Tijden in excel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnie91ZVL
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-05-2024
Een vraagje betreffende tijden in excel. Voor een aantal training schema's wil ik werken met actuele tijden van in mijn geval zwemmers. Nu hebben we een extern programma waar de tijden in zitten waarbij ik een excel export kan maken.

Maar ik loop tegen het probleem aan dat deels de tijden in het format ss,00 zijn en deels m:ss,00. Nu doet excel bij de opmaak m:ss,00 het automatisch herkennen als opmaak van "tijd", maar bij ss,00 zet die het niet juist om
Is er een makkelijke manier om dit gelijk te trekken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_jBQMtkUx05D9P8Z7xB_qTz0vg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ne5uF8L0CslyQrEjrfRDSWl2.png?f=fotoalbum_large

p.s. ik weet dat in bovenstaand voorbeeld decimale getal een punt staat

Beste antwoord (via vinnie91ZVL op 29-11-2022 21:04)

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:06
OK, in jouw voorbeeld wordt 1:37.76 als tijd herkend. In de achtergrond rekent excel dan met een ander getal, namelijk 0,001131481481. Als je de functie ISGETAL hierop loslaat krijg je ONWAAR.

Op de getallen die niet als tijd herkend worden, bijvoorbeeld 25.52, krijg je daar WAAR.

Daar waar we onwaar krijgen laten we het "getal" ongemoeid, die wordt immers goed herkend. In het geval van WAAR gaan we het omrekenen met de functie TIJD. Uren en minuten zijn in dat geval altijd 0 (tijden boven de minuut wordt goed herkend).

Er is 1 maar; de functie tijd kan niet achter de komma rekenen. Deze moeten we dus handmatig toevoegen.

De complete formule wordt dan (voor een tijdwaarde die in A5 staat)

=ALS(ISGETAL(A5);TIJD(0;0;A5)+(A5-AFRONDEN.BENEDEN(A5;1))/24/60/60;A5)

Om de tijd goed weer te geven met twee decimalen de cel waar de berekende waarde staat selecteren -> celeigenschappen -> aangepast -> uu:mm:ss,00

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Zoek en vervang van een reguliere expressie ??,?? naar 00:??,??

Geen idee of Excel reguliere expressies ondersteunt in zoek & vervang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:37
Waar blijkt in je voorbeeld dat een ss,00 (of ss.00) niet goed wordt omgezet?
Door de smalle kolommen is aan de uitlijning niet te zien of iets als tijd/getal of als tekst wordt gezien.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• vinnie91ZVL
Kalief schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 00:23:
Waar blijkt in je voorbeeld dat een ss,00 (of ss.00) niet goed wordt omgezet?
Door de smalle kolommen is aan de uitlijning niet te zien of iets als tijd/getal of als tekst wordt gezien.
Dit is een voorbeeld van de Export, de 1:37.76 (voorbeeld) word gelijk als tijd herkent, maar de 25.52 krijg ik niet zonder het allemaal handmatig te doen omgezet. Zou zoals @SVMartin zeg leuk zijn als excel expressies zoek en vervang ondersteund maar helaas. |:(

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:06
OK, in jouw voorbeeld wordt 1:37.76 als tijd herkend. In de achtergrond rekent excel dan met een ander getal, namelijk 0,001131481481. Als je de functie ISGETAL hierop loslaat krijg je ONWAAR.

Op de getallen die niet als tijd herkend worden, bijvoorbeeld 25.52, krijg je daar WAAR.

Daar waar we onwaar krijgen laten we het "getal" ongemoeid, die wordt immers goed herkend. In het geval van WAAR gaan we het omrekenen met de functie TIJD. Uren en minuten zijn in dat geval altijd 0 (tijden boven de minuut wordt goed herkend).

Er is 1 maar; de functie tijd kan niet achter de komma rekenen. Deze moeten we dus handmatig toevoegen.

De complete formule wordt dan (voor een tijdwaarde die in A5 staat)

=ALS(ISGETAL(A5);TIJD(0;0;A5)+(A5-AFRONDEN.BENEDEN(A5;1))/24/60/60;A5)

Om de tijd goed weer te geven met twee decimalen de cel waar de berekende waarde staat selecteren -> celeigenschappen -> aangepast -> uu:mm:ss,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnie91ZVL
@hjtuinenburg Dit was de insteek die ik zocht, ik heb hem nog even gecorrigeerd zodat indien er wel een "tijd" ingevoerd staat hij deze neem in plaats van de formule.

=ALS(ISGETAL(X3);TIJD(0;0;X3)+(X3-AFRONDEN.BENEDEN(X3;1))/24/60/60;X3))=0;"";ALS([@[50 vs I]]<1;[@[50 vs I]]

Enorm bedankt voor deze kijk op het verhaal!
Pagina: 1