Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farceus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-04 09:44
Beste Tweakers,

Ik zit momenteel in het 2e en ook gelijk het laatste jaar van mijn BBL opleiding.
Echter ontving ik de factuur van mijn lesgeld dit jaar en daar viel mij het volgende op.

Ten eerste wordt er cursusgeld (624 euro) en lesmateriaalkosten (150) gerekend, dit is natuurlijk vanzelfsprekend. Echter viel mij op dat er ook nog "Opleidingskosten" worden gerekend a 476 euro. Op de site van mijn school wordt echter alleen gesproken over cursusgeld en lesmateriaal. Nergens is iets te vinden over mogelijke extra kosten zoals Opleidingskosten.

Nu is mijn vraag hebben anderen met een BBL opleiding soortgelijke kosten op hun factuur staan? Ik vindt het namelijk zeer merkwaardig dat er nergens iets over vermeld wordt behalve op de factuur.

Ik hoop dat iemand mij hier wat duidelijkheid over kan geven en ben benieuwd naar jullie mening :)

(Ik zal de eerste kans dat ik heb ook contact opnemen met de school voor een uitleg)

[ Voor 0% gewijzigd door Farceus op 21-11-2022 21:47 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 15:39
Farceus schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:46:
(Ik zal de eerste kans dat ik heb ook contact opnemen met de school voor een uitleg)
En, wat kwam daar uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farceus
Excuses voor de late update.

Zij gaven aan dat het cursusgeld niet genoeg is om de kosten van de docenten en roostermaker te dekken. Dit was volgens hen de verklaring voor de opleidingskosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-05 08:51

Qwerty-273

Meukposter

Is er bij de inschrijving ook niet gesproken over de kosten? Dat lijkt mij juist het moment dat je akkoord gaat met de kosten die de school/opleiding zal berekenen voor de gekozen opleiding. Of dat later wel of niet kostendekkend is maakt dan eigenlijk niet uit, het is uiteindelijk een contract wat je aangaat. Je kan ook niet later bij je werkgever aankloppen dat je niet rond komt van je salaris en of hij/zij even 2000 euro er bij moet gaan lappen. Die verwijst dan direct naar je contract dat je akkoord bent gegaan met een bepaald salaris. (of dat je bij de bakker een brood koopt voor 2 euro, en voordat je de deur uit kan er nog even 2 euro elektriciteitskosten bijkomen omdat het anders niet kostendekkend is.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01:09
Qwerty-273 schreef op zondag 27 november 2022 @ 00:01:
Dat lijkt mij juist het moment dat je akkoord gaat met de kosten die de school/opleiding zal berekenen voor de gekozen opleiding.
De kosten voor niet-particulier onderwijs zijn wettelijk vastgesteld (het genoemde cursusgeld). Daar mag een opleiding niet zomaar van afwijken, ook niet op het moment van inschrijving of met akkoord. De school krijgt een hoop geld van de overheid voor elke student.
Farceus schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:29:
Zij gaven aan dat het cursusgeld niet genoeg is om de kosten van de docenten en roostermaker te dekken. Dit was volgens hen de verklaring voor de opleidingskosten.
De school moet duidelijk specificeren waar de extra bijdrage voor nodig is. In principe mag dat alleen voor leermiddelen en verbruiksartikelen (en dus niet voor salarissen), en moet de student niet volledig van de school afhankelijk zijn bij de aanschaf daarvan.

Zie ook: https://honoreadvocaten.nl/onderwijsrecht/mbo/extra-kosten/
Mbo-instellingen moeten er goed van doordrongen zijn dat zij niet (zomaar) extra kosten in rekening mogen brengen. Doen onderwijsinstellingen dat toch, dan kunnen studenten dat terugvorderen. Ook kunnen leerlingen zich verweren indien de opleiding hen dreigt uit te sluiten wanneer zij de extra kosten niet betalen. In beide gevallen kan de mbo’er zich wenden tot de burgerlijk rechter.

[ Voor 3% gewijzigd door Aftansert op 27-11-2022 05:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wie is de aanbieder van de opleiding? Als in: met wie heb je de onderwijsovereenkomst gesloten? Wanneer dat met een ROC/HBO is die ook regulier onderwijs aanbiedt dan geldt wat hierboven staat. Daar zijn vaste tarieven voor die je bij DUO kunt terugvinden.

Wanneer je een overeenkomst met een derde partij hebt die samenwerkt met een ROC/HBO wordt het een ander verhaal. Je moet dan verhaal halen bij de derde partij, zoals hierboven ook geschreven mogen ook zij niet ineens de rekening verhogen zonder dat je daar vooraf van op de hoogte bent gesteld.

@Farceus Kun je aangeven met welke partij je een onderwijsovereenkomst hebt? Hoe de constructie voor jouw leertraject in elkaar zit etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farceus
sypie schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:18:
Wie is de aanbieder van de opleiding? Als in: met wie heb je de onderwijsovereenkomst gesloten? Wanneer dat met een ROC/HBO is die ook regulier onderwijs aanbiedt dan geldt wat hierboven staat. Daar zijn vaste tarieven voor die je bij DUO kunt terugvinden.

Wanneer je een overeenkomst met een derde partij hebt die samenwerkt met een ROC/HBO wordt het een ander verhaal. Je moet dan verhaal halen bij de derde partij, zoals hierboven ook geschreven mogen ook zij niet ineens de rekening verhogen zonder dat je daar vooraf van op de hoogte bent gesteld.

@Farceus Kun je aangeven met welke partij je een onderwijsovereenkomst hebt? Hoe de constructie voor jouw leertraject in elkaar zit etc.?
Allereerst bedankt voor het meedenken allemaal!

Voor zover ik heb kunnen vinden is er nergens op de site vermeld dat er extra kosten bij komen naast het cursusgeld en lesmateriaal. Echter is de pagina van de desbetreffende opleiding weggehaald dus kan ik hier geen informatie meer over vinden. Bij andere opleidingen met hetzelfde leertraject (BBL) zie ik ook geen extra kosten vermeld staan.

Om name dropping te voorkomen zal ik het even beschrijven, de school is een ROC in Utrecht die ook bedrijfsopleidingen doet. Deze opleiding valt ook onder bedrijfsopleidingen, dit staat namelijk ook vermeld op de factuur die ik heb gekregen. Ik krijg op locatie van het ROC les en alle communicatie gaat ook via medewerkers van het ROC.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

Update:
Via de archive heb ik kunnen vinden dat er wel staat dat de kosten van de opleiding 1250,- zijn, echter staat er niet beschreven waar deze kosten exact voor zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Farceus op 27-11-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Eventueel kan je kijken of je via archive.org/web een historische pagina van je opleiding kan terugvinden, of mogelijk via Google Cache nog als ie relatief recent eraf is gehaald.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
Farceus schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:48:
[...]

Update:
Via de archive heb ik kunnen vinden dat er wel staat dat de kosten van de opleiding 1250,- zijn, echter staat er niet beschreven waar deze kosten exact voor zijn.
Dus om samen te vatten:
  • De 624 euro die je aan cursusgeld moet betalen is terecht voor een BBL niveau 3/4 opleiding
  • De 150 euro aan lesmateriaalkosten is ook terecht als dat spullen zijn die je nodig hebt voor je opleiding
  • De extra 476 euro mag alleen gevraagd worden als het gaat om leermiddelen (= spullen) die je nodig hebt voor je opleiding. Het moet duidelijk zijn welke spullen dat zijn. Voor algemene spullen (bijvoorbeeld een laptop) moet je zelf een alternatief kunnen voorstellen dat voldoet aan de eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Farceus schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:48:
[...]
Deze opleiding valt ook onder bedrijfsopleidingen, dit staat namelijk ook vermeld op de factuur die ik heb gekregen.
Dan zit jouw opleiding dus anders in elkaar dan reguliere opleidingen die via een ROC gaan, en waar de onderwijsovereenkomst ook met het ROC is. Nu zit je met een situatie waarbij je lesgeld dus anders geregeld kan worden dan via de reguliere ROC's. Dat betekent dat je nergens op terug kunt grijpen wat betreft lesgelden en andere studiekosten, wat je bij een ROC wel kunt.

Technisch gezien heb je niks met het betreffende ROC te maken, behalve dat je er les krijgt van de docenten die daar werken. De tussenpartij is verantwoordelijk voor de inhoud van de opleiding en het verdere verloop er van.

Blijft over dat je aan moet gaan tonen dat de onkosten onterecht zijn en dat deze bij inschrijving en/of intake niet vermeld waren. Die kan men er niet zomaar bij op drukken, dat zou een leuke inkomstenbron worden...

Vraag ook je werkgever hoe dit verhaal in elkaar steekt. Zij leiden jou op en werken kennelijk samen met deze partij. Ga ook na wie de rekening(en) gaat betalen. Er zijn genoeg BBL-studenten die hun opleiding van de werkgever krijgen op voorwaarde dat ze er nog een X-aantal jaren blijven werken. Houd in je achterhoofd dat deze studiekosten vaak maar peanuts zijn op de jaarrekening en dat je daar over het algemeen geen medelijden mee hoeft te hebben. Je kunt er echter geen rechten aan ontlenen, het hangt van de afspraken af die je met de werkgever hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
sypie schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:05:
[...]

Dan zit jouw opleiding dus anders in elkaar dan reguliere opleidingen die via een ROC gaan.
Ik zou daar niet zo snel vanuit gaan. Die 624 euro cursusgeld uit de openingspost is een duidelijk signaal dat het waarschijnlijk gesubsidieerd MBO BBL niveau 3/4 onderwijs betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farceus
sypie schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:05:
[...]

Vraag ook je werkgever hoe dit verhaal in elkaar steekt. Zij leiden jou op en werken kennelijk samen met deze partij. Ga ook na wie de rekening(en) gaat betalen. Er zijn genoeg BBL-studenten die hun opleiding van de werkgever krijgen op voorwaarde dat ze er nog een X-aantal jaren blijven werken. Houd in je achterhoofd dat deze studiekosten vaak maar peanuts zijn op de jaarrekening en dat je daar over het algemeen geen medelijden mee hoeft te hebben. Je kunt er echter geen rechten aan ontlenen, het hangt van de afspraken af die je met de werkgever hebt gemaakt.
In mijn situatie heb ik de opleiding zelf betaald. De werkgever heeft hier niet aan bijgedragen, dit heb ik ook niet voorgesteld omdat ik er persoonlijk geen fan van ben om ergens te "moeten" blijven werken. Ik vermoed dus niet dat zij zich hierin zullen mengen. Dit is namelijk omdat ik bij deze werkgever ben komen te werken doordat ik deze opleiding ben gaan doen. (Eerst opleiding gekozen daarna een leerbedrijf uitgekozen)
Pagina: 1