Thermostaat aan/uit of Opentherm vv + radiatoren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03:04
Een nieuw huis gekocht (gebouwd in 2018 en goed geisoleerd) en daar heb ik op de begane grond vloerverwarming en boven in de slaapkamers radiatoren.

CV ketel is een Intergas Kombi Kompakt HReco. Thermostaat (voor vloerverwarming en radiatoren) is een Thermosmart en deze wil ik graag vervangen voor een Tado of ander systeem met een fatsoenlijke app. Ook wil ik in de toekomst ruimtes afzonderlijk kunnen verwarmen. (waarschijnlijk moet ik daar een zoneklep en bypass voor laten plaatsen?). De huidige thermostaat (Thermosmart) is momenteel echter aangesloten op de CV ketel met aan/uit (aansluiting 6/7) en niet met Opentherm.

Nu is mijn concrete vraag: Moet ik de nieuwe thermostaat (bijvoorbeeld Tado) gewoon weer met aan/uit verbinden of kan ik ook kiezen voor Opentherm (aansluiting 11/12 op CV ketel). Ik heb al diverse zoekopdrachten op Google gedaan en zie meerdere dingen voorbij komen op ook andere forums. De ene geeft aan i.v.m. combinatie vloerverwarming en radiatoren dat ik beter aan/uit kan blijven gebruiken. Dit is sneller met opwarmen dan modulerend begrijp ik?

Ik ben benieuwd wat jullie mij aanraden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Niemand die me kan vertellen of ik de aan/uit of opentherm aansluiting op de cv moet gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 15:08
Modulerend is wat ik zou kiezen, liefst een goeie gewone thermostaat (iSense bijvoorbeeld), die goeie aanwarmvervroeging heeft (stelt zichzelf constant bij op reactie van je huis, dus zonder nadenken forse nachtverlaging toepassen zonder comforverlies).
Probleem is dat je die zelfsturende regeling flink in de war stuurt met zoneregeling; en de combinatie radiatoren en vloerverwarming het nog even complexer maakt.
Ook heb je een goed geïsoleerd huis, dus kan je wellicht het vermogen van de ketel naar minimum draaien en krijg je zo je huis warm, dan is er geen verschil meer tussen aan/uit en modulerend (modulerend zal dit zelf uitvinden, maar wel meer vermogen hebben om na koude nacht sneller op temperatuur te zijn).
Hoe warm moet je je radiatoren eigenlijk stoken om de kamers warm te krijgen?

Ja, voor zoneregeling heb je kleppen nodig en een bypass (sowiezo een goed idee, kan altijd gebeuren dat thermostatische kranen dichtgaan omdat vloer warm is). Ik denk dat je best eerst eens je keuze maakt wat je wil qua zoneregeling, los van aan/uit of modulerend, en dan verder zien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• qwasd
naftebakje schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:13:
Modulerend is wat ik zou kiezen, liefst een goeie gewone thermostaat (iSense bijvoorbeeld), die goeie aanwarmvervroeging heeft (stelt zichzelf constant bij op reactie van je huis, dus zonder nadenken forse nachtverlaging toepassen zonder comforverlies).
Probleem is dat je die zelfsturende regeling flink in de war stuurt met zoneregeling; en de combinatie radiatoren en vloerverwarming het nog even complexer maakt.
Ook heb je een goed geïsoleerd huis, dus kan je wellicht het vermogen van de ketel naar minimum draaien en krijg je zo je huis warm, dan is er geen verschil meer tussen aan/uit en modulerend (modulerend zal dit zelf uitvinden, maar wel meer vermogen hebben om na koude nacht sneller op temperatuur te zijn).
Hoe warm moet je je radiatoren eigenlijk stoken om de kamers warm te krijgen?

Ja, voor zoneregeling heb je kleppen nodig en een bypass (sowiezo een goed idee, kan altijd gebeuren dat thermostatische kranen dichtgaan omdat vloer warm is). Ik denk dat je best eerst eens je keuze maakt wat je wil qua zoneregeling, los van aan/uit of modulerend, en dan verder zien.
Momenteel wissel ik tussen 18 en 21 graden.
Aanvoer op de cv ketel staat op 45 graden heb ik gezien.
Als ik de thermostaat op 21 graden zet en boven een radiatorknop opendraai dan wordt het heel snel warm, maar de vloerverwarming beneden niet echt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Hoe is de opbouw van je vloerverwarming? Ik heb betonplaat - isolatie - vloerverwarming in 6cm zandcement - tegels; en dat voel je relatief vlot de kou uit de kamer drukken (na 15 a 30 minuten is het al veel aangenamer); je bent wel een tijdje bezig voor de kamer volledig warm is (maar de warmte straalt dan ook een tijd na).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• qwasd
naftebakje schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:07:
Hoe is de opbouw van je vloerverwarming? Ik heb betonplaat - isolatie - vloerverwarming in 6cm zandcement - tegels; en dat voel je relatief vlot de kou uit de kamer drukken (na 15 a 30 minuten is het al veel aangenamer); je bent wel een tijdje bezig voor de kamer volledig warm is (maar de warmte straalt dan ook een tijd na).
Ik zou het niet weten. Sinds kort eigenaar en het huis is in 2017 gebouwd en 2018 opgeleverd. Er zit iig geen speciale pomp. Alles wordt via de cv ketel op de 1e verdieping geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Geen mengverdelers (met pomp), dan moet je idd op de ketel de temperatuur begrenzen. Ben je heel zeker? Normaal zou je dan ook LTV radiatoren moeten hebben, en waterzijdig inregelen is heel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
naftebakje schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:04:
Geen mengverdelers (met pomp), dan moet je idd op de ketel de temperatuur begrenzen. Ben je heel zeker? Normaal zou je dan ook LTV radiatoren moeten hebben, en waterzijdig inregelen is heel belangrijk.
Wel mengverdelers in een kast beneden maar geen pomp daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
qwasd schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:55:
[...]Wel mengverdelers in een kast beneden maar geen pomp daar.
Een mengverdeler heeft per definitie een pomp, dus nog even goed checken (eventueel foto posten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
naftebakje schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:10:
[...]
Een mengverdeler heeft per definitie een pomp, dus nog even goed checken (eventueel foto posten).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9ga0lengJcslyCA-cmQvHEybmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFgbxi0AlyqAoMXDNMu3q6Z1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPqRmvIEhA2mMW_5fXpP6ZF9BGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9Jm9UoP9ZM8sPAplMWj6pzD.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1