Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-07 23:41
Voor een vrij specifieke toepassing zoek ik horizontale boilers (dus voor tapwater), het liefst vrij groot, dus 200 a 300 liter.
Ik wil ook nog goede isolatie, en ik wil liever niet te veel terug (om een anode te vervangen), dus neig daardoor eerder naar RVS of iets met een elektrische anode. Ik heb echter geen warmtewisselaar spiralen nodig.
En hoe lagere diameter hoe beter.

Echter lijkt er niet zoveel te zijn. En dan komt het alternatief, een kleinere boiler van lagere kwaliteit, 2 achter elkaar zitten. Bijvoorbeeld zo'n horizontale Tesy, en die dan eventueel na isoleren.
Dus je hebt rond de 500 euro de Tesy of Eldom achtige boilers tot 120 a 150 liter, vloer of wand montage. Ge-emailleerd staal met anode.
Daarboven kan ik weinig vinden behalve 2 (Nibe RSH 240 en Nexus PAWT-300h) RVS boilers voor warmtepompen, met 1 of 2 spiralen (die ik niet nodig hebt) en prijzen van 2000 euro of meer.

Zijn er nog andere suggesties waar ik kan kijken? Ik heb wat gekeken in het buitenland maar kwam niet veel verder.
Alternatief is horizontaal buffervat met warmtespiraal, dan heb ik iets meer keus zoals ik bij econo.nl zie.

Qua hoogte lijkt het grofweg niet veel uit te maken, tot 300 liter blijft het rond 60cm diameter. Kleiner kan vermoedelijk niet vanwege de stevigheid van het vat (dan wordt het te langwerpig en druk je het zo in)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Is het een idee om een vat custom te laten bouwen? Van koper of RVS. Isolatie komt dan wel op de plek waar het geïnstalleerd wordt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat is inderdaad de eerst volgende optie ja, dat wilde ik gaan checken als ik met gewone boilers niet uit kwam.
Dan zou ik een RVS vat laten maken zonder warmte wisselaar en aansluitingen welke ik wil.
Ik wilde toch al meer isoleren dus dat kan ik dan extra doen.
Alleen moet ik dan even opzoek naar bedrijven die dat doen.

Ik weet niet of dat maatwerk nog met koper wordt gedaan, rvs denk ik wat meer.

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 21-11-2022 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:56

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

https://www.dimeco.be/pro...liter-oeg-a-plus-liggend/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YteDyqBjPdvT_CVUmL3umhw1g3k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgRdfvyF3JMAC25sQuT8Y8cZ.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 67% gewijzigd door Speedy-Andre op 21-11-2022 20:43 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:15

Yucon

*broem*

Liggend is voor veel mensen handiger, maar er is wel een reden dat ze meestal staan. Op die manier krijg je minder menging en blijft het water bovenin langer echt warm. Op die manier is de uitstroomtemperatuur stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hmm ik dacht dat ik bij OEG gekeken had. Er staat geen plaatje bij maar als ik op andere sites kijk is de tapwater versie de ronde versie zoals deze (er is namelijk ook een vierkante, dat wil ik niet, maar dat is het buffervat)

Afbeeldingslocatie: https://houtencvkachel.nl/wordpress/wp-content/uploads/2018/09/oeg-buffervat-horizontaal-1.jpg

Door de stevige voeten wel extra hoog helaas, maar lijkt wel nog iets zuiniger te zijn.
A+ versus A van de Nexus.
Echter vertaalt het zich maar in verschil tussen 36W en 40W standbyverlies (bij de temperaturen waarmee ze dat bepalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Yucon schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:18:
Liggend is voor veel mensen handiger, maar er is wel een reden dat ze meestal staan. Op die manier krijg je minder menging en blijft het water bovenin langer echt warm. Op die manier is de uitstroomtemperatuur stabieler.
Ja dat had ik wel bedacht, en ik probeer het uit de specs te halen. Maar bij OEG staat dit voor zowel de liggende als staande 300 liter op zelfde hoeveelheid: Bulkcapaciteit 45 °C (opslag 65°C, koud water 10°C, zonder naverwarming) is slechts 175 liter voor een 300 liter vat.

Wat de werkelijkheid doet vraag ik me dan af, want het moet slechter uitpakken voor het liggende boilervat.
Wellicht is het daarom beter om 2 kleinere liggende vaten te doen om tot meer warm gemengd water output te komen. Bijvoorbeeld 2x120 of 150l. Waarbij ik weer voor de goedkopere zou kunnen kiezen (2x Tesy) maar dat zal uiteindelijk toch minder verstandig zijn op de lange termijn.

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 21-11-2022 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:56

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

!null schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:25:
[...]

Hmm ik dacht dat ik bij OEG gekeken had. Er staat geen plaatje bij maar als ik op andere sites kijk is de tapwater versie de ronde versie zoals deze (er is namelijk ook een vierkante, dat wil ik niet, maar dat is het buffervat)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YteDyqBjPdvT_CVUmL3umhw1g3k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgRdfvyF3JMAC25sQuT8Y8cZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Een beetje gare Wordpress website die ik linkte, dit is het plaatje :)
Echter denk ik dat het toch een buffervat is, zie hier die voor drinkwater:

https://www.oeg.net/nl/oe...terboilers-hygieneboilers

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 21-11-2022 20:51 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-07 22:37
Nibe heeft sinds vorig jaar ook een horizontaal boilervat https://www.installatiepr...lboiler-voor-warmtepompen

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Speedy-Andre schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:46:
[...]

[Afbeelding]

Een beetje gare Wordpress website die ik linkte, dit is het plaatje :)
Ja precies, dan had ik de goeie voor me.
Ik zie hem hier nog iets goedkoper in NL (geen idee van levertijden nog)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Aan deze Nibe RSH 240 refereerde ik inderdaad.

Deze is wel wat minder hoog, maar dan krijg je ook energielabel C, op 64W warmteverlies versus 36W van de OEG.

Moet nog even opzoeken met welke temperatuurdeltas ze dit testen trouwens, om te kijken hoe erg deze verschillen zijn.

Pagina: 1