Welke wifi router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-05 13:42
Ik ben druk op zoek om onze huidige router te vervangen.

Ziggo (zakelijk) modem\router staat in bridge. Primaire de TP-link C3200 en 1 verdieping erboven heb ik de Netgear7000 (standaard FW) staan als 2e, die het wifi gedeelte voor de 2e verdieping voorziet en op de 1e verdieping een 4 tal LAN verbindingen heeft.

Reden willen vervangen:

Al jarennnnnn geen updates meer
Merk dat hij moeite heeft met alle apparaten tegelijk te voorzien van een goede netwerk verbinding

Ik zoek een?
WiFi router

Wat is je budget?
€200

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
We zijn een gezin van 4, met 2 jonge kinderen. We hebben een gemiddeld huis 165M2 met 3 verdiepingen met een zeer goede isolatie. Router staat in de meterkast.

De nieuwe router moet aankunnen en tooling hebben:
  1. 4 personen tegelijk te kunnen voorzien van een stabiele WAN verbinding. 2 game PCs en 2 mobile devices.
  2. Goede parental control(oudste is 10, dus vanaf 19:00 geen i-net meer op zijn apparaten)
  3. 1Gb verbinding per LAN en WAN poort
  4. Gast netwerk
  5. 5Ghz, want er is maar 1 device die 6 aankan.
  6. Goede web interface
Ik ben zelf wezen lezen en heb deze in mijn vergelijking staan.
  1. uitvoering: ASUS RT-AX86U
  2. uitvoering: AVM FRITZ!Box 6690 Cable (Internationaal model)
  3. uitvoering: Linksys Hydra Pro 6
  4. uitvoering: TP-Link Archer AXE75
De Fritsbox heeft maar 3 LAN poorten en ik heb er echt 4 nodig op de begane grond. 1 kabel naare de huiskamer, 2 naar verschillende slaapkamers en 1 naar de NAS. Ik heb een 5 port 1GB switch, maar dan deel je meteen die LAN poort op je router. Ik had gelezen dat je ook op de router zelf een knop moet indrukken om de instellingen op te slaan. Dat is wel erg veilig, maar functioneel erg onhandig, vanwege de lokatie van de router.

De Asus spreekt me erg aan, omdat deze een goede CPU heeft en een uitgebreide GUI, maar deze is alweer 2 jaar oud. Straks zit ik weer met een apparaat die geen updates meer krijgt.....

De TP-Link AXE75 lijkt me te licht om alle apparaten te kunnen bedienen, zelfde geldt voor de Linksys hydra 6.

Mis ik een andere router die geschikt is of zou die Asus nog een jaar of 3 a 5 meekunnen?

Thanks

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-05 21:08
toevallig dezelfde netgear router gehad en daarna overgegaan op de de:

uitvoering: ASUS RT-AX86U

Ding is mega stabiel qua verbinding ,qua download via WIFI 6 zeer snel.
Top ding

Qua software ook erg makkelijk in te stellen en uitgebreid mocht je dat willen
De Asus is vind ik veel beter als de Netgear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
@freaky35 weet jij tot wanneer ze support geven op de Asus? Ik kan dat nergens vinden.

Dat is de enige reden dat ik hem nog niet gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Moielijk te zeggen,staat nog geen end off life in elk geval:

https://www.asus.com/event/network/eol-product/

Router is nog vrij recent,maar goed geen garantie hoe lang ze support leveren.
Kan het tot nu toe ook nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
@freaky35 nou recent wil ik niet zeggen. Sinds juli 2020 is toch alweer 2. 5 jaar oud.

Rete irritant dat ze sommige producten maar enkele jaren ondersteunen qua sec patches of FW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
https://www.asuswrt-merlin.net/

Ik zou met er geen zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Overigens: ik zit in eenzelfde situatie, huis 150m2 en gebouwd in 1999, maar krijg uit de meterkast echt op de bovenste verdieping geen fatsoenlijk wifi signaal. Hier staat op elke verdieping een bedraad aangesloten acces point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Router in de meterkast oei ja,dat verandert de zaak.

Danzou ik toch naar een andere oplossing kijken, want die kan dan nooit het hele huis voorzien van een goed signaal.

[ Voor 66% gewijzigd door freaky35 op 22-11-2022 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
WiFi signaal is goed in huis, omdat ik de netgear7000 als 2e wifi router gebruik.

@SVMartin Ok, dus FW is dus geen issue. Mooi. Dan ga ik ff een goede BF deal zoeken. Ik zag hem nu staan voor 199e.

• Unknown Alien
Heb zojuist de AX86U geinstalleerd en geconfigureerd (Merlin FW) en de NetgearR7000 als AP geconfigureerd voor de 2 bovenverdiepingen.

Moest wel even zoeken en wennen aan de nieuwe GUI, maar werkt allemaal top. Stuk vlotter dan de AC3200 en de R7000. Maar goed mag ook wel voor een apparaat die ~8 jaar nieuwer is.

Maken jullie gebruik van smart control? Ik had voorheen altijd 2 verschillende SSIDs 2.4 en 5

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Unknown Alien schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:15:
4 personen tegelijk te kunnen voorzien van een stabiele WAN verbinding. 2 game PCs en 2 mobile devices.
Even voor de goede orde: WAN is Wide Area Network, de WAN poort op je modem is jouw aansluiting op het grote internet.

Ik neem aan dat je wifi of WLAN (Wireless Local Area Network) bedoelt.

Voor een gegarandeerd snelle internet verbinding moet je kabels gebruiken. Echter, met een setje goed geconfigureerde goede wifi routers (of een mesh set), bij voorkeur bedraad met elkaar verbonden, kun je een goed en stabiel wifi netwerk door je hele huis krijgen.

Kinderen zijn inventief, dus verspil geen tijd aan jouw punt 2. Geen wifi na 19:00 betekent dat ze 4G gebruiken, en een telefoon is makkelijk als hotspot in te zetten voor alle devices die ze hebben. Beter kun je ervoor zorgen dat ze 's avonds geen telefoon meenemen naar hun kamer. En ga het gesprek met ze aan. Dat werkt beter dan IT barrières opwerpen, want dan maak je er een sport van.
Pagina: 1