Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 13:21
Ik zoek een?
TV

Eigenschappen
55" groter mag ook, liever betere beeld/geluidskwaliteit dan groter

Wat is je budget?
1500, maar hoeft niet op

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
TV kijken via Google Chromecast TV, TV hoeft daarom niet smart te zijn, dat gedeelte ga ik denk ik toch niet gebruiken, dat doet de Chromecast al
gamen met de PS5

Wat heb je zelf al gevonden?
Samsung OLED QD QE55S95BA; Dit lijkt me een prima TV voor deze prijs, ik zou dan persoonlijk niet gaan voor de goedkoopste aanbieder maar voor Bol plaza aangezien je daar het Benelux model krijgt, al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet wat het verschil met de Europese is

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe zit het met het kijken overdag in een goed verlichte kamer? Mijn huis staat op de oost-west as en mijn woonkamer is aan de voorkant, grote raampartij (over zo'n beetje de hele breedte van de woonkamer) waardoor als de zon schijnt de muur waar ik met mijn rug tegen aan zit flink verlicht wordt. Ik zie mezelf dan in de TV ipv het beeld.

Ik heb nu een Samsung 51"plasma TV en daar kan ik niks op zien door de zon. Zelfs met de najaarszon die we nu hebben moeten de gordijnen nog dicht, laat staan in de zomer. Hoe zit dat met de huidige generatie TV's? Is dat beter?

PSN ID: Svennie-NL

Beste antwoord (via Svennie op 28-11-2022 09:14)

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:13
Ik heb zelf de 55 inch S95B een paar weken in huis. De TV is natuurlijk Smart maar dat is praktisch elke tv tegenwoordig. Ik vind het zelf wel makkelijk via de afstandsbediening direct naar Netflix of Disney plus te navigeren, maar je kan natuurlijk gewoon Google TV van je chromecast gebruiken.

De tv heeft een hogere helderheid en met kinderen hebben wij de TV regelmatig overdag aan, geen enkel probleem met zon-/daglicht. De zon staat natuurlijk niet direct op de TV.

Prijs kwaliteit heeft de S95B veruit het beste beeld en dat valt te zien, kan hem zeker aanraden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:13
Ik heb zelf de 55 inch S95B een paar weken in huis. De TV is natuurlijk Smart maar dat is praktisch elke tv tegenwoordig. Ik vind het zelf wel makkelijk via de afstandsbediening direct naar Netflix of Disney plus te navigeren, maar je kan natuurlijk gewoon Google TV van je chromecast gebruiken.

De tv heeft een hogere helderheid en met kinderen hebben wij de TV regelmatig overdag aan, geen enkel probleem met zon-/daglicht. De zon staat natuurlijk niet direct op de TV.

Prijs kwaliteit heeft de S95B veruit het beste beeld en dat valt te zien, kan hem zeker aanraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-05 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat klinkt niet echt als een veilige omgeving voor een OLED-televisie. Zonlicht mag bij een OLED-televisie niet op het scherm zelf vallen, daar kan het organisch materiaal niet goed tegen. Daar moet je tegenmaatregelen tegen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
dmantione schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:25:
Dat klinkt niet echt als een veilige omgeving voor een OLED-televisie. Zonlicht mag bij een OLED-televisie niet op het scherm zelf vallen, daar kan het organisch materiaal niet goed tegen. Daar moet je tegenmaatregelen tegen nemen.
hmm, dat zou in de ochtend nog wel eens kunnen zijn, zeker in het najaar als de zon laag staat, zal het eens in de gaten houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:46
Een paar uur zonlicht in de ochtend is geen enkel probleem en al helemaal in het najaar. De zonkracht is dan erg laag en zal geen problemen opleveren.

De S95B zit qua SDR brightness op ongeveer hetzelfde niveau als bijv. een Sony A80J of LG C2/ G2. Vergeleken met jouw plasma tv, zul je bij de huidige OLED's voldoende helderheid hebben om ook overdag te kijken.

Hou er rekening mee dat Samsung geen ondersteuning biedt voor Dolby Vision, de meeste HDR titels komen in dit format uit/ worden in Dolby Vision gemasterd. De S95B zal dan terugvallen op HDR10 wanneer het een Dolby Vision signaal ontvangt. Door de relatief hoge (piek)helderheid wordt dit gemis gedeeltelijk opgevangen echter blijft er nog steeds een goed waarneembaar verschil bestaan tussen HDR10 en Dolby Vision.

Daarnaast is de bouwkwaliteit van de S95B van bedenkelijk niveau en presteert Tizen, vergeleken met GoogleTV en webOS, ondermaats.

Ik zou eerder naar een Sony A80J of LG C2/ G2 kijken, de voor- en nadelen van deze modellen zijn al meermaals in recente koopadvies-topics besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Svennie schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:38:
[...]
hmm, dat zou in de ochtend nog wel eens kunnen zijn, zeker in het najaar als de zon laag staat, zal het eens in de gaten houden
Om 9:00 kan je veilig op het strand liggen, om 12:00 verbrandt je. Iets dergelijks geldt voor de televisie. Als het alleen in de ochtend en najaar is zou ik het aandurven en dan ook direct adviseren, omdat OLED gewoon mooier is, maar hou het wel in de gaten. Het gaat om de dosis UV-licht die de televisie gedurende zijn leven absorbeert.

Laat je zoals elders gesteld niet gek maken door QD-OLED, het lijkt een goede techniek te zijn, maar dat betekent niet dat een QD-OLED ook automatisch een betere televisie is dan een WOLED, weeg de voors en tegens tegen elkaar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
ik vind het zo moeilijk, de S95B krijgt overal ontzettend goede reviews (tweakers en rtings zijn de 2 sites die ik gebruik, je kan moeilijk alle sites afgaan en deze 2 maken in mijn ogen goede reviews), als je dezelfde 2 sites gebruikt kan je eerlijk de verschillende modellen vergelijken.

Als je echter in een verlichte kamer kijkt dan wordt de QN95B weer aangeraden, zelfs met het licht van vandaag kan ik mezelf zien in mijn plasma TV, ik zit er recht voor en het licht valt op de muur achter me en is te fel om fatsoenlijk TV te kijken. Als ik op de bank lig gaat het nog, ik wil niet altijd de gordijnen dicht moeten doen overdag.

De LG C2 en G2 zijn mooie TV's, beide zeer goede reviews al zet rtings er wel bij beiden bij de de S95B meer value for money is.

De S95B ondersteund geen Dolby Vision, de C2 en G2 weer geen DTS en HDR+.

De vraag is of bv de QN95B wel geschikt is voor mijn situatie of dat ik dan nog steeds de gordijnen of zonwering nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
In normale huishamers, zelfs lichte is de QN95B niet nodig. Een WOLED-televisie kan je al verblinden, een QD-OLED lukt dat nog beter en in een normale huiskamer heb je voor de S95B een zonnebril nodig (al zal je 'm praktijk gewoon minder licht instellen). Als je lichtsituatie in de buurt van de situatie buiten komt, ja, dan komt de S95B wel in beeld. Dat gezegd is de S95B wel de top van de LCD-techniek en ik betwijfel of dit ooit nog overtroffen gaat worden. Dus als je een LCD wilt dan kan nu wel eens het moment zijn om te kopen, want LCD's zullen de komende jaren uit beeld gaan verdwijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:46
OLED wint marktaandelen echter zal LCD de komende jaren gewoon nog in productie blijven, ook over een decennia nog.

Wanneer je twijfelt of de QN9xB wel voldoende licht geeft is het tijd om naar een Display model te kijken.

Tweakers en rtings zijn leuk, maar schieten op veel vlakken te kort in hun reviews.

HDR10+ is niet zo relevant, meeste titels komen uit in DV. Wanneer je DTS èn HDR10+ wenst moet je naar een Philips OLED tv kijken.

Je laat jezelf een beetje gek maken, kies tussen een LG G2 en Sony A80J en kijk niet meer om ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Svennie
Iedereen bedankt voor de hulp! Mijn nieuwe TV, het is de S95B geworden, staat te glimmen in mijn woonkamer. Het eerste wat me opviel is dat hij kleiner lijkt dat mijn oude 51" plasma, ik twijfelde er even aan of ik wel de 55" versie had. Maar de bezels aan elke kant van mijn oude plasma zijn dan ook wel erg groot, was toendertijd nog normaal. En als je hem dan aan zet dan zie het verschil wel :9~

Wat een verschil zeg, heerlijk beeld en het geluid valt me mee, er komt nog wel een soundbar maar even wachten op een aanbieding. Nu nog afwachten op een zonnige dag om te kijken hoe het zit met TV kijken overdag. Dat ging dit weekend prima maar ja bewolkte dagen, niet echt een eerlijk vergelijk.

Ik heb tot nu toe TV gekeken via NLziet op de Chromecast met Google TV en gegamet op de PS5. Horizon ziet er mooi uit en ook Fallout 4 ziet er prima uit. Ik had verwacht dat het ontbreken van de source knop een groot probleem zou zijn maar die mis ik niet eens. De aangesloten apparaten worden netjes herkend en komen tussen de apps te staan dus je hebt geen source knop nodig. Wellicht voor apparaten die niet herkend worden maar in mijn geval (Chromecast met Google TV en PS5) niet nodig.

Het enige wat me, tot nu toe, irriteert is dat je als je op de home knop drukt, bv als de ik PS5 uit gezet heb, dat ik kan niet op de lijst apps terug kom maar de regel eronder, dat is een kwestie van wennen, zie geen optie ergens om dat te wijzigen.

Samengevat: ik ben er blij mee _/-\o_

Pagina: 1