en alles werkt! Morgen ga ik even een flinke testsessie houden. Heel erg bedankt voor het advies en veel plezier met jouw nieuwe hardware!
Pagina: 1