Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simpel2
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb een groot huis met diverse ruimtes. Woonkamer, keuken, slaapkamers, werkkamers, 2 ateliers buitenshuis. we wonen er met drie volwassenen en ontvangen in de ateliers kleine groepen
Ik verwarm alles met een CV ketel, die door de buitentemperatuur geregeld wordt.
In de regelmatig gebruikte ruimtes zijn de radiatoren voorzien van motor bestuurde ventielen, die vanuit een wandthermostaat geregeld worden. Het is een 12 jaar oud systeem van Conrad en werkt redelijk, het wordt wat oud en zal vervangen worden door een zigbee systeem.
Het gebouw uit 1930 is voor een deel redelijk geïsoleerd, maar het moge duidelijk zijn dat de energierekening uit de hand gaat lopen.
Er doet zich een hinderlijk verschijnsel voor: Als de verwarming van een lage temperatuur naar bijvoorbeeld 19 graden opgevoerd wordt is dat voor het gevoel redelijk behaaglijk. maar na een paar uur is bij de thermostaat de 19 graden bereikt en staat de (proportionele) regeling dicht. De ventielen staan dicht en de radiator wordt koud. Vooral als het buiten een graad of tien is. Het wordt dan langzaam onbehaaglijk en de temperatuur moet op een graad opgevoerd worden. de thermostaat hangt op ooghoogte voor het gemak.
Verder moet opgemerkt worden, dat de radiatoren bereken zijn voordat de ruimte geïsoleerd was.
Gisteren was ik op bezode bij een kennis met een woonkamer met keuken van 45 vierkante meter, gebouwd in 2010 met voerverwarming. Hetzelfde probleem: bij 19 graden op de thermostaat (werkelijke temperatuur) Toch kil in de kamer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

19 graden is ook daadwerkelijk kil voor een woonkamer. Tenzij je er net een flinke workout op hebt zitten.

Waarschijnlijk heb je ook wat last van een overshoot. Stel de ruimte is 17 graden en je stelt 19 graden in. De radiator wordt warm. Even later is de ruimte 19 graden, het warmte aanbod naar de radiator wordt uitgezet. Maar daar stopt het verwarmen nog niet mee. Er zit nog een hoop warmte in die radiator, en dat verwarmt de kamer misschien nog wel naar 20 graden. Dit is het moment dat de kamer het meest behaaglijk aanvoelt. Maar direct daarna gaat de kamer afkoelen. Als je dan een beetje domme thermostaat hebt, gaat hij pas onder de 19 graden weer warmte vragen en dát is rijkelijk laat. De temperatuur zakt nog een halve of hele graad voordat de nieuwe warmte de ruimte in komt en dan begint de cyclus opnieuw.
Resultaat: kil.
Behalve als de warmte de ruimte in wordt gepompt.

Vraag: heb je een (automatische) manier om het temperatuur verloop gedurende de dag in die ruimte te meten, zodat je een grafiek kunt zien of maken waarin je kan zien wat de temperatuur doet?

[ Voor 14% gewijzigd door remco_k op 21-11-2022 22:03 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
19 graden is nog steeds niet heel erg behaaglijk, maar met wat straling van hete radiatoren om je heen juist wel. Zodra je ruimte 19 graden wordt loopt je thermostaat dicht en is de stralingswarmte na enige tijd weg.

Als het hier 's morgens nog maar 18.5 graden is en de ketel druk bezig is met opstoken om er 19.5 van te maken is het behaaglijker dan 's avonds op de bank met 20.0 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simpel2
Remco:
De thermostaat kan overshoten maar geeft de werkelijke temperatuur aan. Dat gebeurt bij de vroegere instelling op 22 graden zeker. maar de integrerende eigenschappen van de thermostaat regelde dat terug.

JGC: Precies dat gebeurt vrees ik, maar hoe kan je dat voorkomen.
De kamer is 3 meter hoog, er zit weinig beweging in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-09 17:55
@simpel2 welke cv ketel en welke regeling en hoe staat deze ingesteldt wel of geen open verdeler etc ?
zigbee. heeft een naar probleem. niet in staat om de ketel aan te kunnen sturen. wat nu ook niet hoeft.
ik doe meer met tado of evohome. bijde zijn net een paar kub efficienter. maar je betaaldt wel veel aanschafkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
@simpel2 Op lagere temperatuur verwarmen zodat de 19 graden met moeite gehaald wordt maar je radiatoren warm blijven.

Ik stook hier met 38-44 graden, dat vind ik persoonlijk een stuk fijner dan steeds 70+ graden de kamer in knallen en dan een halfuur niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 13:27
zou een plafondventilator monteren zodat de warme lucht naar beneden wordt geblazen.

[ Voor 19% gewijzigd door Toerq op 21-11-2022 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simpel2
De ketel is een Bosch 42 HRC ketel, met een Ceracontrol TA250 buitentemperatuur regelaar.

De aanvoertemperatuur bij 9 graden buitentemperatuur is bijvoorbeeld 43 graden.

De radiatoren zijn eigenlijk veel te groot, maar is vloerverwarming voor dit probleem een oplossing?
Zoals ik al aangaf hebben mijn kennissen met vloerverwarming hetzelfde probleem.
Pagina: 1