BTW afrondingsregels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAndy9797
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Hoi allemaal

Ik ben momenteel een stukje software aan het schrijven om facturen (in België) te genereren. Hierbij loop ik aan tegen de afrondingsregels en vind ik online geen sluitend antwoord buiten:
  • Verplichte vermelding van eenheidsprijzen exclusief btw
  • Verplichte vermelding van aantallen
Het probleem stelt zich dat de prijzen inclusief btw bekend zijn en dat men per stuk kan bestellen. Deze combinatie maakt het moeilijk om de prijzen inclusief btw te blijven hanteren wanneer men meerder stuks bestelt. Je moet op de factuur de aantallen vermelden en de prijzen exlusief btw. Deze berekening komt zelden uit op het ronde bedrag dat je inclusief btw kunt berekenen. Daardoor ben ik op zoek naar een creatieve maar vooral juiste oplossing om dit probleem op te lossen.

Context
Via de webshop worden producten per stuk verhuurd en zijn de getoonde prijzen inclusief btw. Bijvoorbeeld: ProductX kost 4 euro inclusief btw en je kan meerdere stuks huren. Wanneer je deze wilt factureren, moet je met eenheidsprijzen exclusief btw werken en moet je de geleverde aantallen vermelden. Om de prijs exclusief btw te berekenen, moeten we 4,00 euro delen door 1,21. Dit komt uit op 3,305785124. Afgerond is dit dus 3,31.

Stel dat de klant 1 stuk bestelt en je berekent de prijs inclusief btw op basis van de eenheidsprijs (exlusief btw), krijg je volgende berekening:
3.31 * 1.21 = 4,0051. Afgerond is dit dus 4,01 en hebben we 1 eurocent teveel terwijl de huurprijs 4,00 euro vermeldt (inclusief btw).

Stel nu dat de klant 8 stuks bestelt, krijg je volgende berekening
3.31 * 8 * 1.21 = 32,0408. Afgerond is dit 32,04 waardoor we al 4 eurocent teveel factureren. Volgens de vermeldde eenheidsprijs inclusief btw zou dit gewoon 32,00 euro moeten zijn.

In excel heb ik onderstaand voorbeeld gemaakt om aan te tonen hoe vaak dit probleem zich stelt. De hoofdingen geven horizontaal het aantal stuks aan en verticaal de prijs per stuk inclusief btw. De berekende bedragen zijn als volgend berekend: =AFRONDEN((AFRONDEN(<EENHEIDSPRIJS INCL BTW>/1,21;2)*<AANTAL>)*1,21;2); In mensentaal: eenheidsprijs inclusief btw omzetten naar eenheidsprijs exclusief btw. Dit bedrag afronden naar 2 cijfers achter de komma. Vervolgens vermenigvuldigen met het aantal en terug omzetten naar een prijs inclusief btw. Dit bedrag rond je opnieuw af naar 2 cijfers achter de komma.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIQl36OgKCMGz8wW4jBuHdGz2io=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qH8WMh46Vf1k0RvCKVDsZrAM.png?f=fotoalbum_large

Mijn vragen
  • Mag ik (in België?) de eenheidsprijs vermelden met bijvoorbeeld 4 cijfers na de komma en pas op het subtotaal afronden?
  • Zo nee, is er een andere oplossing mogelijk?

Beste antwoord (via MrAndy9797 op 29-11-2023 23:58)

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:54
Voor wat het waard is (per toeval stuit ik op dit topic):
Ik heb ook eens een bestelsysteem gemaakt waarbij altijd tijdens het bestelproces de eenheidsprijzen met 3 decimalen getoond worden meer de regeltotalen (aantal x prijs) al naar 2 worden afgerond. Op de productpagina's zelf wordt de incl btw prijs met 2 decimalen getoond. De btw wordt ook over die regeltotalen gerekend. Op die manier kan eenieder rekenen met wat er te zien is om controles te doen en is er geen gezeur met "ja maar het systeem werkt intern met 5 decimalen".
Dit ivm producten die in grote aantallen (duizendtallen) besteld worden en er met fracties van centen gewerkt moet worden.

Even jouw voorbeeld erbij pakkend hoe het daar gedaan is:

ProductAantalEenheidPrijsBTWTotaal
XXX16Verhuur4.9592179.34
Supplement64Supplement0.8262152.86
YYY1Verhuur1.653211.65
ZZZ1Verhuur24.7932124.79
Levering1Verzending24.7932124.79
Subtotaal183.43
BTW38.52
Totaal221.95

[ Voor 8% gewijzigd door Piemol op 23-12-2022 11:05 . Reden: Align right op cellen met getallen ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

In Nederland: https://www.belastingdien...maken/btw-bedrag_afronden

Ga er vanuit dat ze in BE ook zoiets aan informatie hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diumelia
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-05 22:24
Deze pagina van FGOV bevat hierrond wel nuttige informatie. Ondanks dat te titel van de pagina enkel "cashbetalingen" bevat, vermelden ze ook andere betalingsmiddelen.

Na snel doorgelezen te hebben kwam ik het volgende tegen op de vraag "Welke bedragen moet ik op het kasticket of de factuur van mijn klant vermelden? ":
Zowel de afgeronde als de niet-afgeronde bedragen moeten op het kasticket van de klant worden vermeld.

Het hangt ervan af of u alleen cashbetalingen of alle betaalmiddelen afrondt.

Als u alleen cashbetalingen afrondt
Dan moeten de volgende elementen op het kasticket (of de factuur) staan:

het niet-afgeronde totaalbedrag van de artikelen en
het afgeronde totaalbedrag dat effectief cash is betaald.
Als u gekozen hebt voor afronding van alle soorten betaalmiddelen.
Op het kasticket (of de factuur) moet het volgende staan:

het niet-afgeronde totaalbedrag;
het afgeronde totaalbedrag van de artikelen, met aftrek van de betaling met maaltijdcheques, ecocheques of bonnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Diumelia op 23-11-2022 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Diumelia schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:36:
Deze pagina van FGOV bevat hierrond wel nuttige informatie. Ondanks dat te titel van de pagina enkel "cashbetalingen" bevat, vermelden ze ook andere betalingsmiddelen.

Na snel doorgelezen te hebben kwam ik het volgende tegen op de vraag "Welke bedragen moet ik op het kasticket of de factuur van mijn klant vermelden? ":

[...]
Dat gaat zover ik zie over het afronden van bedragen die je niet cash kunt afrekenen (bijv.. €4,98 of €5,02 wordt bij afrekenen in contanten allebei afgerond naar €5,00). De vraag van TS gaat over fracties van centen.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het probleem zit eigenlijk al iets eerder in het proces: Hoe kan het dat je verplicht bent prijzen ex BTW te factureren, maar een aanbod doet van een prijs inclusief BTW?

Als de huurprijs 3,30 ex BTW is, dan komt dat uit op 3,99 inclusief BTW.

Wil je per se die € 4,00 aanhouden, dan wordt het zoiets:

Inclusief BTW: € 4,00
BTW: € 0,69
Exclusief BTW = 4,00 - 0,69 = € 3,31

En ja, dan betekent dat 3,31 * 1,21 op € 4,01 zou uitkomen, maar dat krijg je nooit rechtgetrokken.

15 stuks inclusief BTW: 15 * 4 = € 60,-
BTW: € 10,41
Exclusief BTW: (60 - 10,41) / 15 = € 3,31

• MrAndy9797
eLScha schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:27:
Het probleem zit eigenlijk al iets eerder in het proces: Hoe kan het dat je verplicht bent prijzen ex BTW te factureren, maar een aanbod doet van een prijs inclusief BTW?

Als de huurprijs 3,30 ex BTW is, dan komt dat uit op 3,99 inclusief BTW.

Wil je per se die € 4,00 aanhouden, dan wordt het zoiets:

Inclusief BTW: € 4,00
BTW: € 0,69
Exclusief BTW = 4,00 - 0,69 = € 3,31

En ja, dan betekent dat 3,31 * 1,21 op € 4,01 zou uitkomen, maar dat krijg je nooit rechtgetrokken.

15 stuks inclusief BTW: 15 * 4 = € 60,-
BTW: € 10,41
Exclusief BTW: (60 - 10,41) / 15 = € 3,31
Dat is op zich logisch. Ieder bedrijf is verplicht om met prijzen exclusief btw te factureren. Dat prijzen vermeld worden inclusief btw is ook logisch. Naar consumenten ben je verplicht om de prijzen inclusief btw te tonen.

Een voorbeeld: 123fun.nl verhuurt silent disco headsets.

Deze komen op 4,25 euro per stuk inclusief btw, dat is 3,51239669 euro exclusief btw. Afgerond 3,51 euro. Je neemt er bijvoorbeeld 8, dan komt de prijs op 28,08 euro exclusief btw. Doe daar de BTW (21%) bij en je krijgt 33,9768, afgerond 33,98 euro. Op de site staat daar 34 euro, een verschil van 2 eurocent. Nu kan je wel zeggen: de klant gaat het niet erg vinden om 2 cent minder te betalen, maar dit kan ook in de andere richting, dat het 2 cent duurder wordt dan op de webshop staat vermeld.

Welk getal je ook neemt, je gaat altijd wel ergens een prijs hebben die 'inclusief btw' niet bestaat doordat je afrond naar 2 cijfers na de komma. Je kan dit niet vermijden, op geen enkele manier. Je haalt het voorbeeld van 4 euro aan:

4,00 euro inclusief btw is 3,305785 euro exclusief btw, afgerond 3,31 euro. Tel de BTW er terug bij, dan krijg je 4,0051 euro, afgerond 4,01. Je kan dan niet gaan zeggen dat we prijzen van 4 euro niet kunnen hanteren. Het perfecte voorbeeld: 2 euro:

2,00 euro inclusief btw is 1,65289 euro exclusief btw, afgerond 1,65 euro. Tel de BTW er terug bij, dan krijg je 1,9965 euro, afgerond 2,00 euro. Dat is prima. Maar als je 2 artikelen neemt, krijg je dus 1,65 * 2. Dat is 3,30 euro exclusief btw. Tel de BTW er nu terug bij, dan krijg je 3,993, afgerond 3,99 euro. Zo heb je alsnog weer 1 eurocent verschil tussen de ontvangen betaling en de factuur.

Aanvullende vraag
Mag ik op mijn factuur de eenheidsprijs en totaalprijs (eenheidsprijs * aantal, dus niet het factuurtotaal) vermelden met 4 cijfers na de komma? Voorbeeld (let niet op 'verlengde huurperiode'):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOuQXsz38530Y9gQhfzlalRVVFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HBSoTgZjGYNjRY6qL3ApO7kC.png?f=fotoalbum_large

• MrAndy9797
Douweegbertje schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 03:15:
In Nederland: https://www.belastingdien...maken/btw-bedrag_afronden

Ga er vanuit dat ze in BE ook zoiets aan informatie hebben :)
Tot nu toe nog geen sluitend antwoord gevonden, Nederland is inderdaad beter in deze informatie duidelijk vermelden :)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

MrAndy9797 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:25:
Aanvullende vraag
Mag ik op mijn factuur de eenheidsprijs en totaalprijs (eenheidsprijs * aantal, dus niet het factuurtotaal) vermelden met 4 cijfers na de komma?
Of het mag: geen idee. Maar een klant heeft niks aan 4 decimalen. Die rekent gewoon met 2 decimalen (zoals 'ie zou moeten).

Daarbij verleg je 't probleem naar de zoveelste decimaal; dat is gewoon "deze vuist op deze vuist".

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Of..je belt eens met de belastingdienst....

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:46

samo

yo/wassup

Is het niet zo dat je in de factuur de afgedragen BTW inzichtelijk moet maken? Dus je toont telkens de bedragen die je daadwerkelijk afdraagt?

Dus incl btw / ex / btw
€2,00 / € 1,65 / €0,35
€4,00 / € 2.31 / €0,69
€6,00 / €4,96 / €1,04

En als iemand dan vraagt "waarom klopt het niet" geef je aan dat de BTW over het totaalbedrag wordt berekend en niet per stuk.

Ik weet niet of je daarmee aan de wetgeving voldoet, maar uiteindelijk is dit wel hoe je de btw-afdracht uitvoert.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:54
Voor wat het waard is (per toeval stuit ik op dit topic):
Ik heb ook eens een bestelsysteem gemaakt waarbij altijd tijdens het bestelproces de eenheidsprijzen met 3 decimalen getoond worden meer de regeltotalen (aantal x prijs) al naar 2 worden afgerond. Op de productpagina's zelf wordt de incl btw prijs met 2 decimalen getoond. De btw wordt ook over die regeltotalen gerekend. Op die manier kan eenieder rekenen met wat er te zien is om controles te doen en is er geen gezeur met "ja maar het systeem werkt intern met 5 decimalen".
Dit ivm producten die in grote aantallen (duizendtallen) besteld worden en er met fracties van centen gewerkt moet worden.

Even jouw voorbeeld erbij pakkend hoe het daar gedaan is:

ProductAantalEenheidPrijsBTWTotaal
XXX16Verhuur4.9592179.34
Supplement64Supplement0.8262152.86
YYY1Verhuur1.653211.65
ZZZ1Verhuur24.7932124.79
Levering1Verzending24.7932124.79
Subtotaal183.43
BTW38.52
Totaal221.95

[ Voor 8% gewijzigd door Piemol op 23-12-2022 11:05 . Reden: Align right op cellen met getallen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Moet je niet rekenen met bedragen ex btw, dan de btw er bij tellen en zo kom je om de eind prijs. Je gaat nu van de eind prijs uit, maar die is al afgerond…..

Je heb dus bij het voorbeeld van 4 euro een aantal keuze (4,00 euro inclusief btw is 3,305785)
1. Hanteer ex btw prijs 3, 305785. Op de factuur kan je dat eventueel afronden op 2 cijfers, vermeld dat dit afgerond is…
2. Hanteer 3,30, en kom onder inl btw de 4 euro uit. 3,99 is sowieso een beter prijs….
3. Hanteer 3,31 en kom dan inc btw boven de 4 euro uit.
Maar je gaat dus uit van de ex btw prijs om de factuur op te maken….
De gebruiker moet die prijs invullen, daaruit volgt de incl btw prijs. De btw is een (configureerbare) parameter in de formule

4. Anders, … is altijd ook een optie.

Ps de prijzen gaan vast eind van het jaar omhoog….

[ Voor 71% gewijzigd door jeanj op 23-12-2022 22:08 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Er zijn heel veel manieren. Zo heeft AHold hier in Nederland ook dikke ruzie en een boete gehad.

Je moet echt alle scenarios uitzoeken, maar meestal gaat het puur om de totaal bedragen.

Bijvoorbeeld in supermarkt (incl. BTW regeling):

1x product A 2,99
3x product B 1,99 = 5,97
2x product C 3.44 = 6,88

(2,99 + 5,97 + 6,88) = 15,84
Ex. BTW 21% = 15,84 : 1.21 = 13,09
BTW 15,84 - 13,09 = 2,75

En dan natuurlijk per BTW groep (belgië heeft er 5 geloof ik).
En misschien heb je ook de ellendige fiscale module (blackbox) nodig.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1