Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Gaming PC 4K/1440p en 4k beeldbewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Downstar2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-11 08:35
Dag Mede tweakers,

ik ben van plan om na jaren weer eens te investeren in een nieuwe PC.
Mijn oude build is outdated en de laatste tijd heb ik meer op mijn PS5 gegamed.
Van deze build zou ik hoogstens de SSD 870 Evo mee kunnen nemen als extra opslag.

Verder heb ik recent al 2x LG 27GP950 (4K 160hz Nano-IPS) schermen gekocht.
Misschien wat overkill om twee van deze gaming schermen naast elkaar te hebben staan, maar voor de symmetrie vind ik het wel nice om twee gelijke schermen te hebben.

Verder heb ik van een collega een nieuwe EVGA RTX3080 TI XC3 ultra 12GB over genomen voor 700 euro.
(lijkt mij een prima deal toch?). Ik wilde eerst kijken voor een 4080. Maar voor de games die ik nu wil gaan spelen voldoet een 3080 ti ook en het scheelt toch gauw 800 euro die ik ook in andere delen van de build kan stoppen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met het nieuwe systeem wil ik graag kunnen gamen op 4K of 1440 met hoge FPS.
Ik zal me met name gaan focussen op games als CoD Warzone en Cod MW2 in het begin. Ik zie in benchmarks dat de 3080ti nog zon 80 FPS average haalt op 4K met maxed settings, mocht dat niet lekker spelen kan ik altijd nog een stapje terug doen naar 1440p.

Verder ben ik hobbymatig bezig met het bewerken van videos in 4K die uit mijn DJI mini 2 komen. Ik wil dus aan de gang met programma's zoals Davince Resolve / Adobe Premiere Pro en de foto's kunnen bewerken met lightroom/Photoshop. Eventueel wil ik nog wat starten met 3d modellering (blender etc.) maar dat is echt geen hoofdzaak van deze PC.

Daarnaast ben ik System administrator/Engineer en mag ik graag nog wel eens hobbyen met VM's, dus een beetje een stevige CPU kan ook geen kwaad.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zelf denk ik aan zon 1500-2000 euro zonder dus de middelen die ik al heb

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

- EVGA RTX3080 TI XC3 ultra 12GB
- 2x LG 27GP950 4K 160hz
- Samsung SSD Evo 870 512GB - als extra opslag

Randapparatuur als:
Logitech G603 gaming muis
Turtle Beach Stealth 700 Gen 2 headset - Komt van mijn PS5 maar compatible voor PC.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat ik een build wil maken waarbij ik al iets meer op de toekomst gericht ben.
Er is zover ik hier op tweakers een discussie of DDR5 al echt veel toevoeging heeft. Maar het liefst zou ik dus in deze nieuwe build wel DDR5 hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet echt voorkeuren voor merken al vind ik van MSI producten wel degelijk. Verder laat ik me graag informeren welke producten wellicht beter kunnen in de build die ik voor ogen heb. Het systeem moet (los van een eventuele videokaart upgrade later) toch zeker weer 5 jaar mee kunnen!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stille PC is prettig, maar fluisterstil hoeft zeker niet. Ik zal voornamelijk gamen met mijn Headset op.
Verder is RGB ansich een leuke toevoeging, maar ook niet noodzakelijk. Ik heb liever focus op performance dan over uiterlijk.
Een systeem met goede koeleigenschappen zou de voorkeur hebben

Ga je overklokken?
Niet eerder gedaan, maar wil me wel verdiepen in de mogelijkheid toch undervolten, om toch energie verbruik wat terug te dringen voor een gering performance verlies.

Wat verwacht je van ons?

Meekijken met de voorgestelde build en waar nodig aanpassen als er betere (lees Prijs/prestatieverhouding) opties zijn.
Ik heb mezelf hier en daar al wat ingelezen over bijvoorbeeld de 13700K. Deze schijnt volgens Tweakers lastig te koelen met een luchtkoeler. Ik wilde gaan voor een Noctua DH-15 (Black versie), maar die lijkt maar net aan te voldoen? Daarom graag tips ook voor een goede geschikte waterkoeler. De NZXT kraken serie ken ik van vrienden. Ik heb nu in deze build maar een X73 RGB 360mm opgenomen, maar misschien volstaat een de X63 (280mm) ook al? De 4000d kan volgens mij on top geen 360mm radiator kwijt ook?
Wellicht dat ik dan voor een 5000d moet gaan?

Verder denk ik dat ik een Z790 bord nodig heb, zodat deze gelijk compatible is met de 13th generatie van Intel
Maar mocht ik echt echt veel beter voor een Z690 bord gaan met bios USB flash optie, laat het me weten!

Gekozen Ram modules lijken mij puur een RGB variant te zijn van deze goed beoordeelde modules?

Op basis van wat andere builds ben ik hierop uitgekomen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 499,81€ 499,81
1MoederbordenMSI Pro Z790-A WIFI€ 319,-€ 319,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 104,28€ 104,28
1WaterkoelingNZXT Kraken X73 RGB - Zwart€ 199,-€ 199,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B5600C36K€ 184,90€ 184,90
1VoedingenCorsair RM1000x (2021) Zwart€ 194,90€ 194,90
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 199,-€ 199,-
Totaal€ 1.700,89

[ Voor 12% gewijzigd door Downstar2 op 22-11-2022 10:25 ]

Alle reacties

• Downstar2
update:

WD black SN850x al gekocht ivm mooie prijs via WD zelf. 171 voor de 2TB met cashbackXL.

Heb daarnaast denk ik ook (RGB) fans nodig voor in de Corsair 4000D. Daar ook graag tips voor.

• Msi92
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 07:03

• Downstar2
Thanks voor je Fan adviesen @Msi92 !

Ik heb inmiddels ook de blackfriday deal van Megekko voor de Corsair 4000D te pakken.
79 voor de case, lijkt me prima. Die is dus ook aangeschaft.

Heb dus alleen nog advies nodig wat betreft mobo/Ram combi.
Ik zie bijvoorbeeld ook de MSI MPG Z690 CARBON WIFI voor dezelfde prijs als de MSI Z790-A Pro. Is dan zon Carbon model een betere optie omdat deze normaliter uit een hogere modellijn komt?

en dus welke watercooler ik kan pakken voor in de 4000D om een 13700k netjes cool te houden. Hoor graag van jullie :)

[ Voor 27% gewijzigd door Downstar2 op 22-11-2022 21:25 ]

• Downstar2
Vandaag de 4000d binnen gekregen.
Daar kan ik on top een 280mm aio kwijt of in de front een 360mm.

Het is mijn eerste aio, maar ik begreep dat in de front een radiator niet het meest ideaal is?

• -RdV-
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-10 15:14
Idealiter druk je de warme lucht de kast uit en is de front een intake.

Enige wat ik zou veranderen is een corsair aio zodat alle rgb in je case allemaal netjes aan een corsair controller kan en je alles in iCue kan configureren.

Verwijderd

Downstar2 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:22:
Vandaag de 4000d binnen gekregen.
Daar kan ik on top een 280mm aio kwijt of in de front een 360mm.

Het is mijn eerste aio, maar ik begreep dat in de front een radiator niet het meest ideaal is?
Dat komt meer door de lengte van de slangen, en de dichte voorkanten van kasten dat hij vaker boven in geplaats wordt. Bovendien vinden de meeste aio pompjes het prettiger als de radiator boven de pomp hangt, de pompjes zijn vrij zwak, en meer geschikt is voor opwaartse druk dan hij zuigende kracht heeft.

Met een radiator aan de voorzijde met ventilatoren aan de buitenkant krijg je wel meer koelere lucht door de radiator dan dat hij aan de bovenzijde hangt. Indien net zo dik, dan heb je met een 360 ook meer koeloppervlak, waardoor de ventilatoren minder hard hoeven te draaien om het water af te laten koelen.

Indien je voor boven in gaat, dan kan je ook voorin 140mm fans kwijt. Die ook weer rustiger kunnen draaien, en daardoor minder lawaai maken.

• Downstar2
-RdV- schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:43:
Idealiter druk je de warme lucht de kast uit en is de front een intake.

Enige wat ik zou veranderen is een corsair aio zodat alle rgb in je case allemaal netjes aan een corsair controller kan en je alles in iCue kan configureren.
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:46:
[...]

Dat komt meer door de lengte van de slangen, en de dichte voorkanten van kasten dat hij vaker boven in geplaats wordt. Bovendien vinden de meeste aio pompjes het prettiger als de radiator boven de pomp hangt, de pompjes zijn vrij zwak, en meer geschikt is voor opwaartse druk dan hij zuigende kracht heeft.

Met een radiator aan de voorzijde met ventilatoren aan de buitenkant krijg je wel meer koelere lucht door de radiator dan dat hij aan de bovenzijde hangt. Indien net zo dik, dan heb je met een 360 ook meer koeloppervlak, waardoor de ventilatoren minder hard hoeven te draaien om het water af te laten koelen.

Indien je voor boven in gaat, dan kan je ook voorin 140mm fans kwijt. Die ook weer rustiger kunnen draaien, en daardoor minder lawaai maken.
Daarom wil ik ook juist een 280mm AIO, die moet passen in de top van de 4000D.
Als ik wel een NZXT AIO pak, dan komt deze toch gewoon op de headers van het moederbord (Pump en fan?)
Ik vind dat LCD schermpje wel een leuke gimmick. Dan is het enige 'minpunt' dat ik de RGB aansturing etc. via de NZXT CAM software doe?

Ik zie van Corsair ook een versie met LCD de
iCUE H100i ELITE LCD maar dat is een 240mm en geen 280mm zoals de kraken. Er lijkt geen LCD versie te zijn van corsair met 280mm radiator.

Ik denk dat ik de Corsair Fans die @Msi92 heeft gekocht wel koop. Daar zit dan al een Hub bij zo te zien om de fans op te connecten, die zou ik dan moeten aansturen via ICUE software.

[ Voor 31% gewijzigd door Downstar2 op 24-11-2022 14:31 ]

• Downstar2
We zijn weer een paar stappen verder in de build.
Inmiddels is onderstaande besteld/binnen:

Corsair 4000D Flow
Gigabyte AORUS Z790 ELITE AX
I7-13700K
NZXT Kraken Z63 RGB
EVGA RTX 3080 TI XC3 Ultra
Corsair Ll Series, Ll120 Rgb 3 FAN pack met controller

Voor het DDR5 ram heb ik deze gekozen:

Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2D6000C36

Zodat ik die ook in ICUE kan regelen net als de Fans. Ik zit alleen nog even met het feit dat deze RAM modules misschien wat krap komen te zitten bij een Z63 radiator in de top van de 4000D. Maar het zou net aanpassen als ik andere users begrijp.
(anders kan ik altijd de Radiator nog in de front zetten)

Loop ik alleen dus nog op de voeding te dubben, daar nu dus de Corsair RM1000X in gedachten.
maar wellicht is dat in deze build wel veel te veel? (al kom ik met calculaters zo rond de 850-900 watt uit en moet ik eventuele peaks kunnen opvangen nog)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-11 18:06
Voeding kan prima mee,zou zeker niet vervangen

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:22
Techpowerup adviseert minimaal een 750 Watt voeding. De test laat zien dat de FE kaart ruim onder de 400 Watt blijft. De CPU kan ruim 250 Watt gebruiken, en nog meer als je toch ooit wilt overklokken - maar met je undevolt plannen zal het wat minder zijn. Zelf zou ik met deze CPU een goede 850 Watt voeding nemen - als je undervolten niet jofel gaat heb je dan stroom genoeg- de Cooler Master V850 Gold - V2 is een solide keuze voor je built.

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 25-11-2022 13:54 ]

• Downstar2
martyw schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:51:
Techpowerup adviseert minimaal een 750 Watt voeding. De test laat zien dat de FE kaart ruim onder de 400 Watt blijft. De CPU kan ruim 250 Watt gebruiken, en nog meer als je toch ooit wilt overklokken - maar met je undevolt plannen zal het wat minder zijn. Zelf zou ik met deze CPU een goede 850 Watt voeding nemen - als je undervolten niet jofel gaat heb je dan stroom genoeg- de Cooler Master V850 Gold - V2 is een solide keuze voor je built.
Thanks voor je input. Als ik verschillende calculators moet geloven zit ik zo rond de 800-900 watt (met 3 fans, een AIO met pomp en 2 fans, 2 ram modules, 1 NVME, 1 SSD en miss nog 1HDD) en wordt dus 1000 aangeraden, Maar dat is dus wat optimistisch begrijp ik?

En stel, ik zou over een jaar toch willen upgraden naar een 4080 bijv. (mochten de prijzen dan meer toelaatbaar zijn). Is het dan verstandig om nu toch voor bijv de RM1000X al te gaan?
Dan hoef ik tegen die tijd niet nog een andere PSU aan te schaffen en zit ik nu ook safe. (of is het dan nu veel minder efficient in dit systeem om een 1000w psu te hebben draaien?)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:17

Thomg

Aww yiss

martyw schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:51:
Techpowerup adviseert minimaal een 750 Watt voeding.
Techpowerup adviseert niks, dat is overgenomen van Nvidia.
https://www.nvidia.com/nl...0-series/rtx-3080-3080ti/

De V850 is wel een prima voeding voor een schappelijke prijs :)

• martyw
Meestal reken je zo'n 100 Watt voor moederbord, koeling en disks, dan kom je dus op een maximaal verbruik van 750 Watt, neem dan nog een marge van 10% - dan zit je ruim onder de 850 Watt.

De RTX 4080 (FE) spiket tot 371 Watt - dat lukt dus ook met de 850 Watt voeding.

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-11 22:27
martyw schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:07:
Meestal reken je zo'n 100 Watt voor moederbord, koeling en disks, dan kom je dus op een maximaal verbruik van 750 Watt, neem dan nog een marge van 10% - dan zit je ruim onder de 850 Watt.

De RTX 4080 (FE) spiket tot 371 Watt - dat lukt dus ook met de 850 Watt voeding.
Is het niet zo dat voedingen het beste werken op 50-70% van de maximale capaciteit? Geluid en warmte speelt misschien ook nog een rol?

Als je 750 W nodig hebt, dan voelt 850 W wel een beetje krap.

• martyw
honey schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:57:
[...]

Is het niet zo dat voedingen het beste werken op 50-70% van de maximale capaciteit? Geluid en warmte speelt misschien ook nog een rol?

Als je 750 W nodig hebt, dan voelt 850 W wel een beetje krap.
De CM voeding is een 80 Plus Gold, zoek in deze tabel de efficiency ratings bij verschillende belastingen op.

• Downstar2
Pc is inmiddels gebouwd afgelopen weekend.

Liep tijdens het bouwen wel tegen het probleem aan dat de radiator niet in de top van de case(Corsair 4000d Airflow) paste met het moederbord. Door de hoge heatsinks. Daarom besloten om toch nog gauw vrijdag avond bij azerty langs te gaan en een Corsair 5000d airflow te kopen.

Daar paste alles ook nog naar het in! 😁.
De kast koste ruim 100 euro meer, maar biedt in vergelijking tot de 4000d toch wel meer opties. Kast voelt zelf ook wat steviger aan(fan brackets zijn los te halen. Boven in de case ook een afneembaar paneel. Ruimte voor 3x 120mm fans aan de zijkant nog, heeft een ingebouwde fan hub.)

Hier nog wat fotos van de build en de kasten naast elkaar!

Dank voor jullie adviezen!
Wil alleen nog een extra ll120 fan voor de rest van de kast. Die was ik vergeten te bestellen 😂.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKwLUlKK6kc09BYl2QU-8F73hJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vkG19RZi1TAuor6jNdPt1peu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFaaYw8XrP3SQJHAL6_vwyVBTeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DE3iqQHbmBnous1nU56Fzplk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSZ1pA19c-BGGtLSrXG6OydRiNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACuhM83lqVVZ0Vs7zRKFZy8F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WoD7am5XhlWdfHy8rP_HBTTGn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUZOR5e0J0gPgYIqZsBXcyLJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTGJo1YMidK69WaOz5A3ZUeyZXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPmOoB0G0H6bA6sYUNf5OTEa.jpg?f=fotoalbum_large

Kabels achter de schermen moeten nog even worden weggewerkt. Maar het eindresultaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtrsCyBzbyO5jvAIcKoaIZRgNrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8tUms1vUMx91zDtF8S1skjmH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTUoO8jcV0PWODSLMVnaDdYELOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2PuVuTry8ItwiO8IYcwX0R7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Downstar2 op 06-12-2022 11:05 ]

• Downstar2
De corsair 4000d staat overigens op vraag en aanbod voor de liefhebber!

v&a aangeboden: Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart
Pagina: 1