Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdej
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-01-2023
Hallo!

Wij hebben sinds afgelopen mei een warmtepomp (Intergas Xource 7kW). Hiermee verwarmen we middels vloerverwarming onze benedenverdieping. Op onze bovenverdieping hangen nu nog gewone radiatoren die we al voor de warmtepomp hadden. We verwarmen de bovenverdieping niet zo heel veel, dus we hadden ook niet direct haast om hier iets aan te veranderen.

Echter werken we tegenwoordig veel thuis, dus willen we graag onze werkkamer op de bovenverdieping verwarmen. Via de radiatoren gaat dit niet zo heel goed, dus twijfelen we of we deze willen vervangen door convectoren die meer geschikt zijn voor lage temperatuur of door airco's (per kamer wanneer dit nodig is). In de slaapkamer willen we vooral koelen en niet zozeer verwarmen, dus daar willen we sowieso graag een airco.

Een nadeel van convectoren lijkt mij dat we geen driewegklep meer hebben, dus als ik het goed begrijp, kunnen we dan boven alleen verwarmen als beneden de vloerverwarming ook aanstaat (voordat we een warmtepomp hadden, hadden we een aparte thermostaat die we boven gebruikten). Krijgen we het dan überhaupt comfortabel warm boven? Zo vaak staat die vloerverwarming namelijk niet aan, want onze woonkamer is op het zuiden en wordt ook door de zon verwarmt, terwijl onze werkkamer op het noorden is en dus een stuk kouder.

Een nadeel van airco's is dat deze een stuk duurder zijn dan convectoren + er zijn buitenunits nodig + waarschijnlijk ook meer onderhoud en kortere levensduur? Een voordeel van airco's is dan wel weer dat we wat gerichter kunnen verwarmen wanneer we daadwerkelijk op de werkkamer aanwezig zijn.

Wat raden jullie aan kijkende naar comfort en efficiëntie?

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:41
Een airco koelt condenserend, onttrekt vocht uit de lucht en dat is wat je wilt.

Condenserend koelen kan met een L/W ook, met fancoils met condensafvoer en volledig dampdicht geisoleerde CV leidingen. Dan kun je water van 10 gr aanvoeren.

Koelen van de vloerverwarming kan ook, dan moet je juist boven dauwpunt aanvoeren. Ongeveer 18 graden vaak.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:14
Vergis je niet in de kosten van (geventileerde) convectoren of fancoils, zeker als je het moet laten doen en je niet voldoende handig bent om (zie Jaga DBE topic) om zelf de ventilatie te bouwen.

Dus airco wordt in vergelijking snel een niet prijs ongunstig alternatief.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tdej
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-01-2023
Bedankt voor jullie input! De airco's zijn inmiddels besteld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:18
Hier ruim 2 jaar vloerverwarming met warmtepomp in de benedenverdieping en in de badkamer boven. In de slaapkamers hebben we airco's die kunnen warmen en koelen. Nog geen moment spijt gehad van deze beslissing. Zeker omdat we ze nog maar zelden hebben gebruikt om te warmen. :) Indien ik het opnieuw zou doen, zou ik zelfs kijken of het mogelijk is één in de badkamer te hangen. Volgens mij je zal dan ook geen spijt hebben van jouw beslissing :) En meer plaats omdat er geen radiatoren in de weg hangen :P

[ Voor 6% gewijzigd door D-Three op 26-11-2022 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-07 13:42

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

tdej schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:04:
Bedankt voor jullie input! De airco's zijn inmiddels besteld :)
@tdej nog steeds tevrede met de xource
Pagina: 1