Instabiel internet bij ouders boven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 18:37
Voor mijn ouders die constant kampen met uitvallende WiFi (in ieder geval instabiel/inconsistent) en waarbij het van belang is dat de verbinding op beide verdiepingen sterk is ben ik op zoek naar een goede router.

Mijn oog viel op deze twee:
uitvoering: ASUS RT-AX82U
uitvoering: ASUS RT-AX55 (BO3100)

Waarbij ik in principe niet meer dan 140 Euro wil spenderen.

Iemand die me kan helpen met een juiste keuze, zeker nu ook Black Friday aan de gang is en ik misschien wel een goede kan scoren. Zou het erg waarderen!

PS: als jullie andere/betere suggesties hebben, dan mag dat natuurlijk ook!

[ Voor 5% gewijzigd door SaraNostra op 22-11-2022 08:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Ben je niet beter geholpen met twee accespoints? Voor elke verdieping één.

Je lijkt nog te denken in de oude gedachtegang dat je één router wil met 36 antennes ( :+ ) en een hoog vermogen. Dat is achterhaald, je kan beter meerdere accespoints plaatsen en daarvan het vermogen precies goed zetten. Je clients zullen dan veel beter roamen.

[ Voor 64% gewijzigd door ThinkPad op 22-11-2022 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Moet die ene router dan de wifi voor het hele huis regelen? Staat ie tenminste dan centraal ergens en niet in een hoekje van een of in de meterkast?
Misschien kan je beter investeren in een tweetal access points die je strategisch kan ophangen. Dat red je met die 140 euro ook wel.
categorie: Access points

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
ThinkPad schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:24:
Ben je niet beter geholpen met twee accespoints? Voor elke verdieping één.
Ze hebben van die versterkers (?) van Budget Energie, deze om precies te zijn: https://www.budgetthuis.n...s/png/wifi_versterker.png

Maar ik moet zeggen dat ik er niet tevreden mee ben. Weet niet of dat hetzelfde effect heeft als een access point, maar dacht het met een goede router op te kunnen lossen.

Hebben jullie een link van een goede access point evt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
Cyphax schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:25:
Moet die ene router dan de wifi voor het hele huis regelen? Staat ie tenminste dan centraal ergens en niet in een hoekje van een of in de meterkast?
Misschien kan je beter investeren in een tweetal access points die je strategisch kan ophangen. Dat red je met die 140 euro ook wel.
categorie: Access points
Klopt inderdaad, dat is wel het idee. We hebben dus versterkers, maar dacht het met een router + gebruik van versterker op te kunnen lossen. Vandaar.

Heb eigenlijk nooit een access point gebruikt, dus ook geen verstand van helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou, als ik zelf nieuwe accespoints moest kopen, de EAP lijn van TP-Link kiezen denk ik.

De Deco mesh serie is ook wel interessant, wel zorgen voor een bedrade uplink. Als je iemand met Ziggo kent dan kun je de uitvoering: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack) voor €99 bij Ziggo kopen.

En de set van twee: uitvoering: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (2-pack)

[ Voor 62% gewijzigd door ThinkPad op 22-11-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
SaraNostra schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:27:
[...]

Ze hebben van die versterkers (?) van Budget Energie, deze om precies te zijn: https://www.budgetthuis.n...s/png/wifi_versterker.png

Maar ik moet zeggen dat ik er niet tevreden mee ben. Weet niet of dat hetzelfde effect heeft als een access point, maar dacht het met een goede router op te kunnen lossen.
Hoe goed zo'n versterker werkt hangt af van hoeveel signaal er nog aankomt bij zo'n ding. Een los access point zou je bedraad willen aansluiten om er het meeste uit te halen.
Hebben jullie een link van een goede access point evt?
Net als @ThinkPad ben ik ook wel te spreken over de access points van TP-Link. De eap-serie (uitvoering: TP-Link EAP225 V3) is prima, of een set van 2 Deco M5-units (die kun je eventueel nog draadloos aan elkaar koppelen als bedrading niet mogelijk zou zijn): uitvoering: TP-Link Deco M5 (2-pack)
SaraNostra schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:28:
[...]

Klopt inderdaad, dat is wel het idee. We hebben dus versterkers, maar dacht het met een router + gebruik van versterker op te kunnen lossen. Vandaar.

Heb eigenlijk nooit een access point gebruikt, dus ook geen verstand van helaas.
Zie een access point in de basis als een draadloze switch. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Cyphax op 22-11-2022 08:36 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:28
ThinkPad schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:29:
Ik zou, als ik zelf nieuwe accespoints moest kopen, de EAP lijn van TP-Link kiezen denk ik.

De Deco mesh serie is ook wel interessant, wel zorgen voor een bedrade uplink. Als je iemand met Ziggo kent dan kun je de uitvoering: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack) voor €99 bij Ziggo kopen.

En de set van twee: uitvoering: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (2-pack)
Ik kan die Deco dingen van harte aanbevelen. Heb al vijf jaar een Deco M5 3 pack in huis geïnstalleerd, op elke verdieping eentje. Wel alle drie bedraad aangesloten maar het gaat als de brandweer, al jaren :)

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zie dat mijn link de M4 is en jullie het hebben over een M5 lijn. Die is dan waarschijnlijk beter om nu voor te kiezen :) Bedraad aansluiten is inderdaad wel het belangrijkste voor echt goede performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
En in het geval van het draadloos verbinden van de access point? Even om het plaatje compleet te hebben. Is het dan nog steeds een aanrader? Ik zie namelijk niet zo snel gebeuren dat ze het bedraad gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Dan werkt dat apparaat als repeater. Als je dan een slecht signaal sterker maakt... tja dan heb je dus eigenlijk 'stabiel' slechte wifi gerealiseerd.

Maw geïnvesteerd om te falen. Vinden de meeste mensen niet leuk die dat geld en vertrouwen in je hebben gestopt. En "ja maar ik zei het je toch" komt meestal niet goed aan, of "weten ze niets van" want ze hebben er ook geen verstand van.

Anyway nu weet je waarom de meeste technische mensen vrienden/kennissen/familie niet helpen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:17
DePaul schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:40:
[...]

Ik kan die Deco dingen van harte aanbevelen. Heb al vijf jaar een Deco M5 3 pack in huis geïnstalleerd, op elke verdieping eentje. Wel alle drie bedraad aangesloten maar het gaat als de brandweer, al jaren :)
Dat "alle 3 bedraad aangesloten" is wel waarom het goed werkt. Ik ken iemand die dacht even zijn slechte wifi op te lossen door zo'n ding op elke verdieping te zetten en ze dat dan draadloos te laten oplossen. Dat maakte amper verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:28
dehardstyler schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:11:
[...]

Dat alle 3 bedraad aangesloten is wel waarom het goed werkt. Ik ken iemand die dacht even zijn slechte wifi op te lossen door zo'n ding op elke verdieping te zetten en ze dat dan draadloos te laten oplossen. Dat maakte amper verschil.
Klopt als een bus. Ik had eerst enkel de hoofddeco bedraad aangesloten en toen ging het redelijk. Toen na herschikking ze alle drie bedraad aangesloten en toen ging het lekker vlotjes. Maar ben het met je eens dat ze puur draadloos minder goed hun ding doen

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
dehardstyler schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:11:
[...]

Dat "alle 3 bedraad aangesloten" is wel waarom het goed werkt. Ik ken iemand die dacht even zijn slechte wifi op te lossen door zo'n ding op elke verdieping te zetten en ze dat dan draadloos te laten oplossen. Dat maakte amper verschil.
Juist en dit is mijn grootste zorg. Wil niet teveel tijd investeren, want die heb ik simpelweg niet en dacht het met een goede router op te kunnen lossen.

Wellicht zit ik er naast, maar als ik jullie goed hoor blijven die dingen beter dan een router neerzetten. Zelfs als de router supersterk is? En zou het apparaat van Budget dan weg moeten?

[ Voor 12% gewijzigd door SaraNostra op 22-11-2022 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Ik stond op het punt dit topic te verplaatsen naar Componenten Koopadvies, maar gezien discussie kan het beter naar Netwerken.

Move OH -> NT

Tevens titelaanpassing "Advies gevraagd: goeie stabiele router" > "Instabiel internet bij ouders boven"

Verder inhoudelijk:
WiFi-apparaten zijn gebonden aan wettelijke zendsterktes. Alle AP's/routers/etc zenden exact even sterk. Dat maakt eigenlijk niet eens zoveel uit, want client devices (telefoons...) kunnen minder hard terug zenden. Dat laatste is dan ook beperkende factor voor hoe goed je WiFi is. Je hebt liever twee minimaal competente apparaten op de juiste plek dan een enkele monster op een minder gunstige.

Die "versterker" is totale prul. Juist als je draadloos ("mesh") wilt verbinden is het belangrijk om een goede dualband zo niet tri-band apparaat te kopen. De al genoemde TP-Link Deco M4 en M5 (technisch identiek, je betaalt alleen voor de M5 voor kleinere behuizing) zjin eenvoudige dualband-apparaten die stukken beter gaan presteren dan wat je nu hebt.

Mbt 'geen kabel' - reken ook even levensduur en stroomverbruik mee. Een kabel verbruikt niets en kan zeker 10 zo niet 20 jaar mee. Als je 'mesh' gaat doen kost het je een extra apparaat die ws EUR 30 per jaar kost aan stroomverbruik. Dus in 10 jaar tijd kost dat je EUR 300 aan extra stroom. Een professional inhuren die kabel trekt en het netjes wegwerkt doet dat doorgaans voor minder dan EUR 150. Ik zou het wel weten...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ja bekabeld is beter maar ik ken genoeg mensen die reuze tevreden zijn met draadloos mesh setje.

nadeel van de deck m5/m4 is dat ze dual
Band zijn. Grote kans dat het zat is voor je oudere, zolang de nodes elkaar op 5 ghz zien gaat dat prima wifi geven. Je kunt ze ook voor 50 euro op marktplaats scoren

Voor je (opgerekte ;))budget kun je ook de x20 overwegen, is wifi6 (wel dual band) dus geeft wat snellere verbinding onderling
uitvoering: TP-Link AX1800 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco X20 (set van 3 s...

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:34:
Ja bekabeld is beter maar ik ken genoeg mensen die reuze tevreden zijn met draadloos mesh setje.

nadeel van de deck m5/m4 is dat ze dual
Band zijn. Grote kans dat het zat is voor je oudere, zolang de nodes elkaar op 5 ghz zien gaat dat prima wifi geven. Je kunt ze ook voor 50 euro op marktplaats scoren

Voor je (opgerekte ;))budget kun je ook de x20 overwegen, is wifi6 (wel dual band) dus geeft wat snellere verbinding onderling
uitvoering: TP-Link AX1800 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco X20 (set van 3 s...
De X20 is WiFi-6 in name only, met een enkele 80MHz kanaal in de 5GHz, wat ook geen wonder is want geen DFS support. Kortom, enige toegevoegde waarde tov een Deco M4/M5 is 1024QAM (sneller met WiFi-6 client als je zeer dichtbij staat), en LDCP, wat met WiFi-6 clients 3dB meer SNR oplevert, dus iets snellere/stabielere verbinding. Echt zoden aan de dijk zetten doet het niet - meer dan 25% gaat het niet schelen, en het kosit wel een stuk meer dan 25% meer.

En mbt 'tevreden' zijn over iets - ja, vast tevreden. Maar het kost meer tegen slechtere prestaties. Dat is gewoon een slecht idee. Ook al heb je de extra prestaties niet nodig, minder geld op termijn is altijd beter.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 22-11-2022 23:54 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@dion_b
Met een m5 is je snelheid via een repeated node ongeveer 100-200 megabit. Via een x20 250-350.
Dat is flink snelller. Voordeel naar wifi6 clients is wel beperkt ja

De deco m4 131 euro (of 100 via ziggo account)
Deco m5 159
Deck x20 169

De ziggo aanbieding daar gelaten: komt aardig in de buurt van die 25% :)

Enne ja voor mijzelf zou ik ook nooit mesh doen, kabel kleine moeite en scheelt geld.

Echter ik kan mij heul goed voorstellen dat je bij bijv ouders die hele discussie niet aan wilt gaan en je liever wat geld er tegenaan gooit dat het voor ze werkt
En ze niet kunnen klagen over kabels/ boren etc

Voor sommige mensen is gemak belangrijker dan
snelheid/prijs. En met normaal huis tuin keuken gebruik merk de gemiddelde ouder echt niet of die youtube stream met 100 of 400mbit binnenkomt. Zolang je nodes en devices met 5ghz verbonden zijn is het vaak al goed

[ Voor 34% gewijzigd door laurens0619 op 23-11-2022 00:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-09 12:49
SaraNostra schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:22:
Voor mijn ouders is het van belang is dat de verbinding op beide verdiepingen sterk is
Er is maar 1 echte oplossing en dat is zorgen voor een netwerkkabel vanuit de meterkast (of de plek waar je router staat) naar elke plek waar je een sterk draadloos netwerk wil. Op die plekken sluit je dan een mooi accesspoint aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:43

M2M

medicijnman

En als een draadje trekken niet mogelijk is, dan zou je nog een stopcontact-ding kunnen overwegen om een bedrade verbinding op te zetten. Of dat stabiel werkt of niet is vantevoren niet te zeggen en vereist dus wat testwerk. Bovendien kan 1 enkel apparaat met een crappy voeding of te fanatiek filter, roet in het eten gooien. Maargoed, ik ben nog altijd meer fan van een draadje dan van draadloos.

Ook de Coax kabel is bruikbaar met een set converters, of zelfs de telefoonkabel kun je nog wel 100Mb doorheen krijgen op korte stukken. Soms ligt zo'n kabel nog wel.

@laurens0619 Mijn ervaring (n= ongeveer 15) is die laatste twee omgedraaid :). Powerline was wel traag, maar wel stabiel traag.

[ Voor 10% gewijzigd door M2M op 23-11-2022 00:15 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@M2M
Mijn ervaring js toch echt
1. Kabel
2. Moca (coax)
3. Wifi mesh
En dan heeeeeeel ver eronder
4. Powerline

ik begrijp de afkeer tegen draadloos ook niet helemaal
Draadloos van accesspoint naar client is ok
Wat is er dan mis met draadloos van ap naar ap?
Helemaal met tri-band is die impact echt beperkt. Los van de hele value for money discussie

Edit:
Dan hebben wij verschillende ervaringen :)

[ Voor 56% gewijzigd door laurens0619 op 23-11-2022 00:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 00:01:
[..]

Voor sommige mensen is gemak belangrijker dan
snelheid/prijs.
Gemak is iets geregeld hebben en er nooit meer naar hoeven omkijken. Ik ben juist zo stellig uit de ervaring dat haastige spoed zelden goed is en ik iedere keer weer klachten krijg van adressen waar ik meegegaan ben in "goed doen is te moeilijk".

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@SaraNostra Als jij weinig tijd hebt en je ouders het kunnen betalen laat ze dan een installateur inhuren om een kabel te laten trekken. Ja kost geld maar op de lange termijn de goedkoopste en beste oplossing. Electronica gaat max 5 jaar mee die kabel zeker 30 jaar. Los van alle storingen die je niet hebt.
Overigens gaat het bij verkoop ook steeds meer een meerwaarde zijn als het er is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:42
In bijna elk huis zit een lege buis die vroeger bestemd was om een telefoon op een slaapkamer te realiseren.
Meestal is het vrij simpel daar een kabel in te trekken en bijvoorbeeld een in-wall Accesspoint te monteren op de doos.

Als je slecht bereik hebt boven, helpt een wifi versterker of een wifi mesh set (ander woord voor versterker) ook helemaal niets als je die niet zorgvuldig halverwege plaats.

En ik ben het helemaal met @dion_b eens, gemak is een kabel trekken.
Een keer doen en nooit meer naar omkijken,
Wifi apparatuur trekt 7/24 uur stroom(toch zo'n €20,- /jaar/apparaat), moet onderhouden worden (firmware) en gaat uiteindelijk een keer kapot.

[ Voor 24% gewijzigd door Ben(V) op 23-11-2022 10:27 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1